۱۳۹۰ فروردین ۴, پنجشنبه

برادر شهید کیانوش آسا: ما تا روزی که زنده باشیم این جنایت را پیگیری خواهیم کرد

 
 

Sent to you by Protester via Google Reader:

 
 

via تحول سبز by Editor02 on 3/23/11

تحول سبز: بتدریج، به دومین سالگرد انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ایران و همچنین دومین سالگرد برگزاری راهپیمایی های خرداد ماه هشتاد و هشت که در اعتراض به انتخابات مخدوش ریاست جمهوری برگزار شده بود، نزدیک می شویم. خانواده های کشته شدگان بحران انتخاباتی سال هشتاد و هشت همچنان پیگیر پرونده قضایی شهدای خود هستند و کماکان اعلام می کنند که اگر چه بعد از گذشت نزدیک به دو سال هیچ پاسخی از سوی مقامات رسمی به آنان داده نشد، اما این دلیلی بر توقف پیگیری های آنان نخواهد بود.

برادر کیانوش آسا یکی از جان باختگان راهپیمایی اعتراضی ۲۵ خرداد از جمله این خانواده هاست که بارها به دلیل پیگیری پرونده ی برادر، زندانی و احضار شده است اما باز هم امیدوارانه پیگیر این پرونده است و می گوید « ما تا روزی که زنده باشیم این جنایت بزرگ که منجر به پایمال شدن حقوق اولیه یک انسان شده است را پیگیری خواهیم کرد و مطمئن هستیم که در دراز مدت به نتیجه خواهیم رسید» .

کیانوش آسا دانشجوی سال آخر رشته ی مهندسی شیمی در مقطع کارشناسی ارشد و از نخبگان دانشگاه علم و صنعت ایران، کرد و از اقلیّت‌های مذهبی بود که در جریان تظاهرات میلیونی و مسالمت‌آمیز دوشنبه ۲۵ خرداد در میدان آزادی، مورد اصابت گلوله قرار گرفت .

به تازگی خانواده کیانوش آسا و همچنین هم دانشگاهی ها، مردم و همراهان جنبش سبز مراسم جداگانه ای را به مناسبت تولد و همچنین شب عید بر سر مزار وی و همچنین در دانشگاه علم و صنعت برگزار کرده اند.

جرس به سراغ برادر کیانوش آسا رفته و در مورد این مراسم، و همچنین پیگیری های دو ساله پرونده قتل کیانوش آسا و فشارهایی که برخی از خانواده های کشته شدگان انتخابات با آن مواجه هستند گفتگویی انجام داده است که در پی می آید:

آقای کامران آسا ممکن است در مورد مراسمی که به مناسبت تولد برادرتان برگزار کرده اید مختصری توضیح بدهید؟

روز پنج شنبه بر سر مزار کیانوش جمع شدیم البته هم صبح و هم بعد از ظهر. در بعد از ظهر جمعیت زیادی از جاهای مختلف بر سر مزار کیانوش آمدند. از شهرستان سنقر دوستانی که از فعالین ستاد آقای موسوی بودند و از دانشجویان علم و صنعت و افراد مختلفی بر سر مزار آمدند و در کنار ما بودند.

از حضور گسترده دوستداران کیانوش گفتید، پس از گذشت بیش از یک سال و نیم همدلی و همراهی مردم چگونه بود؟ .

این را از ته دل و از سوی تمام اعضای خانواده می گویم بعد از مسئله کیانوش، اصلی ترین مسئله ای که ما را با این فاجعه عظیم و مصیبت بزرگ و علی رغم فشارهای مستقیم و غیرمستقیمی که خیلی از آن مسائل بنابدلایلی در اخبار نیامده است، تنها دلیلی که ما را سر پا نگه داشته و باعث شده که بتوانیم این دردها را تحمل کنیم حضور مردم، جامعه دانشگاهی، هم دانشگاهیان کیانوش، گروههای سبز چه هواداران جنبش سبز و چه گروههای محیط زیست (کیانوش از فعالین محیط زیست بود)، اقلیت مذهبی یاران اهل حق که ما خودمان جز همین اقلیت هستیم و دوستان دور و نزدیک بوده است.

آقای آسا ظاهرا به سنگ مزار کیانوش هم تعرض شده است، در این مورد لطفا توضیح می دهید؟

سال گذشته که پس از پایان مراسم سالگردی که در منزل برگزار کرده بودیم از طریق دوستان با خبر شدیم که روی سنگ مزار کیانوش اسید پاشیده اند و سنگ مزار آسیب دیده است. بعد از آن ما هم از دوستان خواستیم سر مزار نروند. ما یک رسمی داریم که وقتی عزیزانمان را از دست می دهیم یک درخت بر سر مزار او می کاریم. این درخت جمعه ی آخر سال توسط مادرم کنار مزار کیانوش کاشته شد اما شب یلدا به ما خبر دادند درخت را هم از جا کنده اند که احتمالا توسط همان افراد صورت گرفته است. اما جمعه آخر سال امسال دوستانی که از سنقر آمده بودند اینبار درخت دیگری بر مزار برادرم کاشته اند.

این دومین نوروزی است که کیانوش در جمع خانواده حضور ندارد از احساس خانواده و بویژه مادرتان بگویید.

کیانوش هر سال کارهای مربوط به سفره هفت سین و مراسم عید را انجام می داد علی رغم اینکه بخاطر تحصیلات دانشگاهی از همه اعضای خانواده گرفتارتر بود اما به این مسائل خیلی اهمیت می داد و حساسیت خاصی به این مراسم داشت و همیشه پیشرو بود. ما این دوسال بر سر مزار کیانوش به یاد او سفره هفت سین می چیدیم. که اتفاقا شب بیست و نهم اسفند روز تولد کیانوش هم بود که ما همزمان مراسم تولد و شب عید را هم بر سر مزار برگزار کردیم .

آیا در مراسمی که برای کیانوش می گرفتید ماموران حضور داشتند؟

در همین جمعه آخر سال تردد ماموران امنیتی بشدت محسوس بود و به شکل لباس شخصی بودند و حتی به بهانه های مختلف سر قبر کیانوش هم می آمدند و ما را زیر نظر می گرفتند…

آیا در این زمینه با مشکل یا تذکری هم مواجه شده اید؟

در این دو و سه ماه اخیر تهدیدی نشدیم اما سال گذشته بصورت مستقیم و غیرمستقیم تهدید می شدیم. حتی خواهر و برادرم را در محل کار خود به شکلهای مختلف تهدید می کردند و برادرم توسط حراست اداره بارها احضار شد و به او تذکر دادند. در یکی دو باری هم که من خودم بازداشت شدم بطور غیر مستقیم تهدید می شدم مثلا یکی از بازجوها به من گفت مادرت به عزای کیانوش نشسته است طوری رفتار نکنید که به عزای فرزندان دیگرش هم بنشیند.

آقای آسا شما از جمله خانواده های شهدای پس ازانتخابات هستید که بارها دستگیر، احضار و تحت فشار قرار گرفته اید، ممکن است در مورد برخی از این فشارها توضیح دهید که دقیقا خواسته شما، خانواده و دوستان و بستگان تان چه بوده است و برخوردهای صورت گرفته در برابر این خواسته ها چه بود؟

به عنوان مثال بعد از شهادت کیانوش افرادی که نمی دانیم وابسته به چه ارگانی هستند هر زمانی که عکسی از کیانوش یا حرفی از کیانوش در میان دوستان و آشنایان و حتی کرمانشاه ببینند، افراد را تحت فشار قرار می دهند، در واقع توسط نیروهای لباس شخصی مورد حمله قرار می گیرند که چرا عکس کیانوش را با خود دارند. حتی اگر عکسی از کیانوش در مغازه یکی از آشنایان باشد به مغازه حمله می کنند و آن جا را بهم می ریزند و شدیدا با آنها برخورد می کنند.

مثلا نیروهای لباس شخصی به مغازه پسر عمه من حمله کردند و به علت اینکه عکس کیانوش در مغازه بوده همه چیز را به هم ریختند. یا یکی از بستگان ما که با یک نفر به صورت شریکی یک مغازه داشت و یک عکس از کیانوش در مغازه ی آنها بود، برایش همین مشکل به وجود آمد که نیروهای لباس شخصی به آن مغازه حمله می کنند و هم فامیل ما و هم شریکش که اصلا نسبتی با ما نداشت را دستگیر می کنند که با خواهش همسایه ها در نهایت دستبندشان را باز کردند.

خواسته آنها مگر چه بود؟ گذاشتن یک عکس در محلی که کار می کنند. واقعا سوال اینجاست که این افراد که حمله کردند چه کسانی بودند و این دو نفر را کجا می خواستند ببرند؟ چرا؟ مگر داشتن عکس کیانوش جرم است؟ حتی تلفنها را هم کنترل می کنند و تلفن یکی از بستگان را که با دوستش در مورد کیانوش حرف می زد را گوش کرده و سپس با او تماس گرفتند و گفتند اگر یکبار دیگر اسم کیانوش را بیاورید همان بلایی که سر کیانوش آوردیم سر شما هم خواهیم آورد. همه را تحت کنترل گرفته اند تا کسی اسم کیانوش را به زبان نیاورد.

از فرجام پرونده کشته شدن برادرتان بگویید. آیا تاکنون در خصوص نامه هایی که به نهادهای مختلف جهت روشن شدن ابهامات قتل کیانوش ارسال کرده بودید پاسخی گرفته اید؟

ما سال گذشته چندین نامه به شکل مجزا و تفکیک شده برای مقامات مختلف ارسال کردیم و به دلیل اینکه این نامه سیاسی تلقی نشود تفکیک شده و همراه با ضمیمه هایی از طریق پست ارسال کردم به جهت اینکه افرادی که این نامه ها بدستشان می رسد با دقت بیشتری به آنها رسیدگی کنند. اما چیزی که از این نامه عاید ما شده فقط برگه ای بوده که از سوی رئیس مجلس این نامه را پی نوشت کرده و به قوه قضاییه ارجاع داده بود. بنابراین هیچ ارگانی به ما پاسخ نداد.

از سوی قوه قضاییه هم هیچ پاسخی به خواسته های شما داده نشد؟

قوه قضاییه هم کاری صورت نداد و فقط یکبار که من در زندان قزل حصار کرج بودم خواهرم را احضار کرده بودند، آن هم نه برای پیگیری پرونده بلکه در خصوص مراحل پرونده کیانوش یکسری سوالات کلی از وی و وکیل پرونده پرسیده بودند. در واقع نه تنها پاسخی به سوالات ما ندادند بلکه از ما سوال هم کردند. پیگیری های خود ما هم به هیچ نتیجه ای نرسیده ایم و اینکه پرونده در چه مرحله ای است هیچ اطلاعی نداریم و آنچه که تحویل ما دادند یک چیزی در حد "صفر" بوده است.

رسیدگی های وکیل پرونده برادر شما چطور؟ آیا آن هم به نتیجه ای نرسید؟

وکیل کیانوش هم مدام پیگیر پرونده بوده است و یکماه پیش هم که با وکیل صحبت می کردم می گفت تا الان هیچ نتیجه و پاسخی عایدش نشده است. طبیعی است اوایل انتظار نداشتیم این پرونده یک ماهه یا دوماهه جواب بدهد. برای همین به اندازه کافی صبر کردیم و حالا انتظار داریم بعد از این همه مدت حداقل به یک نتیجه روشن رسیده باشیم.

می توانید در خصوص ابهامات پرونده کیانوش بگویید؟

به یقین اطلاع داریم که کیانوش روز بیست و پنج خرداد از ناحیه پهلو با اصابت گلوله زخمی می شود و احتمالا به بیمارستان برده می شود اما بعد از اینکه او را سوار ماشین یا آمبولانس می کنند ما هیچ اطلاعی از او نداریم. ما بیمارستانهایی که آن زمان زخمی ها را به آنجا می بردند سر زدیم اگرچه به نتیجه ای نرسیدم اما به نکاتی پی بردیم. وقتی به بیمارستان رسول اکرم مراجعه کردیم از یکی از مسئولین بیمارستان خواهش کردیم اطلاعات را در اختیار ما بگذارد.

نکته ای که آن شخص به ما گفت این بود که چند ساعتی زخمی ها آنجا بودند بعد آنها را از بیمارستان برده اند که اسم کیانوش در بین آنها نبود. یا شاید جزو مجهول الهویه ها بوده است و بعد گفت هیچ اطلاع دیگری نداریم اما پس از خواهش و اصرار ما گفت در همین حد اطلاع داریم افرادی که زخمی ها را در روز بیست و پنجم خرداد از بیمارستان رسول اکرم بردند با لباس شخصی آمده بودند و مشخص نبودند که وابسته به چه ارگانی هستند.

در واقع اگر هم مسوول مربوطه اطلاع داشت که افراد منتقل کننده ی زخمی ها متعلق به کجا هستند اطلاعتی بیش از این در اختیار ما قرار نداد. بعدها در پزشکی قانونی هم متوجه شدیم یک گلوله هم به پایین گردن کیانوش کرده اصابت است.

آیا متوجه شدید که در این مدت چهار روز از فاصله انتقال تا زمان پزشکی قانونی کیانوش کجا بوده و گلوله دوم چطور به او خورده است؟

در واقع طبق شواهد و توضیحات پزشک قانونی که روز بیست و نهم خرداد جسد برادرم تحویل پزشکی قانونی داده شد در پیگیری هایمان در طول این یکسال و نیم معلوم نشد که در این چهار روز کیانوش کجا بوده و چه بلایی به سرش آمده است. حالا ابهام اینجاست که اگر گلوله دوم همزمان با گلوله اول به کیانوش خورده بود که همان غروب دوشنبه باید جانش را از دست می داد. و اینکه اگر گلوله دوم همزمان یا با فاصله گلوله اول به او اصابت کرد پس چرا در همان مرحله به پزشک قانونی منتقلش نکردند؟

حالت دیگر این است که گلوله دوم بعد از اصابت گلوله اول در میدان آزادی، و در مکانی دیگر به او اصابت کرده است. ابهام اصلی ما در واقع همینجاست که کیانوش کجا گلوله خورده است؟ که باز این سوال مطرح است که آیا کیانوش به جای اینکه در بیمارستان مورد مداوا قرار گیرد در جای دیگری بود و برایش اتفاق ناگوار دیگری افتاده است؟ این توسط چه کسی و برای چه؟ و اصلا چه اتفاقی افتاده است؟

ابهام دیگر این است که اگر زخمی بوده، در بیمارستان رسول اکرم نگهداری می شد؟ چرا از آنجا منتقلش کرده اند؟ چه دلیلی دارد که یک زخمی را از محیط بیمارستان و از زیر دست پزشکان خارج کنند. یا اگر روز سه شنبه جانش را از دست داده، در آن زمانی که کیانوش نه در بیمارستان بوده و نه در پزشکی قانونی کجا بوده است؟

شما موفق شده اید پرونده پزشکی برادرتان را هم ببنید؟

روی پرونده کیانوش در بیمارستان، مهر محرمانه خورده است حتی به ما که خانواده اش هستیم هیچ پاسخی نمی دهند. چرا؟ کسانی که در این قضیه مسئول هستند به جای اینکه پاسخ سوالات ما را بدهند از ما سوال می کردند که برای چه این اطلاعات را می خواهید؟ یعنی خانواده کیانوش نباید بدانند چه اتفاقی برای کیانوش افتاده است؟

ناگفته ی دیگری اگر باقی مانده است بفرمایید.

از سال گذشته یکی از مشکلاتی که برای ما ایجاد شده مسئله کرد بودن ماست. چه زمانی که من در زندان بودم و چه زمانی که پیگیر پرونده برادرم بودم. به دلیل اینکه ما کرد هستیم واکنش آنها با ما بسیار بد است. به چشم یک آدم گناهکار به ما نگاه می کنند در حالیکه در ایران چند میلیون نفر جمعیت کرد است. حتی وقتی در دادگاه انقلاب در نوبت ایستاده ایم در تمام رفتارهایشان یک نوع بد رفتاری در مقایسه با دیگرانی که مراجعه می کنند وجود دارد این مسئله واقعا ما را آزار می دهد.

نکته دیگر اینکه بعضی اوقات مطالبی در برخی از سایت ها و روزنامه نوشته می شود که آدم از شدت دروغ هایی که می نویسند شرم می کند. ما خط و خطوط سیاسی نداریم و متاسفانه در رسانه ها مطالبی سراسر دروغ در خصوص قتلهای بعد از انتخابات نوشته می شود که آدم را زجر می دهد.

چیزی که مربوط به ما می شود این است که بطور مستقیم و غیر مستقیم دروغهایی می گویند از جمله اینکه مسئول حراست دانشگاه علم و صنعت ایران جایی در مورد خانواده کیانوش گفته است که خانواده کیانوش آسا برای بسیج و سپاه کار می کنند و خیلی از افراد دیگر دروغهای دیگری گفته اند. اما ما یک سوال داریم و آن اینکه الان که عصر ارتباطات و رسانه ها است و حقایق در همه منتشر می شود چطور مسئول حراست دروغی به این بزرگی می گوید؟!

شاید در کوتاه مدت بشود با دروغ واقعیت را کتمان کرد اما با گذشت زمان، حقیقت چیزی نیست که با دروغ گفتن چند سایت و روزنامه در تاریخ پنهان بماند. ما تا روزی که زنده باشیم این جنایت بزرگ که منجر به پایمال شدن حقوق اولیه یک انسان شده است را پیگیری خواهیم کرد و مطمئن هستیم که در دراز مدت به نتیجه خواهیم رسید.

این را هم در پایان اضافه کنم که در روند پیگیری ها، قاضی پرونده به ما گفت به نتیجه نمی رسید و عکسی هم که به دیوار بیرونیِ منزل زده بودیم را پاره کردند، اینطور که معلوم است بعید نیست فردا به داخل منزل هم بیایند و عکسهای کیانوش را پاره کنند.

مسیح علی نژاد



 
 

Things you can do from here:

 
 

شیرین عبادی: در زیر خاکستر آتشی نهفته که هرلحظه می‌تواند شعله‌ور شود

 
 

Sent to you by Protester via Google Reader:

 
 

via تحول سبز by Editor02 on 3/23/11

تحول سبز: شیرین عبادی برنده نوبل صلح، در گفت‌وگوئی با روزنامه آلمانی «وستفالن بلات» آغاز اعتراضات تازه در ایران را ممکن دانسته و گفته است:"در زیر خاکستر آتشی نهفته که هرلحظه می‌تواند شعله‌ور شود."

به گزارش خبرگزاری آلمان، عبادی روز چهارشنبه در گفت و گو با این روزنامه که در شهر دانشگاهی بیلفلد آلمان منتشر می‌شود، تصریح کرده است:"دولت ایران به علت تشدید مشکلات اقتصادی، پشتیبانان خود را در میان مردم این کشور به شکلی فزاینده از دست می‌دهد و به موازات آن به خشونت بیشتر علیه مردم متوسل می‌شود.

رئیس کانون مدافعان حقوق بشر گفته است: "آخرین ذره آزادی سیاسی مردم ایران، پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۹ از آن‌ها سلب شده است."

برنده نوبل صلح، در بخشی دیگر از مصاحبه خود به مردم تونس و مصر توصیه کرد که در پیشبرد روند جنبش خود، به حقوق‌بشر و دموکراسی اهمیت بدهند و مانع از آن شوند که کشورشان از یک دیکتاتوری به دام دیکتاتوری دیگری بیافتد.

عبادی با اشاره به انقلاب سال ۱۹۷۹ ایران، از مردم مصر و تونس خواست مواظب باشند که نظیر چنین روندی در کشور آن‌ها بروز نکند. عبادی افزود: "در آن زمان، ما فکر می‌کردیم همین که شاه برود کافی است."


 
 

Things you can do from here:

 
 

لیست ۸۰ نفره تحریمی های اتحادیه اروپا

 
 

Sent to you by Protester via Google Reader:

 
 

via تحول سبز by Editor02 on 3/23/11

تحول سبز: مقامات اتحادیه اروپا هفته آینده بررسی موضوع افزودن نام‌هایی تازه به فهرست ایرانیان تحت تحریم خود را آغاز می کنند.

یک دیپلمات اروپایی به بهمن کلباسی، خبرنگار بخش فارسی بی بی سی در نیویورک گفته است که دولت‌های ایتالیا و آلمان هنوز با تحریم این افراد موافقت نکرده‌اند.

این فهرست پیشنهادی که نسخه ای از آن در نشریه "پولتیکو" منتشر شده، شامل حدود ۸۰ نام است و از مقامات شناخته شده ایران تا مسئولان بندهای زندان‌های اوین و رجایی شهر را شامل می شود.

این افراد به نقض حقوق بشر متهم شده اند.

نام سرلشکر حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، سرتیپ مسعود جزایری، معاون رئیس ستاد کل، سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه، سرتیپ یدالله جوانی، رئیس دفتر سیاسی سپاه، سرتیپ بهرام حسینی مطلق، فرمانده سپاه سیدالشهدا استان تهران، سرتیپ عبدالله عراقی و سرتیپ حسین همدانی، فرماندهان پیشین و فعلی سپاه محمدرسول الله تهران بزرگ، سرتیپ محمد حجازی، فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه شهر تهران، علی خلیلی، معاون بهداری قرارگاه ثارالله اعضای سپاه پاسداران و حسین طائب، رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در این فهرست قرار دارد.

همچنین نام محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، علی فضلی، معاون او، حسین الله کرم، "رئیس گروه انصار حز الله" و عباس کارگر جاوید، "بسیجی متهم به قتل ندا آقاسلطان" در این فهرست دیده می‌شود.

از میان فرماندهان و مقامات پلیس ایران، نام اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده کل نیروی انتظامی، احمدرضا رادان، معاون او، عزیز الله رجب زاده، فرمانده پیشین پلیس تهران، حسین ساجدی نیا، فرمانده فعلی پلیس تهران، علیرضا اکبرشاهی، فرمانده انتظامی استان های تهران و البرز و نبی الله حیدری، رئیس پلیس فرودگاه های کشور در فهرست پیشنهادی اتحادیه اروپا قرار دارد.

حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات، مصطفی محمد نجار، وزیر کشور، صادق محصولی، وزیر پیشین کشور و وزیر فعلی رفاه، مرتضی بختیاری، وزیر دادگستری، محمد حسینی، وزیر ارشاد اسلامی، رضا تقی پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و کامران دانشجو، وزیر علوم به همراه تعدادی از معاونان وزرای دولت ایران هم در معرض تحریم های جدید هستند.

از میان مقامات قضایی، نام صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، ابراهیم رئیسی، معاول اول او، سعید مرتضوی، دادستان پیشین عمومی و انقلاب تهران، غلامحسین محسنی اژه ای، دادستان کل ایران، وزیر پیشین اطلاعات و عباس جعفری دولت آبادی، دادستان فعلی تهران و غلامحسین اسماعیلی، رئیس سازمان زندان ها در فهرست پیشنهادی دیده می شود.

از میان قضات، نام قاضی ابوالقاسم صلواتی، قاضی محمد مقیسه، قاضی پیرعباسی، قاضی حسن حداد، قاضی علی اکبر حیدری فر، قاضی احمد زرگر، قاضی حاج محمدی، قاضی کاووسی، قاضی کابلی، قاضی سلطانی، قاضی یساقی و قاضی هاشم زاده در فهرست قرار دارد.

فهرست پیشنهادی شامل نام تعداد دیگری از مقامات دادستانی و همچنین روسای زندان ها و بندهای مختلف زندان های اوین و رجایی شهر کرج هم هست.

نام افراد سرشناس دیگری چون احمد جنتی، محمد یزدی، محمدتقی مصباح یزدی، احمد خاتمی، حسین شریعتمداری (مدیرمسئول روزنامه کیهان) و محمدعلی رامین (معاون پیشین مطبوعاتی وزیر ارشاد اسلامی) نیز در فهرست پیشنهادی برای افزوده شدن به نام افراد تحت تحریم اتحادیه اروپا قرار دارد.


 
 

Things you can do from here:

 
 

سقوط دیکتاتورها، مختصات خاورمیانه را تغییر خواهد داد


سقوط دیکتاتورها، مختصات خاورمیانه را تغییر خواهد داد

محمد فرازمند، سفیر سابق ایران در بحرین، ضمن تاکید بر اینکه برآمدن نظام‌های مردم سالار در منطقه مختصات منطقه ای و امنیتی جدیدی ایجاد خواهد کرد، معتقد است که دوره سلطه ادبیات چپ بر جنبش‌های خاورمیانه به سر آمده و مردم هم در شکل مبارزات وهم در نوع مطالبات خود بر روش‌ها ومطالباتی اصرار دارند که کاملا از فضای چپ دهه‌های گدشته به دور است. شکل مبارزه مسالمت جویانه است و مردم بیش از آنکه بر خواسته‌های قهرآمیز و انتقام جویانه چپ اصرار کنند خواستار رفتن مسالمت آمیز دیکتانورها و جایگزینی نظام‌های مردمی‌ هستند.

این کارشناس سیاست خارجی در یادداشتی که در «دیپلماسی ایرانی» منتشر کرده، همچنین با اشاره به اینکه پس از چند دهه جنبش‌های ناسیونالیستی و اسلام‌گرایانه، اکنون شانس بیشتر از آن ِ دمکراسی خواهی برای تحقق مطالبات پلورالیستی مردم است، می‌نویسد: طبیعی است که مردم در کشورهای مسلمان، از برخی مناسبت‌های دینی مثل نمازجمعه نیز در کنار ابزارهای جدید مانند اینترنت و شبکه‌های اجتماعی سایبری برای شکل دادن اعتراضات خود استفاده می‌ کنند، اما مطالبات آنها نه قومی-عربی است و نه ایدئولوژیک.

متن تحلیل خواندنی این دیپلمات سابق در ادامه می‌آید:

جنبش‌های مردمی‌ جدید خاورمیانه تا لحظه نگارش این گزارش به سقوط دو دیکتاتور در تونس و مصر منجر شده و پایه‌های حداقل سه نظام دیگر عربی را در لیبی و بحرین و یمن به لرزه درآورده، هم‌چنین دور از ذهن نیست که کشورهای دیگری در این منطقه به سرعت در مسیر این دومینو قرار گیرند. ماهیت این جنبش‌ها موضوع در خور تاملی است که می‌تواند تا مدت‌ها مراکز پژوهشی و رسانه ای همچنین ناظران و تحلیل‌گران امور خاورمیانه و بین الملل را به خود مشغول سازد.

انقلاب یا اصلاحات – بیداری اسلامی‌ یا جنبش مدنی؟

واقعیت آن است که حتی در نامگذاری این تحولات هنوز ادبیات مشترکی در سطح بین المللی ایجاد نشده است. مردمی‌ که علیه حاکمیت‌های اقتدارگرای کشورهای خود بپا خواسته اند تمایل دارند از عنوان انقلاب برای این تحولات استفاده کنند. در سوی مقابل برخی منتظر نتایج این تحولات هستند و با دخیل کردن تئوری توطئه به دلیل تلاش‌های پیدا و پنهان غرب برای سوار شدن بر موج این تحولات، در به کارگیری عنوان انقلاب برای این دگرگونی‌ها احتیاط می‌‌کنند.

جمعی از تحلیل‌گران در کشورمان، این تحولات را در قالب بیداری و خیزش اسلامی‌ می‌بینند و انقلاب اسلامی‌ سال ۱۳۵۷ در ایران را الهام بخش خیزش‌های جدید خاورمیانه معرفی می‌‌نمایند. در سوی دیگر در جهان عرب فعلا کسی تمایل به آشکار کردن تمایلات و مطالبات دینی را ندارد. تا جایی که حتی جنبش اخوان المسلمین که قدیمی‌‌ترین گروه اسلام‌گرای معاصر است و اسلام سیاسی و شعار "الاسلام هو الحل" را سرلوحه فعالیت خود داشته از بکارگیری ادبیات و مطالبات دینی در تحولات اخیر خودداری و اظهار می‌‌دارد که چشم داشتی به قدرت و تحمیل دیدگاه‌های خود را به مردم ندارد.

در بحرین نیز معترضان که اکثرا شیعه مذهب هستند تلاش دارند که نشان دهند اعتراضات آنها فراتر از مطالبات طائفی و مذهبی است. به همین دلیل با دو گروه معارض سنی چپگرا ائتلاف کرده اند و برای زدودن هرگونه اتهام پیروی از ایران اظهار می‌‌کنند که الگوی آنها جمهوری اسلامی‌ نیست. برانگیختن اختلافات مذهبی و اتهام وابستگی به ایران دو اهرمی‌ هستند که ممکن است در آینده نیز از سوی دولت و هواداران آل خلیفه علیه معترضین بکار گرفته شود.

در جهان عرب گروهی دیگر در ابتدا با یاد کردن از خیزش‌های عربی با عنوان انقلاب نان (ثورة الخبز) سعی کردند عوامل اقتصادی، فقر و بیکاری را زیر بنای این خیزش‌ها معرفی کنند بویژه که نقطه عزیمت نمادین این حرکت‌ها اقدام یک جوان تونسی تحصیل کرده بود که به خاطر بیکاری، فقر و مصادره بساط دستفروشی اش توسط پلیس، خود را به آتش کشید. امّا این عنوان با گسترده شدن اعتراضات و طرح مطالبات گوناگون معترضان در کشورهای مختلف کنار گذاشته شد.

مطالبات مردم خاورمیانه طیف وسیعی از خواسته‌های اقتصادی و سیاسی و اجتماعی را در بر می‌‌گیرد. نفی اقتدارگرایی، دمکراسی خواهی و چرخش قدرت، آزادی بیان وفعالیت سیاسی آزادنه و مشارکت در تصمیم سازی، عدالت و مبارز با مظاهر فساد سیاسی و اقتصادی خواسته مشترک همه معترضان است. اگر این خواسته‌ها قدر مشترک مطالبات مردم خاورمیانه باشد، آنگاه باید توقع داشت که کشورهای بیشتری در خاورمیانه در مسیر تحولات قرار گیرند. از این منظر ریشه اعتراضات در مطالبات مدنی دیده می‌‌شود. واقعیت آنست که کمبودها و محرومیت‌های سیاسی و اقتصادی و اجتماعی را نمی‌‌توان در شکل دادن به ماهیت این پدیده انکار کرد.

از سوی دیگر شکل اعتراضات که شباهت‌هایی به یکدیگر دارد و در عین حال تا حدودی نیز تابع شرایط محلی است در ماهیت شناسی این خیزش‌ها می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد. در حالیکه مردم در تونس و مصر تقریباً با تلفات اندک و به شکل مسالمت آمیز دیکتاتورها را وادار به ترک کشور کردند و در بحرین و یمن نیز به نظر می‌رسد سقف اعمال خشونت در صورت عدم دخالت عربستان محدود باشد، اما در لیبی ناظر یک جنگ تمام عیار بین مردم و معمر قذافی هستیم.

قابل انکار نیست که مردم در همه کشورها ی ذکر شده بنای اعمال خشونت را نداشته‌اند بلکه این رژیم‌های عربی بودند که اعمال خشونت را برای متوقف کردن اعتراضات آزمایش کردند. در تونس و مصر، امریکا پس از آنکه مطمئن شد که رژیم‌های هم پیمان، دیگرتاب مقاومت در برابر مردم را ندارند، برای جلوگیری از تخریب روابط خود با مردم و تکرار تجربه انقلاب اسلامی‌ ایران، اجازه نداده که دیکتاتورها سیاست زمین سوخته را در پیش بگیرند. اما در لیبی قذافی صریحا به مردم خود گفت "یا من و یا جنگ" البته قبل از او مبارک هم همین معنا را بکار برده بود اما ارتش نپدیرفت که همه اعتبار خود را در پای مبارک بریزد.

در لیبی در درون ساختار کشور نیرویی برای باز داشتن دیکتاتور وجود نداشت لذا او در حال سوزاندن و خراب کردن همه چیز است. سازو کارهای بین المللی نیز برای متوقف کرن او بسیار کُند و ناکارامد هستند. لذا مردم لیبی ناگزیر از جنگ و تحمل تلفات سنگین هستند، گرچه اعتراضات آنها نیز در ابتدا مسالمت آمیز بود. در یمن و بحرین شاهد شیوه جدیدی از سرکوب هستیم. ارتش یک کشور خارجی وارد منازعه بین حکومتهای این کشورها با مردمشان شده است. این اقدام احمقانه‌ترین روشی است که ممکن است علیه مردم معترض یک کشور اعمال شود زیرا به سرعت مشروعیت حاکمان و نیروی مداخله‌گر را زائل می‌سازد. و احتمال وقوع جنگ و لیبیایی کردن وضعیت را بالا می‌برد. در عصر بیداری ملت‌ها و بهار خاورمیانه استفاده از استاندارهای دوگانه از سوی حاکمان و قدرت‌های بزرگ شرایط را ملتهب‌تر و خشم ملت‌ها را افزایش خواهد داد.

شکل مبازره در تنظیم سطح و نوع مطالبات موثر است. هرچه مبارزه خشونت‌بارتر شود خواسته‌ها رادیکال‌تر می‌شود. به همین دلیل امریکایی‌ها باید از بکارگیری استانداردهای دوگانه پرهیز کنند اگر در تونس و مصر و لیبی ورود ارتش را به منازعات بین مردم و حاکمان رد می‌کنند در بحرین و یمن نیز باید به طریق اولی از ورود یک ارتش خارجی برای سرکوب اعتراضات مسالمت آمیز مردم حمایت نکنند. اینگونه روش‌های دوگانه تنفر ملت‌ها از امریکا را افزایش و تلاش‌های آقای اوباما برای ارائه چهره ای بهتر از امریکا را خنثی خواهد کرد رفتار امریکا در قبال اعتراضات مردم منطقه نفت خیز خلیج فارس نه بر اساس موازین بین المللی است و نه هماهنگ با آنچه که ارزشهای امریکایی نام گرفته است. در جنوب شبه جزیره عربستان، یمن وضع متفاوتی دارد . نه نفت دارد و نه کشور ثروتمندی است اما دو ویژگی یمن را برای امریکایی‌ها مهم می‌ سازد یکی موقعیت استراتژیک یمن و اشراف بر باب المندب و دریای سرخ است و دیگری حاصلخیزی جامعه و جغرافیای یمن برای فعالیت القاعده.

علی عبدالله صالح پذیرفته که قانون اساسی را عوض کند و نظام پارلمانی جایگزین نظام ریاستی شود به شرط آنکه معترضین اجازه دهند او تا سال ۲۰۱۳ در قدرت باشد اما طبیعی است که این درخواست او با موافقت معترضان مواجه نشده است. با این حال او مانند مبارک و بن علی برای کنار رفتن تحت فشار امریکا نیست. زیرا امریکایی‌ها هنوز هیچ تصویری از آینده سیاسی این کشور فقیر و نسبتأ پر جمعیت که در جنوب عربستان ثروتمند و نفت خیز واقع شده ندارند. به همین دلیل با وجود فرگیر شدن اعتراضات در سراسر این کشور علی عبدالله صالح همچنان کرسی لرزان خود را حفظ کرده است.

ایدئولوژی یا پلورالیسم سیاسی؟

گرچه درباره ماهیت خیزش‌های اعراب هنوز ادبیات واحدی شکل نگرفته و سرنوشت و نتیجه و دامنه این خیزش‌ها هنوز روشن نیست اما شاید بتوان در باره آنچه که تاکنون رخ داده جمع بندی ذیل را ارائه کرد:

- دوره سلطه ادبیات چپ بر جنبش‌های خاورمیانه به سر آمده و مردم هم در شکل مبارزات وهم در نوع مطالبات خود بر روش‌ها ومطالباتی اصرار دارند که کاملا از فضای چپ دهه‌های گدشته به دور است. شکل مبارزه مسالمت جویانه است و مردم بیش از آنکه بر خواسته‌های قهرآمیز و انتقام جویانه چپ اصرار کنند خواستار رفتن مسالمت آمیز دیکتانورها و جایگزینی نظام‌های مردمی‌ هستند.

دو شعاری که به طور گسترده در همه کشورهای عربی تکرار شده "الشعب یرید اسقاط النظام" و "ارحل" بوده است. یعنی مردم به دیکتاتور می‌گویند برو و سقوط کل نظام را می‌خواهند. نظام جایگزین نیز در چارچوب ایدئولوژی‌های رایج مطرح و تعریف نمی‌شود. بلکه حتی احزاب اسلام گرا مثل اخوان المسلمین خواستار آنند که قانون اساسی و شکل نظام توسط نمایندگان مردم تبین شود.

- خیزش‌های کنونی در بستر جهان عرب که اکثریت مردم آن مسلمان هستند صورت می‌گیرد طبیعی است که مردم از برخی مناسبت‌های دینی مثل نمازجمعه نیز در کنار ابزارهای جدید مانند اینترنت و شبکه‌های اجتماعی سایبری برای شکل دادن اعتراضات خود استفاده می‌ کنند اما مطالبات آنها نه قومی-عربی است و نه ایدئولوژیک. به نظر می‌رسد پس از آنکه برای چند دهه جنبش‌ها و احزاب ناسیونالیستی عربی و در پی آن اسلام گرا حرکتهای مردمی‌ را تحت نفوذ خود داشته اند، اکنون با دوره ای جدید روبه‌رو هستیم که دمکراسی خواهی برای تحقق مطالبات پلورالیستی مردم شانس بیشتری پیدا کرده است.

- خاورمیانه ای که در آن مصر و بدنبال آن چند کشور دیگر عربی واجد نظام‌های مردم سالار گردند و بساط رژیم‌های اقتدارگرای متکی به غرب برچیده شود، بدون تردید مختصات منطقه ای و امنیتی جدیدی خواهد داشت. زیرا تاکنون امنیت منطقه در چهارچوب منافع گره خورده حاکمان مستبد متکی به غرب و منافع غرب تعریف می‌شد و مردم و مطالباتشان در این معادله غایب بودند از هم اکنون می‌توان حدس زد که در خاورمیانه جدید مردم و نظام‌های مردم سالار یکی از بازیگران اصلی خواهند بود.


--
سال جدید، سال آگاهی تا رهائی
یاد شهیدان جنبش سبز در سال نو گرامی باد




سبز مي مانيم، تا هميشه

دیگر چه باک از باران، ما با دریا همبستریم


روز خشم مردم ایران نزدیک است!

تجربه ای از برمه: تنها نبردی را می بازیم که رهایش می کنیم


مراسم چهلم شهید محمد مختاری، بعدازظهر جمعه در بهشت زهرا


مراسم چهلم شهید محمد مختاری، بعدازظهر جمعه در بهشت زهرا

مراسم چهلمین روز شهادت محمد مختاری، روز جمعه در بهشت زهرای تهران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار کلمه، خانواده‌ی شهید محمد مختاری قصد دارند از ساعت ۳ بعدازظهر روز جمعه پنجم فروردین‌ماه، مراسم چهلمین روز درگذشت این شهید ۲۵ بهمن را بر سر مزار او در بهشت زهرای تهران برگزار کنند.

صفحه‌ی فیس‌بوک محمد مختاری با اعلام این خبر، آدرس محل دفن شهید محمد مختاری و زمان و مکان این مراسم را بدین ترتیب اعلام کرده است:

بهشت زهرا، قطعه‌ی ۲۴۹، ردیف ۸۳، شماره‌ی ۶
جمعه ۵ فروردین، ساعت ۱۵ (۳ بعدازظهر)


--
سال جدید، سال آگاهی تا رهائی
یاد شهیدان جنبش سبز در سال نو گرامی باد




سبز مي مانيم، تا هميشه

دیگر چه باک از باران، ما با دریا همبستریم


روز خشم مردم ایران نزدیک است!

تجربه ای از برمه: تنها نبردی را می بازیم که رهایش می کنیم


هرگز بخاطر دیدن بهار با زندانبان معامله نمی کنیم

پیام جمعی از زندانیان سیاسی اوین: هرگز بخاطر دیدن بهار با زندانبان معامله نمی کنیم

کلمه:جمعی از زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ اوین، هم زمان با آغاز سال نو، با انتشار بیانیه ای خطاب به ملت ایران تاکید کرده اند که « برای ما نوروز با چرخش زمین نمی‌آید و نمی رود که بهار ما با پایمردی و مقاومت بر سر آرمانها و عهدی که با شما بسته ایم ساخته می شود. روز نوی همه ما با آزادی و سربلندی ایران و مردمش ساخته می شود.روز نوی ما وقتی ساخته می شود که کسی به خاطر عقایدش راهی زندان نشود و هیچ قلمی به خاطر نقد قدرت شکسته نشود.»آنها در این بیانیه همچنین ضمن تقدیر از مقاومت و ایستادگی رهبران جنبش سبز میرحسین موسوی و مهدی کروبی و همسران آنها، خواستار رفع هرچه سریع تر حصر خانگی آنها شده اند.

متن کامل این بیانیه که توسط یاران گمنام جنبش سبز در زندان اوین در اختیار کلمه قرار گرفته، به این شرح است:

مردم آزادی خواه ایران

بار دیگر بهار از راه رسید و ما همچنان در زندان هستیم، اما هوای بهار ما را با خودش به شهرها و روستاها می برد، به خیابان ها، کوچه ها، کوهها، دشت ها و مزارعی که مدتهاست قدم بر آن نگذاشته ایم.ما دلمان برای همه جاده های سبز کشورمان تنگ شده است، همچنان که شوق دیدار دوباره کویر و بیابان های وطن هر روز در ما بیشتر می شود.

این دومین سالی است که بسیاری از ما به جرم آزادی خواهی و حق جویی در کنار هفت سین خانه های خود ننشسته ایم و از خانواده های خود دورهستیم. اگر این دومین نوروزی است که ما زندانیان سبز حوادث پس از انتخابات تحویل سال را در زندان جشن می گیریم تعدای از زندانیان سیاسی همچون برخی از فعالان کارگری، زنان، روزنامه نگاران و دانشجویان سالهاست که بدون یک روز مرخصی آمد و شد چندین و چند بهار را تنها از پس میله های آهنین زندان و سقف های بلند و سیاه آن شاهد بوده اند.

اما برای ما نوروز با چرخش زمین نمی‌آید و نمی رود که بهار ما با پایمردی و مقاومت بر سر آرمانها و عهدی که با شما بسته ایم ساخته می شود. روز نوی همه ما با آزادی و سربلندی ایران و مردمش ساخته می شود.روز نوی ما وقتی ساخته می شود که کسی به خاطر عقایدش راهی زندان نشود و هیچ قلمی به خاطر نقد قدرت شکسته نشود.نوروز ما وقتی ساخته می شود که رای مردم به هیچ انگاشته نشود و تنها انتخابات آزاد سرنوشت مردم را رقم بزند.روز نوی ما زمانی رقم می خورد که همه زندانیان سیاسی و عقیدتی آزاد بشوند، انتخابات آزاد در کشور برگزار بشود، رسانه ها از سانسور رها بشوند و همه شهروندان از حق قانونی برگزاری تجمع برخوردار بشوند و به حقوق قانونی و شهروندی شان احترام گذاشته شود.

ما جمعی از زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ که اغلب بعد از حوادث انتخابات پرمناقشه دهم به زندان افتاده ایم، اکنون ضمن تبریک آغاز سال ۱۳۹۰ و گرامیداشت نوروز باستانی، بار دیگر بر پای بندی خود به آرمانهای آزادیخواهانه و دمکراسی طلبانه خود تاکید می کنیم و به شما اطمینان خاطر می دهیم که هرگز به خاطر دیدن بهار طبیعت در خارج از فضای زندان بهار واقعی شما مردم را با زندانبابان معامله نکنیم و به دیکتاتور کمترین باجی ندهیم.

ما همچنین در آغاز سال ۱۳۹۰، ضمن تقدیر از مقاومت و ایستادگی رهبران جنبش سبز میرحسین موسوی و مهدی کروبی و همسران آنها، عالی ترین مقامات حکومت ایران را مسوول سلامت و امنیت آنها می دانیم و فراموش نکرده ایم که بیش از این رییس قوه قضاییه بارها اعلام کرده بود که برخورد با سران جنبش اعتراضی تنها با دستور رهبری نظام صورت خواهد گرفت.پس مسوولیت حصر خانگی رهبران جنبش سبز را متوجه کسانی می دانیم که رییس قوه قضاییه پیش از این به آنها اشاره کرده بود.ما خواهان رفع هر چه سریع تر حصر همراهان مقاوم، شجاع و صبور جنبش سبز، میرحسین موسوی، مهدی کروبی، زهرا رهنورد و فاطمه کروبی هستیم

جمعی از زندانیان سیاسی بند ۳۵۰


--
سال جدید، سال آگاهی تا رهائی
یاد شهیدان جنبش سبز در سال نو گرامی باد




سبز مي مانيم، تا هميشه

دیگر چه باک از باران، ما با دریا همبستریم


روز خشم مردم ایران نزدیک است!

تجربه ای از برمه: تنها نبردی را می بازیم که رهایش می کنیم


تلاش هکرهای مستقر در ایران برای نفوذ در یاهو، جی میل و اسکایپ


عکس و پوستر [آگاهی و اطلاع رسانی]، ارتش ما هستند.

(میر حسین موسوی) 

 

تلاش هکرهای مستقر در ایران برای نفوذ در یاهو، جی میل و اسکایپ 


توضیح گروه موج سبز: با به روز کردن مرورگر خود، به سادگی می توانید، این مشکل را حل کنید.


090717113259_twitter_participe226[1].jpg


یک شرکت فعال در زمینه امنیت اینترنت از دستیابی هکرهای مستقر در ایران به گواهی دیجیتال خدمات پست الکترونیکی یاهو و گوگل و دیگر نرم افزارهای ارتباطی مانند اسکایپ خبر داده است.


شرکت کمودو در نیوجرسی آمریکا که در زمینه صدور گواهی دیجیتال فعالیت می کند، اعلام کرده است هکرهایی از داخل ایران توانسته اند با رخنه به درون سایت یکی از واحدهای اروپایی این شرکت، گواهی دیجیتال سایت هایی مانند جی میل، یاهو، اسکایپ و مرورگر فایرفاکس را جعل کنند.


کمودو با اشاره به آدرس اینترنتی هکرها و نوع تمرکز حملات آنها احتمال می دهد این حمله از سوی دولت ایران و برای به دست آوردن نام کاربری و کلمه عبور ای میل شهروندان این کشور انجام شده باشد.


گواهی دیجیتال(Digital Certificate) سندی الکترونیک است که به کاربران اطمینان می دهد تبادل اطلاعات بین مرورگر آنها و سرور سایت مورد رجوع رمزگذاری شده است و شخص سومی به آن دسترسی ندارد.


حمله مورد اشاره کمودو در پانزدهم مارس انجام شده و این شرکت پس از کشف این موضوع، گواهی های جعل شده را باطل کرده است.


جعل گواهی دیجیتال سایت های اینترنتی به دولت ها اجازه می دهد با تغییر مسیر ترافیک آنلاین، به مکاتبات الکترونیک آنها دسترسی پیدا کنند.


از سوی دیگر، جعل گواهی دیجیتال مرورگرهای اینترنتی به هکرها اجازه می دهد در فعالیت آنلاین کاربران جاسوسی کنند.


هنوز معلوم نیست اطلاعات کاربری چه تعداد از شهروندان ایرانی دزدیده شده است.


محمود عنایت، کارشناس اینترنت به بی بی سی فارسی گفت: "شرکت کمودو می گوید که این حمله را خیلی زود شناسایی کرده و گواهینامه های صادر شده را باطل کرده است. همچنین به تمامی سایت هایی که گواهینامه ها به اسم آنها صادر شده، این موضوع اطلاع داده شده است."


فایرفاکس و گوگل از ارتقای مرورگرهای خود برای شناسایی گواهی های جعلی مورد نظر خبر داده اند.


محمود عنایت به کاربران اینترنت توصیه کرد برای جلوگیری از خطر دسترسی احتمالی هکرها به اطلاعات شخصی آنها در اولین فرصت مرورگرهای خود را به روز کنند.


آقای عنایت گفت: "به کاربران ایرانی توصیه می شود از مرورگرهای کروم یا فایرفاکس استفاده کنند و مرورگرهای خود را به روز کنند. همچنین به کاربرانی که نگران امنیت خود هستند، توصیه می شود که پس از به روز کردن مرورگرهای خود، رمزهای عبورشان را عوض کنند."


او همچنین به فعالان سیاسی و اجتماعی توصیه کرد برای دسترسی به پست الکترونیک از سرویس های امن و قابل اطمینان وی پی ان استفاده کنند.


دولت های مختلف تاکنون چند بار برای به دست آوردن اطلاعات شهروندان از طریق جعل گواهی دیجیتال سایت های ارتباطی اقدام کرده اند.


یکی از تازه ترین موارد، تلاش دولت سابق تونس برای نفوذ به حساب کاربری شهروندان در شبکه های اجتماعی و کنترل فعالیت آنها از طریق پاک کردن پیام های مخالفان بود.





این موضوع را سریعاً به دوستان خود نیز اطلاع دهید


 پایان

گروه خبری دانشجویی موج سبز


--
یاد شهیدان جنبش سبز در سال نو گرامی باد



سبز مي مانيم، تا هميشه


دیگر چه باک از باران، ما با دریا همبستریم


همراه شو عزيز، همراه شو عزيز، تنها نمان به درد

کين درد مشترک، هرگز جدا جدا، درمان نمي شود

دشوار زندگي، هرگز براي ما

بي رزم مشترک، آسان نمي شود


روز خشم مردم ایران نزدیک است!

تجربه ای از برمه: تنها نبردی را می بازیم که رهایش می کنیم


نوه امام خمینی حصر میرحسین و کروبی را محکوم کرد



نوه امام خمینی حصر میرحسین و کروبی را محکوم کرد

ندای سبز آزادی - محمد تقی کروبی در وب سایت شخصی اش نوشت : سید یاسر خمینی در ملاقات با علی کروبی ضمن دلجویی از وی، حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی را به شدت محکوم کرده است. 

به گزارش ندای سبز آزادی، فرزند ارشد مهدی کروبی در وب سایت شخصی اش نوشته: "دیشب (2 فرورودین 1390 ) برای دیدن برادرم علی به منزل وی رفته بودم. تعدادی از دوستان نیز برای دیدن وی آمده بودند.  هنگامیکه قصد رفتن داشتم حجت الاسلام و المسلمین سید یاسر خمینی به اتفاق همسر محترم شان برای دیدن و دلجویی از علی که در آستانه نوروز از زندان آزاد شده بود،  تشریف آوردند. "

محمد تقی کروبی در ادامه نوشته است: " این روزها هر جا که می رویم سخن از حصر و یا بازداشت والدین، مهندس موسوی و همسر محترم شان مطرح می گردد.  بعد از کمی صحبت و دلجویی از علی، طبق روال این روزها سخن از وضعیت والدین مطرح گشت. حجت الاسلام و المسلمین سید یاسر خمینی به شدت از وضعیت بوجود آمده برای دو خانواده کروبی و موسوی ناراحت بودند و از اینکه در نوروز امسال نمی توانند به دیدار پدر بروند، گله مند بودند. "

در ادامه این نوشته آمده است: " فرزند امام  در سخنانی از جایگاه پدر در نزد امام، خدمات وی به کشور و انقلاب و نیز  تلاش های ارزشمند ایشان در جهت حفظ آرمان های شهدا  و اصول انقلاب سخن گفتند و به زیبائی از وی تجلیل کردند. فرزند دوم یادگار امام  در ادامه سخنان خود حصر و یا بازداشت ابداعی دو یار صدیق امام به اتفاق همسرانشان که تا پایان عمر همواره مورد توجه بنیانگذار نظام بودند را  بشدت محکوم  کردند و آن را امری غیر قابل قبول دانستند. ایشان همچنین اظهار امیدواری کردند که در سال ۱۳۹۰ شاهد روند حاکمیت قانون  و بهره گیری از تعقل و تفکر در برخورد با مردم، فعالان سیاسی و نیز قدمای انقلاب باشیم."

--
سال جدید، سال آگاهی تا رهائی
یاد شهیدان جنبش سبز در سال نو گرامی باد




سبز مي مانيم، تا هميشه

دیگر چه باک از باران، ما با دریا همبستریم


روز خشم مردم ایران نزدیک است!

تجربه ای از برمه: تنها نبردی را می بازیم که رهایش می کنیم


همکاری نیروهای بسیج ایران و حزب الله لبنان در سرکوب معترضین سوری


همکاری نیروهای بسیج ایران و حزب الله لبنان در سرکوب معترضین سوری

گزارشات رسیده از همکاری نیروهای بسیج ایران در سرکوب معترضین در سوریه خبر می‌دهند.

برخی فعالان سوری در تماس با العربیه از دست داشتن نیروهای بسیج ایران و حزب الله لبنان در سرکوب معترضین سوری در شهر درعا خبر دادند.
در واکنش به این اتهام سخنگوی حزب الله در مصاحبه با تلویزیون العربیه ضمن تکذیب این ادعا از اظهار نطر درباره تظاهرات اعتراضی در شهر درعا خود داری کرد. تاکنون منابع رسمی جمهوری اسلامی واکنشی نسبت به این اتهامات که می گوید نیروهای بسیج به نیروهای امنیتی سوریه برای پایان دادن به اعتراض ها کمک می کنند نشان نداده اند . پیشتر نیز مخالفان ایرانی مدعی شدند که نیروهای حزب الله لبنان به نیروهای امنیتی ایران در سرکوب معترضان در این کشور کمک کرده اند اما هیچ منبع مستقلی این ادعا را تایید نکرد . شاهدان عینی در شهر درعا در جنوب سوریه بامداد روز چهارشنبه اعلام کردند نیروهای امنیتی سوریه 6 نفر از تجمع کنندگان در مقابل مسجد العمری در این شهر را به قتل رساندند. بر اساس این گزارش یک پزشک معروف در این شهر به نام علی المحامید که برای مداوای زخمی شدگان در مقابل مسجد حضور داشت نیز به ضرب گلوله نیروهای امنیتی سوریه کشته شد.
منابع رسمی امنیتی سوریه اما خبر حادثه را به شکل متفاوتی نقل کرده اند. آنها اعلام کردند یک گروه مسلح علیه تیم پزشکی را در نزدیکی مسجد العمری حمله کرد و دکترعلی المحامید ، یک راننده آمبولانس ، یک مامور امنیتی و تعدادی از مهاجمان در این حادثه کشته شدند. دستگاه امنیتی سوریه در بیانیه ای اعلام کرده است که " عوامل کشتار ، ایجاد رعب و دست زدن به سرقت مسلحانه و آتش زدن اماکن عمومی در درعا " را بازداشت خواهد کرد. مخالفان دولت در چندمین روز اعتراضات اعلام کرده اند تا زمانی که خواسته های آنها بر آورده نشود همچنان به اعتصاب خود ادامه می دهند.
تظاهرات مردم درعا علیه نظام سوریه یکی از بزرگترین تظاهرات اعتراض آمیز سیاسی طی سالهای گذشته است. شاهدان عینی می گویند قبل از هجوم افراد مسلح برق منطقه و ارتباط تلفنی قطع شده و سپس ماموران به سمت مترضان شلیک کردند.
یک فعال حقوقی در سوریه گفت نیروهای امنیتی سوریه ساعت یک بامداد روز چهارشنبه علیه معترضین حمله کردند. وی تاکید کرد تعداد معترضان بیش از هزار نفر بود. مقامات امنیتی سوریه به معترضین هشدار داده بودند که تا ساعت 3 بامداد مهلت دارند که منطقه را ترک کنند ولی معترضین به هشدار نیروهای امنیتی اهمیت ندادند. دیدبان حقوق بشر سوریه اعلام کرد نیروهای امنیتی سوریه روز سه شنبه لؤی حسین فعال حقوق بشر را بازداشت کردند. لؤی حسین از سال 1984 تا سال 1991 در سوریه زندان بود. دیدبان حقوق بشر افزود از هنگام آغاز اعتراض های مردم سوریه تاکنون تعداد کشته شدگان به 10 نفر رسید. کشور سوریه از سال 1963 یعنی از زمان به قدرت رسیدن حزب بعث تاکنون بوسیله قانون" شرایط فوق العاده " اداره می شود. مردم این کشور بارها در تظاهرات مختلف خواستار لغو این قانون شدند اما دولت این خواسته ها را برآورده نساخته است.


--
سال جدید، سال آگاهی تا رهائی
یاد شهیدان جنبش سبز در سال نو گرامی باد




سبز مي مانيم، تا هميشه

دیگر چه باک از باران، ما با دریا همبستریم


روز خشم مردم ایران نزدیک است!

تجربه ای از برمه: تنها نبردی را می بازیم که رهایش می کنیم


پدر شهید صانع ژاله رشوه ۷۵ میلیون تومانی را نپذیرفت

پدر شهید صانع ژاله رشوه ۷۵ میلیون تومانی را نپذیرفت

سایت میزان خبر از تطمیع و تهدید خانواده شهید صانع ژاله از سوی دو مسئول بسیج و مخالفت پدر این شهید با پرداخت هرگونه رشوه و حق‌السکوت خبر داده و نوشته است:

پدر صانع ژاله شهید ۲۵ بهمن بعد از شهادت پسرش حق السکوت ۷۵ میلیونی بسیج را رد کرده است. گزارشهای رسیده به «میزان خبر» حاکی از آن است که دو تن از مسئولین بسیج غرب کشور، بعد از شهادت صانع ژاله در تظاهرات ۲۵ بهمن، ۷۵ میلیون پول نقد برای پدر شهید صانع ژاله می‌برند، که این پدر از قبول آن خودداری می‌کند.

این اتفاق در زمانی روی داده است که برادر بزرگ‌تر صانع ژاله توسط نهادهای امنیتی بازداشت و در زندان به سر می‌برده است

صانع ژاله دانشجوی تئا‌تر دانشگاه هنر در روز ۲۵ بهمن در تهران به ضرب گلوله مستقیم نیروهای شبه نظامی به شهادت رسید و قانع ژاله پس از ادعای رسانه‌های حکومتی مبنی بر بسیجی بودن برادرش در مصاحبه با رسانه‌ها به تکذیب این موضوع پرداخت و به همین علت بازداشت شد.

بنا به این گزارش پس از رد رشوه ۷۵ ملیون تومانی، مسئولین بسیجی به تهدید این پدر پرداختند و از سرنوشت مشابه برادر بزرگ‌تر با صانع ژاله ابراز نگرانی کردند که در جواب پدر صانع ژاله می‌گوید: یک پسرم در راهی که فکر می‌کرد درست است کشته شد و پسر دیگرم هم کاری را کرده که اعتقاد دارد درست است و هر هزینه‌ای را هم می‌پردازد.

خانواده‌های شهیدان راهپیمایی‌های اعتراضی بعد از خرداد ۸۸ تحت فشارهای شدید نیروهای امنیتی قرار گرفتند تا به تکذیب خبر شهادت در تظاهرات بپردازند یا در مصاحبه‌هایی فرزندان و عزیزان خود را از حامیان حکومت جلوه دهند و علیه رهبران جنبش سبز اظهار نظر کنند. در همین راستا سایت‌ها و خبرگزاری‌های نزدیک به حاکمیت بار‌ها به جعل مصاحبه از این خانواده‌ها پرداخته‌اند که با تکذیب ایشان روبرو شده است.


--
سال جدید، سال آگاهی تا رهائی
یاد شهیدان جنبش سبز در سال نو گرامی باد




سبز مي مانيم، تا هميشه

دیگر چه باک از باران، ما با دریا همبستریم


روز خشم مردم ایران نزدیک است!

تجربه ای از برمه: تنها نبردی را می بازیم که رهایش می کنیم


خبرنامه موج سبز - چهارشنبه، سوم فروردین 1390

banner.jpg


خبرنامه موج سبز - چهارشنبه، سوم فروردین 1390


...................................................................................................................................................................
خلاصه خبرها
...................................................................................................................................................................

عکس / سفره هفت‌سین برای نوروز سال آگاهی تا رهایی
7sin - 2.jpg



محسن صفایی فراهانی به خانه منتقل شد
محسن صفایی فراهانی، بعد از پنج ماه مراقبت ویژه ی امنیتی و پزشکی امروز به منزل خود انتقال یافت.
به گزارش خبرنگار کلمه، مهندس محسن صفایی فراهانی، که از پاییز سال گذشته در بیمارستان قلب تحت حفاظت نیروهای امنیتی بستری بود، امروز به منزل خود منتقل شد.
این نماینده مجلس ششم بعد از حدود پنج ماه که در بیمارستان بستری بود اجازه ی مرخصی یافت و امروز پس از بهبودی نسبی برای تعطیلات نوروز به خانه آمد.
....... متن کامل خبر را در فایل ضمیمه مشاهده نمایید


افتتاح وب سایت "یادمان شهید کیانوش آسا" همزمان با سالروز تولد این شهید
همزمان با سالروز تولد کیانوش آسا از شهدای جنبش سبز ایران (مصادف با ۲۹ اسفند ماه) وب سایت "یادمان شهید کیانوش آسا" راه اندازی گردید.
به گزارش دانشجونیوز، همزمان با سالروز تولد، کیانوش آسا، دانشجوی دانشگاه علم و صنعت، از کشته شدگان حوادث پس از انتخابات مخدوش سال ۸۸ وبسایتی با تحت عنوان طراحی شده است.

بر اساس این گزارش، این سایت به پوشش مطالب مرتیط با کیانوش آسا می پردازد. از قسمت های سایت می توان به آرشیو فیلم ها و عکس ها، زندگینامه، مصاحبه های خانواده و… اشاره نمود.
....... متن کامل خبر را در فایل ضمیمه مشاهده نمایید


شورای امنیت درخواست حکومت قذافی برای نشست اضطراری را رد کرد
در حالیکه حملات نیروهای ائتلاف به مراکز استراتژیک و نظامی تحت تسلط حکومت لیبی همچنان ادامه داشته و بر سر اهداف این حملات میان سیاستمداران آمریکا و اروپا اختلاف نظرهائی بروز کرده، باراک اوباما گفته است که آمریکا نقش رهبری خود در اجرای قطعنامه پرواز ممنوع شورای امنیت سازمان ملل متحد در لیبی را طی چند روز آینده کاهش می دهد.

به گزارش جرس، خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که نیروهای ائتلاف، روز دوشنبه برای سومین روز، اهدافی در لیبی را هدف حمله هوایی قرار دادند و شورای امنیت نیز درخواست لیبی برای برگزاری نشست اضطراری را رد کرده است.
....... متن کامل خبر را در فایل ضمیمه مشاهده نمایید


سال ۱۳۹۰، سال آگاهی تا رهایی
تاریک‌اندیشان به خیال خام و باطل خود رهبران سبزاندیش را از ما جدا کردند تا شاید دستان اتحاد ما را از هم جدا و صفوف در‌هم‌فشرده‌مان را متفرق کنند. اما تجربه ۲۵ بهمن امسال نشان داد که جنبش سبز حق‌طلبی ملت ایران از بین رفتنی نیست.
....... متن کامل خبر را در فایل ضمیمه مشاهده نمایید


آمارهای مورد ادعای احمدی‌نژاد، آمار نیست، آرزوست
حجت قندی در وبلاگ شخصی اش، اقتصادانه، با زیر سوال بردن آمارهای مورد ادعای احمدی نژاد نوشت:

احمدی نژاد در آمار نوروزی اش اعلام کرده که سال گذشته یک میلیون و ششصد هزار شغل در ایران ایجاد شده و امسال هم قرار است که دو میلیون و نیم شغل ایجاد شود. یا معجزه ای در حال رخ دادن است یا که جملات به این ترتیب می باید اصلاح می شد که: کاش سال گذشته یک میلیون و ششصد هزار شغل در ایران ایجاد شده بود و کاش امسال هم دو میلیون و نیم شغل ایجاد شود.
....... متن کامل خبر را در فایل ضمیمه مشاهده نمایید


مادر مجید توکلی: مجید من در بند است، اما مجید های بیرون از زندان، تنهایم نگذاشته‌اند و با صدا و دیدار آنها زنده‌ام
بهار ۱۳۹۰ چهارمین سال متوالی است که مجید توکلی عید نوروز را در زندان به سر میبرد. مادر مجید توکلی از شرایط سخت زندان برای وی و عدم ملاقات حضوری با وی درتمام مدت بازداشت می گوید و با تشکر از کسانی که در این مدت به یاد مجید و خانواده ی وی بوده اند می گوید: به دیدار ما می آیند خیلی زحمت می کشند. تعداد زیادی کارت پستال به مناسبت های مختلف برای ما فرستاده اند. از همه این عزیزان تشکر می کنم. از کسانی که از راههای دور می آیند. اینها همه برای من مجید هستند اگر مجید من در بند است، اینها مجید هایی هستند که بیرون از زندان به مادر مجید زنگ می زنند و به دیدارش می روند و من به صدا و دیدار این مجید ها زنده هستم.

وب سایت دانشجو نیوز، به مناسبت فرا رسیدن سال نو، با مادر مجید توکلی، فعال دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت و گویی را در مورد وضعیت وی در زندان و محدودیت در ملاقات حضوری و تماس های تلفنی وی انجام داده است که متن کامل ـن ذا میتوانید در فایل ضمیمه مشاهده نمایید


سازمان ملل خواستار تحقیقات شفاف و مستقل در مورد خشونت های حکومت سوریه علیه معترضان شد
در حالیکه معترضان سوریه ای، روز سه شنبه (دوم فروردین- ٢٢ مارس)، برای پنجمين روز پياپی در شهر درعا، عليه حکومت بشار اسد دست به تظاهرات زده و همچنان بر مطالبات خود پافشاری می کنند، ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از دولت سوریه خواسته است تا تحقیقات شفاف و مستقلی در باره خشونت های اخیر در این کشور انجام دهد.

همزمان حکومت سوریه در واکنش به ناآرامی های چند روز اخیر در شهر درعا در جنوب این کشور، طی یک عقب نشینی، فرماندار این منطقه را برکنار کرده است، اما در حالی که مخالفان خواهان پايان دادن به قانون اضطراری، آزادی زندانيان سياسی، آزادی بيان، پايان دادن به خودکامگی دستگاه امنيتی و فساد در کشور هستند، ولی بشار اسد تاکنون اين در خواست‌ها را ناديده گرفته است.

به گزارش رويترز، روز سه شنبه تظاهر کنندگان در شهر «درعا» در بیرون مسجد «عمری» اين شهر تجمع کرده و در شهر استراتژيک «نوا»، در نزديک «درعا» و مرز اردن نيز، تظاهرات ضد دولتی برگزارشده است.
يک تظاهرکننده به خبرنگار این خبرگزاری گفته است "ما نان می‌خواهيم، آزادی می‌خواهيم."

گفتنی است روز جمعه در جريان سرکوب تظاهرات ضد دولتی در «درعا»، نيروهای امنيتی چهار معترض را کشتند و يک نوجوان يازده ساله نيز به دليل استنشاق گاز اشک‌آور جان خود را از دست داد.
....... متن کامل خبر را در فایل ضمیمه مشاهده نمایید


معاون اول قوه قضاییه خطاب به معاون اول رییس دولت: اتهامات شما جدی است
با گذشت ماهها از دخالت و نفوذ مقامات فراقانونی جهت توقف رسیدگی به اتهامات جعل و فساد مالی و اختلاسِ معاون اول و سخنگوی دولت، مراسم جشن عروسی یکی از آقازاده های جریان اصولگرا، در همین زمینه حاشیه ساز شد.

به گزارش جهان نیوز، چند روز پیش مراسم جشن عروسی فرزند عزت الله ضرغامی رئیس سازمان صداوسیما برگزار شد كه محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور و همچنین حجت الاسلام رئیسی معاون اول رئیس قوه قضائیه و برخی از مسئولین و مقامات كشور هم حضور داشتند.
....... متن کامل خبر را در فایل ضمیمه مشاهده نمایید


مکارم شیرازی توزیع رایگان فیلم 'ظهور نزدیک است' را مشکوک دانست
آیت الله مکارم شیرازی، تعیین کنندگان وقت برای ظهور امام دوازدهم شیعیان را درغگو دانست
آیت الله ناصرمکارم شیرازی، از مراجع تقلید قم، با مشکوک دانستن توزیع گسترده سی‌دی فیلم "ظهور نزدیک است"، گفت که "دشمنان" در پشت این اقدام قرار دارند.

در هفته‌های گذشته، توزیع گسترده و رایگان فیلمی به نام "ظهور بسیار نزدیک است" در مورد زمان ظهور امام دوازدهم شیعیان و کسانی که مقدمه ظهور او را فراهم می‌آورند، با واکنش‌های متفاوتی رو به رو شده است.

در این فیلم، ادعا شده که محمود احمدی‌نژاد، علی خامنه‌ای و حسن نصرالله، به ترتیب "شعیب بن صالح"، "سید خراسانی" و "سید یمانی" هستند که در برخی از منابع شیعه، به عنوان سه نفر از یاران امام دوازدهم مورد اشاره قرار گرفته‌اند.
....... متن کامل خبر را در فایل ضمیمه مشاهده نمایید


سفارت ایران در بحرین ارتباط با نقل و انتقال اسلحه را تکذیب کرد
سفارت ایران ارتباط کارمند خود با نقل و انتقال اسلحه از بیمارستان سلمانیه را تکذیب کرده است
سفارت ایران در بحرین دست داشتن یکی از کارمندان این سفارتخانه در نقل و انتقال اسلحه را تکذیب کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت ایران، سفارت این کشور در منامه، پایتخت بحرین، در بیانیه ای گزارش یکی از روزنامه های بحرینی را تکذیب کرده است که نوشته بود یکی از کارمندان این سفارتخانه هنگام اقدام در خارج کردن اسلحه و تجهیزات از بیمارستان سلمانیه در منامه، بازداشت شد.

روزنامه الایام، چاپ منامه، در گزارشی به نقل از نیروهای امنیتی بحرین نوشته بود که این بیمارستان به محلی برای انبار اسلحه هایی تبدیل شده بود که در جعبه های تجهیزات پزشکی به این محل حمل می شد.
....... متن کامل خبر را در فایل ضمیمه مشاهده نمایید


یازده دختر دانشجوی ایرانی در سانحه رانندگی کشته شدند
تا پایان روز اول فروردین حدود صد نفر در اثر سوانح جاده‌ای در سفرهای نوروزی کشته شدند
واژگون شدن یک اتوبوس کاروان "راهیان نور" در استان کرمان ۱۱ کشته و ۳۷ زخمی برجای گذاشت.
به گزارش خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا)، این اتوبوس روز اول فروردین در ۵۰ کیلومتری جیرفت واژگون شد.

کاووس محمودی، مدیر عامل جمعیت هلال احمر کرمان، علت این حادثه را سرعت بیش از حد اتوبوس اعلام کرد.
این اتوبوس حامل دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور شهرستان کهنوج استان کرمان بود.

آقای محمودی حال ۳۷ مجروح اتوبوس واژگون شده را که به بیمارستانهای جیرفت منتقل شده‌اند، مساعد اعلام کرد.
....... متن کامل خبر را در فایل ضمیمه مشاهده نمایید


نامه سرگشاده مادر مهدی محمودیان برای مسئولین قضایی و امنیتی: من بی سواد هم فهمیدم که شما دین ندارید
مادر مهدی محمودیان، روزنامه نگار زندانی و از افشاگرانِ اولیۀ بازداشتگاه کهریزک، طی نامه ای سرگشاده به مقامات قضایی و امنیتی کشور، ضمن ابراز تاسف از وضع موجود و اقدامات حاکمیت فعلی، گوشه ای فشارها و تهدیداتِ وارده از سوی حکومت علیه خانواده های زندانیان سیاسی را بازگو کرد.

به گزارش منابع خبری جرس، فاطمه الوندی در نامه خود به مقامات ارشد قضایی و امنیتی کشور می نویسد :

با سلام خدمت آقایانی که متاسفانه امروز مسئولیت قضا و امنیت کشور را بر عهده دارند.

نمی دانم این حرفها را خطاب به چه کسی می گویم چون دیگر به هیچ کدامتان ایمان ندارم.شما ها در این مدت با من پیرزن بیسواد و فرزندم کاری کردید که بدون نیاز به درس و دانشگاه و سر درآوردن از سیاست فهمیدم که به هیچ چیز معتقد نیستید نه خدا،نه دین و نه پیغمبر و هر کاری می کنید برای فریب مردم و حفظ ریاست و حکومت خودتان است و برای حفظ این چیزها هر کاری می کنید.مثلا به مردم می گویید قران بخوانید و دور هم جمع شوید و هیئت راه بیندازید و این کارها خیلی ثواب دارد.اما وقتی من و چند مادر و همسری که عزیزشان اسیر دستهای شماست برای دلگرمی و آرامشان قلبمان دور هم جمع می شویم و قران می خوانیم ما را تهدید می کنید که این کار را نکنیم و الا ما را دستگیر می کنید.
....... متن کامل خبر را در فایل ضمیمه مشاهده نمایید


کشف تجهیزات نظامی از هواپیمای جمهوری اسلامی در ترکیه
یک آژانس خبری ترکیه، اعلام کرد: هواپیمای باری ایرانی که برای بازرسی در فرودگاه دیاربکر متوقف شده، حامل اسلحه و تجهیزات نظامی است.

این خبر از سوی آنکارا تأیید نشده و سفیر جمهوری اسلامی در ترکیه نیز هیچ واکنشی به آن نشان نداد. این دومین هواپیمای متعلق به جمهوری اسلامی ایران است که طی کمتر از یک هفته مجبور به فرود در خاک ترکیه می شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز شنبۀ گذشته منابع امنیتی ترکیه گفتند که یک هواپیمای باری ایرانی را که عازم سوریه بوده، مجبور به فرود در فرودگاه دیاربکر کرده‌اند. در جریان تلاش مسئولان ترکیه برای وادار کردن هواپیما به فرود، هواپیماهای شکاری ارتش ترکیه به حال آماده باش درآمده بودند.
....... متن کامل خبر را در فایل ضمیمه مشاهده نمایید



...................................................................................................................................................................




خبرنامه گروه موج سبز، پس از تلاش بسیار و صرف زمان زیاد، توسط گروهی از دانشجویان، تهیه می شوند. با انتشار آن و ارسال آن به دوستان خود، در اطلاع رسانی و ایجاد آگاهی در جامعه، یاری رسان باشید.
"هر عضو، یک رسانه"

- برای مشاهده متن کامل پست ها شامل متن کامل اخبار، عکس ها، بیانیه ها و تحلیلها، فایل "پی دی اف" ضمیمه شده را مطالعه کنید.

- اگر از جیمیل استفاده می کنید دکمه view را نیز می توانید جهت مشاهده فایل پی دی اف خبرنامه کلیک کنید.
- اگر می خواهید فایل را دانلود کرده و در کامپیوتر خود آن را مطالعه کنید ولی اکروبات ریدر ندارید، آن را از این لینک دانلود کرده و نصب کنید.








..................................................................................................................................................................

گروه خبری دانشجویی موج سبز

..................................................................................................................................................................


--
یاد شهیدان جنبش سبز در سال نو گرامی باد



سبز مي مانيم، تا هميشه


دیگر چه باک از باران، ما با دریا همبستریم


همراه شو عزيز، همراه شو عزيز، تنها نمان به درد

کين درد مشترک، هرگز جدا جدا، درمان نمي شود

دشوار زندگي، هرگز براي ما

بي رزم مشترک، آسان نمي شود


روز خشم مردم ایران نزدیک است!

تجربه ای از برمه: تنها نبردی را می بازیم که رهایش می کنیم