۱۳۸۸ اسفند ۷, جمعه

چرا ما بيشماريم؟

 
چرا ما بيشماريم؟
 

بر اساس آمار رسمی در کشور ما سه و نيم ميليون دانشجو وجود دارد. آيا فضای عمومی دانشگاه‌ها و غالب دانشجويان موافق رژيم‌اند؟ پس حوادثی نظير کوی دانشگاه و ستاره‌دار شدن و کميته‌های انضباطی و بازداشت دانشجويان به چه دليل است؟

 

• فقط در تهران ۵ ميليون ديش ماهواره وجود دارد که با احتساب دو نفر بيننده به ازای هر ديش، در تهران ده ميليون بيننده ماهواره وجود دارد. آيا عموم بينندگان ماهواره موافق رژيم‌اند؟ پس ارسال پارازيت‌ها به چه دليل است؟

 

• در کشور ما سی و هفت ميليون کاربر اينترنت وجود دارد. آيا فضای عمومی اينترنت موافق رژيم است؟ پس فيلترينگ برای چيست؟

 

• چهل و پنج ميليون ايرانی موبايل دارند. فضای غالب اس ام اس‌ها، بلوتوث‌ها و دوربين‌های موبايل با کدام طرف است؟ پس قطع اس ام اس‌ها در مواقع حساس برای چيست؟

 

چرا بايد بدانيم که بيشماريم؟

• چون رژيم با ابزارهای جنگ رسانه‌ای که در اختيار دارد سعی می‌کند تا صدای اکثريت شنيده نشود و اقليتی ۲۰ تا ۳۰ هزار نفری [در صدی؟] را اکثريت معرفی کند. در چنين شرايطی هستند کسانی که تحت تاثير فضای جنگ روانی رژيم، باور می‌کنند که در اقليت‌اند.



--
سبز مي مانيم، تا هميشه

آلزایمر خبرگان رهبری: استمرار نظارت فراموش شده

یلدا آراسته

 

شبکه جنبش راه سبز(جرس): هفتمین اجلاس دوره چهارم مجلس خبرگان در حالی آغاز شد که یک روز پیش از آن با انتشار فیلم جدیدی از حوادث کوی دانشگاه، بار دیگر مردم در بهت و ناباوری فرو رفتند .

 

هرچند که هیچ مرجعی تاکنون از ایران پاسخگوی تصاویر منتشر شده در این فیلم نبوده است، اما پخش آن در آستانه این اجلاس باعث شد که بار دیگر نگاه ها به هاشمی رفسنجانی دوخته شود .

هاشمی تنها فرد از مجلس خبرگان نیست  که پس از حوادث 22 خرداد طرف مردم را گرفت، اما می شود از او به عنوان مهمترین چهره سیاسی حاکم یاد کرد .

 

درخواستی که اجابت نشد

 

بیش از این نیز یکبار دیگر خبرگان تشکیل جلسه داده بود .ششمین اجلاس خبرگان رهبری در شهریور ماه برگزار شد .

هرچند که بعد از نا آرامی های 22 خرداد کسانی خواستار تشکیل فوری خبرگان رهبری بودند اما این گردهمایی در موعد مقرر خود برگزارشد .

 

22 مرداد ماه علی محمد دستغیب عضو خبرگان رهبری خواستار تشکیل جلسه ای برای رسیدگی به شکایات مردم با حضور میر حسین موسوی و مهدی کروبی شد .او در بیانیه ای وظیفه خبرگان را رسیدگی به حقوق مردم دانست .

 

27 مرداد ماه نیز نامه ای روی برخی وب سایت ها منتشر شد که حکایت از در خواست جمعی از علمای قم ،اصفهان و مشهد داشت که آیت الله خامنه ای را مسوول کشتارهای بعد از انتخابات دانسته بودند و خواستار برکناری وی بودند .

 

این نامه که خطاب به خبرگان رهبری بود، هیچ امضا کننده ای نداشت و آنها اعلام کرده بودند که مجبور به تقیه هستند .

 

نیویورک تایمز در همین راستا گزارشی منتشر کرد و ادعا کرد که با یکی از این روحانیون صحبت کرده است و تهیه کنندگان این نامه را 10 نفر خواند اما نامی از هیچ کس نبرد .

 

بیش از این نیز  مجمع نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی در نامه ای به رئیس مجلس خبرگان خواستار "بررسی های قانونی وفق اصل ۱۱۱ قانون اساسی" شده بود که به موضوع عزل رهبری اختصاص دارد. این گروه در نامه خود رهبر جمهوری اسلامی را مسئول اوضاع کشور معرفی کرد و از اعضای مجلس خبرگان خواست که به عملکرد نهادهای انتظامی، نظامی و امنیتی زیر نظر آیت الله علی خامنه ای رسیدگی کنند.

 

رهبر فصل الخطاب است

 

در واکنش به این درخواست ها بود که جمعی از خبرگان رهبری با انتشار بیانیه ای اعلام کردند که اوامر رهبری فصل الخطاب است .آنها محمود احمدی نژاد را به رسمیت شناختند و از هاشمی خواستند که موضع خود را روشن بیان کند .نام امضا کنندگان این بیانیه هیچ گاه مشخص نشد .

 

این موضع گیری تند نسبت به هاشمی پس از آن بود که وی در نماز جمعه تهران و در دیدار با خانواده بازداشت شدگان از وضعیت موجود اظهار ناراحتی کرد و خواستار پایان دادن به آن شد .

 

اختلاف در خبرگان

 

پیش از برگزاری ششمین اجلاس خبرگان رهبری در 31 شهریور ماه اما اختلافات بین محمد یزدی دبیر این اجلاس و هاشمی رئیس آن بالا گرفت .

 

یزدی از سخنان و موضع گیری هاشمی در حوادث پس از انتخابات سخت انتقاد کرد و صراحتا گفت شما چه کاره هستی ؟

 

هاشمی رفسنجانی در واکنش به این سخنان گفت که :آیت الله یزدی بیمار است و باید ملاحظه بیماری شان را کرد .

 

با تمام این اختلافات اجلاس با ریاست هاشمی برگزار شد .محمد یزدی در آن شرکت نکرد و هاشمی به حضور معترض مردم در راهپیمایی روز قدس اشاره ای نکرد .وی در این اجلاس وعده داد که بزرگان در حال یافتن راهی برای برون رفت از این ماجرا هستند .با اینکه در این اجلاس هاشمی همه را به پیروی از رهبری فرا خواند اما کعبی از اعضای خبرگان در گفتگو با خبرگزاری فارس گفت که پاسخ هاشمی اعضا را قانع نکرده است .

 

تنها سه ماه پس از 22 خرداد و در یکی از حساس ترین جلسات، اجلاس دو روزه خبرگان رهبری با صدور بیانیه ای که یک نامه تشکر آمیز برای رهبر بود به کار خود پایان داد .

 

جانبداری بی پرده

 

دیروز و در آغاز مراسم  هفتمین اجلاس خبرگان رهبری اما هاشمی رفسنجانی پشت رهبری ایستاد و از او و عملکردش دفاع کرد .

 

روزنامه کیهان که سه  روز قبل از برگزاری اجلاس  رفسنجانی را متهم کرده بود  که با همکاری حسن روحانی و محسن رضایی در حین رسیدگی به طرح نظام انتخاباتی درصدد است تا شورای نگهبان را از گردونه تايید صلاحیت نامزدهای انتخابات حذف و "راه نفوذ دشمنان" را به پست های حساس کشور هموار کند ،در صبح روز برگزاری اجلاس از مفاد آن خبر داد و در تیتر یک خود اعلام کرد که تجلیل از درایت رهبری در دستور کار این اجلاس است!

 

دلجویی از آسیب دیدگان

 

اما به رغم این جانبداری هاشمی ، او اشاره ای هم  به حوادث ناگوار پیش آمده در فاصله برگزاری دو اجلاس کرد و گفت که باید از آسیب دیدگان دلجویی شود .به رغم سخنان بی پرده و مشخص هاشمی در دفاع از رهبری و تجلیل از 22 بهمن به عنوان نماد حمایت از ولایت فقیه اما باز هم مخالفان او راضی نشدند .

 

شاهرودی و دری نجف آبادی که از ناطقین بودند صراحتا از هاشمی خواستند تا موضع روشن خود را نسبت به رهبری اعلام کند .

 

این درخواست در حالی مطرح شد که هاشمی حتی به گفته سایت خبری نزدیک به دولت نیز نظر خود را روشن اعلام کرده بود و میان وفاداران به انقلاب و ساختارشکنانی که با اصل ولایت فقیه و رهبری مخالف هستند، مرز کشیده بود .

 

نطقی که مرهم نبود

 

نطق  افتتاحیه هاشمی اما مرهمی بر دل معترضین نبود، هرچند که سایت های خبری نزدیک به جریان اصلاحات متن کامل این سخنرانی را با تاکید بر دلجویی از بازماندگان حوادث منتشر کردند، اما انتظار بسیاری، واکنش هاشمی به حوادث اخیر و به خصوص فیلم منتشر شده از کوی دانشگاه بود .

 

اما از طرف دیگر، بسیاری از تحلیل گران نیز این را نشان از مقاومت هاشمی در برابر مخالفان می دانند .

شاید با همین رویکرد است که بازهم سخنان هاشمی به ذایقه افراد نزدیک به دولت  خوش نمی آید و سخن از پشت پرده موضع گیری هاشمی می گویند .

 

دو میهمان ویژه

 

اجلاس خبرگان رهبری که در سکوت برگزار می شود و خبرنگاران اجازه ورود به آن را ندارند، این بار دو میهمان ویژه و یک غایب  داشت: وزیر امور خارجه و فرمانده سپاه پاسداران میهمانان بودند . محمد یزدی باز هم به علت بیماری اش حضور نیافت و "صندلی اش" را پسرش اشغال کرد!

 

حضور منوچهر متکی به گفته کارشناسان سیاسی از بابت پاسخ گویی نسبت به سیاست خارجی ایران در راستای تهدید های بین المللی بود.محمد علی جعفری نیز برای ارائه گزارش از امنیت داخلی کشور میهمان این اجلاس دو روزه بود .

 

از شرح گزارش این دونفر هیچ خبری منتشر نشده است .

 

تشکر از وزارت اطلاعات

 

در روز پایان این اجلاس نیز بازهم هاشمی اشاره ای به بازداشت شدگان و حوادث کشور نکرد .دراین جلسه بیشتر به تجلیل از وزارت اطلاعات برای دستگیری «ریگی» پرداخته شد، هرچند که هاشمی از نارضایتی ایران نسبت به مواضع آژانس هسته ای نیز سخن گفت .

 

بازهم تشکر می کنیم

 

اجلاس با انتشار بیانیه ای که سراسر تجلیل از رهبری برای اداره کشور به بهترین نحو بود، پایان یافت .در این بیانیه که توسط دری نجف آبادی قرائت شد، نقطه ای بر پایان اعتراضات مردم گذاشت و با آوردن یک بند، « پایان فتنه » اعلام شد .این نتیجه دو روز نشست خبرگانی بود که وظیفه قانونی شان نظارت برعملکرد رهبر است!

 

گو آنکه هیچ گاه از بیانیه ها بوی کوچکترین انتقادی هم نمی آمد،اعضای این اجلاس چهارشنبه شب را میهمان هاشمی رفسنجانی بودند وپنجشنبه بر مزار آیت الله خمینی گرد خواهند آمد و به دیدار رهبری خواهند رفت. ظاهرا به علت کبر سن بسیاری از اعضای مجلس خبرگان رهبری حداقل در مورد انجام وظفه قانونی نظارت بر عمکرد رهبری این مجلس آلزایمر گرفته است! آنها فراموش کرده اند که کار اصلیشان تعریف و تمجید از رهبری نیست، نظارت بر عمکرد رهبری است.



--
سبز مي مانيم، تا هميشه

آیت‌الله بیات زنجانی: قدرتی که نتوان با آن حقی را احیاء کرد، مشروع نیست

آیت‌الله بیات زنجانی: قدرتی که نتوان با آن حقی را احیاء کرد، مشروع نیست
۰۴ اسفند ۱۳۸۸
آیت‌الله بیات زنجانی: قدرتی که نتوان با آن حقی را احیاء کرد، مشروع نیست، پارلمان‌نیوز
 
هدف افرادی که با منتقد، همانند معاند برخورد می‌کنند قدرت است نه دین
 
پارلمان‌نیوز: یکی از مراجع عظام تقلید تاکید کرد:«قدرت وسیلۀ احقاق حق است و اگر نتوان با آن حقی را احیاء کرد، آن قدرت مشروعیت خود را از دست می‌دهد، ولو آنکه کسانی بخواهند برای آن مشروعیت بسازند.»
 
به گزارش پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نیوز»، آیت‌الله العظمی بیات زتجانی در دیدار با جمعی از جوانان اصلاح طلب، پس از استماع سخنان حضار، از طرح سئوالات شفاف و مواضع روشن آنان تشکر کرده و آن را نشانۀ دلسوزی آنان دانست.
 
وی گفت:«بیان دغدغه‌ها در فضای کنونی جامعه، تداعی‌گر یک ماجرای تاریخی است؛ اینکه در ظهر عاشورا، چه دلیلی وجود داشت تا امام حسین بن علی(ع) به نماز بایستند و حتی در این راه، عده ای از یاران ایشان هم هدف تیرهای دشمن قرار گرفته و به شهادت برسند؟ هدف امام(ع) از این کار در آن لحظۀ تاریخی و سرنوشت‌ساز چیست؟ چرا در زیارتنامه تأکید شده است که "أشهد أنّک قد أقمت الصلوة"؟ دلیل این کار این است که سید‌الشهداء علیه‌السلام می‌خواهد تبلیغات امویان مبنی بر خروج آن حضرت و یارانش از دین خدا را نقش برآب کند و مظلومانه ندایش را در تاریخ ثبت کند که ما مسلمانیم و به دست کسانی به شهادت رسیده‌ایم که به ظاهر مسلمان بوده و خود را قائل به حفظ ظواهر اسلامی می دانسته اند.»
 
وی افزود: «در نگاه امیرالمومنین(ع)، قدرت وسیله‌ای است برای احقاق حقوق آحاد جامعه. حال اگر در جامعه‌ای این قدرت از وسیله بودن خارج شده و تبدیل به یک هدف شود، به خصوص اگر این اتفاق در یک جامعه مسلمان رخ دهد که حاکمان آن نیز در پی حفظ ظواهر دینی هستند، در نهایت همان اتفاقی خواهد افتاد که در کربلا افتاد. شاهد این قضیه عبارات امیرالمومنین(ع) در اواخر خطبۀ شقشقیه است.»
 
آیت الله بیات زنجانی تاکید کرد:«قدرت وسیلۀ احقاق حق است و اگر نتوان با آن حقی را احیاء کرد، آن قدرت مشروعیت خود را از دست می‌دهد، ولو آنکه کسانی بخواهند برای آن مشروعیت بسازند.»
 
این مرجع تقلید افزود:« اینکه گاهی دیده می شود در جامعۀ ما برخی با منتقد همانند معاند رفتار می‌کنند، دلیلش کاملاً روشن است چراکه قدرت برای آنان هدف است، نه تعالیم دینی و پیاده سازی آنها. لذا برای دستیابی به این هدف، برخی با هر توجیهی که شده می‌خواهند منتقدین خود که عمدتاً از سر دلسوزی لب به نقد گشوده اند را سرکوب کنند. این یک موضوع تکراری است و در تاریخ هم نمونه‌های فراوانی از این ماجرا وجود دارد.»
 
آیت الله بیات زنجانی با اشاره به اینکه در سه دوره یعنی ده سال حکومت پیامبر(ص)، پنج سال حکومت امام علی(ع) و یک سال حکومت امام حسن(ع)، یک مورد نمی توان یافت که کسی به صِرف متهم بودن، تحت تعقیب قرار گرفته یا بازداشت شود، تاکید کرد: «نه تنها با صرف وجود اتهام کسی بازداشت و از حقوق اجتماعی محروم نمی‌شد، بلکه حتی افرادی می نشسته و جلساتی برگزار و توطئه چینی می‌کردند و سخنانی بر علیه امیرالمومنین(ع) می‌ گفتند، ولی مادامی‌که دست به کار فیزیکی نزده بوده و دستشان آلوده به خون دیگران نشده بود، امام با آنان برخورد نمی‌کرد. برخی از این نوع رفتار به امام گلایه می‌کردند ولی امام در پاسخ می‌فرمود: آنها کاری نکرده‌اند که حکومت حاکم با آنان برخورد کند.»
 
وی افزود:«در تاریخ یک نمونه را نمی‌توان یافت که امیرالمومنین(ع) در جنگها، پیش از طرف مقابل، شمشیر کشیده و جنگی را آغاز کرده باشد. حتی یک نمونه در سیرۀ معصومین نمی‌یابید که کسی مثلاً از امیر المؤمنین(ع) پرسش یا انتقادی نموده و امام با آن برخورد کرده باشد.»
 
این مرجع تقلید ضمن توصیۀ حضّار به مطالعۀ تاریخ اسلام، اظهار داشت:« شما به عهدنامه مالک اشتر مراجعه کنید. در آنجا امام(ع) می‌فرماید: اگر کسی در جامعه‌ای نتواند بدون دغدغه سئوال خود را طرح کند، این را باید نشانۀ مرگ آن جامعه دانست.»
 
آیت الله بیات زنجانی تصریح کرد:« اینکه سئوال می کنند آیا در نظام افرادی وجود دارند که نتوان از آنها سئوال کرد، جوابش منفی است. برای نمونه به صحیفه نور نگاه کنید. در نظام ما کسی بالاتر از امام خمینی(ره) که نبوده است. ما در مجلس نامه‌ای به آن بزرگوار نوشتیم و از ایشان سئوال هم داشتیم وآن بزرگوار، پدرانه و بزرگوارانه جواب نامۀ ما را داده‌اند.»
 
این استاد حوزه علمیه در ادامه اظهار داشت:« وقتی بحث مطلقه بودن ولایت فقیه طرح می‌شود، برخی این "مطلقه" را به معنای فوق قانون بودن برداشت می‌کنند در حالیکه چنین معنائی نمی‌دهد و مقنن هم هیچگاه چنین چیزی را مراد نکرده است. در اینجا "مطلقه" در برابر "مقیده" است و معنای فوق قانون بودن را نمی‌دهد. بحث بر سر برداشت‌های مختلف از یک کلام و ایدۀ اساسی است.»
 
آیت الله بیات زنجانی با ذکر مثالی ادامه داد:« یقیناً قرآن کریم، کتابی آسمانی است که به واسطه جبرئیل از سوی خداوند بر قلب پیامبر نازل شده است ولی زمانی امیرالمومنین(ع) مفسر آن است و زمانی هم عمروعاص دست به تفسیر آن زده است. آیا هر دو تفسیر یکسان است؟ این مطلب را در پاسخ به افرادی عرض می‌کنم که می‌گویند مشکل در قانون اساسی است. بنده این مطلب را قبول ندارم بلکه عرض من این است که با تفسیر درست و عقلائی همین قانون اساسی، می‌توان کشور را به خوبی اداره کرد. ولی وقتی برخی آقایان تفاسیر من عندی را وارد می‌کنند و مثلاً با ایده‌ای مانند همین نظارت استصوابی چنین عمل می‌کنند و در نتیجه وضع جامعه همینی می‌شود که همه شاهد آن بوده و هستیم و طبیعاً مشکلاتی به وجود خواهد آمد که جبران آن یا سخت و یا غیر ممکن خواهد بود.»
وی تاکید کرد:«من عمده مشکلات بوجود آمده در کشور را ناشی از تفسیرهائی مانند نظارت استصوابی می‌دانم و معتقدم طراحان این نوع نظارت در پیشگاه خداوند مسوولند و فردای قیامت باید به خاطر تضییع حق این همه افراد پاسخگو باشند.»
 
آیت الله بیات زنجانی خاطرنشان کرد:« باید بر قانون اساسی با تفسیر امام خمینی(ره) تأکید کرد و این تفسیر را با ذکر شاخص‌ها بیان نموده و تشریح کرد که نظریه و تفسیر حاکم در جامعه، با نظریه و تفسیر امام(ره) از قانون اساسی در تضاد است. امام(ره) به وضوح و به کرّات می‌فرمود که نظامیان حقّ دخالت در کارهای سیاسی را ندارند. امام(ره) تاکید داشت: سئوال از مسوولین باید در جامعه نهادینه شود. امام(ره) می فرمود: مجلس در رأس قواست. امام(ره) می‌فرمود: چه من در بین شما باشم و یا نباشم، نگذارید انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد. امام(ره) می‌فرمود: میزان رأی ملت است. اینها همه کلیدهایی از اندیشۀ امام(ره) است که امروز عامدانه فراموش شده است؛ چون در بسیاری از مواضع، قدرت تبدیل به هدف شده است، نه وسیله. همۀ ما اعم از حوزوی و دانشگاهی باید مفاهیم اساسی و مورد نیاز جامعه را درست و علمی تبین کنیم و اگر این تکلیف را درست انجام ندهیم، مسوولیم، چون زمینه را برای تضییع حقوق افراد باز گذاشته‌ایم.»



--
سبز مي مانيم، تا هميشه

پسر بنیانگذار جنبش حماس جاسوس اسرائیل از آب درآمد


پسر بنیانگذار جنبش حماس جاسوس اسرائیل از آب درآمد

پسر شیخ حسن یوسف، بنیانگذار و رهبر اصلی جنبش حماس در کرانه باختری، تایید می‌کند که سال‌ها به عنوان جاسوس اسرائیل فعالیت می‌کرده است.
 
مصعب حسن یوسف، پسر شیخ حسن یوسف، در مصاحبه‌ای با روزنامه هاآرتص تایید کرده است که در سال‌های پی در پی «شین بت»، تشکیلات امنیت داخلی اسرائیل، را از تصمیمات مهم سران حماس و به‌ویژه عملیات‌های انتحاری که قرار بوده انجام شود آگاه می‌کرده و با رساندن اخبار موجب خنثی شدن آنها می‌شده است. مصعب حسن یوسف که اکنون ۳۲ سال دارد می‌گوید به اقدام خود افتخار می‌کند و هیچگاه از کرده خویش پشیمان نیست، زیرا موجب نجات جان انسان‌های بی‌شمار شده است.
 
مصعب حسن یوسف که از ده سال پیش از اسلام «به خاطر تشویق به خشونت» بریده و به مسیحیت گرویده و اکنون در آمریکا زندگی می‌کند به روزنامه اسرائیلی هاآرتص گفته است که تا هنگامی که افراطیون رهبری فلسطینی‌ها را در دست داشته باشند صلح را امکان‌پذیر نمی‌داند.مصعب حسن یوسف هنگامی که حدود ۱۸ سال داشت، در سال ۱۹۹۶ به خاطر دخالت در اقدامی تروریستی برای نخستین بار از سوی تشکیلات امنیتی اسرائیل دستگیر شد.در آن سال که تازه اسحاق رابین، نخست وزیر وقت اسرائیل، کشته شده بود و اسرائیل در آستانه انتخاباتی سرسختانه میان حزب کارگر با حزب لیکود بود، حماس به یک سلسله عملیات انتحاری گسترده دست زد که هدف از آنها جلوگیری از پیگیری روند صلح میان یاسرعرفات و دولت وقت اسرائیل بود.
 
حماس در هدف خود موفق شد و با شکست شیمون پرز که جانشین اسحاق رابین بود، بنیامین نتانیاهو، رهبر لیکود، به نخست وزیری رسید.در چندین عملیات انتحاری پی در پی آن سال، صدها اسرائیلی در شهرهای مختلف، به‌ویژه اورشلیم، در اماکن عمومی کشته و صدها تن دیگر زخمی شدند. این عملیات در سال‌های بعد نیز کماکان ادامه یافت، اما اوج آن دوباره پس از «انتفاضه الاقصی» بود.مصعب حسن یوسف تایید می‌کند در سال ۱۹۹۶ که تازه دستگیر شده بود، توسط بازجویان «شین بت» یا شباک متقاعد شد که خبرها را به اطلاع این سازمان برساند تا از عملیات تروریستی دیگر تا حد ممکن جلوگیری شود. مصعب حسن یوسف در سال ۱۹۹۷ آزاد شد و از آن زمان با «شین بت» به همکاری گسترده پرداخت، و به نوشته هاآرتص، به «مهم‌ترین همکار اسرائیل در شاخه نظامی حماس» تبدیل شد. مصعب حسن یوسف به‌ویژه در سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ به «شین بت» کمک زیادی کرد. «انتفاضه الاقصی» از سال ۲۰۰۰ آغاز شده بود.در این پنج سال، مصعب حسن یوسف موجب دستگیری شمار زیادی از سران و فعالان بارز حماس و سازمان‌های مرتبط با حماس و تشکل‌های دیگر شد.یکی از کسانی که او موجب دستگیری‌اش شد، عبدالله برغوثی، از فعالان مهم حماس، بود.
 
ابراهیم حامد و مروان برغوثی نیز از دیگر افرادی بودند که با یاری مصعب حسن یوسف دستگیر شدند. مروان برغوثی، از دستیاران مهم یاسر عرفات، به اتهام قتل بیش از هشتاد اسرائیلی در سال ۲۰۰۲ دستگیر شد و به پنج بار حبس ابد محکوم شد و هنوز نیز در زندان اسرائیل است.به نوشته روزنامه هاآرتص، مصعب حسن یوسف به جلوگیری از عملیات سوء‌قصد بسیاری علیه مقامات اسرائیلی نیز کمک کرد تا جایی که «حتی ممکن است که این شخصیت‌ها هنوز خود ندانند که زندگی‌شان را به او مدیون هستند».یکی از این افراد شیمون پرز است که در سال ۲۰۰۱ برنامه‌ای برای سوء‌قصد به جانش طراحی شده بود و برنامه‌ریز اصلی آن عبدالله برغوثی بود. مصعب خود تلفن همراه جدیدی خرید و به عبدالله برغوثی داد و بلافاصله نیز شماره آن را به «شین بت» اطلاع داد و همه سخنان برغوثی ضبط و طرح او سرانجام خنثی شد.

مسئولان «شین بت» یا «شباک» مصعب حسن یوسف را با عنوان «شاهزاده سبز» خطاب می‌کردند که اشاره سبز به رنگی است که جنبش حماس از زمان برپایی خود از آن استفاده کرده و پرچم این سازمان نیز به رنگ سبز اموی است.مصعب حسن یوسف در آستانه انتشار کتابش در آمریکا در مصاحبه‌ای با هاآرتص می‌گوید: «ای کاش اکنون در غزه بودم و همراه با سربازان اسرائیلی یونیفورم ارتش اسرائیل را به تن می‌کردم و برای آزادی گیلعاد شالیط (سرباز اسرائیلی اسیر در دست حماس) تلاش می‌کردم.

مسئولان «شین بت» به هاآرتص گفته‌اند که مصعب حسن یوسف به خاطر کمک به تامین امنیت منطقه و جلوگیری از عملیات ترور انتحاری بسیاری افراد شایسته دریافت «جایزه امنیتی اسرائیل» است.جایزه امنیتی اسرائیل هر سال به فرد یا سازمانی داده می‌شود که به تامین امنیت این کشور کمک کرده باشد، اما در اکثر موارد نام برنده این جایزه اعلام نمی‌شود. مصعب حسن یوسف خاطرات خود در این باره را در کتابی با نام «پسر حماس» منتشر کرده است.

هاآرتص می‌نویسد: «امنیت اسرائیل تنها مدیون شباک، موساد و ارتش نیست. فلسطینی‌هایی نیز در این تامین امنیت شریک هستند، اما برخلاف «شاهزاده سبز» بسیاری از این فلسطینی‌ها ترجیح می‌دهند که نام‌شان فاش نشود.



--
سبز مي مانيم، تا هميشه

شرفیابی وانابه در حضور رهبری؛ ادامه سریال دادگاههای نمایشی و اعترافات ساختگی


شبکه جنبش راه سبز (جرس): خبرها از تهران حاکی از اجرای نمایش تازه ای تحت عنوان"  شرفیابی و درخواست عفو و انابه در حضور رهبری"است.
 
 خبرنگار جرس از تهران گزارش می دهد که مسئولان نظام جمهوری اسلامی در تدارک اجرای نمایشنامه جدیدی برای ایام میلاد پیامبر (ص) هستند.
 
گفته می شود که  قرار است که کلیه زندانیان بازداشت شده بعد از انتخابات که تحت فشار بازجویان تن به مصاحبه داده بودند، به دفتر رهبری رفته و دو نفر از آنان با تشکر از رهبری و برائت از "فتنه سبز" رسما درمحضر رهبری توبه کرده و ایشان نیز توابین را مشمول عفو قرار دهند.
 خبرنگار جرس می افزاید که قرار است کلیه جوانان بازداشت شده در وقایع بعد از انتخابات که ارتباط خود را با بازجوهایشان حفظ کرده اند نیز به عنوان سیاهی لشکر در این نمایشنامه شرکت کنند.
 از سوی دیگرشرط آزادی بسیاری از جوانانی که هنوز در زندان هستند نیز حضور در این مراسم اعلام شده است.
  صحنه گردانان این نمایش برای اجرای نقش اصلی دکتر محمد رضا تاجیک (از مشاورین میرحسین موسوی) ، مهندس محمد عطریان فر (از اعضای ستاد موسوی و عضو حزب کارگزاران) و حجت الاسلام سید محمد علی ابطحی (از مشاورین کروبی و رئیس دفتر خانمی) را در نظر گرفته اند.
  
گفته می شود که  دکتر سیعد حجاریان برغم فشارهای فراوان به دلیل دشواری تکلم توانست از ایفای نقش شانه خالی کند.
 خبرنگار جرس می افزاید این افراد بارها نقشی را که به آنها سپرده شده تمرین کرده اند.
 
کارگردانان این نمایش که الگو برداری از شیوه های زمان استالین است، هنوز در مورد اینکه نقش اول و دوم را چه کسی به عهده بگیرد و سناریو در کدام روز اجرا شود به تصمیم نهائی نرسیده اند.
 
شنیده ها حاکی از آن است که علت اصلی اجرای این سناریوی جدید افسردگی شدید آقای خامنه ای بعد از استماع شعار های تظاهرکنندگان ماههای اخیر علیه وی است. رهبر جمهوری اسلامی در دیدار آیت الله موسوی اردبیلی با وی بشدت از شعارتظاهرکنندگان علیه خود گلایه کرده بود.
 
گفته می شود که خانواده این زندانیان در حال تحمل بیشترین فشار هستند.
 
 اخبار تکمیلی متعاقبا ارسال می شود.

--
سبز مي مانيم، تا هميشه

نکاتی که خوب است قبل از بازداشت بدانیم

نکاتی که خوب است قبل از بازداشت بدانیم

 
آنچه از پی می‌آید تجربه مشترک دو تن از بازداشت‌شدگان پس از کودتا و اتفاقاتی است که برایشان در دوران بازجویی رخ داده است. ندای سبز آزادی برای آگاهی مخاطبان خود این متن را بی کم و کاست بازنشر می‌کند. دانستن این نکات طی کردن دوران بازجویی را تا حدودی قابل پیش‌بینی‌تر و راحت‌تر می‌کند. این متن را بخوانید و دوستانتان را نیز نسبت به این نکات آگاه کنید. در صورتی که تجربه‌هایی از این دست و یا متفاوت از آنچه در این متن آمده از دوران بازداشت خود دارید برایمان بفرستید.
 
نکته ۱: تنها کسانی دستگیر شده بودند که از هسته جمعیت دور شده بودند و حتی موردی . پیدا نشده که فرد از لای جمعیت دستگیر شده باشد. سعی کنید از جمع جدا نشوید و بلافاصله بعد از متفرق شدن جمعیت خودتان رایک جایی گم و گور کنید.
 
نکته۲: از آن جایی که نیروهای زیادی در روز های مهم مشغول دستگیریند پس از آن که فرد دستگیر شده به بازداشتگاه منتقل می شود گزارشی از چگونگی و محل دستگیری وی اعلام نمی شود در نتیجه فرد بازداشت شده در جلسه های بازجویی باید محل دستگیری خود راجایی به دور از محل اصلی در گیری‌ها اعلام کند برای نمونه اگر در شلوغی های میدان انقلاب دستگیر شده باید بگوید که مثلا در میدان گل‌ها که اصلا شلوغ نمی‌شود دستگیر شده است.
 
نکته ۳: به هیچ عنوان نباید فرد اعتراف به حضور در تجمعات کند حتی نباید بگوید که برای کنجکاوی آمده این که فرد حتی ۱ بار بگوید من در شلوغی‌ها بودم سر فصل جدیدی باز می‌شود که باید اعتراف اجباری به پرتاب سنگ و یا حمله به نیروهای امنیتی کند از این رو به شدت تاکید کردند که نباید حضور در تجمع را پذیرفت.
 
نکته ۴: فرد را برای بررسی بیشتر به اتاقی می برند که پر از عکس های تجمعات است و سعی می‌کنند عکس فرد را در لا به لای جمعیت پیدا کنند برای این کار فرد باید 2۲ کار انجام دهد: نخست لباس هایش را با هم‌بندانش عوض کند که از روی لباس قابل شناسایی نباشد و دوم حتی اگر عکسش پیدا شد فرد باز هم انکار کند که البته اصولا کتک خواهد خورد اما تا فرد نپذیرد که عکسش پیدا شده آن را در پرونده قرار نمی‌دهند و یا حتی در بازجویی‌ها که فرد چشم‌هایش بسته است صدای فیلم‌ها را پخش می کنند و به دروغ می‌گویند که فرد در فیلم ها وجود دارد که باز باید فرد انکار کند.
 
نکته ۵: تمامی عزیزان باید توجه داشته باشند که باید داستان کامل از پیش فکر شده ای داشته باشند که در باز جویی های 15 ساعته آن را تعریف کنند و سوتی ندهند یعنی باید داستان با اعضای خانواده ار قبل هماهنگ شده باشد به ۲ دلیل نخست این که برای نمونه فرد می‌گوید که من می‌خواستم آن روز بروم و مادرم را ببینم که دستگیر شدم همان لحظه با مادر فرد تماس گرفته و از او می پرسند که هم چین چیزی بوده یا نه و دوم این که شاید فرد دیگری از خانواده‌ی فرد نیز دستگیر شده باشد که عدم تطابق حرف های 2 عضو از یک خانواده نشان دهنده ی دروغ گفتن است.
 
نکته ۶: پرینت اس ام اس‌های فرد از یک سال گذشته را رو به رویش قرار می‌دهند فرد نباید بترسد چون این روند برای همه است و تنها این که اگر فرد فقط شماره‌ی یکی از سیم کارت های خود را بدهد استعلام می گیرند و تمام شماره های وی را پبدا کرده و اگر دروغ گفته باشد مسلما به ضررش است.
 
نکته ۷: در برگ‌هایی که 5 الی 6 دفعه پر می‌کنند برای باز جویی قسمتی وجود دارد برای ایمیل فرد و پسوردش که فرد باید ایمیل انحرافی از پیش ساخته‌ای را در آن محل بنویسد که دوستانش هم در خطر نیفتند و این که اگر بنویسد ایمیل ندارد ۴ الی ۵ساعت بیشتر بازجویی می کنند و نهایتا به منزل فرد رفته و وسایل شخصی و کامیوترش را ضبط می کنند.
 
نکته۸ : به هیچ عنوان از اس ام اس برای انتقال اخبار و دادن فراخوان استفاده نشود که در روز های اخیر تعدادی از افراد را به خاطر اس ام اس دستگیر کرده‌اند.
 
نکته ۹:: در هیچ شرایطی نباید تن به اعتراف داد حتی اگر تهدید کردند و یا باز جو خوبه به شما وعده‌ی کمک داد.

۱۳۸۸ اسفند ۶, پنجشنبه

فیلم حمله به کوی دانشگاه و چند نکته

فیلم حمله به کوی دانشگاه و چند نکته

منتشر شدن فیلم حمله نیروهای لباس شخصی به کوی دانشگاه تهران، تکرار مکرر این قصه پرغصه بود که دانشجویان ایرانی، به عنوان پیشتازان مبارزه با استبداد، همواره در معرض خشم و نفرت و کین توزی اقتدارگرایان قرار دارند. آنچه که در 25 خرداد اتفاق افتاد و تنها چند روز پیش، گوشه هایی کوچکی از آن نمایان شد، جدید نبود.

سال هاست که دانشجویان ایرانی تنها به جرم دل سپردگی به معشوق آزادی و دموکراسی، سختی ها می کشند و بلایا می بینند. عجیب نیست که اقتدارگرایان هرچه قدم در راه بی بازگشت سرکوب نهادند، سودی عایدشان نشد و رو به هر سو که بردند، جز بر وحشت شان افزوده نشد. زیرا آنان که نهال دموکراسی را با ناز و جان کشتند و آبیاری کردند، دست از حفاظت اش برنخواهند داشت. اما فیلم حمله به کوی دانشگاه پرده از نکاتی برداشت که تکرار آن ها شاید بیش از اینکه باعث ملال باشد، باعث هوشیارتر شدن مان باشد.

اولین نکته ای که در فیلم منتشر شده به چشم می خورد، خشونت بی حد و حصر و مفرط حمله کنندگان است. اگر در نظر بگیریم که آنکه بی پروا مشغول ضبط صحنه هایی چنین جان سوز و دل خراش بود، از نیروهای «خودی» بود ـ و طنز تلخ را بنگرید که چه تعداد از جوانان به دلیل عکس برداری و فیلمبرداری از چنین صحنه هایی، تنبیه شدند و به کهریزک و کهریزک ها فرستاده شدند و حکم محارب خوردند ـ و سعی داشت کمتر نشانی از صحنه های «فاجعه آمیزتر» ضبط کند، می توان  تصور کرد در آن جاها که نیروهای «گارد ویژه» با آرامش خاطر و بی حضور دوربین مزاحم، مشغول به راه «راست»آوردن دانشجویان و «مهرورزی» با آنان بوده اند، چه کرده اند. آنکه این گونه لجام گسیخته، سر حمله به دانشجویان را دارد، مشخص نیست از کجا و با چه استدلالی این چنین دل از کینه دانشجویان پر کرده. معلوم نیست آنان که این گونه با سخنان و فتواهایشان دانشجویان را به دم تیغ می فرستند، با دیدن چنین صحنه هایی چگونه می توانند شب سر آسوده بر بالین بگذارند.

نکته دوم آن است که این حملات در زمانی اتفاق افتاده است که عملا هیچ حرکت چشم گیری برای اعتراض به کودتای 22 خرداد انجام نشده بود. تا پیش از 25 خرداد، اعتراضات محدود بود؛ اما همزمان با راه پیمایی 25 خرداد ـ که به گفته شهردار «اصول گرا»ی تهران بیش از 3 میلیون نفر در آن حضور داشتند ـ اعتراضات حالت تشکل یافته تری به خود گرفت.از سوی دیگر، در آن چند روز، هیچ گونه خشونتی نیز از سوی معترضان مشاهده نشده بود. شعارها و سخنانی که جسته و گریخته این جا و آن جا نیز شنیده می شد، نیزنشانی از «ساختارشکنی» نداشت. پس دلیل چنین اقدام خشونت باری چه می توانست باشد؟

نباید از نظر دور داشت که کودتاچیان به تصور اینکه، دانشگاه این بار نیز چون سالیان گذشته تنها مکان اعتراض به اتفاقات رخ داده خواهد بود، سعی کردند با حمله به کوی دانشگاه، با یک تیر، دو نشان بزنند. هم جلوی اعتراضات در دانشگاه بگیرند و هم با زهر چشم گرفتن از دیگر معترضان، به خیال خود «فتنه» را جمع کنند. آنچه نیز مدنظر داشتند، اتفاق مشابه 18 تیر 78 بود:اعتراضات دانشجویان را به شدیدترین شکل سرکوب کنند و سپس با سخنرانی آیت الله خامنه ای  در نماز جمعه و راهپیمایی متعاقب آن، اوضاع را به حالت عادی برگردانند. سناریویی خام اندیشانه که بیهودگی آن، اکنون آشکار شده است.

نکته سومی که باید مدنظر داشت، دلیل پخش شدن چنین فیلمی است. طبیعتا این فیلم که توسط نیروهای بسیج تهیه شده، جزو  آرشیو محرمانه سپاه است. چگونه شد که این فیلم از این آرشیو خارج و در دسترس رسانه ای چون بی بی سی قرار گرفت؟

برای تحلیل این مساله شاید ناگزیریم که چند واقعه را در کنار یکدیگر قرار دهیم و بعد از آن ها به نتیجه ای برسیم. نخست خبری است که چند ماه پی منتشر شد و حکایت از درگیری محمود احمدی نژاد و عزیز جعفری ـ فرمانده سپاه ـ در جلسه شورای عالی امنیت ملی داشت. روایت ها از این درگیری بسیار بود، اما نکته مشترک تمام آن ها، اعتراض جعفری به احمدی نژاد بود برای آنچه که بدنام کردن سپاه و تخریب چهره آن نامیده می شد.

از سوی دیگر سخنان عزیزالله رجب زاده، فرمانده نیروی انتظامی تهران که صراحتا اعلام داشت در روزهای انتخابات کنترل تهران در دست نیروهای سپاه بوده و نیروی انتظامی «نه کشته داده و نه کشته»، سند دیگری بود بر جفاهایی که سپاهیان در این روزها بر مردم روا داشته اند.

پس بی دلیل نیست که در فیلم منتشر شده، تاکید می شود که حمله به دستور «رجب زاده» بوده و آنان که به ضرب و شتم می پردازند نه نیروهای بسج و سپاه، که گارد ویژه نیروی انتظامی هستند. بی شک ترس از بدنام شدن بیش از پیش سپاه و زمزمه هایی که در بدنه این نیرو، مبنی بر مقاومت در مقابل دستورات فرماندهان برای آتش گشودن بر مردم شنیده می شود و همچنین تردیدهای نیروهای قدیمی درباره عملکرد سپاه نقش بسزایی در این مساله داشته است.

اما خارج شدن این فیلم از آرشیو، بی شک چه برای تبرئه سپاه و نیروهای لباس شخصی باشد و چه نتیجه رقابت های درون گروهی برای فشار آوردن به جناحی خاص در میان طیف امنیتی ـ نظامی کودتاچیان، برای جنبش سبز بی شک خوش یمن است و نشان دهنده آن است که اختلافات در طیف مقابل تا بدان حد رسیده که برای فشار آوردن بر یکدیگر، از هر حربه ای استفاده می کنند و این نتیجه استقامت و پایداری جنبش سبز است که این چنین باعث استیصال کودتاچیان شده است.

نکته آخر اما،  نکته ای است که در این هشت ماه و اندی به کرات با زبان های مختلف گفته شده است. پس از پخش این فیلم، کم نبودند کسانی که در شبکه های اجتماعی سخن از «انتقام» بر زبان می راندند. تردیدی نیست که خشونت حمله کنندگان به کوی بسیار بوده و دل هر انسانی از آنچه که بر دانشجویان گذشته است، به درد می آید، اما شکی نیست که قرار گرفتن در چرخه باطل خشونت به قصد انتقام کشی از آنانی که بهترین فرزندان این ملک اهورایی را به خاک و خون کشیده اند، چاره درد ما نیست. اکنون زمان آن است که با صدایی بلندتر و رساتر مخالفت با خشونت را فریاد بزنیم که همین نکته اصلی تفاوت ماست با اقتدارگرایان.

 

 


--
سبز مي مانيم، تا هميشه

گذری و نظری - لیست بلندبالای اسرای سبز اوین

گذری و نظری - لیست بلندبالای اسرای سبز اوین

فعالان دانشگاهی

دانشجویان

> بهزاد آذرهوشنگ - فارغ التحصیل مهندسی عمران از دانشگاه انوشیروان بابل
> کاوه آزادی - از فعالان دانشجویی دانشگاه آزاد خرم آباد و نیز عضو ستاد تبلیغاتی مهدی کروبی
> ایمان ابراهیمی - از اعضای انجمن اسلامی دانشکده مهندس دانشگاه آزاد مشهد
> علرضا ابوفاضلی - دانشجوی دانشگاه علم و صنعت
> نادر احسنی - فعال دانشجویی
> نفیسه اصغری - دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی شیمی دانشگاه شریف
> مرتضی ایزدی - فعال دانشجویی و عضوستاد 88 استان گیلان
> اسماعیل ایزدی خواه - از فعالان سابق دانشجویی
> محسن بیات - دانشجوی دانشگاه آزاد مشهد
> اردوان تراکمه - فعال چپ دانشجویی و فرزند یونس تراکمه نویسنده و منتقد ادبی
> بهار تراکمه - فرزند یونس تراکمه نویسنده و منتقد ادبی
> حمید تمدنی - دانشجوی دانشگاه آزاد مشهد
> گلناز توسلی - دانشجوی دانشگاه آزاد دانشکده هنر تهران مرکز
> امیر ثابت مقدم - دانشجوی دانشگاه مشهد
> مهدی جعفری - دانشجوی مدیریت دانشگاه فردوسی مشهد
> موسی جلالی خواه - عضو شورای عمومی انجمن اسلامی دانشگاه بابل
> مصطفی حسین زاده - دبیر فرهنگی شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه بابل
> علی خجسته - دانشجوی دانشگاه آزاد مشهد
> محمدعلی رفیعی - عضو دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
> امیر رمضانی پور - عضو شورای عمومی انجمن اسلامی دانشگاه بابل
> یاشار دارالشفایی - دانشجوی جامعه شناسی دانشگاه تهران
> آرشام دامغانی - دانشجوی دانشگاه مشهد
> تارا سپهری فر - دبیر انجمن اسلامی دانشگاه شریف
> هادی سجادی - دانشجوی اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد
> مرتضی سیمیاری - فعال دانشجویی
> علی شاهینی - دانشجو دانشگاه گیلان
> سینا شکوهی - فعال دانشجویی، عضو دانشجويان و دانش اموختگان ليبرال و عضو ستاد شهروند آزاد
> فواد شمس - فعال دانشجویی
> روح الله صحرایی - دانشجوی دانشگاه علم و صنعت
محمد جعفر طهماسبی - فرزند وزیر مستعفی احمدی نژاد و عضو انجمن اسلامی دانشکده فنی دانشگاه تهران
> وحید عابدینی - عضو اسبق انجمن دموکراسی خواهان دانشگاه تهران
> نوید عابدینی - دبیر سابق انجمن اسلامی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران
> پیمان عارف - فعال دانشجویی و عضو شورای دفاع از حق تحصیل
> مهدی عربشاهی - دبیر تشكیلات دفتر تحكیم وحدت
> فرشاد عزیزی - مسئول ستاد 88 دانشگاه آزاد مشهد
> احسان علایی فر - عضو شاخه جوانان جبهه مشارکت گلستان
> ميلاد فدايي - فعال دانشجويی دانشگاه آزاد تهران جنوب
> فرهاد فرنود - عضو انجمن اسلامی دانشگاه شریف
> علیرضا فیروزی - فعال دانشجویی
> حمیده قاسمی - دانشجوی کشاورزی واحد ابوریحان دانشگاه تهران
> حسين كيا روستا - دانشجوي دانشگاه آزاد كرج و عضو ستاد كروبي در كرج
> مهدیه گلرو - فعال دانشجویی و عضو شورای دفاع از حق تحصیل
> علی لطیفی - دانشجوی دانشگاه مشهد
> البرز محبوب خواه - از اعضای سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر
> علی مطهری - دانشجوی اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد
> علی معموری - دانشجوی دانشگاه آزاد مشهد
> احسان میرسعیدی - عضو شورای صنفی دانشکده کامپیوتر دانشگاه امیرکبیر
> معین مین باشی - دانشجوی دانشگاه آزاد مشهد
> امیر مقدم - دانشجوی دانشگاه آزاد مشهد
> سیامک نادعلی - دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه خرم آباد و از فعالان سیاسی استان لرستان و عضو ستاد تبلیغاتی مهدی کروبی
> ضیاء نبوی - دانشجوی ستاره دار و سخنگوی شورای دفاع از حق تحصیل
> مسعود نصیری - از فعالان دانشجویی شهر خرم آباد
> امین نظری - فعال دانشجویی و عضو دفتر تحکیم وحدت
> مصطفی نیلی - فعال حقوق بشر و دانشجوی رشته حقوق
> محمد امین ولیان - عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پایه دامغان
> سورنا هاشمی - فعال دانشجویی
> نیلوفر هاشمی آذر - دانشجوی معماری دانشگاه تهران
> بهاره هدایت - عضو دفتر تحکیم وحدت
> مهران هدشی - دانشجوی دانشگاه مشهد

اساتید

محمد صادق ربانی - استاد دانشگاه


زندانیان سبز

> رامين ابراهيمي - دانشجوی ترم اول عمران دانشگاه خواجه نصیر
> حامد اصغر پور(تايید نشده)
> امير امير انتظامي(تايید نشده)
> زهرا بهرامی - تبعه هلند
> مجيد پور عابد(تايید نشده)
> صفورا تفنگچی ها
> پیمان چالاکی
> نازنین حسن نیا - دانشجو
> سيد عليرضا حسيني(تايید نشده)
> محسن حكيمي(تايید نشده)
> كمال حيدر دوست(تايید نشده)
> احسان خانی - دانشجوي دانشگاه نجف آباد
> ابوالحسن دارالشفایی
> کاوه دارالشفایی
> علي ذوالانوار(تايید نشده)
> فرزانه زینالی - از حامیان مادران عزادار
> منصور ساعتچی - فرهنگی بازنشسته
> اشكان سعيدي (تايید نشده)
> سمیه عالمی پسند
> مصطفي عرب(تايید نشده)
> حمید رضا قاسم پور نجف آبادي(تايید نشده)
> سحر قاسم نژاد
> توران کبیری
> فرشيد كريمي(تايید نشده)
> محمدحسين محسنی - دانشجوی مکانیک دانشگاه تهران
>فرامرز محمدی
>حسين محمودي - دانشجوي پزشکی
>بهرام موسيوند(تایید نشده)
> پیمان مهدیان
> شاهین میری - دانشجوی پزشکی دانشگاه تهران
> عارف ناصري(تايید نشده)
> سید ظهور نبوی
> مهری نبوی
> امیر نصيري
>آرين نظام آبادي(تايید نشده)
> ابراهيم نوحی - دانشجوي دانشگاه علم و صنعت
> روژان نوريان(تايید نشده)
> مهدي واعظي(تايید نشده)
> مهسا يداللهي رضوي(تايید نشده)

نزدیکان و مشاوران میرحسین موسوی

> امیر ابوطالبی - از نزدیکان علیرضا بهشتی
> اردشیر امیرارجمند - مشاور حقوقی میرحسین موسوی
>مسعود آقایی - عضو ستاد بازسازی خرمشهر در دولت موسوی
>محمد باقریان - مشاور میرحسین موسوی
>قربان بهزاديان نژاد - رييس ستاد انتخاباتی
>رضا رزاقی - عضو کمیته حقوقی ستاد مرکزی انتخاباتی
> یاسر طهراني - عضو دفتر میرحسين موسوي
> علی عرب مازاد - مشاور اقتصادی ميرحسين موسوی
> محسن عموزاده خلیلي - از اعضای ستاد 88
> مهدی فروزنده پور - مسئول دفتر میرحسین موسوي
> شمس الدین عیسایی - معاونت ستاد میرحسن موسوی
> فرشاد مومنی - مشاور اقتصادی میرحسین موسوی
> محمد صالح نقره کار - خواهر زاده دکتر رهنورد
> اصغر خندان - پاسدار بازنشسته و یکی از فعالین ستاد

نزدیکان مهدی کروبی

> عسکریان - از جانبازان جبهه و جنگ
> احمد عنبرنژاد - از جانبازان جبهه و جنگ
> اردوان قرائتی - از اعضای ستاد
> علی کروبی - فرزند مهدی کروبی

اعتماد ملی > جهانبخش - از اعضای حزب اعتماد ملی و انجمن اسلامی دانشکده حقوق دانشگاه آزاد مشهد

سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت)
> رشید اسماعیلی - عضو شورای سیاستگذاری
> آصف حاجی زاده - از فعالان تبریز
> احمد زید آبادی - دبیرکل سازمان دانش آموختگان ایران
> سلمان سيما عضو كميته سياسي سازمان دانش آموختگان ايران و عضو شوراي سياستگذاري ستاد شهروند آزاد
> علی ملیحی - مسئول روابط عمومی و سایت ادوار تحکیم وحدت
> عبدالله مومنی - سخنگوی سازمان دانش آموختگان ایران

کارگزاران

> جهانبخش خانجانی - سخنگوی وزارت کشور در دولت اصلاحات
> هدایت آقایی

مجاهدین انقلاب اسلامی

>فیض الله عرب سرخی - عضو شورای مرکزی
> علی قلی تبار - رییس سازمان مجاهدین انقلاب در استان گلستان
> احمد کیقبادی - عضو سازمان مجاهدین انقلاب در گرگان
> بهزاد نبوی - از اعضای ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی

مشارکت

>احمد احمدپور - عضو مجمع مدرسین حوزه قم و شورای مرکزی جبهه مشارکت منطقه قم
> سیدمصطفی تاج زاده - عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت، عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، معاون سیاسی وزیر کشور در دولت خاتمی
> عبدالله رمضان زاده - قائم مقام دبیرکل جبهه مشارکت ایران اسلامی، سخنگوی دولت دوم سیدمحمد خاتمی
> داوود سلیمانی - عضو شورای مرکزی و نماینده مردم در مجلس ششم
ابراهیم شریف پور - عضو جبهه مشارکت و از فعالان ستاد موسوی در بانه
> محسن صفایی فراهانی - عضو شورای مرکزی و رئیس هیات اجرایی جبهه مشارکت ایران اسلامی و نماینده مردم تهران در مجلس ششم و رییس اسبق فدراسیون فوتبال
> شهاب الدین طباطبایی - عضو شورای مرکزی ، رئیس ستاد 88 کل کشور
> مهدی گيلانی - عضو شاخه جوانان و نایب رئيس ستاد ۸۸ خراسان رضوی
> اروجعلی محمدی - فرماندار سابق تبریز
> مهدی محمودیان - عضو کمیته اطلاع رسانی
> محسن میردامادی - دبیرکل جبهه مشارکت ایران اسلامی،نماینده مردم تهران و رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ششم
> آذر منصوری - معاون سیاسی دبیرکل جبهه مشارکت ایران اسلامی،منتخب مردم ورامین در شورای شهر اول این شهر
> حسین نورانی نژاد - رئیس کمیته اطلاع رسانی جبهه مشارکت ایران اسلامی
> سعید نورمحمدی - عضو شاخه جوانان

فعالان ملی مذهبی و نهضت آزادی

> عباس پوراظهری - عضو جنبش مسلمانان مبارز تبریز
> لیلا توسلی فرزند - محمد توسلی عضو شورای نهضت آزادی
> سارا توسلی - فرزند محمد توسلی عضو شورای نهضت آزادی
> امیر خرم - عضو دفتر سیاسی و شورای مرکزی نهضت آزادی
> امیرخسرو دلیر ثانی - عضو جنبش مسلمانان مبارز
> صدری نیا - از فعالان ملی مذهبی تبریز
> فرید طاهری - عضو شورای نهضت آزادی
> سیدرضا طباطبایی - فعال ملی مذهبی
> غفار فرزدی - عضو نهضت آزادی تبریز
> خسرو قشقایی - عضو نهضت آزادی
> مهدی قلی زاده - عضو نهضت آزادی
> حسام کاویاری - فعال ملی مذهبی
> محسن محققی - عضو نهضت آزادی
> مهدی معتمدی مهر - عضو نهضت آزادی
> محمود نعیم پور - عضو نهضت آزادی
> ابراهیم یزدی - دبیرکل نهضت آزادی

جبهه ملی

> عیسی خان حاتمی - عضو شورای مرکزی

مستقل

> حمید بارچیان - از رزمندگان دفاع مقدس
> محب حسینی - مداح اهل بیت در استان گیلان
> حسین رفعتی - فرماندار سابق گرگان
> حشمت اله طبرزدي
> محمد جواد مظفر - مدیر انتشارات کویر
> محمد ملکی - اولین رییس دانشگاه تهران پس از انقلاب

وکلای دادگستری

هشت تن از وکلای دادگستری در بازداشت به سر میبرند که اسامی آنها رسما اعلام نشده است
مریم قنبری - وکیل پایه یک دادگستری و فعال زنان

فعالان مدنی و حقوق بشری

> الهام احسنی - فعال حقوق کودک
> رضا اکوانیان - از فعالا مدنی یاسوج
> محمد اکوانیان - از فعالا مدنی یاسوج
> حسن اکوانیان - از فعالان مدنی یاسوج
> سما بهمنی - فعال حقوق بشر
>سعید جلالی - از اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر
> سعید حائری - از اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر
> مهرداد رحیمی - از اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر
> مریم ضیاء - فعال حقوق کودک
> محمد غزنویان - فعال حقوق کودک
> پریسا کاکایی - از اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر
> سعید کلانکی - از اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر
> کوهیار گودرزی - از اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر
> نازنین فرزانجو - از اعضای مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران
> ماه فرید منصوریان معمار - فعال محیط زیست
> سعیده میرزایی - فعال حقوق کودک
> شیوا نظرآهاری - از اعضای گزارشگران حقوق بشر
> بابک نظری - فعال حقوق کودک

فعالان زنان و اعضای کمیپین یک میلیون امضا

> مهسا جزینی - روزنامه نگار و از اعضای کمپین
> سمیه رشیدی - دانشجوی ستاره دار و از اعضای کمپین
> مازیار سمیعی - روزنامه نگار و فعال دانشجویی و عضو کمپین
> مریم کریمی
> پروین کهزادی
> سمیه مومنی - روزنامه نگار و از اعضای کمپین

فعالان کرد

> سیوان اداک - عضو شورای مرکزی جبهه متحد کُرد
> دارا حسینی - دبیر و از اعضای شورای مرکزی اتحادیه دمکرانیک دانشجویان کُرد
> مختار زارعی - عضو شورای مرکزی جبهه متحد کُرد
> خلیل شهبازی - عضو شورای مرکزی جبهه متحد کُرد
> کاوه قاسمی کرمانشاهی - فعال حقوق بشر و از اعضای سازمان حقو بشر کردستان، از اعضای کمپین یک میلیون امضا و همچنین سازمان ادوار تحکیم وحدت
> آزاد لطفوری - عضو شورای مرکزی جبهه متحد کُرد

فعالان کارگری

> علیرضا ثقفی - فعال کارگری و عضو کانون نویسندگان ایران
> رضا رخشان - فعال کارگری و مسئول روابط عمومی سندیکاری کراگران شرکت نیشکر هفت تپه

جامعه بهاییان

> افشین ایقانی - از بهاییان سمنان
> اشکان بصاری - از بهاییان تهران
> ماریان جعفری - از بهاییان تهران
> بهفر خانجانی - از بهاییان سمنان
> علاء الدين (نيکي) خانجاني - فرزند جمال الدين خانجاني یکی از هفت مدیر جامعه بهایی
> لوا خانجانی - نوه جمال الدین خانجانی
> رومینا ذبیحیان - از بهاییان تهران
> احمد روحانی - از بهاییان تهران
> فرید روحانی - از بهاییان تهران
> ژینوس سبحانی - منشی کانون مدافعان حقوق بشر و کانون مشارکت در پاکسازی مین
> هوتن سیسانی - از بهاییان تهران
> ابراهیم شادمهر - از بهاییان تهران
> زاوش شادمهر - از بهاییان تهران
> آرتین غضنفری - از بهاییان تهران
> پیام فناییان - از بهاییان تهران
> بابک مبشر - داماد لوا خانجانی
> نیکاو هویدایی - از بهاییان تهران

نویسندگان و هنرمندان

> مهرانه آتشی - عکاس هنری
> رضا خندان - یکی از دبیران کانون نویسندگان ایران
بنفشه دارالشفایی - مدرس موسیقی
جمیله دارالشفایی - فیلمنامه نویس
> خلیل درمنکی - منتقد ادبی
مجید غفاری - همسر مهرانه آتشی
> شاهین فضلی - فعال مدنی و دانشجویی و منتقد سینما
> نیلوفر لاری پور - ترانه سرا
> ملودی محمودی - آهنگساز
> رضا نجفی - مترجم

فعالان مطبوعاتی

> ساسان آقایی- روزنامهنگار و فعال سیاسی
> بهمن احمدی امویی -روزنامه نگار و نویسنده کتابهای "اقتصاد سیاسی جمهوری اسلامی "و" مردان جمهوری اسلامی چگونه
> علی محمد اسلامپور ، سردبیر نشریه نوای وقت کرمانشاه و وبلاگر قصر نیوز
> شیوا نظرآهاری - عضوکمیته گزارشگران حقوق بشر
> مهسا جزینی - دانشجوی ستاره دار، خبرنگار روزنامه ایران شعبه اصفهان و عضو کمپین یک میلیون امضا
> امیر حسین فتوحی، وب نگار و دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
> علی ملیحی - خبرنگار و از فعالین دانشجویی دانشگاه آزاد
> علی کلايی - فعال حقوق بشر و وبلاگنويس که ،آزاد شده با سپردن وثيقهی ۵۰ ميليون تومانی
> نعیمه دوستدار- روزنامه نگار، شاعر و نویسنده
> حمید مافی - روزنامه نگار، وب نگار و فعال اجتماعی قزوین
> محمد غزنویان - روزنامه نگار و فعال اجتماعی قزوین
> مهندس فؤاد صادقی - مؤسس سایتهای «بازتاب» و «آیندهنیوز».
> علی حكمت - روزنامه نگار ~دختر علی حکمت مهسا حكمت آزاد شد
> وحید پوراستاد - روزنامه نگار روزنامه فرهیختگان با سابق همکاری در روزنامه های سلام،مناطق آزاد،هم میهن، مشارکت، نوروز، یاس نو، اقبال ،بهار، اعتماد ملی
> محمد پور عبدالله - وب نگار و فعال دانشجویی
> علی رضا ثقفی- روزنامه نگار و سردبیر ماهنامه راه آینده و عضو تحریریه نقد نو
> مزدک علی نظری، روزنامه نگار دربند و سردبير سايت خبرنگاران صلح ، هفته پیش آزاد شد
> رضا تاجیک -روزنامه نگار و فعال ملی مذهبی
> بهرنگ تنکابنی - سردبیر مجله نخصصی موسیقی «فرهنگ و آهنگ» ~ فرزند لیلی فرهاد پور
> نوشین جعفری - خبرنگار بیست و دو ساله سرويس ادب و هنر روزنامه اعتماد
> کوهیار گودرزی - عال حقوق بشر ، وبلاگ نویس ، روزنامه نگار، دبیر کنونی کمیته گزارشگران حقوق بشر، از برنامه سازان بخش حقوق بشر رادیو زمانه، عضو کمیته حقوق بشر سازمان ادوار تحکیم وحدت و از دانشجویان اخراجی دانشکده مهندسی هوافضا دانشگاه صنعتی شریف
> علي مليحي - عضو شوراي سياستگذاري و مسوول روابط عمومي سازمان دانش آموختگان ايران(ادوار تحکيم وحدت).ه
> احمد جلالی فراهانی - دبیر سرویس اجتماعی خبرگزاری مهر یک روز پس از اخراج از خبرگزاری مهر در ۱۷بهمن بازداشت شد
> عدنان حسن پور - سردبیر هفته نامه آسو به زبان کردی محکم به اعدام، بیشتر از ۳ ساله در زندان است
> محمد جواد حصاری - عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و رئیس شاخه خراسان حزب اعتماد ملی
> محمد داوري - فعال صنفی - مدنی و سردبير سحام نيوز( سايت رسمي حزب اعتماد ملي) وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی صادر شده و او قادر به پرداخت این مبلغ نبود و همچنان پس از گذشت ۵ ماه در بازداشت است
> امیر صادقی- عکاس خبری روزنامه فرهنگ آشتی و فعال در سایت های تهران ۲۴ و تهران لایو نیز
> حسن ظهوری - خبرنگار ارشد حوزه میراث فرهنگی
> خلیل درمنکی - نویسنده و منتقد ادبی
> احسان مهرابی - خبرنگار پارلمانی روزنامه اعتماد ملی و فرهیختگان
> مصطفی دهقان - زنامه نگار حوزه اجتماعی تعدادی از نشریات
> مهرداد رحیمی - وبلاگ نویس، فعال حقوق بشر، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد حقوق بین الملل و عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر
> زينب کاظم خواه - خبرنگار خبرگزاری دولتی
> سمیه مومنی - روزنامه نگار و فعال کمپین یک میلیون امضا
> اکبرمنتخبی، روزنامه نگار با سابقه قدیمی در روزنامه های شرق، هم میهن، همشهری و مجله شهروند امروز
> مختار زارعی - روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی و عضو شورای مرکزی جبهه متحد کرد، ۱۰ دی
> رضا رفیعی فروشانی- روزنامه نگارآزاد، متهم به جاسوسی و دریافت ۴ هزار درهم، به ۷ سال تعزیری و ۵ سال تعلیقی محکوم شد
> امیر حسین فتوحی - وب نگار و دانشجوی پزشکی محروم از تحصیل.
> احمد زیدآبادی - روزنامهنگار و تحلیلگر سیاسی اصلاح طلب و دبیرکل سازمان ادوار تحکيم وحدت (دانش آموختگان ایران اسلامی) محکوم به ۵ سال زندان
> عیسی سحرخیز، از چهرههای فعال سیاسی و مطبوعاتی ، مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوران اصلاحات و از بنیانگذاران انجمن دفاع از آزادی مطبوعات ایران
> امید سلیمی - خبرنگار عکاسی نشریه نصف جهان در اصفهان
> احمد زيدآبادي
> مسعود باستاني
> مازیار سمیعی - فعال دانشجویی و همکار ماهنامه توقیف شده نقد نو و عضو کمپین یک میلیون امضا
> فواد شمس - فعال دانشجويی ، وبلاگ نويس و روزنامه نگار
> سعید متین پور- فعال حقوق بشر و روزنامه نگار آذربایجانی، محکوم به ۸ سال زندان
> مهرداد رحيمی -فعال سياسی- مدنی، وب نگار وعضو کمپین یک میلیون امضا فارغ التحصيل کارشناسی ارشد حقوق بين الملل ، قائم مقام کميته دفاع از حقوق شهروندی ستاد مرکزی مهدی کروبی
> کاوه قاسمی کرمانشاهی - فعال پیشگام حقوق بشر در کردستان و ایران
> امید منتظری - شاعر و روزنامه نگار، فرزند مهین فهیمی
> کیوان صمیمی - فعال ملی و مذهبی و مدیرمسوول نشریه توقیف شده «نامه» و عضو شورای مرکزی «انجمن دفاع از آزادی مطبوعات»
>اروین صداقتکش - پژوهشگر موسیقی، و یکی از نویسندگان مجله تخصصی موسیقی فرهنگ و آهنگ
> نوشين جعفري - خبرنگار سرويس ادب و هنر روزنامه اعتماد
> لیلی فرهادپور - ویسنده،روزنامه نگار و فعال زنان
> علی محمد اسلامپور - سردبیر نشریه نوای وقت کرمانشاه
> مرتضی کاظمیان - فعال سیاسی ، روزنامه نگار و عضو شورای مرکزی کانون دفاع از آزادی مطبوعات
> پریسا کاکانی - وبلاگ نویس، فعال حقوق بشر و عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر
> محمد صدیق کبودوند - رئیس سازمان حقوق بشر کردستان و سردبیر نشریه پیام مردم ~محکوم به ۱۱ سال حبس تعزیری بازداشت۱۰ تیر ماه ۱۳۸۶
> روزبه کریمی - روزنامه نگار ،دانش آموخته کارشناسی ارشد حقوق بشر و عضو سازمان دانش آموختگان ایران
> نادر کریمی جونی - سردبیر و روزنامه نگار نشریاتی چون "گزارش، فکر، جهان صنعت، و سیاست روز". محکوم به ۱۰ سال حبس تعزیری. نادر به دلیل درصد بالای جانبازی در جنگ نیازمند رسیدهگی مداوم پزشکی دارد
> نیلوفر لاری پور - شاعر، ترانهسرا و خبرنگار نشریه چلچراغ
> مجتبی لطفی -جانبازان شیمیایی در دوران جنگ ایران و عراق .روحانی وب نگار ، عضو تحريريه و سرپرست روزنامههاي توقيف شده خرداد و فتح و عضو شوراي سردبيري هفته نامه توقيف شده آوا و سايت تعطيل شده نقشينه که اتهام نشر اكاذيب و فعاليت عليه نظام و افشاي اسرار نظام، محکوم به سه سال و ده ماه زندان از سوی دادگاه ويژه روحانيت شهر قم
> سید مسعود لواسانی - روزنامهنگار و وبلاگنويسی
> سعید لیلاز - روزنامه نگار اقتصادی و عضو هئیت سردبیری تحریره روزنامه سرمایه
> حمید مافی - وب نگار و فعال اجتماعی، دبیر سیاسی روزنامه فرهنگ آشتی، مقالات او همچنین در روزنامه های اعتماد، اعتماد ملی، کارگزاران نیز منتشر می شد
> جواد ماهزاده داستان نویس و روزنامه نگار ، نویسنده رمان « لبخندت را از من نگیر».ه
> محمد نوری زاد - روزنامه نگار ،مستند ساز و کارگردان تلویزیون
> رضا نوربخش سر دبیر روزنامه فرهیختگان و مدیر مسئول سایت خبری جمهوریت، محکوم به ۵ سال حبس تعزیری
> حسین نورانی نژاد - رئیس کمیته اطلاع رسانی جبهه مشارکت ایران اسلامی
> شیوه نظر اهری - فعال حقوق بشر، سخنگوی فعلی کمیته گزارشگران حقوق بشر ، فعال حقوق کودکان کار، عضو کمپین یک میلیون امضا، روزنامهنگار، وبلاگ نویس، و از دانشجویان محروم از تحصیل
> کیوان مهرگان - شاعر ، روزنامه نگار و دبیر سیاسی ضمیمه اعتماد
> امید مهرگان - ویسنده، مترجم و روزنامه نگار حوزه اندیشه و همکار گروه اندیشه
> محمد رضا مقیسه - روزنامه نگار و سردبیر مجله پرتیراژ بیست ساله ها در حوزه جوانان و نیز عضو کمیته پیگیری امور بازداشت شدگان و آسیبدیدگان حوادث پس از انتخابات
> بدرالسادات مفیدی - روزنامه نگار و دبیر انجمن صنفی روزنامهنگاران
> مهدی محمودیان - عال حقوق بشر و روزنامهنگار اصلاحطلب

البته شاید نام های زیادی از قلم افتاده و یا برخی آزاد شده باشند. در تکمیل لیست همدیگر را یاری دهیم و فراموششان ننماییم.

به امید آزادی تمامی زندانیان سیاسی

--
سبز مي مانيم، تا هميشه