۱۳۸۹ اسفند ۲۰, جمعه

گزارشی از زنان بند ۲۰۹ زندان اوین

 
 

Sent to you by Protester via Google Reader:

 
 

via .: سحام نيوز :. by irani on 3/10/11

سحام‌نیوز: زندان اوین، بند امنیتی ۲۰۹، بندی که آمار زندانیان آن در سازمان زندان ها ثبت نشده و آنچه که در این بند یار همیشگی زندانیان هست چشم بندی هست که همیشه به همراه شان هست. شاید برای خوانندگان سوالی مطرح شود که چگونه در بندی که اکثر زندانیان آن در سلول انفرادی هستند تبادل اطلاعات صورت می گیرد و اخبار آن به بیرون آمده و رسانه ای می شود ؟

به گزارش تحول سبز، زندانیان بند ۲۰۹ راه های مختلفی را برای با خبر شدن از احوال هم دارند گرچه هر روز سعی می شود توسط زندانبان ها این راه ها مسدود شود، نوشتن بر روی تکه های کاغذ و قرار دادن آن درگوشه ای از سرویس بهداشتی و یا حمام، صحبت های مخفیانه از پنجره های کوچک سلول، نوشتن بر روی دیوار هواخوری، و… از جمله راه هایی هست که زندانیان بند ۲۰۹ برای تبادل اطلاعات به کار می برند با توجه به این مسئله پس چندان غریب نیست که خبرهای آن هر از چند گاهی به بیرون بیایید.

گزارشی که در زیر آمده نیز بر اساس همین شرایط است، یکی از زندانیانی که توانسته بدان ها دسترسی پیدا کند و سعی شده که تا حدودی ضمن شرح حال زندانیان به وضعیت کنونی آنها بر اساس صحبت های این زندانی تازه آزاد شده پرداخته شود ضمن آنکه تعدای از زندانیان طی چند روز گذشته با قرار وثیقه از زندان آزاد شده اند که البته با توجه به شرح حالشان در زندان به این نکته نیز اشاره شده است.

به گفته این زندانی:

نسرین ستوده وکیل دادگستری هم چنان در بند ۲۰۹ به سر می برد، هم چنان بازجویی می شود و تحت فشار است که به این وضعیت خود اعتراض داشته و خصوصا این که با فواصل طولانی به وی اجازه تلفن داده می شود و این موضوع شرایط را برای او و خصوصا فرزندان خردسال وی دشوارتر می کند.

وی در مورد دکتر رویا عراقی، دکترای فیزیک از دانشگاه صنعتی اصفهان ۴۰ ساله، که به جرم هواداری از آیه الله کاظمینی بروجردی در تاریخ ۱۷ آبان دستگیر شده اظهار داشت: دو ماه را در انفرادی تنبیهی در سخت ترین شرایط گذراند و حدود ۴ ماه را نیز در بند ۲۰۹ به سر می برد. اتهام وی تجمع و تبانی جهت اقدام علیه امنیت داخل و خارج!! است که مفهوم آن مشخص نیست. پرونده وی در دادگاه ویژه روحانیت بررسی می شود و در آخرین بازپرسی، قرار وثیقه برای وی صادر شد و در تاریخ ۷ اسفند آزاد شده است وی در طی این مدت به شدت تحت فشار روحی روانی جهت گرفتن اعترافات واهی بوده است. دستگیری وی از منزل در شرایط نامناسب، به صورت وحشیانه و بدون اطلاع بوده است.

حکیمه شکری ۴۰ ساله، از مادران عزادار، یکی دیگر از کسانی هست که مدتی را در سلول های بند ۲۰۹ سپری کرده او که در تاریخ ۱۴ آذر در بهشت زهرا بر سر قبر شهدای جنبش سبز همراه با تعدادی دیگر از مادران عزادار و خانواده شهدا دستگیر شده بود، علی رغم آزادی سایر افراد تا چند روز گذشته دربند ۲۰۹ به سر می برد. او نیز پس از هفته ها بلاتکلیفی در۱۱ اسفند با سپرده وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شده است.

به گفته این زندانی: راضیه (پری) نشاط نیزکه از اعضای انجمن همبستگی فعالان تبعیدی در ترکیه است بعد ازدستگیری اش در تاریخ ۸ دی در مسیر بازگشت به ترکیه از داخل اتوبوس به زندان اوین منتقل شده است. و در طی این مدت به شدت تحت فشار روحی روانی بوده و اتهامات واهی به وی منتسب نموده اند. او اظهار داشت: خانم نشاط همچنان تحت بازجویی های مداوم و طولانی مدت قرار داشته است.

گفتنی ست، انجمن همبستگی فعالان تبعیدی در ترکیه تاکنون واکنشی به این موضوع نشان نداده، این بی خبری و عدم پیگیری شرایط این زندانی باعث افزایش فشارها و وخیم تر شدن شرایط وی شده است.

شایان ذکر است، تعدادی از شهروندان عادی که در ۲۵ بهمن دستگیر شده اند به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده اند که برخی از آنان در حین دستگیری و انتقال به زندان به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته و با ضربات شوکر دچار سوختگی شده اند و در شرایط دشواری به سر می برند.

به گفته ایشان، بازجویان بند ۲۰۹ با رها کردن طولانی مدت افراد در انفرادی و نگه داشتن آنها در بلاتکلیفی سعی می کنند روحیه افراد را تخریب نمایند و با فشارهای روحی آنان را وادار نمایند که به خواسته های بازجویان تن دهند.

همچنین نازنین خسروانی نیز با توجه به صدور قرار وثیقه همچنان در زندان اوین وبند ۲۰۹به سر می برد.

 


 
 

Things you can do from here:

 
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر