۱۳۸۹ خرداد ۷, جمعه

اخبار زندانیان سیاسی

بلاتکلیفی احسان عبده تبریزی به رغم گذشت ۴۰ روز از آخرین بازجویی

با گذشت ۴۰ روز از آخرین بازجویی ، هنوز وضعیت احسان عبده تبریزی مشخص نیست .

احسان عبده تبریزی حدود پنج ماه پیش هنگام ورود به ایران توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد و از آن زمان تاکنون در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات در زندان اوین نگه داری می شود .

دکترحسین عبده تبریزی پدر وی ، می گوید : در آخرین باری که او را از طریق کابین ملاقات کردیم وضعیت روحی احسان خوب بوده هر چند از نظر جسمی کاهش وزن داشته است.

او افزود : فرزندم گفته که بیش از ۴۰ روز است که دیگر بازجویی نمی شود و حتی بازجوی وزارت اطلاعات به او گفته که بازجویی اش از نظر او پایان یافته است . اما معلوم نیست چرا اقدامی برای به جریان انداختن پرونده او در دادگاه و یا برای آزادی اش به قید وثیقه کاری انجام نمی شود .

برخی از آگاهان با توجه به مواضعی که دادستان تهران وبعضی از مقامات رده بالای قوه قضائیه در یکی دو هفته اخیرگرفته اند ،می گویند بین وزارت اطلاعات و قوه قضائیه بر سر چگونگی برخورد با زندانیان سیاسی دستگیر شده در حوادث پس از انتخابات ، اختلاف نظر وجود دارد . به نظر می رسد که دادستانی به دنبال راهی برای پایان دادن به این معضل بزرگ قضائی در ایران است . اما دیگر دست اندرکاران راه های دیگری را می جویند .

مشکل زندانیان سیاسی که چند ماهی پیش از روی کار آمدن لاریجانی ، رئیس جدید این قوه ایجاد شده بود ، با روی کار آمدن او تشدید هم شده است . برخی معتقدند که با مسلط شدن لاریجانی بر قوه قضائیه او به فکر حل این معضل افتاده است . معضلی که خیلی ها در آن درگیرند و هر کدام سهمی برای خود قائلند . وزارت اطلاعات ، دادستانی ، سپاه پاسداران ، شخص احمدی نژاد و بسیاری از نیروهای ذی نفوذ و پنهان پشت پرده .

اختلاف بین این نیروها و افراد موثر بر سر زندانیان سیاسی موجب شده که هر کدام این زندانی ها را به یک طرف بکشند . وضعیتی که تنها منجر به طولانی شدن بلاتکلیفی زندانیان سیاسی ، افزایش نگرانی خانواده های آنها و در برخی موارد افزایش فشار بر زندانیان ، شده است .

احسان عبده تبریزی دانشجوی دکترای علوم سیاسی دانشگاه دورهام انگلستان یکی از این زندانیان بلاتکلیف است که زمانی که از فرصت تعطیلات کریسمس برای دیدار خانواده خود استفاده کرده بود و به ایران بازگشت ، در فرودگاه امام خمینی (ره) پاسپورتش توقیف و سپس بازداشت شد.

حسین عبده تبریزی پدر احسان یکی از منتقدان سیاست های اقتصادی دولت احمدی نژاد و مدیر مسئول روزنامه توقیف شده " سرمایه " است و بارها با نقدهای جامع در روزنامه سرمایه واکنش های دولتیان را برانگیخته بود. او از جمله ۷۰ اقتصاد دانی بود که در نامه هایی سرگشاده رفتار و عملکرد اقتصادی دولت را به نقد کشیده بودند.

بلاتکلیفی صادق جوادی حصار، پس از پنج ماه بازداشت در زندان مشهد

محمدصادق جوادی‌ حصار، از مشاوران مهدی کروبی در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته، نزدیک به پنج ماه است که در بازداشت به سر می‌برد.

به گزارش بامدادخبر، این روزنامه‌نگار و فعال سیاسی ساکن مشهد که مدیر مسئولی روزنامه توس، ریاست ستاد انتخاباتی محمد خاتمی در دو دوره انتخابش در استان خراسان، دبیری انجمن اسلامی معلمان خراسان و عضویت شورای مرکزی حزب اعتماد ملی را در کارنامه‌ی خود دارد، روز ۱۰ دی ماه ۸۸ بعد از احضار به اداره اطلاعات مشهد بازداشت شد و از آن زمان تا به امروز، خانواده وی موفق نشده‌اند از اتهامات و وضعیت پرونده‌ آگاه شوند و در طول پنج‌ماه تنها دو بار توانستند با او ملاقات کنند.

از سوی دیگر با وجود اینکه خانواده این روزنامه‌نگار، توان پرداخت وثیقه تعیین شده از سوی دادگاه را ندارند و برای تهیه آن با کارشکنی‌ها و موانع مختلفی نیز مواجه شده‌اند، خواستار اعلام وضعیت او هستند تا شاید بتوانند با تامین وثیقه بار دیگر او را آزاد ببینند.

جوادی حصار، پیش از این در سال ۱۳۷۶ نیز در جریان توقیف روزنامه‌ی توس، بازداشت و روانه‌ی زندان شده بود.


با درخواست دوستان مجید توکلی، مادرش اعتصاب غذای خود را شکست

مادر مجید توکلی، دانشجوی اعتصابی محبوس در بند انفرادی زندان اوین، با درخواست مردم و دوستان مجید، اعتصاب غذای چند روزۀ خود را شکست.

مجید توکلی، فعال دانشجویی محکوم به هشت سال و نیم حبس، از روز یکشنبه، در پی انتقال به سلول انفرادی دست به اعتصاب غذا زده و بلافاصله بعد از انتشار این خبر، مادرِ وی نیز دست به اعتصاب غذا زد.

به گزارش نسب آنلاین، ساعت نه و سی دقیقه پنج شنبه ششم خرداد ماه، مادر مجید در پاسخ به تماس های مکرر دانشجویان، اعلام کرد که که اعتصاب غذایش را شکسته است.

این گزارش تصریح کرد غروب امروز مادر مجید اطمینان داده بود که اعتصاب غذایش را خواهد شکست.

مجید توکلی از صبح روز یکشنبه هفته جاری (دوم خرداد)، در پی نگاشتن نامه ای تفصیلی پیرامون وضعیت کنونی کشور، به دستور دادستان تهران به سلول انفرادی منتقل گردید که همزمان دست به اعتصاب غذای خشک زد و با گذشت زمان، وضعیت سلامتی وی به شدت نگران کننده گزارش شده است.


--
سبز مي مانيم، تا هميشه
همه باید مهیای خرداد پر حادثه باشیم

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر