رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا: "منتظر صفایی فراهانی میمانیم"
8:46 صبح دوشنبه، 11 آبان 1388
"حرفهایی که رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا زد نشان داد او هنوز گذشته را فراموش نکرده است. کنفدراسیون فوتبال آسیا سهمیه ایران در کمیته اجرایی AFC را پس نمیگیرد. درحالی که اساسنامه تشکیلات آسیایی فوتبال تأکید دارد اعضا در صورت غیبتهای متوالی با خطر حذف کرسی مواجه میشوند اما رئیس کنفدراسیون آسیایی فوتبال گفت: «بدون شک رأیی که اعضای کنگره فوتبال آسیا به صفایی دادهاند تا پایان سال 2011 پس گرفته نمیشود چون ایران یکی از مهمترین کشورهای فوتبال آسیاست که ما نمیتوانیم این قدرت تصمیمگیری مسائل کلان فوتبال قاره را از ایران بگیریم.»"
این جمله شخص رئیس پاسخی قانعکننده بود بر این ابهام که رئیس سابق فدراسیون فوتبال آسیا و یکی از تصمیم سازان اصلی فوتبال آسیا که در پی اتفاقات پس از انتخابات در تهران بازداشت شده و تا به حال در اولین نشست کمیته اجرایی شرکت نکرده و اگرچه پروندهاش برای دادرسی به دادگاه ارسال شده اما بعید است در 24 نوامبر بتواند به عنوان نماینده ایران در اجلاس AFC شرکت کند. غیبتی که تعداد غیبتهای او را در اجلاس به عدد دو میرساند و بر اساس قوانین تنها یک امکان غیبت دیگر برایش باقی میماند. با این وجود بن همام که ریاست بر فوتبال آسیا را مدیون تلاشهای این عضو ایرانی هیأت اجرایی است به صراحت از تعدیل قوانین درباره کرسی ایران سخن گفت و اعلام کرد این کرسی پس گرفته نمیشود.
او در این باره گفت: «اگرچه صفایی به جلسات نیامده اما 23 عضو دیگر جای او را پر میکنند ولی همه ما به انتظار بازگشت این عضو اثرگذار تشکیلاتمان نشستهایم. در همه این سالها صفایی یکی از مؤثرترین و فعالترین اعضای تصمیمساز فوتبال آسیا بوده است. امیدوارم شرایط طوری شود که او هرچه زودتر به جمع ما برگردد. فراموش نکنید که فراهانی نماینده ایران و نماینده کشوری است که فوتبال قوی وقدرتمندی دارد. این کرسی متعلق به ایران است و به هیچ وجه پس گرفته نمیشود.»
کسب کرسیهای بینالمللی یکی از چالشهای همیشگی پیش روی ورزش ایران بوده است اگرچه در سالهای قبل داریوش مصطفوی، ناصر نوآموز و مهدی خبیری از ایران در کمیته اجرایی فوتبال آسیا عضویت داشتند اما با تغییر چارت مدیریتی حالا شرایط به گونهای است که سهمیهها به افراد تعلق میگیرد و فدراسیونهای ملی تنها میتوانند از نمایندگان شان حمایت کنند. یعنی کرسی تعلق گرفته به صفایی تنها در شرایطی برای ایران باقی میماند که شخص او از این فرصت استفاده کند.
ایران در سالهای گذشته یک کرسی بزرگ بینالمللی ورزشی را به دلیل تغییر مدیریت و عدم حمایت از نماینده ایرانی صاحب کرسی از دست داده است. کرسی عضویت در کمیته بینالمللی المپیک که در دولت اصلاحات با روی کار آمدن محسن مهرعلیزاده از دست رفت! مصطفی هاشمیطبا میتوانست عضویت افتخاری حضور در این نشستها را برای ابد در اختیار داشته باشد اما ایران از تنها بازوی اجرایی تصمیمگیرش درمجمعی بینالمللی محروم شد. فرصتی که حالا سال هاست در حسرتش میسوزد.
اتفاقی که شخص هاشمی طبا دربارهاش میگوید: «دیگر هیچ وقت نصیب ایران نمیشود.» و ادامه میدهد: «کشورهای مختلف برای چنین کرسیهایی در هر بخشی از ورزش که باشد سالها زحمت میکشند و کلی هزینه میکنند اما ایران همان معدود فرصتهایی که به دست میآید را به دست خود میسوزاند.» این درست همان عقیدهای است که بهرام افشارزاده دبیر کمیته ملی المپیک ایران دارد. او درباره سهمیههای بینالمللی میگوید: «یکی از کشورهای شرق آسیا کرسی IOC اش متعلق به وزیر اقتصادشان است که به جرم اختلاس به حبس ابد محکوم شده اما او هر بار برای حضور در جلسات از زندان با اسکورت به نشستها میرود و برمی گردد تا آن کرسی مهم را از دست ندهند.»
این اتفاق حالا شاید شرایطی مشابه با وضعیت صفایی دارد. او که به دلیل تخلفاتش باید محاکمه شود اما تا دو سال دیگر صاحب کرسی مهمی برای فوتبال ایران است. کمیته اجرایی بالاترین مقام تصمیم گیر در فوتبال آسیا است که همه سیاستگذاریها و برنامههای فوتبال قاره پس از تصویب این اعضای 24 نفره قابلیت اجرا پیدا میکند.
برگرفته از: خبرآنلاین
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر