۱۳۹۲ خرداد ۲۵, شنبه

دیدار خاتمی، سیدحسن خمینی و موسوی بجنوردی با عارف

 
 

Sent to you by Protester via Google Reader:

 
 


تماس تلفنی حسن روحانی
جرس: سیدحسن خمینی، سیدمحمد خاتمی، موسوی‌بجنوردی، علی خاتمی و صادق خرازی با حضور در منزل عارف از اقدام اخیر وی به عنوان رفتاری ایثارگرانه یاد کردند که به گفته آن‌ها نمونه‌ای از سیاست‌ورزی اخلاق‌مدارانه است. 

 

 

به گزارش خبرآنلاین، انصراف محمدرضا عارف از انتخابات ریاست‌جمهوری بازتاب‌های مختلفی پیدا کرد و بعد از اعلام رسمی انصراف عارف تماس‌های تلفنی برای دیدار با وی صورت گرفت.

 

حسن روحانی نیز با تماس تلفنی با عارف با قدردانی از اقدام اخلاقی وی تاکید کرد: موجی که در کشور ایجاد شده است به‌دلیل حرکت ارزنده شما بوده و باید قدردان اقدام اخلاقی شما باشیم.

 

همچنین سیدحسن خمینی، سیدمحمد خاتمی، موسوی‌بجنوردی، علی خاتمی و صادق خرازی با حضور در منزل عارف از اقدام اخیر وی به عنوان رفتاری ایثارگرانه یاد کردند که به گفته آن‌ها نمونه‌ای از سیاست‌ورزی اخلاق‌مدارانه است.

 

آیت‌الله موسوی‌بجنوردی انصراف عارف را خدمت به ایران دانست و گفت: اقدام شما یک کار شرافتمندانه بود. شما واقعا مردانگی کردید.

 

سید‌محمد خاتمی با شرافتمندانه توصیف‌کردن اقدام معاون اول خود در دولت اصلاحات گفت: آقای عارف انسانی عالم، نجیب، وارسته و خوش‌فکر است و اقدام اخیرتان ظرفیت معنوی شما را آشکار کرد. آقای عارف واقعا عارف است و پیروز حقیقی انتخابات شخص محمدرضا عارف است.

 

جمعی از اعضای مجمع روحانیون مبارز از جمله سیدعبدالواحد موسوی‌لاری که پیشتر در پیامی از اقدام اخیر عارف تمجید کرده بود با حضور در دفتر وی با عارف دیدار کرد.

 

محمدرضا عارف در این دیدارها با تشکر از ابراز محبت گروه‌های مختلف نسبت به وی تاکید کرد: باید مطالبات مردم را بپذیریم و فردی که در راس امور قرار می‌گیرد باید پیگیر مطالبات به حق مردم باشد.

 

وی با اظهار گلایه از وعده‌هایی که بعضی افراد در جریان انتخابات به مردم دادند تاکید کرد: نمی‌شود این همه به مردم دروغ گفت و وعده‌هایی که مطمئنا عملیاتی کردن آن‌ها با اما و اگرهایی زیادی روبه‌رو است داد. عارف با بیان این‌که حسادت‌بخشی از فرهنگ ایرانی شده است، گفت: حضور در عرصه انتخابات برای من تکلیف بود و واقعا نگران آینده کشور بودم شرایط سالیان اخیر شکننده شده است. به همین دلیل با مشورت دوستان و بعضی بزرگان پا به عرصه انتخابات گذاشتم و کناره‌گیری‌ام هم فقط به دلیل این بود که از ابتدا هم به جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا توصیه به اجماع داشتم و خودم برای این موضوع مهم و حیاتی پیش‌قدم شدم. او تشکیل حزبی فراگیر را در این مقطع زمانی مهم دانست و البته تاکید کرد نباید در تشکیل احزاب و جریانات سیاسی شخص محور بود. 

 


 
 

Things you can do from here:

 
 

گزارش رویترز از یک حصر؛ تنهایی بی حد و حصر میرحسین، زهرا رهنورد و کروبی

 
 

Sent to you by Protester via Google Reader:

 
 

via سایت خبری تحلیلی کلمه by کلمه on 6/14/13

رویترز همزمان با چهارمین سالگرد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مهندسی شده در تحلیلی به بررسی وضعیت رهبران جنبش سبز پرداخته است. در این تحلیل با اشاره به محدودیت ها و فشارهایی که به میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروی در این مدت وارد شده، نوشته است: میرحسین موسوی و مهدی کروبی، کاندیداهای اصلاح طلبی که رهبری جنبش سبز را بر عهده داشتند، در هیچ دادگاهی محکوم نشده اند. اما هردو، که از مقامات ارشد نظام بوده اند و حالا در دهه هفتاد عمر خود هستند، همچنان در حصر خانگی به سر می برند، درحالیکه تحت نظارت دایمی قرار داشته و با خانواده های خود که واقعا نگران سلامتیشان هستند تماس بسیار محدود و کنترل شده ای دارند.

در این نوشته به مساله ملاقات ها و وضعیت جسمی و نگهداری رهبران جنبش سبز پرداخته شده و افزوده است: در ملاقات های انجام شده، ماموران امنیتی حضور دارند و حاضران "اجازه دارند فقط در مورد مسائل خانوادگی و با صدای بلند صحبت کنند. اگر آهسته صحبت کنند، ماموران حفاظتی مستقیما گوشزد می کنند. موسوی و رهنورد دائما با نیروهای حفاظتی بحث و جدل می کنند و می گویند همینطوری روزهایشان را شب می کنند".

همچنین در این مطلب با اشاره به وضعیت مهدی کروبی نوشته است: او در یک طبقه مستقر است و نیروهای امنیتی در دو طبقه دیگر. طبق گفته پسرش محمد تقی کروبی، او هیچ دسترسی به هوای آزاد ندارد.

متن کامل ترجمه رویترز که در سایت ندای سبز آزادی منتشر شد، به شرح زیر است:

چهار سال پیش مردم ایران برای اعتراض به تقلب در انتخابات ریاست جمهوری به خیابان ها ریختند، این بار حاکمیت با نگاه داشتن رهبران مخالفان در زندان خانگی و زدن قفل های آهنین بر در و پنجره ها، در به روی خطر بسته است.

درحالیکه مردم در روز جمعه رئیس جمهوری جدید را انتخاب می کنند، مقامات جمهوری اسلامی مشغول اندیشیدن تدابیری هستند که از تکرار ناآرامی های خیابانی جلوگیری کنند، حرکاتی اعتراضی که بزرگترین چالش برای نظام جمهوری اسلامی ایران از بدو ظهورش در سال ۱۹۷۹ تا به امروز بوده است.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، کاندیداهای اصلاح طلبی که رهبری جنبش سبز را بر عهده داشتند، در هیچ دادگاهی محکوم نشده اند. اما هردو، که از مقامات ارشد نظام بوده اند و حالا در دهه هفتاد عمر خود هستند، همچنان در حصر خانگی به سر می برند، درحالیکه تحت نظارت دایمی قرار داشته و با خانواده های خود که واقعا نگران سلامتیشان هستند تماس بسیار محدود و کنترل شده ای دارند.

محمد تقی کروبی، پسر مهدی کروبی که در بریتانیا ساکن است می گوید "این حتی با توجه به قوانین و مقررات کشور ما هم غیر قانونی است. هیچ کس تا کنون مسئولیت این عمل غیرقانونی را برعهده نگرفته است".

حکومت جمهوری اسلامی ادعا می کند که احتمال خیلی کمی وجود دارد ناآرامی های سال ۲۰۰۹ (۱۳۸۸) دوباره تکرار شود. اعتراضاتی که با سرکوب وحشیانه حکومت، به مرگ ده ها نفر، مجروح شدن صدها نفر و زندانی شدن هزاران نفر انجامید.

از آن زمان به علت افزایش روزافزون قیمت ها و بالا رفتن نرخ بیکاری در نتیجه تحریم های اقتصادی تحمیل شده بابت برنامه هسته ای ایران، سطح نارضایتی عمومی به شکل مشهودی بالا رفته است، با این حال اصلاح طلبان از رده های بالای حاکمیت کنار گذاشته شدند.

موضع غالب نامزدهای این دوره افراطی گرایی و تندروی است، و برنده قرار است یک محافظه کار نزدیک به خامنه ای باشد.

موسوی و کروبی سال ۲۰۱۱ پس از اعلام فراخوانی در حمایت از حرکت های اعتراضی کشورهای عربی محصور شدند و بیش از دوسال است که در حصر خانگی به سر می برند. حامیان آنان این عمل را یک نوع آدم ربایی می دانند که توسط مقامات کلافه و ترسیده جمهوری اسلامی برای سرکوب جبهه اصلاحات صورت گرفت. در مراسم تشییع پیکر یک روحانی [آیت الله طاهری اصفهانی] در این ماه، حامیان اصلاح طلبی شعارهایی برای آزادی این دو رهبر محصور سردادند.

تنهایی بی حد و مرز

منابع نزدیک به خانواده های ایشان خبرگزاری رویتر را در جریان جزئیات حصر آنان قرار دادند که چگونه در تنهایی بی حد و مرزی به سر می برند، از هرگونه ارتباطی با دنیای بیرون محرومند، و تمامی فعالیت هایشان توسط نیروهای امنیتی کنترل می شود.

پایان این حصر قابل پیش بینی نیست، هیچ دادگاهی آنها را به جرمی متهم و محکوم نکرده است، هرچند تندرو ها دلیل این عمل خود را مبارزه با "فتنه" اعلام کرده اند.

موسوی ۷۱ ساله، به همراه همسرش زهرا رهنورد ۶۷ ساله، هنرمند، مجسمه ساز و استاد دانشگاه، در خانه شخصی شان نزدیک به مرکز شهر تهران در خیابان پاستور به سر می برند. خانه، در محله ای پر از ساختمان های دولتی، و در نزدیکی محل اقامت خامنه ای، تبدیل به یک زندان واقعی شده است. دو تا از درها جوش داده شده اند و در سوم تمام وقت تحت نظارت ماموران است. در اطراف خانه دوربین و نورافکن و دستگاه های نظارتی نصب شده و به گفته دختران آنان، تمام دستگیره ها از درها جدا شده تا هیچ امکان خروجی از داخل نباشد و حتی حریم شخصی زناشویی هم رعایت نمی شود.

منبعی که درخواست کرده نامش فاش نشود گفته است "ماموران محافظ بسیار خشن و بد دهن و بی ادب هستند".

او همچنین افزود که "ماموران می گویند آنان بی دین و کافرند. هرچه برسرشان بیاید حقشان است، آنان مزدوران آمریکا و انگلیس هستند".

رویترز قادر به تماس مستقیم با خانواده آنان نشد تا بتواند تایید این جزئیات را بگیرد.

موسوی، معمار است و آخرین نخست وزیر ایران از سال ۱۹۸۱ تا ۸۹ بوده است، مقامی که بعدا با تغییر قانون اساسی ملغی شد. پس از این دوره به مدت دو دهه از مرکز توجهات دور بود تا اینکه سال ۲۰۰۹ به عنوان نامزد اصلاح طلبان دوباره مطرح شد. همسر او رهنورد ستادی برای حمایت از او به راه انداخت و به این ترتیب زمینه جدیدی در بازی سیاسی کشور ایجاد کرد.

منبع آگاه گفته است که در دوماهه اول حصر، ماموران محافظ در طبقه پایین خانه موسوی ساکن بوده اند. این دو نفر هیچ کتاب، روزنامه یا وسیله نوشتن در اختیار نداشته اند، تمام پنجره ها جوش داده شده بود و هر دو نفر در اتاقی در طبقه بالای خانه زندانی بودند. ماموران کلیه مدارک شخصی، نقاشی ها، مجسمه ها، متون سیاسی و اجتماعی و اسناد باقیمانده از دوران نخست وزیری موسوی را ضبط کردند.

رهنورد در همان ماه اول دچار مشکلات تنفسی شد که ماموران شکایات او را نشنیده گرفتند. تا زمانی که موسوی یکی از پنجره ها را با مشت خود شکست و از آن پس اجازه دادند که گاهی یکی از پنجره ها باز شود تا هوای تازه به داخل بیاید.

رهنورد ۱۷ کیلو و موسوی ۱۲ کیلو کاهش وزن داشته اند، رهنورد از ورم مفاصل رنج می برد و موسوی در ماه آگوست به علت مسدود شدن عروق قلب در بیمارستان بستری شد.

موسوی در اثر گرفتگی عروق قلبی به مدت دو ساعت هوشیاری خود را از دست می دهد و در گوشه ای می افتد، اما هیچ کس به درخواست های رهنورد برای کمک جوابی نمی دهد. خانواده موسوی درخواست کرده که پرونده پزشکی آنان را بگیرد اما ماموران امنیتی با این درخواست مخالفت کردند.

نهایتا بعضی از محدودیت های شدید اولیه برداشه شد و امکان ملاقات با خانواده میسر شد، هرچند بازهم اتفاق می افتد که در طول یک ماه، خانواده ایشان هیچ خبری از وضعیت معیشتی آنان نداشته باشند.

در ملاقات های انجام شده، ماموران امنیتی حضور دارند و حاضران "اجازه دارند فقط در مورد مسائل خانوادگی و با صدای بلند صحبت کنند. اگر آهسته صحبت کنند، ماموران حفاظتی مستقیما گوشزد می کنند. موسوی و رهنورد دائما با نیروهای حفاظتی بحث و جدل می کنند و می گویند همینطوری روزهایشان را شب می کنند".

منبع خبری رویترز همچنین گفت "ملاقات ها بسیار محدود است، تعداد افراد نیز محدودیت دارد، همه چیز تحت نظر است و واقعا سخت است فهمید که چه بر آنان می گذرد".

موسوی و رهنورد که قبلا سحرخیز بوده اند حالا دیر به خواب می روند و صبح ها هم دیر بیدار می شوند. روز خود را به خواندن قرآن و نماز و عبادت می گذرانند. گاهی وسایل نقاشی در اختیارشان قرار می گیرد و با هم نقاشی می کنند. این زوج گاهی اجازه دارند در باغچه و حیاط دوری بزنند و هوایی بخورند. هیچ مجله، روزنامه و رادیویی در اختیارشان قرار نمی گیرد، اما اجازه دارند برنامه های تلوزیون های دولتی را ببینند، گاهی به آنان اجازه می دهند که به کتابخانه شان سری بزنند، کتابخانه ای که گفته میشود بیش از ۱۵۰ هزار کتاب دارد.

از من نخواهید که چیزی بگویم

رهبر دیگر جنبش سبز، مهدی کروبی، ابتدا در خانه خود در شمال شهر تهران محصور بود. اما بعدا به یک خانه سه طبقه که متعلق به وزارت اطلاعات است منتقل شد. او در یک طبقه مستقر است و نیروهای امنیتی در دو طبقه دیگر. طبق گفته پسرش محمد تقی کروبی، او هیچ دسترسی به هوای آزاد ندارد.

کروبی ۷۵ ساله در ماه نوامبر در پی علائمی چون کم کردن وزن، سرگیجه و تهوع به بیمارستان منتقل شد. سحام نیوز وبسایت نزدیک به او بلافاصله گزارشی در این رابطه منتشر کرد. پسرش می گوید "در حال حاظر از سلامتی جسمی برخوردار است و روحیه خوبی هم دارد".

هم اکنون به تلویزیون رسمی ایران و سه روزنامه دولتی دسترسی دارد. درخواست او برای دریافت روزنامه های بیشتر رد شده است.

محمد تقی کروبی گفت که برادر دیگرش محمد حسین کروبی در هفت ماه گذشته تنها یک بار آن هم برای سال نوی ایرانی توانسته پدرش را ملاقات کند. سایر اعضا خانواده اخیرا اجازه دیدار هفتگی کروبی را یافته اند، دیدارهای ۲-۳ ساعته ای که با حضور ماموران امنیتی صورت میگیرد.

موسوی، رهنورد و کروبی، به علت انزوای طولانی خود تصمیم گرفته اند هیچ اظهار نظری راجع به انتخابات ۲۴ خرداد نکنند.

تقی کروبی از پدرش نقل قول کرد که "در حال حاضر به علت شرایط موجود اطلاعاتم از شرایط جامعه به صورت عام و از انتخابات به صورت خاص بسیار کم است، من به تصمیم دوستانم در این خصوص احترام می گذارم، اما خواهش می کنم از من نخواهید که چیزی بگویم زیرا چیزی نخواهم گفت".

کلوب کتاب حصر خانگی

هرچند رهبران جنبش از ارائه نظر اجتناب می کنند، اما هنوز در ایران صاحب نفوذ هستند.

در طول دوران حصر، موسوی چیزی شبیه به یک کلوب کتاب برای پیروانش به راه انداخت. در سال ۲۰۱۱ او اسارت خود را با "خاطرات یک آدم ربایی" اثر گابریل گابریا مارکز مقایسه کرد. کتابی غیر داستانی که در آن افرادی توسط مافیای مواد مخدر در کلمبیا ربوده می شوند.

سفارش موسوی این کتاب را ظرف یک شبانه روز در ایران نایاب کرد.

در سال ۲۰۱۲ کتاب "وجدان بیدار" اثر اشتفان تسوایک را پیشنهاد کرد، که در آن کاستیلو به تحمل مخالف توصیه می کند و دربرابر جان کالوین، رهبر پروتستان ها که دیگران را به دلیل اختلافات مذهبی محکوم می کند می ایستد.

در این کتاب تسوایک از کاستلیو نقل قول می کند: "تنها زمانی می توانیم با صلح و آرامش در کنار هم زندگی کنیم که بر نفس خود غلبه کنیم. هرچند همیشه اختلاف نظر وجود خواهد داشت، اما می توان به یک درک متقابل رسید، می توان همدیگر را دوست داشت و پایه های آشتی را گذاشت، می شود در وقت نیاز به طناب یک ایمان واحد آویخت".

یک منبع نزدیک به دختران موسوی گفته است که او این کتاب را پیشنهاد کرده است چون با شرایط ایران قابل مقایسه است و می توان به کمک آن "شرایط موجود را تجزیه و تحلیل کرد و راههایی برای مبارزه برگزید".

موسوی در پیامی خطاب به مقامات گفته بود: "جنبشی را که آغاز شده است نمی توانید متوقف کنید، حتی اگر امروز آن را سرکوب کنید. این جنبش در برابر خواست شما خواهد ایستاد. من از هر فرصتی استفاده می کنم تا آنچه را که باید بگویم، اگر حتی یک رهگذر آن را بشنود به گوش همگان خواهد رسید."


 
 

Things you can do from here:

 
 

حسن روحانی با حدود ۶۲ درصد آراء رئیس جمهور ایران خواهد بود

 
 

Sent to you by Protester via Google Reader:

 
 


مطابق اخبار اختصاصی واصل به جرس
 جرس: بر اساس گزارشها و اخبار واصله به جرس دکتر حسن روحانی با  حدود۶۲ درصد آرا ریاست جمهور  یازدهم جمهوری اسلامی ایران است.

 

 

به گزارش جرس و بنا به اخبار واصله از ناظران صندوقها در شهر های بزرگ و شهرستانها حسن روحانی کاندیدای ریاست جمهوری با میزان حدود ۶۲ درصد آرای رئیس جمهور یازدهم ایران خواهد بود.

 

متاسفانه به نظر می رسد با توجه به این اقبال عمومی و شکست سنگین نامزدهای اصولگرا دستهایی در ستاد انتخابات کشور و شورای نگهبان در حال آرایش آرا به گونه ای هستند تا بتوانند حضور شکوهمند مردم ایران در انتخابات و رای به تغییر شرایط حاکم بر کشور را مخدوش نموده و انتخابات را به مرحله دوم بکشانند تا مگر در تجمیع آرای اصولگریان در دور دوم و مهندسی انتخابات بتوانند شاید امکانی برای پیروزی داشته باشند.

 

بسیاری از بزرگان و افراد صاحب نفوذ که منابع مختلف خبری در وزارت کشور و سایر دستگاههای زیربط دارند نیز تا کنون رای ۶۲ درصدی روحانی را تایید کرده اند که جرس به دلایل امنیتی از بردن نام این افراد خود داری می نماید. 

 

اخبار تکمیلی در این مورد متعاقبا اعالام خواهد شد.


 
 

Things you can do from here:

 
 

۱۳۹۲ خرداد ۲۳, پنجشنبه

چرا در انتخابات شركت مي كنم - مسعود بهنود


چرا در انتخابات شركت مي كنم - مسعود بهنود

همه استدلال‌های مخالفان شرکت در انتخابات را خواندم، به زعم قبول هم خواندم که مبادا در تصمیم برای رای دادن گرفتار عادت شده باشم. عادتی که قبح عمل را از برابر چشم دور کند. اما در عالم واقع هیچ استدلال تازه‌ای که آدمی را از رفتن به سوی صندوق رای بازدارد نخواندم جز‌‌ همان که سی‌وچند سال است تکرار می‌شود: شرکت در انتخابات مشروعیت دادن به نظام است. انگار شناخت عالم از مشروعیت یک نظام منوط به شرکت در صد مشخصی [مثلا بالا‌تر از هفتاد درصد واجدین شرایط] در انتخابات است. در حالی که همه می‌دانیم که همه نظام‌های مستقر که در سازمان ملل نماینده و رای دارند از نظر حقوق بین الملل مشروع‌اند، حتی اگر مانند شیخ‌نشین‌های همسایه ایران هیچ انتخاباتی نداشته باشند، یا مانند کشورهای کمونیستی سابق دموکراسی را سراغ نگرفته باشند. دنیا نفت کشور را می‌خرد و به همین نظام رسید می‌دهد، اسکناس‌های در دست مردم با امضای اینان است و با امضای قضات همین نظام افراد زندانی و اعدام می‌شوند. تصمیم‌های مسئولان همین نظام بر زندگی میلیون‌ها مردم اثرگذار است. پس من قانع نشده‌ام که شرکت کردن و یا نکردن من در انتخابات به مشروعیت نظام می‌افزاید یا از آن می‌کاهد. انتخابات در هیچ نظامی به چنین نتیجه‌ای نمی‌رسد. رژیم پادشاهی وقتی ساقط شد نزدیک بیست سالی بود که هیچ انتخابات واقعی نداشت. همه جهان می‌دانستند، احزابش هم قلابی بودند و فقط به دستور شاه عمل می‌کردند و مقاماتش هم به دستور شاه منصوب می‌شدند در حالی که در قانون اساسی مشروطه چنین عملی مجاز نبود، اما سفیران‌‌ همان نظام [به اسم سفیر شاهنشاه آریامهر] در همه دنیا بودند و اتفاقا خیلی هم بانفوذ و محترم بودند. سه سال قبل از سقوط‌‌ همان احزاب قلابی هم، به دستور شاه جمع شدند. اما کس نمی‌تواند گفت آن رژیم مشروع نبود. بود و تصمیم‌هایش هم به هزینه مردم صورت گرفت، اگر اسلحه خرید یا سد ساخت و راه کشید و... اینک نیز همین است. به گمانم گسترش این نگاه که شرکت نکردن کسانی در انتخابات موجب کاهش مشروعیت نظام می‌شود، به شوخی از سر عادت می‌ماند. به ویژه ضعف این استدلال وقتی روشن می‌شود که بدانیم به هر حال در ایران، مطابق تجربه و سابقه، بیش از نیمی از واجدین شرایط در انتخابات، به هر دلیل، شرکت می‌کنند.

با این ملاحظه مصمم شدم که باز هم در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنم. و اگر برای کسی مهم باشد که بداند چرا چنین تصمیمی دارم، جواب مشخص و معلوم است اما به یکی از زوایایش اشاره می‌کنم.

شرکت می‌کنم تا به طور مشخص به اندازه خود مانع از ادامه بلائی شوم که در هشت سال گذشته بر سر نشر، فرهنگ، هنر و آموزش کشور آمده. در سیاه‌ترین دوران سانسور چه قبل و چه بعد از انقلاب، حتی در دوره اول دولت احمدی‌نژاد که عضوی از هیات موتلفه اسلامی و سردبیر سابق کیهان وزیر ارشاد بود آن‌چه در زمان آقای حسینی رخ داد، اتفاق نیفتاده بود. حالا همین وزیر، با کمال غرور و افتخار بابت بستن خانه سینما، بابت برقراری سیاه‌ترین سانسور‌ها بر تئا‌تر و سینما و کتاب و نشریات، و برای ضعف آشکار مدیریت و حاکم کردن عده‌ای فاسد و بی‌خبر، بر زندگی اهل فضل، رفته و ایستاده کنار آقای جلیلی و حمایت خود را از وی اعلام داشته است. درست هم برگزیده چرا که آقای جلیلی هم در تبلیغات انتخاباتی خود به صراحت از لزوم دیکته کردن فرهنگ [یعنی شرایطی مشکل‌تر از امروز برای اهل هنر و فضل] گفته است. من باید با رای خود، به سهم خود و به اندازه خود، مانع از آن شوم که آقای جلیلی رییس جمهور شود.

توضیح این‌که در سی‌وچند سال اخیر، دو روحانی به وزارت ارشاد منصوب شدند یکی از جناح اصول‌گرا که آقای معادی‌خواه باشد و دیگر محمد خاتمی، در دوران کوتاه آقای معادی‌خواه و در پنج سال وزارت آقای خاتمی به نسبت آرام‌ترین زمان‌ها برای اهل فرهنگ و اطلاع بود. از جهت مدیریت و گماشتن افراد فرهنگی بر مجموعه‌ای که این همه گسترش دارد و تاثیر می‌گذارد دو وزیر بهترین بودند محمد خاتمی و علی لاریجانی [باز یکی از این جناح و آن یکی از جناح دیگر]. سیاه‌ترین دوران فرهنگ کشور در دوران جمهوری اسلامی متعلق به سه‌ونیم سال وزارت آقای میرسلیم از جناح راست بود و چهارسال اخیر سیاه‌تر از آنکه آقای حسینی به وزارت رسید. اولی‌‌ همان کرد که هیات موتلفه می‌گفتند و در اعلامیه معروف نواب‌صفوی آمده بود اما این دومی در حالی دوران چنین سیاهی را ایجاد کرد که دولت و رییسش [دست‌کم نشان می‌دهند] که آزاد اندیش‌تر هستند. به هرحال کسی مانند مهدی کلهر مشاور رسانه‌ای احمدی‌نژاد بود و کسی مانند رحیم‌مشائی متنفذ‌ترین عضو دولتش.

و در اهمیت این دلیلی که برشمردم یک نکته بگویم. کسانی که بوده‌اند خوب می‌دانند که وقتی آقای هاشمی از اسب دولت پیاده شد، کسی در کشور به اندازه وی در دید مردم منفی نبود. افکارعمومی بد‌ترین نسبت‌ها را به وی می‌دادند و هر فسادی را به ایشان و خانواده‌اش باور شده بود، هر بدکاری در هر جا صورت می‌گرفت قبلا به نام وی نوشته بود. با همه کمکی که رییس جمهور سازندگی به هموار شدن برگزاری یک انتخابات سالم و در نتیجه شکل گرفتن حماسه دوم خرداد کرد، در سال ۷۶ در دید افکارعمومی هیچ شخصیتی رای منفی به اندازه آقای هاشمی نداشت. روزنامه‌های آزاد شده فقط مقاله عالیجناب سرخ‌پوش نداشتند که. تازه روزنامه‌ها انعکاس همه آن چیزی نبود که در تاکسی و اتوبوس گفته می‌شد. سهل است هر کاری علیه دولت اصلاحات صورت گرفت افکارعمومی به حساب آقای هاشمی نوشت. انعکاس روشنش هم انتخابات بی‌خدشه مجلس ششم که کسی مانند هاشمی را به جائی رساند که با کمک آقای جنتی به عنوان نماینده‌ای هم‌تراز حداد عادل به فهرست اضافه شود که خود دانست و این کوچکی را نپذیرفت و انصراف داد.

سئوال: آیا تصور می‌کنید که آقای هاشمی را عملکرد اقتصادی دولتش یا عملکرد وزارت اطلاعاتش [با وزارت فلاحیان و قائم مقامی سعید امامی، با قتل شاپور بختیار، دکتر قاسملو، سعیدی سیرجانی، ترور رستوران میکونوس، تلاش برای قتل ۲۱ روشنفکر و روزنامه‌نگار و انداختن اتوبوس به دره در سفر ارمنستان، فشارهای باورنکردنی به روشنفکران و...] در نظر افکارعمومی، به این روز انداخت.

پاسخ منفی است. به زمان خود به دلیل نبود روزنامه‌ای که بنویسد، نبودن اینترنت، محدود بودن فعالیت رادیوهای خارجی و امکان‌پذیر نبودن رسیدن تصاویر تلویزیونی به کشور، خبر همه این‌ها به مردم نرسید. اما مردم از طریق اعتراض‌های اهل هنر و نامه‌های افشاگر که دست‌به‌دست می‌شد، و آن‌چه به چشم می‌دیدند از وضعیت فجیع کتاب و فیلم و تئا‌تر باخبر شدند. تا گفته باشم که هیچ به ایدئولوژی و جناح‌ها، در این روایت، توجهی ندارم اشاره باید کنم، علی لاریجانی در یازده ماهی که بعد از آقای خاتمی به وزارت ارشاد رسید نظمی در کار نهاد و چون از حمایت بالا‌تر هم برخوردار بود که آقای خاتمی نبود، محکم دربرابر لباس شخصی‌هائی که به دفتر نشریات و سینما‌ها حمله می‌بردند ایستاد، چنان محکم ایستاد که لباس شخصی‌های ساکن کیهان، با همه حمایت سعید امامی و حسین شریعتمداری از آن‌ها، وقتی در آغاز وزارت لاریجانی به دفتر مجله فیلم حمله بردند لاریجانی چنان محکم ایستاد که خانم ثقفی و زر‌شناس [سردسته‌های حمله به نشریات و سینما‌ها] دیگر جرات حمله به دفتر مجله نیافتند. اما‌‌ همان لباس شخصی‌ها در زمان میرسلیم وارد وزارت خانه شدند و یک معلول ذهنی که در عمرش - خود به من گفت - یک رمان نخوانده بود، شد ریاست بازبینی کشوری که مدعی انقلاب فرهنگی هم بود.

بنابراین نظرم این است که علت اصلی سقوط محبوبیت هاشمی و دولت سازندگی در افکارعمومی بیشتر از همه وزارت ارشاد و آقای میرسلیم بود و حتی ترکش آن به آقای ناطق‌نوری هم خورد. اگر یادتان رفته است به آرشیو‌ها رجوع کنید و ببنید وقتی که اکثر اهل قلم و فرهنگ در آستانه انتخابات ریاست جمهوری هفتم، حمایت یک‌دست خود را از محمد خاتمی اعلام داشتند، همه صاحب‌نامان عرصه فرهنگ بود. آن وقت آقای میرسلیم در نامه‌ای سرگشاده به اهل هنر نوشت سیاست بلد نیستید در این صحنه‌ها ورود می‌کنید و در نتیجه رییس جمهور بعدی حمایتتان نخواهد کرد و ضرر می‌کنید. [نقل به مضمون اما به همین شلختگی و بی‌فکری و خودرائی بود گفتگو وزیر ارشاد به اهل فرهنگ]. این نامه معنایش این بود که نمی‌دانید و آقای ناطق منتخب نظام است و بدبخت می‌شوید و تاثیر این نامه را در سیاسی کردن کسانی که هرگز وارد این عرصه نشده بودند دست‌کم نگیرید و تاثیر اهل فرهنگ را بر افکارعمومی.

حالا‌‌ همان حکایت است و آقای حسینی رفته و پشت سر جناب جلیلی ایستاده. وظیفه من است که‌‌ همان کنم که در دوم خرداد اکثر مردم کردند. همین یک دلیلم بس.

مسعود بهنود

--


بعد از ریختن هر رای به صندوق، مسئولیت صیانت از رای آغاز می شودپیروزی بزرگ؛ محصول ده‌ها پیروزی کوچک است
 سبز مي مانيم، تا هميشه

سعید لیلاز: اگر آرا خوانده شود حسن روحانی نفر اول است

 
 

Sent to you by Protester via Google Reader:

 
 

via سایت خبری تحلیلی کلمه by صابر on 6/12/13

سعید لیلاز معتقد است فضای فعلی انتخاباتی با فضای سابق تفاوت کرده و اکنون سه قطبی شده. او میگوید: "اگر حکومت میخواهد دوباره آن را (تجربه انتخابات ۸۸) تکرار کند، بگذارید بکند چون هنوز هم هزینه های ماجرای قبلی را کاملا تسویه نکرده و هنوز از فضای آن حادثه عظیم خارج نشده. هنوز در فضای آن جنبش هستیم که حسن روحانی در تلویزیون می گوید من سرهنگ نیستم. این حرف کوچکی است؟ این جنبش عظیم مردم ایران است که حسن روحانی را تغییر داده. یعنی هر کسی بخواهد در ایران با تکیه به مردم و مستقل از حکومت به جایی برسد مجبور است حرف مردم را بزند، مجبور است رای مردم را بگیرد و مجبور است آرای مردم را بازتاب دهد".

 این روزنامه نگار و تحلیل گر مسائل سیاسی و اقتصادی معتقد به حضور حداکثری مردم در پای صندوق های رای است و در مصاحبه با روز آنلاین می گوید: "من خیلی اهمیت قائل نیستم که چه کسی در دوره آینده رئیس جمهور می شود، چون معتقدم که ایران فقط با تغییر سیاست ها ممکن است از بن بست بیرون بیاید نه با تغییر رئیس جمهور. منتهی علت اینکه هم خوشحال هستم و هم دعوت عام میکنم که همه مردم بدون هیچ وقفه ای هم در انتخابات شوراها شرکت کنند هم در انتخابات ریاست جمهوری، این است که اولا وزن و اندازه اصلاحات برای حکومت روشن می شود و ثانیا ما اجازه نخواهیم داد که بازی در انتخابات و روش حضور در انتخابات به ما تحمیل شود بلکه ما روش خود را اعمال خواهیم کرد. سوم اینکه من ظرفیت های آقای روحانی برای ایجاد تغییر در کشور را، در صورتی که با رای قاطع به پیروزی برسد، کمتر از بقیه کاندیداهای اصلاح طلب نمیدانم و تصورم این است که با توجه به شرایط ویژه ای که در آن هستیم گزینه دیگری جز اینکه با تمام قوا در انتخابات شرکت کنیم نداریم".

 آقای لیلاز بر این باورست که اگر آرا خوانده شود حسن روحانی نفر اول خواهد شد، اودر عین حال میگوید: "حکومت همه فشار خود را آورد که ما بازی را واگذار کنیم. سال ۸۸ ما بازی را ۳ هیچ شروع کردیم ولی این بار سعی حکومت این بود که سوت پایان بازی را با نتیجه ۳ هیچ، و قبل از شروع بازی بزند. الان فرض کنید بازی را ۳ هیچ و در دقیقه ۸۹ شروع کردیم، اگر ما بازی ۳ هیچ را سه ـ– دو ببازیم خود ما و حکومت میدانیم که ماهیتا ما بازی را دو هیچ برده ایم."

 آقای لیلاز ابتدا میخواستم نظر و ارزیابی شما را از انتخابات پیش رو، بخصوص پس از ائتلافاصلاح طلبان بر سر آقای روحانی، بپرسم.

من بسیار خوشحال ام که این اتفاق افتاد. خیلی علاقه مند بودم این اتفاق بیفتد و به سهم خودم در این زمینه خیلی تلاش کردم. حالا امیدوارم با این اجماعی که صورت گرفت در دور اول برنده انتخابات باشیم. ممکن است شما فکر کنید من اغراق میکنم ولی به نظرم برنده می شویم. من به شدت با ایده تحریم مخالف ام و معتقدم مهم نیست ما از چه کسی حمایت میکنیم، مهم این است که این انتخابات، یک انتخابات وزن کشی است. من قبلا این را در مصاحبه با روزنامه بهار هم گفته بودم، اگر بعد از انتخابات دست فرمان و روش اداره کشور تغییر کند، دیگر اهمیتی ندارد چه کسی رئیس جمهور می شود. اگر تغییر نکند باز هم اهمیتی ندارد چه کسی رئیس جمهور می شود. من خیلی اهمیت قائل نیستم که چه کسی در دوره آینده رئیس جمهور می شود، چون معتقدم ایران فقط با تغییر سیاست ها ممکن است از بن بست بیرون بیاید نه با تغییر رئیس جمهور. منتهی علت اینکه هم خوشحال هستم و هم دعوت عام میکنم که همه مردم بدون هیچ وقفه ای هم در انتخابات شوراها شرکت کنند و هم در انتخابات ریاست جمهوری، این است که اولا وزن و اندازه اصلاحات برای حکومت روشن می شود و ثانیا ما اجازه نخواهیم داد که بازی در انتخابات و روش حضور در انتخابات به ما تحمیل شود بلکه ما روش خود را اعمال خواهیم کرد. دیگر اینکه من ظرفیت های آقای روحانی برای ایجاد تغییر در کشور را، در صورتی که با رای قاطع به پیروزی برسد، کمتر از بقیه کاندیداهای اصلاح طلب نمیدانم و تصورم این است که با توجه به شرایط ویژه ای که در آن هستیم گزینه دیگری جز اینکه با تمام قوا در انتخابات شرکت کنیم نداریم.

گفتید "ما اجازه نخواهیم داد بازی در انتخابات و روش حضور در انتخابات به ما تحمیل شود بلکه روش خود را اعمال خواهیم کرد". این سخن شما با واقعیات کنونی نمیخواند. چون کاندیدای اصلاح طلبان آقای هاشمی بود که ردصلاحیت شد و اصلاح طلبان ناگزیر شدند سراغ گزینه دیگری بروند و بعدهمپس از ائتلاف آقایان عارف و روحانی، از آقای روحانی حمایت کنند. یعنی نوع حضور در انتخابات به اصلاح طلبان تحمیل شد.

شما دارید استدلال من را ادامه میدهید چون این مساله ابتدا درباره آقای هاشمی هم گفته می شد، بنابراین علت اینکه یکباره آقای هاشمی شد مجسمه حمایت ۷۰ درصد ملت ایران، این بود که تبدیل به یک نماد و سمبل برای حیات مستقل اصلاح طلبی و ملت ایران شد. خب چرا آقای عارف نباشد؟ چرا آقای روحانی نباشد؟ چرا هر کس دیگری نباشد؟ من می گویم حتی در انتخابات شوراها از گمنام ترین کاندیداها لیستی در سراسر کشور درست کنیم و اصلاح طلبان در هر شهری یک نماینده داشته باشند. آن لیست را اگر جمع کنیم و ببینیم مثلا ۳۰ میلیون رای داشته ایم به این معنی است که اصلاحات در میان ملت ایران ۳۰ میلیون رای دارد.

یعنی شما نگاه تان به انتخابات بیشتر از زاویه تعیین وزن اصلاح طلبان در میان مردم است؟

 بیشتر نشان دادن این وزن و وزنه هم به حکومت هم به جهانیان و ایجاد یک پشتوانه برای رئیس جمهور بعدی برای من اهمیت دارد وگرنه عین این استدلال شما را درباره آقای هاشمی رفسنجانی هم میکردند. حتی در ابتدا بحث بود که آقای خاتمی هم نماینده همه اصلاحات نیست. علت اینکه مدام این تنزل پیدا میکند ولی اکثریت ملت ایران می رود و پشت این شخص می ایستد فشار اجتماعی است که در ایران برای تغییر وجود دارد که ممکن است شما در خارج از ایران متوجه آن نباشید. من الان مصاحبه آقای مزروعی مبنی بر ضرورت تحریم انتخابات را دیدم. به نظر من آقای مزروعی فقط به دلیل اینکه خارج از کشور است این تحلیل را میکند والا او که تحریمی نیست. ممکن است حتی نیروهای رادیکالی در ایران باشند که از خدای شان باشد من و شما و آقای مزروعی، تحریم را تبلیغ کنیم کهسعید جلیلی شان رای بیاورد. خب چرا ما باید به بازی آنها تن بدهیم؟ آنها اتفاقا همه این کارها را کردند، آقای هاشمی را ردصلاحیت کردند که ما در انتخابات مشارکت نکنیم وگرنه ما که میدانیم اگر آقای هاشمی برنده انتخابات می شد ممکن بود اوضاع خیلی تفاوت بزرگی نکند. چون آقای هاشمی که مصلحت گراتر از آقای روحانی است. کمتر از آقای روحانی حرف های افشاگرانه می زند، کمتر از آقای روحانی عصبانی است. چرا همه از آقای هاشمی حمایت کردند و وقتی او کنار رفت سرخورده شدند؟ برای اینکه هر مقدار درصد مشارکت ما در انتخابات افزایش پیدا کند بدن جناح راست بنا به بیشتر لرزیدن میکند و شب خواب اش نمی برد. خب چرا ما این هزینه بی خوابی را به اینها تقدیم نکنیم؟ من دنبال حرف خودم هستم نه دنبال اینکه چه کسی رئیس جمهور می شود. فرق بین آقای خاتمی با آقای جلیلی در اداره کشور خیلی زیاد نیست این سیاست ها است که باید تغییر بکند.

با این اوصاف آقای روحانی هم رئیس جمهور بشود یا نه و یکی دیگر از کاندیداهای فعلی سر کار بیاید فرقی نمیکند؟

اتفاقا حضور آقای روحانی، امکان اینکه این سیاست ها را، اگر مقام معظم رهبری خواستند تغییر دهند، بیشتر فراهم میکند. با جلیلی و قالیباف کمتر این امکان فراهم می شود.حرف من این است که ما باید دعوت به مشارکت حداکثری کنیم گو اینکه محمد خاتمی الان کاندیدای ماست خانم قاضی یادتان است چهار سال پیش دو دلی ها و تردید ها در مورد آقای موسوی هم بود و بلکه بیشتر. آقای روحانی الان از آقای موسوی اسفند ۸۷ اصلاح طلب تر نشان میدهد. بنابراین آن چیزی که مهندس موسوی را کرد مهندس موسوی، آن چیزی که آقای عارف را کرد عارف و آن چیزیکه آقای هاشمی را کرد هاشمی، که همه از فحش دادن به او تبدیل به هواداران او شدندو الان آقای روحانی هم همین طور می شود، آن خیزش عظیم اجتماعی ایران است. میخواهم توجه شما را به این جلب کنم که از یک زاویه کاملا جدید به مسائل ایران نگاه کنید.

آقای لیلاز اشاره کردید به آقای موسوی اسفند ۸۷ و مقایسه کردید با آقای روحانی سال ۸۲. اما این نکته را در نظر بگیرید که اسفند ۸۷ اتفاقاتی که در انتخابات ۸۸ و بعد از آن رخ داد نیفتاده بود. ولی الان تجربه انتخابات سال ۸۸ و اتفاقاتی که افتاد وجود دارد.

شما دارید در عمل و بدون اینکه بخواهید، به جای گزینه من، گزینه فروپاشی ایران را مطرح میکنید؛ گزینه تبدیل شدن به سوریه، گزینه تبدیل شدن به عراق. من میدانم این اتفاق نمی افتد چون ملت ایران نمیخواهد، خود شما هم نمی خواهید.

به هیچ عنوان اینطور که می گویید نیست آقای لیلاز. من دنبال چنین گزینه هایی نبوده و نیستم و به عنوان روزنامه نگار..

 بله من هم همین را می گویم به شما. ممکن است حرفی بزنید و تبعات اش را دوست نداشته باشید. همه حرف من این است که شما هم به عنوان بخشی از مردم ایران نفرت دارید و می ترسید از اینکه ایران بی ثبات شود. ولی من میگویم که نتیجه تحریم بی ثباتی است. حرف من خیلی روشن است؛ ما یک گزینه بیشتر نداریم آن هم گزینه اصلاح طلبی است. گزینه های دیگر اصلا نمی تواند مطرح شود چون مردم ایران نمی خواهند، شما هم نمی خواهید، علی مزروعی هم نمی خواهد، هیچ کسی نمیخواهد در ایران یک تیر شلیک شود. به همین دلیل است که در جنبش سبز وقتی حکومت تصمیم گرفت فضا را رادیکال کند و به سمت درگیری ای مثل روز عاشورا ببرد مردم ایران کنار کشیدند. چون ما متوجه شده ایم که از حرکات تدریجی و اصلاح طلبی بیشتر نتیجه می گیریم، یعنی هرچقدر آهسته تر ولی عمیق تر بهتر از این است که سریع تر دلمان خنک شود و.. چون انقلاب اسلامی همین طور پیروز شد و نتوانست مشکلات جامعه ایران را به طور جدی حل کند بنابراین گزینه و بدیلی جز اصلاح طلبی وجود ندارد. اصلاح طلبی یعنی اینکه شما از داخل حکومت سعی کنید دائما مسیرهای حکومت را اصلاح و این امکان را برای حاکمیت فراهم کنید که خودش به طور مسالمت آمیز تغییر کند. شما ممکن است بگویید نمی شود، اشکالی ندارد ولی چرا ما مسئولیت نشدن آن را برعهده بگیریم؟ بگذارید سپاه این مسئولیت را برعهده بگیرد.

آقای لیلاز اشاره من به مقایسه شما بین موسوی اسفند ۸۷ با روحانی ۹۲ بود. وقتی چنین مقایسه ای می شود باید در نظر داشت که اسفند ۸۷ اتفاقاتی که درانتخابات ۸۸ و بعد از آن افتاد نیفتاده بود ولی الان تجربه آن وجود دارد.

عیب ندارد، الان فضا کاملا متفاوت است و یک فضای سه قطبی شکل گرفته. ولی اگر حکومت میخواهد دوباره آن را تکرار کند بگذارید بکند چون هنوز هم هزینه های ماجرای قبلی را کاملا تسویه نکرده و هنوز از فضای آن حادثه عظیم خارج نشده. هنوز در فضای آن جنبش هستیم که حسن روحاندر تلویزیون می گوید من سرهنگ نیستم. این حرف کوچکی است؟ این جنبش عظیم مردم ایران است که حسن روحانی را تغییر داده. یعنی هر کسی بخواهد در ایران، با تکیه به مردم و مستقل از حکومت به جایی برسد مجبور است حرف مردم را بزند، مجبور است رای مردم را بگیرد، مجبور است آرای مردم را بازتاب دهد. این که خیلی چیز خوبی است. ببینید من به عنوان کسی که از حوادث ۸۸ زخم خورده ام با شما صحبت میکنم، من بیش از ۳ ماه در انفرادی بودم ولی همان جا هم مشی اصلاح طلبانه ام را رها نکردم برای اینکه اگر بخواهد یک پیچ از تجهیزات و منابع این مردم نابود و خراب شود من ترجیح میدهم تا آخر عمر در سیاست نباشم ولی ثبات ایران حفظ شود. نگاه کنید به منطقه، مردم ایران اینها را می بینند و تصمیم می گیرند. خاورمیانه و موقعیت ایران الان اینگونه است که انگار در بازار سنگ یک بلورفروشی باز کرده اید. یعنی در وضعیتی که ما داریم هیچ چیزی متفاوت تر از این نیست و کافی است سر سوزنی به ثبات و امنیت ایران خدشه ای وارد شود؛ همه چیز به هم میخورد. ما باید مشی مان را ادامه دهیم.نکته دیگری که می خواهم به شما بگویم این است که آقای روحانی می تواند در عین حال نماینده گرایش مردم ایران به سمت اعتدال و مرکز هم باشدنه فقط اصلاح طلبی. بحث من این نیست که آقای روحانی الزاما و تماما نماینده اصلاح طلبی در ایران است. اقبالی هم که به آقای هاشمی شد و مافوق انتظار ما بود و خیلی بیشتر از آنچه که ما فکر میکردیم برای آقای خاتمی پیش می آید، نشان داد که مردم ایران از دو طرف طیف دارند به سمت مرکز و اعتدال گرایش پیدا میکنند. این خیلی حرف بزرگی است که من دارم میزنم و نشان میدهد که ما یک دوره ثبات و آرامش طولانی در پیش داریم و من بسیار از این ماجرا خوشحال هستم. چون آقای هاشمی نماینده کامل این گرایش بود. آقای روحانی هم به این گرایش نزدیک تر است. چنانچه دیدید موتلفه ای ها و مشارکتی ها یکجور به آقای هاشمی احترام می گذارند. چرا؟ برای اینکه هم موتلفه ای ها و هم مشارکتی ها متوجه شده اند اعتدال و تمرکز یعنی روی آوردن به مرکز طیف سیاسی ایران که از هر جنبه ای بهتر است. این تعقل است که بعد از ۱۶ سال تلاطم و بی ثباتی در رای گیری و غلطیدن به سمت چپ افراطی و راست افراطی الان متوجه شده ایم که هرچقدر هر دو طرف به تعادل بیشتر و مرکز روی بیاوریم ثبات ایران را بیشتر تضمین کرده ایم. من این را حادثه بزرگی میدانم و معتقدم و پیشنهاد میکنم که همه با تمام قوا ورود به انتخابات و رای دادن به آقای روحانی را مد نظر داشته باشید. در انتخابات شورای شهر هم حتما باید شرکت کنیم. ملت ایران هیچ گاه نباید از این مشی خود ناامید شود. من معتقدم ما باید اصلاح طلبی را از مهندس بازرگان یاد بگیریم.

 با این مباحثی که مطرح کردید تصویر شما از انتخابات پیش رو و مشارکت مردمی چیست؟ آیا این تصویر را دارید که اکثریت مردم پای صندوق رای خواهند آمد؟آیا انتخاب مردم آقای روحانی خواهد بود؟

واقعا حکومت همه فشار خود را آورد که ما بازی را واگذار کنیم. سال ۸۸ ما بازی را ۳ هیچ شروع کردیم ولی این بار سعی حکومت این بود که سوت پایان بازی با نتیجه ۳ هیچ و قبل از شروع بازی، زده شود.الان فرض کنید بازی را ۳ هیچ در دقیقه ۸۹ شروع کردیم اگر بازی ۳ هیچ را ما سه ـ– دو ببازیم خود ما و حکومت میدانیم که ماهیتا ما بازی را دو هیچ برده ایم. من واقعا الان تحلیلیندارم اما یقین دارم که اگر مشارکت بالای ۶۰ و ۶۵ درصد باشد ما دور اول برنده می شویم. جناح مقابل هم اولا متشتت هستند ثانیا هیچ حرفی برای گفتن ندارند. هیچ برنامه ای برای اداره ایران ندارند. یعنی آقای دکتر جلیلی به نظر من با این حرف هایی که میزند خانه اش را هم نمی تواند یک هفته اداره کند. من نمیدانم چگونه میخواهد ایران را اداره کند. آقای ولایتی هم همین طور. آقای ولایتی کاریکاتوری از اکبر هاشمی رفسنجانی است، خودش نیست و اگر بخواهیم رای بدهیم به روحانی بهتر می شود رای داد. قالیباف هم موجودی است که نه هویت دارد، نه پرنسیپ دارد، نه اصول داردو مورد اعتماد حکومت هم نیست و حکومت هم در این زمینه درست فکر میکند. قالیباف حداکثر می تواند یک مدیر باشد رجل سیاسی اصلا نیست و با دوپینگ آمده و در انتخابات تایید شده. بنابراین فکر میکنم ما رقیب قابل اعتنایی نداریم. اگر آرا خوانده شود آقای دکتر روحانی در دور اول برنده می شود و حضور گسترده ما در این انتخابات، کار را هم برای مهندسین و هم برای مهندسی کردن سخت تر خواهد کرد. چرا ما این هدیه را به مهندسین عزیز بدهیم؟ بگذاریم کار آنها سخت تر شود.شما نگاه کنید شرایط اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، امنیتی و روانی ایران به چنان لبه پرتگاهی رسیده که یک اصلاح جدی در ساختار سیاسی گریزناپذیر شده و من امیدوارم اگر یک مشارکت جدی اتفاق بیفتد و حماسه ای که آقای خامنه ای دنبال آن بود رخ دهد در واقع نقطه شروعی برای تحول شود. ما علاقه ای نداریم که رهبری یا دستگاه را سرنگون کنیم ما دلمان میخواهد آقایان خود مسیرشان راتغییر دهند. ۸ سال امتحان کردند دیدند جز خسارت و بدبختی و تشدید عقب ماندگی نتیجه ای نداشت حالا امیدوارم مشارکتی که من انتظار دارم منجر به یک تحول جدی در روش کشورداری حکومت هم بشود.

با توجه به وضعیتی که تصویر کردید به نظر شما اصلی ترین مساله و چالش رئیس جمهور بعدی چیست؟

اولا من طرفدار پروژه هسته ای شدن ایران هستم. مخالف ام با چیزی که اصلاح طلبان خود جلوه میدهند و ممکن است اینطور به نظر برسد که طرفدار تعطیلی پروژه هسته ای ایران هستند هرچند اینطور نیست. در عین حال من با هژمونی ایالات متحده در منطقه خاورمیانه و با رفتار امریکا با دولت ایران مخالف هستم. در زندان هم به بازجوهای خودم می خندیدم می گفتند چرا؟ می گفتم حالا شما آمده اید برای ما شده اید ضدامپریالیست؟ ضدامپریالیست ما هستیم. به هر حال مسائل ایران با ایالت متحده قبل از انقلاب و روی کار آمدن جمهوری اسلامی شروع شده. حل مساله روابط دیپلماتیک ایران مساله مهمی است. نفوذی که ایران الان در لبنان و روابطی که با سوریه دارد، روابطی که با حماس دارد اینها هیچ چیز عجیبی نیست ما–ششصد هفتصد سال است که در لبنان حضور داریم، از زمان صفویه به این طرف لبنان حیاط خلوت ما بوده و دلیلی ندارد که ما به جمهوری اسلامی بگوییم نکن. وقتی شاه به شیعیان لبنان پول می رساند معلوم است آقای خامنه ای هم می رساند این یک امر ژئوپولوتیک است منتهی به قول آقای موسوی اردبیلی وقتی مردم میخواهند با حکومت دعوا کنند می گویند نه غزه نه لبنان. در حالیکه دعوای ملت ایران با مردم غزه و لبنان نبوده. اینها را گفتم تا بگویم اگر ما میخواهیم مسائل دیپلماتیک را حل کنیم، اگر میخواهیم مساله هسته ای را حل و بر تحریم ها غلبه کنیم راهی جز اینکه یک دولت با حداکثر مشروعیت ایجاد کنیم نداریم. این دولت هم مهم ترین اولویت اش سامان دادن به اقتصاد خواهد بود چون فقطبا یک اقتصاد نیرومند و دولت برخاسته از مشروعیت حداکثری است کهتمام این چالش ها قابل حل است. مظهر تمام این ناکامی ها و بدبختی ها اقتصاد است. آقای خاتمی ممکن بود در پروژه سیاسی اش موفق نشده باشد اما او موفق ترین دولت بعد از انقلاب در زمینه اقتصاد را داشت. چرا توانست؟ چون او مشروع ترین و مردمی ترین دولت بود.. هدفمندی رایانه ها را ببینید یک طرح خوب ودرست و لازم بود اما چرا به این سرنوشت فضاحت بار منجر شد؟ چون آقای احمدی نژاد آن مشروعیت لازم و آن پشتوانه مردمی را برای اجرای این طرح نداشت. اگر ۸۴ انجام میداد موفق می شد تا اینکه سال ۸۸ اجرا کرد. مهم ترین مساله اقتصاد است و اگر این حل شود بقیه مسائل حل خواهد شد. اگر فکر کنیم اولویت اصلی اقتصاد است راه رسیدن به آن اولویت سیاسی است چون اقتصاد ایران در سیاست گره خورده. اگر پس از انتخابات دولتی با پشتوانه تشکیل دهیم و شروع به اصلاحات سیاسی و اقتصادی کنیم، این مسائل حل می شود. متعاقب آن وقتی نرخ رشد منفی اقتصادی ایران مثبت شود موانع یکی یکی از سر راه ایران برداشته می شود. وقتی آقای خاتمی رئیس جمهور شد ۱۰ – ۱۲ سفیر ایران از اروپا برگشته بودند، آقای خاتمی چه کار کرد؟ او با حداکثر مشروعیت آمد و این خیلی تاثیرگذار بود. حالا هم اگر مشارکت حداکثری اتفاق بیفتد، وفاق ملی هم اتفاق می افتد. گفتن اش که ضرر ندارد امیدواریم اتفاق بیفتد یعنی رهبری ونیروهای مسلح همه بیایند و از یک موضع مثبت کمک کنند. در سالهای گذشته حکومت این توهم را داشت. شما اشاره کردید به تجربه ای که از ۸۸ است و ما نداشتیم خب حکومت هم این تجربه را نداشت. حکومت این توهم را داشت که اگر یک دولت یکدست تشکیل دهد و شبه کودتا راه بیندازد و تعدادی را زندانی کند برای ۳۰ سال مساله اش حل می شود ولی دیدیم که به سه سال هم نکشید کشور در لپه پرتگاه قرار گرفت. پایان امسال خواهیم دید که تولید ناخالص داخل ایران بین ۷ تا ۱۰ درصد کمتر از پایان سال ۹۰ خواهد بود. به جز یک دوره کوتاه در زمان جنگ ایران و عراق، من در تاریخ مکتوب اقتصاد ایران چنین دوره ای را به یاد نمی آورم. در سال ۹۰ ما ۱۲۰ میلیارد دلار درآمد حاصله از نفت داشتیم که در تاریخ ایران بی همتا است. با چنین درآمدی و در این سال ما بیش از ۶۰ میلیارد مازاد ارزی داشتیم یعنی با وجود همه دزدی ها، غارت های سازمان یافته و چپاول ها باز این مقدار مازاد ارزی داشتیم. نتوانستند همه را بدزدند، سعی شان را کردند ولی نشد خب چرا رشد اقتصادی اتفاق نیفتاد؟ اینها مساله است. پس حکومت هم تجربه ۸۸ را دارد و به همین دلیل می بینید کاندیداهای حکومت با کاندیداهای غیرحکومت همه در انتقاد از دولت یک حرف میزنند.

آقای لیلازمی توانم همه صحبت های شما را منتشر کنم؟

بله خانم. اگر عقل و تدبیری داشته باشند می فهمند که حرف بدی نیست. من معتقدم باید با تمام قوا در انتخابات شرکت کنیم، باید با تمام قوا به حسن روحانی رای بدهیم و این حتی به نفع حکومت و به نفع جناح راست و به نفع کشور ایران است. ما یک بلور شیشه ای به نام ایران را در بازار سنگ نگهداشته ایم. ما نمی توانیم اجازه دهیم خدشه ای وارد شود و اگر قرار باشد ثبات ایران خدشه ای پیدا کند من ترجیح میدهم سپاه پاسداران تا آخر عمر من بر مقدرات این کشور حاکم باشد. ما میخواهیم دموکراسی را حاکم کنیم در ایران به شرطی که ایران ثبات اش را از دست ندهد. من هنوز هم به قانون اساسی ایران وفادارم، هنوز هم به نظام جمهوری اسلامی وفادارم وتصور میکنم در درون این نظام ـ البته به تغییرات جدی نیاز دارد ـ هنوز هم میتوانیم کار کنیم.

گفت و گو: فرشته قاضی


 
 

Things you can do from here:

 
 

هاشمی رفسنجانی: حسن روحانی در نظرسنجی ها اول است

 
 

Sent to you by Protester via Google Reader:

 
 

via سایت خبری تحلیلی کلمه by مانی on 6/12/13

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: رای من آقای روحانی است و نظرسنجی ها نشان می دهد ایشان از همه جلوتر هستند.

به گزارش مهر، عصر چهارشنبه آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی در جمع برخی از سیاسیون و گروهی از خبرنگاران گفت: در میان کاندیداها افرادی هستند که رای مردم را تزئینی می دانند این درحالی است که اگر امروز به حرفهای امام درست عمل می شد هیچ کشوری به خودش اجازه نمی داد تا ایران را کشوری عقب افتاده محسوب کنند. حرف امام این بود که میزان رای ملت است و حتی جمهوری اسلامی ایران را هم به رفراندوم گذاشت.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما می توانستیم در دنیا به وسیله یک سیاست خارجی خوب و دموکراسی سرافراز باشیم.

آیت الله هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود به قانون اساسی اشاره کرد و گفت: قانون اساسی را جمعی از نخبگان کشور نوشتند البته پس از گذشت این سالها ایرداتی در قانون وجود دارد که امروز نوبت اصلاح آن نیست و هنوز وقتش نرسیده است.

هاشمی رفسنجانی در پاسخ به انتقاد و اعتراض یکی از خانمهای مجلس مبنی بر اینکه خانمها را جزء رجال سیاسی محسوب نمی کنند و حقوق آنها ضایع شده است گفت: اگر زنان تشکیلات نیرومندی داشته باشند و کاندیداهایی را معرفی کنند قطعا بخشی از مجلس را به دست می گیرند ولی خود جامعه زنان هم به نامزدهای خودشان رای نمی دهند و این یعنی اینکه اول خودتان در این خصوص فرهنگ سازی کنید.

وی افزود: انتخابات ریاست جمهوری نزدیک است و همه مردم باید همت کنند تا انتخابات به درستی برگزار شود الحمدالله تمام سلیقه ها در میان نمایندگان وجود دارد از کسی که رای مردم را تزئینی می داند تا نمایندگانی که احساس می‌کنند کشور نیاز به تغییر دارد البته برخی از مردم هنوز تردید دارند که در انتخابات شرکت کنند یا نکنند من به آنها می گویم که بروید رای بدهید.

هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: رای من آقای روحانی است و نظرسنجی ها نشان می دهد ایشان از همه جلوتر هستند مردم مایوس نباشند و با نشاط وارد میدان شوند و با صندوق رای قهر نکنند.

یکی از حاضران در مورد کناره گیری عارف و کاندیداتوری ولایتی سئوال کرد که آیت الله هاشمی پاسخ داد: آقای عارف مانند من رئیس جمهور محبوب خواهد ماند. آقای ولایتی را هم قبول دارم او هم سالم است و هم با تجربه ولی رای من روحانی است.


 
 

Things you can do from here:

 
 

۱۳۹۲ خرداد ۲۲, چهارشنبه

بیانیه مشترک ستاد انتخاباتی عارف و روحانی منتشر شد

 
 

Sent to you by Protester via Google Reader:

 
 


جرس: در جلسه‌ای که صبح امروز (چهارشنبه) در محل ستاد مرکزی محمدرضا عارف با حضور اعضای ستاد پیشین وی و اعضای ستاد فعلی حسن روحانی برگزار شد، بیانیه‌ای به امضای این افراد رسید. همزمان شورای هماهنگی ستاد‌های عارف و روحانی تشکیل شد.


به گزارش ایسنا، متن این بیانیه بدین شرح است:


«واعتصموا بحبل‌الله جمعیا ولا تفرقوا
ملت شریف ایران، اکنون که میهمن اسلامی در موقعیت حساس سیاسی و اجتماعی قرار گرفته و تهدیدات خارجی و نابسامانی‌های داخلی بد‌خواهی دشمنان و بی‌تدبیری دوستان کیان این ملت را به مخاطره افکنده است به همگان فرض است که به قدر توان و وسع خود از تمامی ظرفیت‌های موجود بهره برده و این نظام اسلامی ایرانی را که ثمره خون شهیدان و مجاهدت حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری است از این پیچ خطر عبور دهیم.
اقدام ایثارگرانه و اخلاقی جناب آقای دکتر عارف در کناره‌گیری از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم تنها بخشی از فرآیند از خودگذشتگی، تلاش و کوشش است که در این راستا صورت گرفته است. این تصمیم تاریخی که مورد تایید بزرگان و دلسوزان نظام از جمله حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین محمد خاتمی است، آغازی است بر پایان روال ناپسندی که در چند سال اخیر بر تمامی شئون اجرایی و مدیریتی این کشور حاکم شده است.
پر واضح است که مشارکت توده‌های مردمی و حمایت آحاد ملت شریف ایران در ادامه این مسیر سرنوشت‌ساز بایسته است این اقدامات تنها زمانی به نتیجه نهایی خواهد رسید که هر ایرانی به موقع خود در خلق حماسه سیاسی در روز 24 خرداد ماه با رای به نامزد واحد اصلاح‌طلبان و نیروهای تحول‌خواه و اعتدال‌گر نقش موثر ایفا کرده و برگ‌های رای خود را به نام جناب آقای دکتر حسن روحانی به صندوق‌های اخذ رای بیندازند.
از خداوند متعال که در طول بیش از سه دهه گذشته همواره این کشور، فرهنگ و تمدن آن را از گزند و آسیب‌ محافظت کرده است مسالت می‌نماییم که هرآنچه خیر و صلاح مردم ایران است را محقق ساخته و نظر عنایت خود را یک آن از این ملت دریغ نکند.»

 

شورای هماهنگی ستاد‌های عارف و روحانی تشکیل شد
گفتنی است، در جلسه‌ای که صبح امروز(چهارشنبه) در ستاد مرکزی عارف برگزار شد، اعضای سابق ستادهای عارف و همچنین اعضای ستاد روحانی توافق به تشکیل هیاتی هفت نفره متشکل از اعضای این دو ستاد کردند.


در صورت جلسه‌ای که به امضای اعضای این شورا رسید مجید بهمن‌زاده به عنوان سخنگوی ستادهای مشترک عارف و روحانی منصوب شد.
 


 
 

Things you can do from here:

 
 

هاشمی، خاتمی، سیدحسن خمینی و ناطق نوری پشت ائتلاف بودند

 
 

Sent to you by Protester via Google Reader:

 
 


ادامه جمایت احزاب و شخصیت های سیاسی، چهره های هنری و دانشگاهی از روحانی
جرس: اعلام حمایت تشکل ها، افراد، گروههای سیاسی – مدنی، کارشناسان و همچنین هنرمندان از حسن روحانی ادامه دارد. همزمان علی یونسی، از حامیان روحانی گفت: پشت ائتلاف عارف و روحانی، شخصیت‌های محبوب ملت یعنی هاشمی، خاتمی، سیدحسن خمینی و ناطق نوری بودند.


به گزارش ملی مذهبی، کنشگران ملی – مذهبی خارج از کشور طی بیانیه ای به اعلام همبستگی با مشارکت جویان انتخابات ریاست جمهوری در داخل کشور پرداخته و از نامزدی آقای روحانی حمایت کرده اند.


در قسمتی از این بیانیه آمده است: علیرغم آن که هنوز تکلیف آراء انتخابات سال ۸۸ مشخص نشده و آقایان موسوی وکروبی و خانم رهنورد و نیز ده ها معترض به نتایج آن انتخابات در حبس و تحت فشار به سر می برند .و علیرغم اینکه این انتخابات را فاقد استانداردهای لازم می دانیم و همچنان به رد صلاحیت ها و فشارها معترض هستیم، در همبستگی با اصلاح طلبان (و تلاش های آقای خاتمی در جهت ایجاد اجماع نسبی) و نیروهای ملی – مذهبی و نهضت آزادی داخل کشور که قصد مشارکت در انتخابات را دارند وهمبستگی با اراده ای که امید به تغییر و لااقل جلوگیری از بدترشدن اوضاع کشوردارد و همراه با اجماع نسبی که در این ائتلاف به وجود آمده است، در انتخابات مشارکت می کنیم."


سخنگوی شورای فعالان ملی-مذهبی از حسن روحانی حمایت کرد
محمد بسته‌نگار ،سخنگوی شورای فعالان ملی-مذهبی و داماد آیت الله طالقانی حمایت خود را از حسن روحانی اعلام کرد.


انجمن اسلامی جامعۀ پزشکی در حمایت از دکتر روحانی
انجمن اسلامی جامعۀ پزشکی ایران در بیانیه ای از حسن روحانی حمایت کرد.

در بخشی از این بیانیه امده است: اکنون که به همت و تلاش مجدانۀ آقای خاتمی روند همگرائی و اجماع اصلاح طلبان و اعتدال گرایان به نتیجۀ مطلوب رسیده و با سپاس فراوان از اقدام خیرخواهانه، شجاعانه و اصلاح طلبانه آقای دکتر عارف، بدینوسیله در همراهی با هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی حمایت این انجمن را از جناب دکتر حسن روحانی اعلام می داریم.


بیانیه مصطفی معین در حمایت از روحانی
دکتر مصطفی معین وزیر علوم دولت اصلاحات و کاندیدای دوره نهم ریاست جمهوری نیز، در بیانیه ای از حسن روحانی حمایت کرد.


حمایت اساتید اقتصاد و دانشگاهیان
همچنین ۷۰ استاد اقتصاد دانشگاه های ایران با صدور بیانیه ای، از حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کردند.


در این بیانیه ۱۱ دلیل برای رای دادن به حسن روحانی شرح داده شده و از جمله آورده اند: در دنیای شتابان و پر تحول کنونی، دیگر فرصتی برای خطا کردن نداریم. به شما رای می دهیم تا خودمان خطاهای گذشته را تکرار نکنیم. ما شما را نیز در عبرت گیری از خطاهای گذشتگان مصمم یافته ایم.


همزمان ۲۵۵ نفر از اساتید دانشگاههای كشور حمایت خود را طی بیانیه ای از دكتر حسن روحانی اعلام كردند.


به گزارش آفتاب، در متن این بیانیه آمده است: اکنون که پس از گذشت دوره ای سخت، پرهیاهو و تنش زا، فرصت ایجاد آرامش و اعتدال پیش آمده است و با توجه به توافق و اجماع صورت گرفته، ما اساتید دانشگاه های کشور وظیفه خود می دانیم که برای تحقق این مطالبات، ضمن تشکر و قدردانی از جناب آقای دکتر عارف، حمایت خود را از جناب آقای دکتر روحانی برای نامزدی ریاست جمهوری اعلام نماییم. امید واثق داریم که با پشتوانه و تجارب و سوابق اجرایی ایشان در استفاده از نیروهای خدوم، متخصص و با تجربه، کشور به سمت اعتدال و پیشرفت در همه زمینه ها حرکت می نماید.


حمایت گروهی از دانشجویان از دكتر روحانی
جمعی از دانشجویان و دانش آموختگان در سراسر كشور طی بیانیه ای از دكتر حسن روحانی اعلام حمایت كردند.


شهرام ناظری هم از دكتر حسن روحانی حمایت کرد
شهرام ناظری، خواننده مشهور و سنتی كشور نیز امروز حمایت خود را از دكتر حسن روحانی،‌كاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ، اعلام كرد.


ناظری معتقد است كه دكتر روحانی،‌انسانی فرهیخته است و بدون شك حضور وی می تواند تاثیر مهمی بر فرهنگ و هنر ایران داشته باشد.


پشت ائتلاف روحانی و عارف، هاشمی، خاتمی، سیدحسن خمینی و ناطق نوری حضور دارند
علی یونسی گفت: پشت ائتلاف عارف و روحانی، شخصیت‌های محبوب ملت یعنی هاشمی، خاتمی، سیدحسن خمینی و ناطق نوری بودند.


وی در همایش حامیان روحانی در یاسوج افزود: این چهار شخصیت تدبیر اندیشیدند و بدون یک نفر مخالفت، به اجماع رسیدند. این ائتلاف حتی مورد تأیید زندانیان سیاسی است.


وزیر پیشین اطلاعات با بیان اینکه "برخی از این دوستان زندانی کسانی بودند که چهار سال پیش می‌گفتند کار این دولت به خرابی و بن‌بست می‌رسد"، یادآور شد: آنها می‌گفتند سیاستهای دولت نهم و دهم ضد ملی است. هزاران مدیر دلسوز طرفدار ولایت فقیه را در این دو دولت منزوی کردند و ملت را از این افراد محروم ساختند."


وی با بیان اینکه "دلسوزان مردم که به گونه‌ای رانده شده‌اند، حسن روحانی را بهترین می‌دانند و ائتلاف مردم، جمع شدن پای صندوق‌های رأی است"، تصریح کرد: گفتمان اصولگرایی معتدل با گفتمان اصولگرایان جنگ‌طلب فرق دارد. کسانی هستند که اصولگرایی را یدک می‌کشند و آبروی اصولگرایان را بردند.


 


 
 

Things you can do from here:

 
 

محتشمی پور و تاجزاده از روحانی حمایت کردند

 
 

Sent to you by Protester via Google Reader:

 
 


جرس: فخرالسادات محتشمی پور از حمایت خود و همسر دربندش مصطفی تاجزاده از حسن روحانی در جریان انتخابات خبر داد.


این عضو جبهه مشارکت در یادداشتی اعلام کرد:

از آن جا که همسرجان همیشه مفتخر به رعایت امانت رای مردم بوده است در دوران ریاست بر ستاد انتخابات و از آن جا که من باید امانت دار رای و نظر ایشان باشم و از آن جا که پس از ائتلاف اصلاح طلبان، مکرر دوستان در مورد نظر تاجزاده از من پرسش کرده اند به اطلاع می رسانم که امروز ساعت 11:30 به دنبال پی گیری های بسیار موفق شدم مسئول حفاظت اطلاعات اوین را بببینم و ایشان گفتند که آقای خدابخشی دادیار ناظر زندان از قول دادستان گفته که تاجزاده کماکان نمی توانند تماس تلفنی داشته باشد. آقای قبادی گفت که اگر به ما اعتماد دارید شناسنامه ایشان را بدهید و رسید بگیرید. گفتم اعتماد می کنم به شما ولی چون روز شنبه گفته بودند رای نمی دهم دوست داشتم با خودشان صحبت کنم. آقای قبادی گفت: ما هم تعجب کردیم آقای تاجزاده قصد شرکت نداشتند ولی خودشان دیروز گفتند که بگویید شناسنامه ام را بیاورند.
خلاصه این هم از معجزه ائتلاف!
روز شنبه همسرجان گفته بود که در صورت ائتلاف می شود بحث کرد. و گفته بود که وحدت با خطا آسیب کمتری دارد به نسبت تفرقه.
ما نیز به آقای روحانی رأی می دهیم در حمایت از وحدت و از همین الان هم پیروزیم چون با هم هستیم و اردتمان هم به آقای عارف بیشتر شد.
از طرف خودم و همسرجان از ایشان نهایت سپاس را دارم.
 


 
 

Things you can do from here:

 
 

پیام بیت آیت الله منتظری به ملت ایران به مناسبت شرکت در انتخابات و حمایت از ...

 
 

Sent to you by Protester via Google Reader:

 
 


جرس: در ادامه اعلام حمایت ها از حسن روحانی برای انتخابات ریاست جمهوری، بیت مرحوم آیت الله منتظری نیز طی بیانیه ای از آقای روحانی حمایت کرد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرحوم آیت الله منتظری، در بیانیه این بیت آمده است: "بیاییم با همدلی و همزبانی با یکدیگر، ضمن احترام به دیگر کاندیداهای محترم ریاست جمهوری، آقای دکتر حسن روحانی را که شخصیتی باتجربه و عاقل و دلسوز برای کشور می‌باشد انتخاب نماییم، تا رأی قاطع ملت پشتوانه اقدامات آینده او باشد، و ایشان بتواند کشور را به سمت آرمان‌های اصیل انقلاب یعنی «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» رهنمون باشد. "


متن بیانیه بیت مرجع تقلید حامی جنبش سبز در حمایت از حسن روحانی به شرح زیر است:


باسمه تعالی

پس از سلام و احترام به محضر باشرافت ملت رنجدیده و صبور ایران
به استحضار می‌رساند؛ در گذرگاه پرابهام و پیچیده کنونی که تصمیم‌گیری هم دشوار است و هم سرنوشت‌ساز، به عنوان یک شهروند خدمتگزار که در آستانه انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران کراراً از سوی مردم مورد سوال قرار می‌گیرد نکاتی را به عرض می‌رسانم.
متأسفانه در این انتخابات نیز شورای نگهبان به جای نظارت، دخالت کرد و فراتر از اختیار قانونی خود، در واقع آن را دو مرحله‌ای نمود؛ در مرحله اول برخی شایستگان مورد اقبال ملت را رد صلاحیت کرد و فقط مرحله دوم انتخابات را به مردم واگذاشت تا ملت از بین افراد منتخب شورای نگهبان، کاندیدای خود را انتخاب کنند.
اما با وجود همه این کاستی‌ها، نمی‌توان بی‌تفاوت بود و از همین امکان مختصر در جهت بهبود اوضاع سیاسی اجتماعی کشور استفاده ننمود.
حال که بزرگان و دلسوزان نظام مخصوصاً حضرات آقایان هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی ائتلاف را به مصلحت انقلاب و اصلاح امور کشور دانسته‌ و شناخت خود را از برادر ارجمند جناب آقای دکتر حسن روحانی ابراز داشته‌اند، امیدوارم ملت شریف ایران با رأی قاطع خود، ایشان را در انجام وظایف شرعی و ملی و در عمل به وعده‌های انتخاباتی یاری فرمایند.
موجب شادی فراوان است که جناب آقای دکتر محمد رضا عارف در امتحان اخلاق‌مداری و فداکاری پیروز شد و مصلحت ملت و کشور را بر مصلحت خود مقدم داشت؛ اینجانب این پیروزی معنوی را به آن دانشمند فرزانه تبریک می‌گویم.
بیاییم با همدلی و همزبانی با یکدیگر، ضمن احترام به دیگر کاندیداهای محترم ریاست جمهوری، آقای دکتر حسن روحانی را که شخصیتی باتجربه و عاقل و دلسوز برای کشور می‌باشد انتخاب نماییم، تا رأی قاطع ملت پشتوانه اقدامات آینده او باشد، و ایشان بتواند کشور را به سمت آرمان‌های اصیل انقلاب یعنی «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» رهنمون باشد.
به امید حفظ امانت آرای ملت از سوی مسئولین.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.
بیت آیت الله العظمی منتظری
احمد منتظری
1392/3/22

 


 
 

Things you can do from here:

 
 

علی مطهری: به حسن روحانی رای می دهم

 
 

Sent to you by Protester via Google Reader:

 
 

via سایت خبری تحلیلی کلمه by کلمه on 6/11/13

علی مطهری در بیانیه ای حسن روحانی و علی اکبر ولایتی را کاندیداهای برتر خواند و اعلام کرد که با توجه به نتیجه نظرسنجی ها به روحانی رای می دهد.

به گزارش مهر ، متن بیانیه به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

نظر به درخواست های مکرر مردم عزیز ایران از اینجانب مبنی بر اظهار نظر درباره کاندیدای اصلح ریاست جمهوری، به اطلاع می رساند این بنده در میان کاندیداهای موجود، آقایان حسن روحانی و علی اکبر ولایتی را برتر از سایر کاندیداهای محترم و در تراز ریاست جمهوری می دانم ولی با عنایت به لزوم تجمیع و هم افزایی آراء این دو کاندیدای معتدل جهت کسب نتیجه مطلوب و پیروزی یکی از این دو لااقل در مرحله اول و با توجه به احتمال قوی تر رای آوری جناب آقای روحانی براساس نظرسنجی های معتبر، اینجانب به آقای حسن روحانی رای می دهم.

ریاست جمهوری ایشان که یک اصولگرای اصلاح طلب معتدل است در این دوره خاص می تواند برکاتی به شرح ذیل داشته باشد:

۱٫ بسیاری از منتقدان که پس از حوادث سال ۸۸ به نوعی با نظام قهر کرده اند به دامان نظام باز می گردند و آشتی ملی و وحدت ملی تحقق می یابد و خاطره تلخ سال ۸۸ از ذهنها زدوده می شود.

۲٫ سیاست خارجی کشور تحول پیدا می کند چه در ارتباط با کشورهای غربی و چه کشورهای اسلامی و همسایه خصوصا کشورهای عربی، و این امر در بهبود وضع اقتصاد کشور موثر خواهد بود.

۳٫ با توجه به آزاد شدن ظرفیت مدیریت اقتصادی کشور از نظر استفاده از متخصصان، امید به مهار تورم و ثبات نرخ ارز و نیل به رشد اقتصادی مطلوب برنامه پنجم توسعه افزایش می یابد.

۴٫ با توجه به مشی اعتدالی ایشان، از همه نیروهای صالح از هر گروه و جناحی در اداره کشور استفاده خواهد شد و تنش های سیاسی به حداقل خود خواهد رسید.

امید است مردم ما که پس از انقلاب اسلامی رشد اجتماعی و سیاسی قابل توجهی پیدا کرده اند با حضور گسترده خود درپای صندوق های رای حماسه سیاسی مورد نظر رهبر انقلاب را تحقق بخشند.


 
 

Things you can do from here:

 
 

پیام بیت آیت الله العظمی منتظری به مناسبت شرکت در انتخابات

 
 

Sent to you by Protester via Google Reader:

 
 

via سایت خبری تحلیلی کلمه by کلمه on 6/11/13

بیت آیت الله منتظری با تقدیر از محمدرضا عارف در بیانیه ای نوشته است: بیاییم با همدلی و همزبانی با یکدیگر، ضمن احترام به دیگر کاندیداهای محترم ریاست جمهوری، آقای دکتر حسن روحانی را که شخصیتی باتجربه و عاقل و دلسوز برای کشور می‌باشد انتخاب نماییم، تا رأی قاطع ملت پشتوانه اقدامات آینده او باشد، و ایشان بتواند کشور را به سمت آرمان‌های اصیل انقلاب یعنی «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» رهنمون باشد.

متن این بیانیه به نقل از وبسایت آیت الله منتظری به شرح زیر است:

باسمه تعالی

پس از سلام و احترام به محضر باشرافت ملت رنجدیده و صبور ایران

به استحضار می‌رساند؛ در گذرگاه پرابهام و پیچیده کنونی که تصمیم‌گیری هم دشوار است و هم سرنوشت‌ساز، به عنوان یک شهروند خدمتگزار که در آستانه انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران کراراً از سوی مردم مورد سوال قرار می‌گیرد نکاتی را به عرض می‌رسانم.

متأسفانه در این انتخابات نیز شورای نگهبان به جای نظارت، دخالت کرد و فراتر از اختیار قانونی خود، در واقع آن را دو مرحله‌ای نمود؛ در مرحله اول برخی شایستگان مورد اقبال ملت را رد صلاحیت کرد و فقط مرحله دوم انتخابات را به مردم واگذاشت تا ملت از بین افراد منتخب شورای نگهبان، کاندیدای خود را انتخاب کنند.

اما با وجود همه این کاستی‌ها، نمی‌توان بی‌تفاوت بود و از همین امکان مختصر در جهت بهبود اوضاع سیاسی اجتماعی کشور استفاده ننمود.

حال که بزرگان و دلسوزان نظام مخصوصاً حضرات آقایان هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی ائتلاف را به مصلحت انقلاب و اصلاح امور کشور دانسته‌ و شناخت خود را از برادر ارجمند جناب آقای دکتر حسن روحانی ابراز داشته‌اند، امیدوارم ملت شریف ایران با رأی قاطع خود، ایشان را در انجام وظایف شرعی و ملی و در عمل به وعده‌های انتخاباتی یاری فرمایند.

موجب شادی فراوان است که جناب آقای دکتر محمد رضا عارف در امتحان اخلاق‌مداری و فداکاری پیروز شد و مصلحت ملت و کشور را بر مصلحت خود مقدم داشت؛ اینجانب این پیروزی معنوی را به آن دانشمند فرزانه تبریک می‌گویم.

بیاییم با همدلی و همزبانی با یکدیگر، ضمن احترام به دیگر کاندیداهای محترم ریاست جمهوری، آقای دکتر حسن روحانی را که شخصیتی باتجربه و عاقل و دلسوز برای کشور می‌باشد انتخاب نماییم، تا رأی قاطع ملت پشتوانه اقدامات آینده او باشد، و ایشان بتواند کشور را به سمت آرمان‌های اصیل انقلاب یعنی «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» رهنمون باشد.

به امید حفظ امانت آرای ملت از سوی مسئولین.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

بیت آیت الله العظمی منتظری

احمد منتظری

۱۳۹۲/۳/۲۲


 
 

Things you can do from here:

 
 

بیانیه های حمایت از حسن روحانی

 
 

Sent to you by Protester via Google Reader:

 
 

via ندای آزادی on 6/11/13

baavar_sabzندای آزادی : در ادامه اعلام حمایت ها از حسن روحانی در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری، تشکل هایی چون مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، مجمع روحانیون مبارز، شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، شورای هماهنگی اصلاح طلبان کُرد، همچنین ۱۴۰ تن از هنرمندان کشور، چند تن از زندانیان سیاسی حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸، جمعی از استانداران سابق، کمیته ایثارگران، و همزمان تشکلهای مدنی، صنفی و کارگری چون: ستاد ائتلاف دکتر عارف و دکتر روحانی گچساران، جبهه مردمی حماسه سازان، جبهه مردمی اعتدال گرایان، شورای هماهنگی تعاونی‌های صیادی نیز، از حسن روحانی پشتیبانی کردند.

مجمع مدرسین و محققین

به گزارش جرس، مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، روز سه شنبه با انتشار بیانیه ای از نامزدی حسن روحانی حمایت نمود.

در متن این بیانیه آمده است :

"نا امیدی از آینده و عدم استفاده از حقوقی که قانون اساسی برای ملت در نظر گرفته، نه تنها مشکلی از کشور حل نمی کند، بلکه ممکن است در آینده به پرداخت هزینه زیادی برای حاکمیت و مردم منجر شود. توجه داشته باشیم که برخی تنگ نظران برای حفظ وضع اسفبار موجود می خواهند از عدم حضور آگاهانه مردم در انتخابات بهره برداری کنند و در این صحنه خود را مطلق العنان ببینند… ما در شرایط موجود ضمن حمایت از جناب آقای دکتر حسن روحانی از مردم عزیز ایران می خواهیم با حضور در انتخابات و رأی به ایشان، مطالبات خود را اظهار کنند و به مسئولان برسانند. امیدواریم بقیه مراحل انتخابات، سالم برگزار شود و منتخب واقعی ملت بتواند کشور را از وضعیت نگران کننده فعلی نجات دهد و به سوی پیشرفت سوق دهد…"

متن کامل بیانیه مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم

تقدیر مجمع روحانیون از عارف و اعلام حمایت از حسن روحانی

majma_roohaniun_mobarez_01مجمع روحانیون مبارز با صدور بیانیه ای، ضمن تقدیر از اقدام محمدرضا عارف، کناره گیری وی از عرصه انتخابات را احترام به خرد جمعی خواند و ضمن دعوت از مردم برای شرکت در انتخابات، حمایت این تشکل از حسن روحانی را اعلام کرد.

 به گزارش ایسنا، متن این بیانیه بشرح زیر است:

 «بسم الله الرحمن الرحیم

ملت شریف و بزرگوار ایران! انتخابات نماد حضور در صحنه سرنوشت و گامی مؤثر در تقویت نظام جمهوری اسلامی و جلوه‌ای از مردمسالاری است که از طریق آن جابجایی مدیریت و رسیدن به حقوق و مطالبات ملت میسر خواهد بود.

 اینک که با تدبیر بزرگان و دلسوزان جامعه بویژه جناب حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی شرایطی فراهم شده است تا با آهنگی موزون و وفاق و همدلی بیش از پیش پای در این عرصه نهیم لازم می دانیم از برادر بزگوار جناب آقای دکتر محمدرضا عارف مرد میدان اخلاق و پایبند به خرد جمعی که با همه شایستگی ها و توانایی ها و مقبولیت به احترام نظر جمع و اهتمام به وفاق و همدلی راه را برای رسیدن به اهداف اصلاح‌طلبانه گشوده و با انصراف از کاندیداتوری صفحه زیبایی از اخلاق مداری گشوده‌اند، سپاسگزاری کرده خاضعانه از خداوند متعال توفیق بیش از پیش آن برادر گرانقدر را خواستاریم.

با دعوت آحاد جامعه به مشارکت پرشور و با نشاط در انتخابات و دادن رای آگاهانه به برادر متعهد جناب آقای دکتر حسن روحانی نشان دهیم که تنگ نظری‌ها و سختی و دشواریها نمیتواند ما را از رسیدن به آمال اصلاح‌طلبانه باز دارد.»

شورای هماهنگی جبهه اصلاحات

شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نیز با انتشار بیانیه‌ای، ضمن تقدیر از محمدرضا عارف و تشکر از فعالیت‌های سیدمحمد خاتمی برای این دوره از انتخابات ریاست جمهوری، حمایت خود از حسن روحانی را اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، در بخشی از این بیانیه آمده است: شورای هماهنگی جبهه اصلاحات ضمن تقدیر و تشکر از جناب دکتر عارف از اقدامات ارزشمند و اخلاقی آقای خاتمی که بیانگر حرکت عقلانی، اصلاح‌طلبانه و مبتنی بر خردجمعی است سپاسگزاری می‌کند و امید دارد مردم شریف ایران با پیگیری مطالبات اصلاح‌طلبانه خود از جناب آقای روحانی بتوانند ایشان را تجلی حضور و بروز تفکر اصلاح‌طلبی بیابند.

شورای هماهنگی اصللاح طلبان کرد 

شورای هماهنگی اصلاح طلبان کرد نیز از دکتر عارف به خاطر حمایت از دکتر حسن روحانی تشکر کرد.
در بخشی از این بیانیه امده است "تکرار این نکته را مناسب می دانیم که هر رای داده نشده به نامزد غیر دولتی، به منزله رای مثبتی است که به صندوق کاندیدای مورد حمایت تمامت خواهان ریخته می شود. لذا صمیمانه از هم وطنان محترم به ویژه جوانان غیور کرد درخواست داریم در پی خلق حماسه دوم خرداد دیگری باشند. به امید تحقق دولت تدبیر و امید، دولتی که به تعبیر دکتر روحانی حامی گفتمان اعتدال و اخلاق، گفتمان فراگیر؛ گفتمان حاکمیت راستگویی و درستکاری است؛ گفتمان حقوق شهروندی، آزادی و آبادانی، امنیت و آرامش، انسجام و وحدت ملی، ‌ثبات و پایداری است. گفتمان اخلاق و میانه‌روی، دوری از افراط و تفریط، و اولویت ایران و ایرانی است."

هنرمندان

در ادامه حمایت ها، حدود ۱۴۰ هنرمند برجسته کشور در عرصه های سینما، ادبیات، تجسمی، کاریکاتور و.. از حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کرده اند.
به گزارش انتخاب، متن کامل این بیانیه و اسامی بشرح زیر است:

به نام خداوند جان وخرد

ما هنرمندان و نویسندگان امضا کننده زیر، با احساس مسئولیت تاریخی نسبت به شرایط حساس کنونی، همراه وهمگام با همه اصلاح طلبان ،تحول خواهان و خواستاران سر بلندی و سرفرازی میهن ، با احترام بی‌پایان نسبت به تصمیم بزرگ و اخلاقی جناب آقای دکتر محمدرضا عارف که منافع ملی را به منافع شخصی خویش ترجیح داد،به آقای دکتر حسن روحانی رأی می دهیم و از هم میهنان عزیزمان می خواهیم که با رأی به جناب آقای دکتر روحانی نقش خویش را در کمک به برون رفت کشور از تنگناهای موجود ایفا کنند.

عبدالحسین مختاباد- امیر جعفری – ریما رامین فر – سحر دولتشاهی -پیمان قاسم خانی- بهاره رهنما- پگاه آهنگرانی طناز طباطبایی – خشایار دیهیمی- آروند دشت آرای – اردشیر رستمی-علی قربانزاده- سامان مقدم – مرتضی شایسته – علی کریم – -منیِژه حکمت – مهدی کرم پور – حسین سناپور- ساعد باقری -سهیل محمودی – عبدالجبارکاکایی- فاطمه راکعی- افشین علا – -ایثار امیرمحجوب- امیر احمدی آریان- محسن امیر یوسفی -آزاده اخلاقی -نورا حق پرست – فرهاد توحیدی – بهناز جعفری- محمد رمضانی- حمید شوراعیان- ایمان صفایی – امین دوایی – علی یارراستی- ساسان ابری – محمود حسینی زاد – همایون حسینیان- فریبا جدیکار- شاپور پورامین- جلال ساداتیان – ضیاالدین دری- مسعود جعفری جوزانی – محمد علی حسینی نژاد – نیلوفر لاری پور- داوود توحید پرست- رضا اعظمیان- محمد حمزه ای- – سعید سهیلی- لیلی رشیدی- امیر اثباتی – فریدون عموزاده خلیلی سمیرا علیخان زاده- حدیث لزر غلامی -حسین شیخ الاسلام – افشین هاشمی- امیر مهدی ژوله – محمد حسن شهسواری – آریا کسایی – مصطفی رحماندوست – طاهره ایبد- مهدی حجوانی- بیوک ملکی- پانته آ واعظ نیا – خشایار الوند – مجید برزگر – مصطفی خرقه پوش -محسن امیر یوسفی- امیر حسین خورشیدفر – پوریا پورامین -علی شروقی- مهدی میرمحمدی- زروان روح بخشان – آزاده شاه میری -آیدا وثوقی- امیر موبد- مجتبی امینی- میثم یوسفی- علی صادقی – حمید نیکخواه -بهنام صدیقی – حسین غیاثی- سیاوش اسعدی- احترام برومند – آرش صادقی – مهدی دلخواسته – سینا دادخواه – پدرام رضایی زاده – – فاطمه سالاروند – -حمید پورآذری – چکامه چمن ماه – جواد مقدس- آیدین صمیمی مفخم- الکا هدایت- نیما عقیانی – ساتیار امامی- علی داریا- مناف یحیی پور- علی اصغر سید آبادی -رضا ساکی -محمد صفاجویی- – افسانه گیویان – حمیدرضا نجفی – فریبا نباتی – هادی حیدری – میترا بیات- فریبا نباتی – فاضل ترکمن-رودابه حمزه ای- رخساره قائم مقامی -آریا آرام نژاد- منیره حسینی -مسعود میری- رودابه حمزه ای- هاشم باروتی -مزدک موسوی -سمانه نائینی- محمد جاوید-زهرا مداح- بابک حیدری -معصومه بختیاری -رامیار منوچهر زاده-شادی قدیریان- علی ناجیان -آیدا وثوقی- ژینوس تقی زاده – سهراب کاشانی- حمید اسکندری- رضا صفریان- راضیه بهرامی- محمد حسین جنتی- جواد زهتاب- محمدرضا طاهری- مرتضی لطفی – فریدون عموزاده خلیلی – پریوش نظریه

زندانیان سیاسی

عماد بهاور، ضیاء نبوی، مسعود لدنی و مهدی محمودیان، چهار تن از زندانیان سیاسی نیز، از حسن روحانی حمایت کرده اند.
به گزارش جرس، مهدی محمودیان، افشاگر جنایات کهریزک و روزنامه نگار زندانی، در صفحه فیسبوکی روز سه شنبه خود نوشته است: "با آنکه فردا مجددا به زندان باز خواهم گشت و امکان رای دادن را نخواهم داشت اما برای نجات کشور از تحجر و جلوگیری از ویرانی بیشتر سرزمینم به یاد رهبران سبز در بندم و یاران دربندمان به تبعیت از آقای خاتمی عزیز رایم را به نام آقای روحانی ثبت خواهم کرد."

همچنین عماد بهاور، مسئول شاخه جوانان نهضت آزادی و عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران و زندانی سیاسی نیز اعلام کرد: "۱۲۰۰ روز است که به خاطر انتخابات ۱۳۸۸ زندان هستم، با این حال با جمع بندی شرایط به این نتیجه رسیدم که شرکت در انتخابات هم به نفع کشور است و هم به نفع جنبش."

همزمان، مسعود لدنی و ضیاء نبوی، دو زندانی سیاسی دیگر نیز، با اشاره به اینکه "انتخابات پیش رو را کاملا آزاد، رقابتی و منصفانه نمی پنداریم"، خواستار حمایت از حسن روحانی شدند.

این دو زندانی در پیامی مشترک خاطرنشان کرده اند که "فراموش نکرده ایم که بسیاری از رهبران اصلاحات همچنان در زندان بسر می برند و نیز از خاطر نبرده ایم که چه رنجها و مشقت ها برای حفظ حرمت و اعتبار آزادیمان کشیده شده است… اما به باور ما بهترین و معقولانه ترین رفتار انتخاباتی در شرایط موجود، انتخاب کسی است که بیشترین امید معقولانه از آن بر می خیزد و کمترین هزینه ممکن بر آن مترتب است و این انتخاب از نظر ما چیزی نیست جزء شرکت فعال در انتخابات و رای دادن به شخص آقای حسن روحانی."

جمعی از استانداران سابق

جمعی از استانداران اسبق نیز، امروز طی بیانیه ای از حسن روحانی در خصوص انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری حمایت خود را اعلام کردند.
به گزارش آفتاب، در بیانیه مذکور آمده است: "ضمن احترام به همه کاندیدای دوره یازدهم بدینوسیله مراتب پشتیبانی خود را از ایشان اعلام می‌داریم و از ملت نجیب و بزروار ایران خواهانیم که با رای خود در روز جمعه نماینده ملت ایران را معرفی کنند تا همچون گذشته نام کشورمان با افتخار و پرچم جمهوری اسلامی در همه جای عالم در اهتزاز و سرافراز بماند."

کمیته ایثارگران

کمیته ایثارگران انقلاب اسلامی نیز امروز طی بیانیه ای از دکتر حسن روحانی اعلام حمایت کرد.
به گزارش ایسنا، در متن این بیانیه آمده است: امروز و در این برهه تاریخی مهم، ما گروهی از خانواده شهدا، ایثارگران و بسیجیان ضمن اعلام حمایت از نامزدی جناب آقای دکتر حسن روحانی، از تمامی بزرگان و دلسوزان جریانهای وفادار به نظام مقدس جمهوری اسلامی اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب، می‌خواهیم تا با حمایت از ایشان، زمینه خلق حماسه سیاسی شگرف دیگری را فراهم آورده و زمینه دستیابی میهن اسلامی به جایگاه شایسته آن در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی را رقم زنند.

جبهه اعتدال گرایان

جبهه اعتدال گرایان نیز از کاندیداتوری حسن روحانی طی بیانیه ای حمایت کردند.
در متن این بیانیه آمده است: این که هاشمی به عنوان استوانه‌ی نظام با همه‌ی شوری که با ورودش به عرصه‌ی انتخابات ایجاد کرد و می‌توانست حماسه‌ی دیگری را خلق کند ناباورانه کنار گذاشته شد و خاتمی با همه‌ی شایستگی ها و محبوبیتش عرصه برایش آنچنان تنگ شد که نتوانست حتی نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود و ملت بزرگ ایران از وجود چنین شخصیت‌های توانمندی محروم شدند. اما به فضل الهی اینک شخصیتی مانند دکتر حسن روحانی می‌تواند این خلأ بزرگ را برای مردم ایران پر کند.

تعاونی های صیادی

جامعه صیادان ایران نیز از حضور حسن روحانی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام حمایت کرد.
این تعاونی با بیان اینکه، دیدگاه‌ها و نظرات این کاندیدا مورد حمایت این تعاونی و همه اعضای عضو آن است اعلام کرد که در روز ۲۴ خرداد ماه برای رای به دکتر حسن روحانی پای صندق های رای خواهیم رفت.

ستاد ائتلاف دکتر عارف و دکتر روحانی گچساران

به گزارش جرس، ستاد ائتلاف عارف و روحانی در شهرستان گچساران نیز، با صدور بیانیه ای اعلام کرد: در پی ائتلاف آقایان عارف و روحانی که منجر به حضور یکی از آنان جناب دکتر حسن روحانی گردید ، به پشتوانه رای میلیونی مردم ، حمایت خود را از ایشان اعلام و از مردم عزیز گچساران مصرانه میخواهیم که با حضور در انتخابات ریاست جمهوری و رای به دولت تدبیر و امید دکتر حسن روحانی ( منتخب خاتمی و هاشمی ) مسیر بازگشت به عقلانیت و نجات مردم از دشواریها و بحرانهای گذشته را فراهم آورند .


 
 

Things you can do from here: