۱۳۸۸ بهمن ۲۰, سه‌شنبه

اتهامات غیرحقوقی و احکام سنگین برای فعالان عرصه مطبوعات

 
 

Sent to you by Protester via Google Reader:

 
 

via جنبش راه سبز - همه گزارش‌ها by جنبش راه سبز on 2/8/10

اتهامات غیرحقوقی و احکام سنگین برای فعالان عرصه مطبوعات

مژگان مدرس علوم -

 

بخش اول

 

 

 

در همین زمینه جمعی از روزنامه نگاران ایرانی با نوشتن نامه ای سرگشاده به مسئولان نظام خواستار آزادی روزنامه نگاران دربند و فک پلمب انجمن صنفی روزنامه نگاران شدند.

 

در بخشی از این نامه خطاب به عقلای قوم آمده است:  "راه برون رفت از بحران کنونی جامعه باز شدن فضای انتقاد و اعتراض قانونی به منظور ایجاد اعتدال و میانه روی در جامعه است."

 

گفتنی است "کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران" با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده که هم‌اکنون ۴۷ روزنامه‌نگار در زندان‌های ایران به سر می‌برند که این میزان دستگیری از سال ۱۹۹۶ تاکنون در هیچ کشوری سابقه نداشته و ایران در این زمینه هم‌اکنون از چین هم پیشی گرفته است.

 

 

اتهامات دروغین و محرومیت از فعالیت های سیاسی - مطبوعاتی

کیوان صمیمی بهبهانی از فعالان ملی-مذهبی، عضو شورای ملی صلح، عضو شورای مرکزی "انجمن دفاع از آزادی مطبوعات" وبنیان‌گذار کانون زندانیان سیاسی است که در روز بیست و سوم خرداد به صورت غیر قانونی بازداشت شد.

کیوان صمیمی به تحمل شش سال زندان و محرومیت مادام العمر از فعالیت های سیاسی محکوم شده و

 به تبلیغ علیه نظام، و اجتماع و تبانی برای برهم زدن امنیت ملی و شرکت در تظاهرات و صدور بیانیه علیه سلامت انتخابات متهم شده است این در حالی است که وی در آن زمان در بازداشت به سر می برد.

 

احمد زیدآبادی روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر سیاسی اصلاح طلب و دبیرکل سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی در 23 خرداد ماه  بازداشت شد. احمد زیدآبادی در تاریخ دوم آذر ماه به پنج سال زندان در تبعید در گناباد محکوم شد.این حکم در تاریخ یازدهم دیماه از سوی دادگاه تجدیدنظر تایید شد.عليرغم صدور قرار وثيقه براي احمد زيدآبادي و توديع آن از سوي خانواده، این روزنامه نگار برجسته کماکان در زندان اوين بسر مي برد. زیدآبادی در دوازدهم بهمن ماه در اقدامی غیرقانونی از سوی مقامات قضایی به زندان مخوف رجایی شهر منتقل شد.

 

سعيد ليلاز روزنامه نگار و تحلیلگر مسائل اقتصادی است که روز بیست و هفتم خرداد ماه  دستگير و زنداني شد. این فعال مسائل اقتصادی، به تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت، اخلال در نظم و توهین به مسوولان متهم شده كه دادگاه بدوی وی را در مجموع به 9 سال حبس و 74 ضربه شلاق محكوم كرده است.

 

علیزاده طباطبایی در خصوص آخرین وضعیت این روزنامه نگار برجسته اظهار داشت: " پس از ابلاغ رای دادگاه بدوی و نهایی كردن لایحه تجدیدنظرخواهی، درخواست خود را به شعبه 26 دادگاه انقلاب تقدیم كردیم. در روز ششم بهمن پرونده موكلم برای رسیدگی به شعبه 54 دادگاه تجدیدنظر ارسال شده است."

این در حالی است که این تحلیل گر اقتصادی و روزنامه نگار دربند، از خواندن لایحه دفاعیه دادگاه تجدیدنظر خود منع شده بود.

گفتنی است، او يکي از منتقدان دولت احمدي نژاد و سياست هاي اقتصادي دولت نهم بوده است و بارها نسبت به شرایط بحرانی کشور درعرصه اقتصادی هشدار داده بود. و حکم صادره برای این روزنامه نگار، سنگین ترین حکم صادر شده برای زندانیان مطبوعاتی اخیر بوده است.

 

بهمن احمدی امویی روزنامه نگار روزنامه های اصلاح طلب ایران و تحلیل گر مسائل اقتصادی ، در شامگاه 30 خردادماه بهمراه همسرش بازداشت شد. این روزنامه نگار اقتصادي و منتقد برنامه های اقتصادی دولت نهم، در دادگاه بدوی به هفت سال و چهار ماه حبس تعزيري و سی و چهار ضربه شلاق محکوم شد حکمی که به عقیده بسیاری از جمله وکیل او حکمی ناعادلانه و نامتناسب با فعالیت های این روزنامه نگار مستقل است که فعالیتی جز نوشتن مقالات اقتصادی نداشته است .

 

مسعود باستانی روزنامه نگار درروز چهارم تیرماه درحالیکه برای پیگیری امور همسرش مهسا امرآبادی که در بازداشت بسر می برد به دادگاه انقلاب تهران مراجعه كرده بود، با حكم قضایی بازداشت شد. این فعال سیاسی در دادگاه بدوی به اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی برای ایجاد اغتشاش به شش سال حبس تعزیری محکوم شد.این روزنامه نگار همچنین در تاریخ ششم بهمن به زندان مخوف رجایی شهر منتقل شده است که کاملا غیرقانونی می باشد.

رضا رفیعی فروشانی، روزنامه نگارآزاد، در روز پنجم تیرماه بازداشت شد. رضا رفیعی فروشانی متهم به جاسوسی و دریافت ۴ هزار درهم، به ۷ سال تعزیری و ۵ سال تعلیقی محکوم شد

عيسي سحرخيز یکی از برجسته‌ترین چهره‌های روزنامه‌نگاری انتقادی ایران است که در روز ۱۲ تیر ماه بدنبال ناآرامی های بعد از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری، بطور خشونت آمیزی دستگیر می شود. به گفته وکیل این روزنامه‌نگار، عیسی سحرخیز پس از دستگیری برای هفته‌ها در انفرادی نگه داشته شده و مورد ضرب و شتم نیز قرار گرفته بود.

دادگاه عیسی سحرخیز روز یازدهم بهمن در شعبه ۱۰۵۹ دادگاه کارکنان دولت با حضور وکلای این روزنامه نگار تشکیل شد. این پرونده مربوط به یکی از مصاحبه های وی با دویچه وله با عنوان "من الان در زندانی به نام ایران محبوس هستم" بود.

گفتنی است در سال ۸۵ سحرخیز به اتهام های فعالیت تبلیغی علیه نظام و نشر اکاذیب با رای غیابی ۷ ماه زندان روبرو شد.

پس از بازداشت وی در تیرماه امسال پرونده قبلی در مرحله اجرای احکام بود و آقای سحرخیز را برای اجرای حکم زندان دعوت کرده بودند در حالی که وی در بازداشت بود.در نهایت ایرادهایی از سوی وکلا و موکل از جمله مطبوعاتی و سیاسی خواندن موضوع پرونده و عدم حضور هیات منصفه مطرح شد که مورد قبول قاضی قرار نگرفت و در نهایت با توجه به ایراد قانونی وکلا مبنی بر ارایه اصل فایل صوتی دوویچه وله از سوی دادستان، ‌دادگاه تجدید شد.

لازم به ذکر است عضو انجمن دفاع از آزادی مطبوعات ایران، روز بیست و دوم آذر در شعبه سوم بازپرسی دادسرای انقلاب جلسه اخذ آخرين دفاع از این روزنامه نگار در خصوص اتهامات توهين به رهبري، تبليغ عليه نظام ونيز تباني و تجمع به قصد برهم زدن امنيت كشور درشعبه سوم بازپرسي دادسراي انقلاب تهران برگزار شده بود.

 

رضا نوربخش سر دبیر روزنامه فرهیختگان و مدیر مسئول سایت خبری جمهوریت در روز سیزدهم مرداد بازداشت شد. رضا نوربخش در دادگاه بدوی به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد. شعبه 36 دادگاه تجديد نظر، او را به سه سال حبس قطعی محکوم کرد.

 

حسین نورانی نژاد رئیس کمیته اطلاع رسانی جبهه مشارکت ایران اسلامی در روز ششم شهریور  بازداشت شد. اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات حسین نورانی نژاد رییس کمیته اطلاع رسانی جبهه مشارکت در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب بدون حضور نماینده رسانه ها و خانواده وی برگزارشد.

پیش از این  دادستان تهران اتهام وي را مربوط به سايت خبري "نوروز" عنوان كرده بود.

 

گفتنی است حسین نورانی نژاد در این دادگاه به برخی موارد اتهامی پاسخ داد و به دلیل کمبود وقت ادامه دادگاه به جلسه ای دیگر که دهم بهمن ماه برگزار می شود موکول شد. فریده غیرت و سید محمد حائری، وکلای نورانی نژاد پیش از برگزاری دادگاه اجازه نیافتند در زندان با او ملاقات کنند.

محمد داوري ،‌سردبير سحام نيوز( سايت رسمي حزب اعتماد ملي ) در روز هفدهم  شهريور بازداشت شد. محمد داوری در روز اول آذر ماه به اتهام فعاليت تبليغي عليه نظام،‌اجتماع و تباني به قصد برهم زدن امنيت كشور و اخلال در نظم عمومي محاکمه شد. محمد داوري فردي بوده كه به خواسته مهدي كروبي و پس ازهماهنگي با هر فرد ،‌ از افراد مدعي تجاوز جنسي اقدام به فيلمبرداري جهت ارايه آن به مسوولان مي نمود.

 مهدی محمودیان فعال حقوق بشر و روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب ۲۵ شهریورماه توسط نیروهای امنیتی در منزلش بازداشت شد. بازجویان از مهدی محمودیان خواسته‌اند تعهد بدهد برای چهار سال از تهران خارج شود و روزنامه‌نگاری را برای همیشه کنار بگذارد تا از زندان رهایی یابد.درتاریخ بیست و یکم دی ماه منابع خبری از ضرب و شتم شدید وی توسط ماموران زندان خبر دادند.

سید مسعود لواسانی روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نويسی که از ۴ مهرماه در منزل بازداشت شده بود و پس از حدود چهار ماه بازداشت در شرایط نامناسب،  به هشت سال و نيم زندان از سوی شعبه‌ی ۲۶ دادگاه انقلاب محکوم شد.

 محمدرضا مقیسه روزنامه نگار و سردبیر مجله پرتیراژ بیست ساله ها در حوزه جوانان و نیز عضو کمیته پیگیری امور بازداشت شدگان و آسیب‌دیدگان حوادث پس از انتخابات که در تاریخ 22 مهرماه بازداشت شد.

جواد ماهزاده داستان نویس و روزنامه نگار صبح 29 مهرماه بازداشت شد. جواد ماهزاده نویسنده رمان « لبخندت را از من نگیر» یک هفته پیش از بازداشت نیز نوشتاری به مناسبت 66 سالگی محمد خاتمی منتشر نمود.

مزدک علی نظری، روزنامه نگار و سردبير سايت "خبرنگاران صلح" در روز 21 آبان ماه بازداشت شد.

ساسان آقایی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی که روز يکشنبه اول آذرماه در خانه شخصی خود و توسط ماموران امنيتی بازداشت شد، به شدت تحت فشار بوده است تا نوشتن نامه روزنامه نگاران و فعالان سیاسی به مراجع و ارتباط با برخی جریانات خارج از کشور را بپذیرد.

کوهیار گودرزی فعال حقوق بشر ، وبلاگ نویس ، روزنامه نگار، دبیر کنونی کمیته گزارشگران حقوق بشر، از برنامه سازان بخش حقوق بشر رادیو زمانه، عضو کمیته حقوق بشر سازمان ادوار تحکیم وحدت و از دانشجویان اخراجی دانشکده مهندسی هوافضا دانشگاه صنعتی شریف در تاریخ 29 آذر بازداشت شد

 نوری زاد روزنامه نگار ،مستند ساز و کارگردان تلویزیون که در تاریخ 29 آذرماه بازداشت شد. گفتنی است محمد نوری زاد که سالها قبل از نویسندگان روزنامه کیهان بود و موضعی نزدیک به اصولگرایان داشت، در روزهای پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران به نقد اصولگرایان پرداخت. بنا به گزارش های رسیده اتهام نوری زاد "توهین به مسئولین و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی"  ذکر شده است.

 

شیوا نظرآهاری فعال حقوق بشر، سخنگوی فعلی کمیته گزارشگران حقوق بشر ، فعال حقوق کودکان کار، عضو کمپین یک میلیون امضا، روزنامه‌نگار، وبلاگ نویس، در تاریخ 29 آذرماه در حالیکه عازم قم برای شرکت در مراسم خاکسپاری آیت الله منتظری بود بازداشت شد. گفتنی است وی  در جریان نا آرامی‌های پس از انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری ، روز یک شنبه، ۲۴ خرداد ماه ۱۳۸۸، توسط نیروهای اطلاعاتی در محل کار خود بازداشت شده بود که در اول مهرماه با تودیع قرار وثیقه 200 میلیون تومانی از زندان آزد شد.


 
 

Things you can do from here:

 
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر