6:32 صبح چهارشنبه، 20 آبان 1388
"گیلز کروگسگارد" تبعه دانماركی كه روز 13 آبان در حاشیه مراسم راهپیمایی در تهران بازداشت شده بود، آزاد شد.
به گزارش نوروز، روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب تهران با انتشار اطلاعیهای اعلام كرد: با توجه به تكمیل تحقیقات، دستور آزادی متهم یاد شده توسط بازپرس پرونده صادر و با تایید عباس جعفری دولتآبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران عصر سه شنبه به زندان اوین ابلاغ شد. بنابر گزارش اتحادیه روزنامه نگاران دانمارک، کروگسگارد برای کار بر روی یک تحقیق دانشگاهی درباره سیاست ایران به ایران سفر کرده بود.
بدرفتاری با زندانیان سیاسی زن ادامه دارد
6:17 صبح چهارشنبه، 20 آبان 1388
روز یکشنبه، هفدهم آبان ماه در خبرها آمده بود که رییس بند زنان زندان اوین همهی زندانیان زن سیاسی را از تماس تلفنی و ملاقات حضوری با خانوادههای خود محروم کرده است. بر اساس همین خبر، این تصمیم در پی آن گرفته شده است که پس از سرد شدن نسبی هوا، برخی زندانیان زن از هواخوری اجباری در ساعت شش بامداد امتناع کرده بودند. شبنم مددزاده، مهسا نادری، عاطفه نبوی، فاطمه ضیایی آزاد و نازیلا دهشتی، از جملهی این زنان هستند. در این زمینه با محمد اولیاییفرد، وکیل شبنم مددزاده، نایب دبیر دفتر تحکیم وحدت که از اسفند ماه سال گذشته در زندان به سر میبرد، گفتوگویی با رادیو زمانه انجام داده است که در پی میآید:
ابتدا از ایشان در مورد صحت و سقم این خبر میپرسم: احتمال میدهم این اخبار در مورد موکلام، شبنم مددزاده که چند روزی است تلفنش قطع شده، صحت داشته باشد. چون ایشان در تماسهایی که چند روز پیش با من داشت، همواره از این مسأله ناراحت بود که با توجه به برودت هوا، وسایل گرمازا، از جمله پتو و یا سایر وسایل لازم را در اختیار ندارند و دچار سرماخوردگی شدید میشوند. در عین حال، اجباراً باید به هواخوری بروند. از نظر سرویس بهداشتی هم وضعیت مناسبی ندارند و آب سرد است.
خانم مددزاده در مجموع از این مسائل غمگین بود و رنج میبرد. بنابراین تصور میکنم این خبر در مورد موکل من هم صحت داشته باشد. امیدوارم این مسأله هرچه زودتر برطرف شود و شرایط مساعدی برای زندانیان عقیدتی و سیاسی فراهم شود. آقای اولیاییفرد، گویا برخی زندانیان در بندهای زندانیان عادی نگاهداری میشوند و از این بابت هم مشکل دارند. بله، موکل من از این که در مورد ایشان تفکیک جرایم، آنگونه که در آییننامهی زندانها قید شده، صورت نگرفته، ناراضی است.
در حال حاضر، خانم شبنم مددزاده که عضو انجمن اسلامی و نایب دبیر شورای دفتر تحکیم وحدت بوده است، متأسفانه با سایر زندانیانی که ممکن است متهم به قتل شده باشند، شرور باشند و غیره، همبند و هماتاق است. این مسأله که میتوان گفت به نوعی، خلاف آییننامهی سازمان زندانها است، همواره موجب ناراحتی ایشان میشود.
در حال حاضر، اتهام خانم مددزاده چیست؟
اتهام خانم مددزاده که از تاریخ اول اسفندماه ۱۳۸۷، همراه برادرش آقای فرزاد مددزاده دستگیر شده است، محاربه و تبلیغ علیه نظام است. البته ما طی لوایحی که به دادگاه ارائه خواهیم کرد، اتهامات وارده به ایشان را رد میکنیم. در مدت ۹ ماهی که از دستگیری خانم مددزاده میگذرد، ایشان با قرار بازداشت موقت مواجه بوده. لایحهای نیز برای تبدیل قرار نوشتهام که تقدیم دادگاه خواهم کرد. در این لایحه نوشتهام که آزادی ایشان هیچگونه منافاتی با پرونده ندارد، وی میتواند آزاد باشد و در عین حال هم بیاید از خود دفاع کند.
آخرین پاسخی که به عنوان وکیل ایشان گرفتهاید، چه بوده است؟
فعلاً همین است که دادگاه ایشان در تاریخ ۱۴ آذر ۱۳۸۸ تشکیل میشود. دادگاه با حضور کارشناس وزارت اطلاعات برگزار میشود. زیرا در جلسهای که تشکیل شد، موکلین اتهامات را رد کردند و ریاست شعبهی ۲۸ گفت: «حال که اتهامات را رد میکنید، کارشناس وزارت اطلاعات نیز باید حضور پیدا کند تا ببینیم چه کسی درست میگوید و چه کسی مستندات در اختیار دارد.»
در رابطه با اعتراضی که زندانیان زن و از جمله موکل شما دارند و به خاطر آن از تماس تلفنی و دیدار با خانواده محروم شدهاند، اقدامی خواهید کرد؟
اگر این محرومیت برطرف نشود، قطعاً به دو مرجع لایحه خواهم فرستاد و اعتراض خواهم کرد؛ طی نامهای به دادگاه شعبهی ۲۸ و دیگری به ریاست زندان اوین، از آنها خواهان رفع مشکلاتی که موکلین و فعالین سیاسی در زندان با آن روبر هستند، خواهم شد.
مهدی محمودیان تهدید به تبعید شد
4:44 صبح چهارشنبه، 20 آبان 1388
مهدی محودیان، فعال حقوق بشر و روزنامهنگار اصلاحطلب در آخرین ملاقات خود به خانوادهاش گفته است که بازجویان از او خواستهاند تعهد بدهد برای چهار سال از تهران خارج شود و روزنامهنگاری را برای همیشه کنار بگذارد تا از زندان رهایی یابد.
به گزارش نوروز، محمودیان ۲۵ شهریورماه توسط نیروهای امنیتی در منزلش بازداشت شد و از آن تاریخ تاکنون در سلول انفرادی به سر میبرد. خانوادهاش وضع عمومی او را مناسب ارزیابی کردند اما به دلیل ناراحتی معده همچنان روزی هشت قرص مصرف میکند و از وضعیت غذایی زندان نیز به شدت ابراز نارضایتی کرده است. خانواده محمودیان امروز- چهارشنبه بیستم آبانماه- با دادستان تهران دیدار میکنند. این دیدار پس از تجمع خانوادههای زندانیان سیاسی جلوی دادستانی تهران ترتیب داده شده است.
به خانواده او وعده داده شده است در روزهای آینده تغییراتی در وضعیت او ایجاد میشود. محمودیان در تمام دوران زندان و سلول انفرادی تنها یک یا دو بار بازجویی شد و از یک هفته پیش بازجویی او بار دیگر آغاز شده است. بازجویان به او گفتهاند که یکی از اتهامهای او توهین به رهبری در یک جمع خصوصی است اما او این اتهام را موکدا رد کرده است.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر