۱۳۸۸ آبان ۹, شنبه

سخنان بی پرده وحیدنیا به رهبری؛ چرا از شما بت ساخته اند؟

    سخنان بی پرده وحیدنیا به رهبری؛ چرا از شما بت ساخته اند؟

     

    فرهمند علیپور -

    محمود وحید نیا که برنده مدال طلای المپیاد جهانی ریاضی و عضو اسبق انجمن اسلامی دانشگاه شریف است، در سخنان خود خطاب به آیت الله خامنه ای گفت که "رهبر نیز مانند دیگر افراد جایزالخطاست و باید به متفکرین اجازه داده شود تا بتوانند از رهبر انتقاد کنند". این دانشجوی پرشهامت از اینکه اطرافیان رهبر از وی یک بت بزرگ ساخته اند نیز به شدت انتقاد کرد. انتقاداتی که گفته می شود موجب شد تا پس از این دیدار این دانشجو دستگیر شود.گرچه هنوز خبری رسمی در تایید و یا تکذیب این خبر منتشر نشده است.

     

    ماجرا چه بود؟

    آنگونه که وبسایت رسمی آیت الله خامنه ای گزارش کرده عصر روز چهارشنبه او دیداری با " نخبگان علمی و فرهنگی" انجام می دهد. پس از انکه میهمانان جوان به ارائه نقطه نظرات خود می پردازند، رهبری خطاب به مجری از وی می پرسد که "از دوستانی كه قرار بوده صحبت كنند، كسی باقی ماند؟" مجری می‌گوید: "اگر شما اجازه بدهید، همه‌ جمع هزار نفره‌ای كه این‌جا هستند، دوست دارند صحبت كنند... "همه می‌خندند. در این میان چند تن از دانشجویان از میان جمعیت، خواستار فرصتی برای بیان صحبت‌هایشان شدند. این حركت با واكنش برخی برگزاركنندگان مراسم روبرو شد كه آن‌‌ها را دعوت به نشستن می‌كردند، اما رهبر با اشاره به یكی از همان جوانها گفتند: "آن آقایی كه پا شده بودند، ایستاده بودند و نشاندن‌شان! شما بفرمائید."

     

    "واکنش برخی برگزارکنندگان" برای نشاندن محمود وحید نیا که وبسایت آیت الله خامنه ای گزارش کرده و اینکه رهبری خطاب به او می گوید:" آن آقایی که نشاندنشان"، در واقع تایید کننده گزارش برخی از وبلاگها مبنی بر برخورد و تلاش برای جلوگیری از بیان سخنانی غیر از آن چیزی بود که "از پیش تعیین" شده بود تا در برابر رهبری گفته شود.

     

    پس از آنکه آیت الله خامنه ای از این دانشجو خواست تا سخنان خود را بیان کند و به علت آنکه صدای او از میان جمعیت به گوش رهبری نمی رسید، وحید نیا پشت تریبون قرار گرفت و انتقادات شفافی را در چهار بخش عنوان می کند.

     

    انتقادات چهارگانه

    دانشجوی دکترای دانشگاه شریف در ابتدای سخنانش سخنرانان قبلی را نماینده واقعی نخبگان ندانست و سپس به نقل از پایگاه دفتر حفظ و نشر آیت الله خامنه ای با انتقاد شدید از رویکرد صداو سیما که زیر نظر مستقیم رهبری است گفت:" آیا صدا و سیمای ما تصویر درستی از كشور و جهان ارائه می‌دهد یا تصویری غیرواقعی و كاریكاتورگونه؟ آیا صداو سیما به عقاید مختلف اجازه‌ دفاع از خودشان را می‌دهد؟ آیا صدا سیمای ما نقل‌قولی كه از افراد می‌كند و یا رویدادهایی كه روایت می‌كند، وفادارانه و منصفانه است؟"

     

    چرا از شما انتقاد نمی شود؟

    وحید نیا در ادامه به نقد شخص رهبری پرداخت و با بیان اینکه رهبری نیز همچون سایر افراد جایزالخطاست و اینکه چرا نزدیکان رهبر از وی "بت ساخته اند، گفت:" من شاید چهار-‌پنج سال است كه به صورت جدی‌تر روزنامه می‌خوانم و مجلات را مطالعه می‌كنم. این مدت واقعاً به یاد نمی‌آورم كه مطلبی را با عنوان نقد رهبری خوانده باشم ... نقد رهبری را هم به شكل عمومی می‌شود مطرح كرد و هم به صورت خاص در مجلس خبرگان. من احساس می‌كنم اگر چنین نشود، این شرایط منجر به نفاق و كینه می‌شود؛ مثلاً یك چیزی كه در ابتدا یك انتقاد ساده است، چون بستر مناسبی برای بیان پیدا نمی‌كند، ممكن است جنبه‌ مغرضانه به خود بگیرد و كم‌كم بی‌انصافی هایی پیدا شود."

     

    آنگونه که سایتهای مستقل خبر داده اند در این هنگام برخی از حاضران به دفاع و برخی های دیگر با صدای بلندتر به اعتراض پرداختند و با ذکر صلوات خواستار پایان سخنان این دانشجو شدند. اما این دانشجو از رهبری تقاضای وقت بیشتر و ادامه بیان اعتراضاتش می کند. وبسایت رهبری نیز می نویسد: در زمانی که وحید نیا سخنانش طولانی شده بود، از آقا خواست تا باز هم ادامه دهد و پاسخ شنید:من موافقم كه شما ادامه بدهید. وقت از اول هم تمام شده بود، ولی شما ادامه بدهید.."

     

    وحیدنیا نیز این بار انتقادات تند خود را متوجه رویکرد وعملکرد نیروی انتظامی به خصوص در حوادث اخیر کرد و گفت:" اگر مقداری روش‌های اقناعی‌تر داشتیم و از خشونت به جز در موارد ضرورت استفاده نمی‌كردیم، نظام ما بقای بهتری نداشت؟ آیا مردم متحدتری نداشتیم؟ چون وحدت واقعی به نظر من بیش از این‌كه با نصیحت حاصل شود نتیجه‌ رفتار مردم با حكومت و رفتار حكومت با مردم است و رفتار مردم با همدیگر است."

     

    علاوه بر اینها سایتهای خبری مستقل گزارش کرده اند که محمود وحیدنیا  از توقیف و سانسور مطبوعات گلایه کرده و فضای حاکم بر آن را "ویرانگر" توصیف کرده است. وی همچنین ساختار و سیکل قدرت در نظام جمهوری اسلامی را زیر سئوال برد.

     

     تاکید رهبری بر مواضع خود

    آیت الله خامنه ای اما در برابر این انتقادات به گونه ای واضح از عملکرد صداوسیما و خود دفاع کرد و حتی این دانشجوی معترض را به"بی انصافی" متهم کرد. او ضمن آنکه در این دیدار تاکید کرد که :"جرم بزرگ، زیر سئوال بردن انتخابات است،" گفت: "كاش مجال بود تا گفته می‌شد، تا آن‌وقت انسان می‌توانست آن برگ‌هاى بر روى هم گذاشته‌ كتاب حرف را، باز كند تا خیلى از حقائق روشن بشود. آینده، البته این كارها خواهد شد... در انتقاد از بى‌انصافىِ یك دستگاه یا یك كس، خود ما باید دچار بى‌انصافى نشویم؛ به این توجه كنیم."

     

    رهبری درجای دیگری هم به دفاع از سانسور و محدودیت بیشتر در صداو سیما تاکید کرد و گفت:" از خیلى از برنامه‌هاى صدا و سیما بنده راضى هم نیستم؛ از جمله، من راضى نبودم كه از ماه اسفند، بلكه زودتر از اسفند، بعضى از سفرهاى تبلیغاتى و حرف‌هائى كه زده شد و تظاهراتى كه می‌شد و مجادلاتى كه انجام می‌گرفت، از تلویزیون پخش شود، كه متأسفانه تو تلویزیون پخش شد."

     

    واکنش اصولگرایان

    در خبرهای ابتدایی این دیدار اشاره ای به این مسئله نشده بود اما از آنجا که احتمالا دفتر آیت الله خامنه ای از انتشار خبر این رویداد در سایتها اطمینان داشت، وب سایت وی گزارشی کوتاه از سخنان این دانشجو را منعکس کرد. سایتها و خبرگزاری های اصولگرا سعی کردند تا با "حاشیه این دیدار" به گونه ای حاشیه ای برخورد کنند. از زمان انتشار این خبر نیز روزنامه ها در تعطیلی آخر هفته به سر برده اند و از این رو هنوز مواضع آنها مشخص نیست. در سالهای ابتدایی دولت اصلاحات برخی اعضای  انجمن های اسلامی با صدور نامه هایی سرگشاده خطاب به رهبری به انتقاد از فضای موجود می پرداختند که بلافاصله دستگیر می شدند. این برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی است که فردی با چنین صراحتی در یک دیدار عمومی و مقابل رهبری از او انتقاد می کند.

     

    همه دارند از دست می روند

در رویدادی دیگر از این دست اما ملایم تر روز بیست و سوم شهریور ماه آیت الله خامنه ای میزبان جمعی از فعالان فرهنگی عرصه دفاع مقدس بود. تا ضمن افطار این هنرمندان بتوانند نقطه نظرات خود را با او در میان بگذارند، اما سخنان مجید مجیدی کارگردان شناخته شده ایرانی موجب شد تا این دیدار بیش از پیش اهمیت یابد. مجیدی در حالی که با احساسات سخن می گفت،آیت الله خامنه ای را مخاطب سخنان خود قرار داد و گفت: "آقا من حالم خوب نيست ... حال خيلي از فيلمسازها خوب نيست ... خيلي از فيلمسازها امروز نيامدند و البته دليلش بي حرمتي نبود بلكه مايل بودند در موقعيتي مناسبترحضورتان بيايند و حرفهاشان را با آقا بزنند ... همه چیز دارد از دست مي رود... داشته و نداشته هاي ما دارد از بين ميرود ... چرا همديگر را متهم مي كنيم ... همه چيز يكطرفه است... من همين جا اعلام مي كنم تلويزيون حق ندارد اصلا تصوير من را پخش كند. براي اينكه مجيدي را مي برد در ليست سياه ... همه ضررها بخاطر اين است كه عصر خودمان را فراموش كرديم ...به يك وضع نامتعادلي رسيديم ، به يك وضع بي اخلاقي ، فضاي دروغ ، تهمت .."
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر