۱۳۹۰ آبان ۱۲, پنجشنبه

فرزند حسن ارگ : مشکل دریاچه ارومیه با این دستگیری ها حل نمی شود

 
 

Sent to you by Protester via Google Reader:

 
 


مژگان مدرس علوم
  جـــرس: در حالیکه با عفو مشروط یازده تن از بازداشت شدگان آذری در مراسم افطاری دوم شهریور ماه موافقت بعمل آمده است، فردا دادگاهی برای سیزده تن دیگر از بازداشت شدگان آذری برگزار خواهد شد. بهروز ارگ فرزند حسن ارگ زندانی آذری 53 ساله در خصوص برگزاری دادگاه برای پدر و دیگر فعالین آذری به "جرس" می گوید: "قرار است روز دوازدهم برای سیزده نفر از کسانیکه در منزل آقای عوض پور دستگیر شده اند به اتهام تجمع در جهت اقدام علیه امنیت ملی دادگاه برگزار کنند. این در حالی است که وکلا می گویند ما پرونده را مطالعه کردیم و موردی پیدا نمی کنیم که اینها محکوم شوند."

  

روز دوم شهریور ماه سال جاری 29 تن از فعالین آذربایجان که برای شرکت در مراسم افطاری منزل پدری مصطفی عوض پور گرد هم آمده بودند تا در خصوص مشکل دریاچه ارومیه راهکاری پیدا کنند و به مسئولین نامه ارسال کنند. اما با یورش ماموران امنیتی جمعی از فعالین مدنی بازداشت شده و برای چهارده  تن از آنها حکم چهار ماه حبس تعزیری و بیست ماه حبس تعلیقی به مدت چهار سال در آمده است صادر شد.

احمد علیزاده، یوسف سلحشور، یاسر سلمانی رضایی، عبداله صدوقی، مصطفی عوض‌پور، ایلقار کریمی، فرزاد مهدوی، علی شیرناک، مهدی مهاجری، محمد علیمرادی، قادر نوروزی از فعالین مدنی هستند که با گذراندن نیمی از دوران محکومیت با عفو مشروط آنها موافقت بعمل آمده است.

بهروز فرزند حسن ارگ با گلایه از نحوه برخورد با فعالین مدنی ادامه می دهد: "در حقیقت پدرم و فعالان مدنی دیگر در منزل آقای عوض پور برای صرف افطاری و نوشتن نامه ای برای فرمانداری و طرح اعتراضات خود در خصوص مسئله دریاچه ارومیه جمع شده بودند که متاسفانه به آنجا یورش آوردند و آنها را دستگیر کردند. آنها به مدت یکماه در اطلاعات بودند وبیش از یک ماه هم در زندان تبریز محبوس هستند. چند وقت پیش پانزده نفر از دستگیرشدگان را به چهار ماه حبس تعزیری و بیست ماه حبس تعلیقی محکوم کرده اند اما پدرم و دوازده نفر دیگر پرونده اشان را به دادگاه انقلاب فرستاده اند و آنجا هم دوازده آبان وقت برگزاری دادگاه را اعلام کرده است. علتی هم بیان نمی کنند چرا اینقدر بررسی پرونده این سیزده نفر طول کشیده است."

ارگ با اشاره به فشارها و دستگیری های پدرش در طول سالهای فعالیت مدنی اضافه می کند: " پدر من هم مدام دغدغه این مشکلات را دارد و فعالیت مدنی می کرد و بطور میانگین یکی  دو بار در سال به اطلاعات احضار می شود و مورد بازخواست قرار می گیرد که این بار گویا می خواهند حکم برای ایشان صادر کنند. حساسیت روی ایشان زیاد است در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال 88 هم ما دو ستاد در حمایت از میرحسین موسوی داشتیم که آن زمان بخاطر دیداری که با آقای موسوی داشتند او را به بازپرسی بردند و چهل روز آنجا نگهشان داشتند و پانصد هزار تومان هم جریمه نقدی شدند. "

او با اشاره به سن بالای پدرش بیان می کند: "شنبه ها ملاقات تلفنی با پدرم داریم. که خوشبختانه با سایر فعالین مدنی آذری در یک جا هستند و وضعیت روحی خوبی دارند. اما در سن 53 سالگی از نظر جسمی ناراحتی و آسم دارند و بخاطر هوای آلوده آنجا سینه اشان چرک کرده و عفونی شده و وضعیت ریه هایش اصلا خوب نیست."

 

بهروز ارگ سخنان خود را با پرداختن به مشکل دریاچه ارومیه به پایان می برد: "ببینید مشکل دریاچه ارومیه با این دستگیری ها حل نمی شود این مشکل از پانزده و بیست سال پیش است بخاطر سد هایی که به هدف بالا بردن کشاورزی  زده شده که مشکل کارشناسی دارد و باعث شده که آب ورودی دریاچه قطع شود و دریاچه دارد خشک می شود و هر دو روز یک سانتی متر پایین می آید و کم عمق تر می شود. حدود ده میلیارد تن نمک است که با خشکی دریاچه به هوا می رود و حتی کشورهای منطقه را تهدید می کند و با وزیدن باد تند کلا کشاورزی اینجا فلج می شود. مسئله خیلی بحرانی تر از این است که اینها آن را طولانی کرده اند و مدام وعده و وعید داده می شود اما هیچ کار اساسی صورت نمی گیرد و دریاچه روز بروز پایین تر می رود."

 

 

 


 
 

Things you can do from here:

 
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر