۱۳۸۹ مهر ۲۱, چهارشنبه

فاطمه راکعی: انحلال مشارکت غیرقانونی است؛ فعالیت حزب ادامه دارد

 
 

Sent to you by Protester via Google Reader:

 
 


به جای رسیدگی به شکایت ار عوامل کودتای انتخاباتی، شاکیان راهی زندان شده‌اند

ندای سبز آزادی: فاطمه راکعی از معدود زنان فعال ایرانی است که به طور توأمان در دو عرصه فرهنگ و سیاست حضور دارند. او هم شاعری سرشناس و فعال در عرصه ادبیات است و هم نماینده سابق مجلس و فعال در عرصه سیاست. "ای مرد ابری" نام شعری است که این شاعر متعهد به آرمان‌های اجتماعی، در توصیف میرحسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری دهم سروده است. راکعی که مدیرعامل انجمن شاعران ایران و رئیس هیئت مدیره دفتر شعر جوان است، در مجلس ششم نماینده مردم تهران بوده است.
او از ابتدای تاسیس جبهه مشارکت ایران اسلامی تا امروز، عضو فعال این حزب بزرگ اصلاح طلب بوده و هست. امروز هم او همچون دیگر همفکرانش در حزب مشارکت، انحلال حزب متبوعش را قانونی نمی‌داند و بر این باور است که اقتدارگرایان نمی‌توانند اندیشه و قلم را در زمان و مکان اسیر و دربند کنند.

کلمه درباره ادامه فعالیت جبهه مشارکت ایران اسلامی و ارزیابی‌اش از علت اعلام انحلال این حزب، با با راکعی گفت‌وگویی انجام داده که در ادامه می‌خوانید:
به عنوان یک عضو حزب جبهه مشارکت ایران اسلامی، آیا انحلال این حزب را قانونی می دانید؟
به هیچ عنوان!
چرا این انحلال را قانونی نمی‌دانید؟
اقتدارگرایان در این زمینه تنها به حرف استناد می‌کنند و ظاهراً هیچ پشتوانه قانونی برای حرفشان ندارند. در هیچ دادگاهی هیچ مستندی ارائه ندادند که باعث شود اعضا قانع شوند که آنها می‌توانند این حزب را منحل کنند.
منظور شما از ارائه مستندات برای انحلال یک حزب سیاسی چیست؟
افرادی که شاکی هستند، باید اثبات کنند که اعضا از مرامنامه و اساسنامه حزب مشارکت عدول کرده‌اند یا اینکه بر خلاف قانون اساسی و خارج از چارچوب آن عمل می‌کنند. اساسنامه و مرامنامه در وزارت کشور به تصویب رسیده و دو حزب مشارکت و مجاهدین انقلاب اسلامی جزو احزاب با ریشه و شناخته شده و شناسنامه‌دار هستند که اعضای بسیار زیادی در سراسر ایران دارند. این مساله نباید در حرف بیان شود، بلکه باید در عمل این مساله را اثبات کنند و این ادعا باید در یک دادگاه صالحه بررسی شود و افراد در برابر آن پاسخگو باشند.
تا الان این ادعا در دادگاهی مطرح شده که اعضای حزب را فرا بخوانند؟
تا آنجا که من اطّلاع دارم، ادعاها متاسفانه تنها در حرف بیان می شود و هیچ دادگاهی به شکل قانونی تشکیل نشده است.
واکنش اعضای حزب مشارکت در برابر این حرفها چه بوده؟
عده‌ای به صورت انفرادی موضع‌گیری کرده‌اند و هر کس به نوبه خود از مرامنامه حزبی که در آن عضو است، دفاع کرده است. در همان ابتدا که برخی سایت‌های وابسته به دولت این مساله را مطرح کردند، نیز گفته شد که این مساله باید به صورت مکتوب و قانونی مطرح شود که ما پاسخگو باشیم. به نظر می‌رسد طرح مساله انحلال جبهه مشارکت، چون وجاهت قانونی ندارد، حزب مشارکت موضع‌گیری آنچنانی نکرده است.
اعلام کرده‌اند که چرا باید حزب مشارکت انحلال پیدا کند؟
ما هنوز نمی‌دانیم جرم دبیرکل و اعضای زندانی شده حزب چیست، چه برسد به اینکه دلیل انحلال حزب را بدانیم. از زندانی کردن اعضای حزب مشارکت بیش از یک سال و نیم می‌گذرد و از کم و کیف آن بی‌خبریم؛ توقع نداشته باشید که از جریان انحلال مطلع باشیم.
نظر خود شما چیست؟ چرا می گویند این حزب باید منحل شود؟
به نظر من حزب مشارکت بسیار بر قانون‌گرایی و جلوگیری از رفتارهای غیرقانونی و قانون‌گریزی تاکید داشته، این حزب قانون‌گریزی را از طرف هر فرد و گروهی محکوم می‌کرد و همواره بر اینکه کشور در چارچوب قانون اساسی حرکت کند، تاکید ورزیده است. البته این‌طور نیست که همه اعضای این حزب، قانون اساسی یا دیگر قوانین موجود در کشور را وحی منزل بدانند و به بخش‌هایی از آن نقد نداشته باشند ؛اما معتقدند مادامی که این قوانین در کشور جاری و ساری است، باید به آنها عمل شود.
در مقابل، عده‌ای هستند که عملکرد حزب مشارکت را که در راستای قانون است، برنمی‌تابند. سخنان اعضای حزب را که از سر خیرخواهی است، گردن نمی‌نهند. اینها نه تنها سخنان اصلاح طلبان را برنمی‌تابند، بلکه نقد و نظرهای اصولگرایان سنتی و معقول را هم نمی‌پذیرند و با این افراد هم رفتاری تحکم‌آمیز، یک‌بعدی، قیم‌مآبانه و خشونت‌آمیز دارند. دیدید که چطور این قبیل افراد هم در جریانات انتخابات به دلیل مخالفت با سیاست‌های متحجرانه طرد شدند و حتی با خشونت با خانواده و فرزندان آنها برخورد شد.
پس به هیچ عنوان اعضا انحلال حزب را نمی‌پذیرند، چون در مورد آن پروسه قانونی طی نشده است. به نظر می‌رسد که عده‌ای بدون توجه به واقعیاتی مانند طرفداران زیاد این حزب و پویایی آن و فعال بودنش، و شاید هم با اکتفا به شنیده‌ها و بی هیچ پایه و اساسی، این حرفها را مطرح می‌کنند.
به نظر شما وقتی اعضای برجسته این دو حزب، از عوامل کودتای انتخاباتی شاکی هستند، آیا اعلام انحلال آنها نوعی انحراف از مسیر قضایی نیست؟
اتفاقاً در میان اعضا این مسئله قویاً مطرح است که کسانی برای انحراف از مسیر قانونی چنین مطالبی را مطرح می کنند. شکایت کنندگان از دخالت نهادهای نظامی و امنیتی در انتخابات، نه تنها از شکایت خود پاسخ لازم را نگرفته‌اند، بلکه بیشتر شاکیان دوباره به زندان بازگردانده شده‌اند. یعنی به جای رسیدگی به شکایت، شاکیان راهی زندان شده‌اند، بعد هم حزب متبوعشان منحل اعلام شده است.
اشاره کردید که حزب مشارکت پویا و فعال است، جلسات حزب هنوز برگزار می‌شود؟
حزب قطعاً فعال و پویاست. اقتدارگرایان بدانند که اگر حتی بتوانند حزب مشارکت را منحل کنند، نمی‌توانند تفکر و اندیشه را دربند کنند و دورش حصار بکشند. اندیشه را نمی‌توان در زمان و مکان فیزیکی محدود کرد. تفکرات حزب مشارکت امروز در کشور به صورت فعال و پویا به حرکت درآمده است.
در جمع بندی اگر نکته‌ای باقی مانده است، بفرمایید؟
فکر می‌کنم پیش از آنکه احزاب به دفاع از حقوق و حیثیت خود بپردازند، مدعی‌العموم باید مدافع آنها باشد. قویاً معتقدم که باید از رفتارهای خارج از قانون و ضابطه جلوگیری شود و باید برای دفاع از احزاب در برابر تخریب، حرکت‌هایی از درون خود احزاب شناسنامه‌دار، فارغ از نوع تفکرات و جهت‌گیری سیاسی آنها، صورت بگیرد، چرا که احزاب به حرکت و پویایی سیاسی جامعه می‌افزایند و لازمه پیشرفت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی این است که بتوانند در چارچوب اساسنامه و مرامنامه مصوب خود فعالیت کنند.

 


 
 

Things you can do from here:

 
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر