سفرهای استانی احمدی نژاد ؛ مخالفت مجلس، اعتراض مردم
مهدی محسنی -
مخالفت دیوان محاسبات کل کشور
ديوان محاسبات كشور به دولت اعلام كرد استفاده از بودجههاي مصوب ساليانه كه در مجلس تصويب ميشود، براي بودجه سفرهاي استاني خلاف قانون است و ديوان محاسبات بر حسب وظيفه مانع تداوم چنين امري خواهد شد. محمود احمدينژاد در طول چهار سال رياست جمهوري خود در دولت نهم به هر استان دو دور سفر انجام داده و در جريان اين سفرها 6100 مصوبه داشته كه منابع آن از محل بودجههاي استاني تامين شده است.
در حالی که نمايندگان مجلس به استفاده دولت از اعتبارات بودجههاي مصوب ساليانه اعتراض كردهو خواستار رعايت دقيق قانون از سوي دولت شدند این اعتراضها نتيجه ای در بر نداشت. اما با آغاز دور سوم سفرهاي استاني محمود احمدی نژاد، وی با قيد و شرطهاي قانوني ديوان محاسبات روبرو شده است. ديوان محاسبات كل كشور به نمايندههاي مجلس گزارش داد كه اجازه نخواهد داد از بودجههاي ساليانه مصوب مجلس رقمي به اجراي مصوبات استاني اختصاص يابد. به گفته اعضاي كميسيون برنامه و بودجه مجلس، دولت تنها ميتواند از بودجه در اختيار رئيسجمهور براي تامين اعتبارات سفرهاي استاني استفاده كند.
در بودجه 88 تنها مبلغي معادل 60 ميليارد تومان در اختيار رئيس دولت دهم قرار دارد كه حتی جوابگوی هزینه سفرهای استاني به نحوی که در چهار سال اول انجام شد را نميدهد. به گفته یکی از نمايندگان مجلس هشتم "دليل اتخاذ اين تصميم اين بوده كه بودجههاي مصوب مجلس كه هر ساله به تصويب ميرسد براي طرحها و پروژههاي از قبل تعيين شده است و نبايد خرج طرحهايي شود كه در بودجه سالانه اعتبار مصوبي نداشته اند".
یکی از مسئولان ديوان محاسبات درباره نظارت این سازمان بر مصوبات سفرهای استانی گفت: "ديوان محاسبات بهدنبال درخواستهاي مجلس و اقدامات خلاف قانون بودجهاي كه صورت ميگرفت اعلام كرده كه مراقب است در سال جديد دولت بودجههاي استاني را به اجراي پروژههاي مصوب سفرهاي استاني اختصاص ندهد. رئيسجمهور اعتباري معادل 60ميليارد تومان در اختيار دارد و ميتواند از اين رقم هزينه كند البته اين رقم در بهترين حالت كفاف شش تا 10 پروژه را ميدهد. چرا كه احمدينژاد در حال حاضر به هر شهر 200 تا 300 ميليارد تومان پول ميدهد و استانداريها هم براي تامين كردن اين اعتبارها مجبور ميشوند بودجههايي كه قرار بود ابتداي سال به فلان پروژه مصوب و حتي ملي اختصاص يابد، تغيير مسير داده و براي اجراي مصوبههاي سفرهاي استاني خرج شود".
نمایندگان معترض سفر احمدی نژاد را لغو کردند
در حالي كه قرار بود هيات دولت در اولین سفر خود به اصفهان برود، به ناگاه اين سفر لغو و عليرضا ذاكراصفهاني، استاندار اصفهان خبر داد كه رئيسجمهور مايل بوده به اصفهان سفر كند اما نمايندههاي استان مخالفت كرده و خواستار لغو آن شدند و اعلام كردند تا مصوبات دور اول و دوم سفرها اجرايي نشود، نبايد سفر جديدي صورت بگيرد.
اين اتفاق در حالي رخ داده كه در يك سال گذشته بسياري از تذكرهاي شفاهي، كتبي و نطقهاي نمايندگان مجلس به اجرايي نشدن مصوبات دور اول و دوم سفرهاي استاني احمدی نژاد اختصاص داشت ودر برخی موارد در اقدامی کم سابقه استاندارها مجبور به ارائه توضيح مكتوب به مجلس شده و به دفاع از روند اجرایي مصوبات استاني شدند.
احمدی نژاد در دور اول سفرهایش اعلام داشته بود به استان هایی كه هنوز مصوبههاي دور قبل را اجرايي نكرده باشد، سفر نميكند تا مسئولان دولتي هر چه سريع تر به دنبال اجراي مصوبههاي قبلي باشند. در آن دوران اما این موضوع در حد اظهار نظر باقی ماند و در دور دوم با وجود اجرایی نشدن برخي از مصوبهها ، رئيس دولت نهم به تمام سي استان سفر كرد.
با این وجود در يكي از روستاهاي ايلام وقتي در برابر مردمي قرار گرفت كه عنوان ميكنند چهره روستا از دور اول سفر تا كنون هيچ تغييري نكرده، احمدی نژاد با "ابراز تاسف" گفت ديگر به روستا و شهري براي بار ديگر سفر نميكند "مگر آنكه چهره آن تغيير كرده باشد و خبري از فقر و كپرنشيني و... نباشد".
پیش از انتخابات دهم ریاست جمهوری اعتراضات نمایندگان چنان بالا گرفت كه علي لاريجاني به عنوان رئيس مجلس در پاسخ به تذكرهاي پياپي نمايندگان به يكي از نمايندههاي معترض به اجرايي نشدن مصوبات دولت پيشنهاد داد گزارش كاملي از مصوباتي كه هنوز از دور اول سفرها اجرايي نشده تهيه و به هيات رئيسه مجلس ارائه كند.
در آن هنگام مسئولان دولتي به سرعت در مقام پاسخ برآمده و علي سعيدلو، معاون اجرايي رياستجمهوري اعلام كرد 90 درصد مصوبههاي دور اول سفرهاي استاني اجرايي شده است. گرچه نمايندگان مجلس این آمار و ارقام را جعلی خواندند. در نهايت برخي از نمايندگان پيشنهاد تحقيق و تفحص از سفرهاي استاني را مطرح كردند و با وجود امضاي این طرح توسط بسیاری از نمایندگان، برخي از نمایندگان صاحب نفوذ اصولگرای مجلس بهخاطر نزديكي به انتخابات خواستار توقف تحقيق و تفحص شدند.
دغدغه دیگر دولت ؛ ترس از اعتراضات عمومی
پس از اعتراضات عمومی به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری زمزمه های بسیاری در مورد تغییر شیوه سفرهای استانی به گوش رسید. احمدی نژاد پس از انتخابات در روز حافظ تحت تدابیر شدید امنیتی و با بستن حافظیه به روی مردم در این مراسم شرکت نمود. وی همچنین بر خلاف سنت هر ساله در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها حاضر نشد.
در این شرایط احسان صالحی از نزدیکان کودتا به خبرگزاری فارس از کمرنگ شدن "دیدارهای مردمی رییسجمهور" ابراز نگرانی کرد و گفت: در این سفرها دیدارهای مردمی رئیس جمهور نباید كمرنگ شود.
صالحی افزود: "علاقه مردم به سفرهای استانی در انتخابات مشخص شد چراكه مردم با رای نزدیك به 25 میلیون این را نشان دادند و این موضوع مربوط به همه شهرها و شهرستانها بود كه مردم این سفرها را با تمام وجود حس كرده بودند؛ مردم منتظر آغاز مجدد این سفرها هستند".
در همین حال پیمان فروزش، نایبرییس کمیسیون اقتصادی مجلس هشتم و نماینده زاهدان در گفتوگو با ایرنا گفت "سفرهای استانی" باید "نرمافزاری" باشد. وی با اشاره به حضور کم رنگ تر اعضای هیات دولت در دور سوم سفرها تصریح کرد:" انتظار بر این است كه دردور سوم سفرها به صورت فیزیكی نباشد و با برنامه ریزیهای صورت گرفته و بر طبق گفتههای خودشان سفرها به صورت نرم افزاری خواهد بود".
با این حال احمدی نژاد در اولین سفر استانی رسمی خود در دولت دهم به استان خراسان رضوی رفت. این سفر با کاهش چشمگیر حضور مردم همراه بود. در بسیاری از مناطق نیز نسبت به عدم اجرایی شدن وعده های داده شده در سفرهای پیشین اعتراضات بسیاری ابراز شد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر