۱۳۸۹ مرداد ۲۲, جمعه

شنود جلسات؛ واترگیت به سبک ایرانی

 
 

Sent to you by Protester via Google Reader:

 
 

via جنبش راه سبز - همه گزارش‌ها by جنبش راه سبز on 8/12/10

نیلوفر زارع
جرس: شنود جلسات گروه ها و چهره های  اصلاح طلب در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته تنها یکی از فعالیت های غیرقانونی و خرابکارانه ای است که سردار مشفق از مسوولین ارشد اطلاعاتی قرارگاه ثارالله سپاه بدان اذعان کرده است. او در سخنرانی خود سربازان گمنام امام زمان را مجری شنود این مکالمات معرفی کرده است. عنوانی که در ادبیات رسمی مقام های جمهوری اسلامی معمولا درباره پرسنل وزارت اطلاعات به کار می رود. پیش از افشای سخنان او نیز بسیاری از معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری اطمینان داشتند که پروژه کودتای انتخابات با هماهنگی مقام ها و نهادهای ارشد حکومت انجام شده اما سخنرانی سردار مشفق سندی مهم برای اثبات موضع اصلاح طلبان مبنی بر تقلب سازمان یافته در انتخابات است. تقلبی که با سرکوب بی سابقه احزاب اصلاح طلب،روزنامه نگاران و نهادهای مدنی از فردای انتخابات توام شد و بعد از گذشت بیش از یک سال هنوز از ابعاد آن کاسته نشده است.

 آمران این کودتا که برخی از ارشدترین نیروهای حکومت را شامل می شوند به دلیل برخورداری از مصونیت آهنین در حاشیه امن قرار گرفته اند اما برخی از تئوریسین ها و مجریان این پروژه هنوز حتی از تاریکخانه ها بیرون نیامده اند. در این میان افشای نوار سخنرانی سردار مشفق که حاوی اعتراف به ده ها فقره فعالیت غیرقانونی در روند برگزاری انتخابات است سندی محکم به دست اصلاح طلبان داده تا بر حقانیت موضع خود مبنی بر تقلب در انتخابات ریاست جمهوری پافشاری کنند. شکایت اخیر هفت چهره سرشناس اصلاح طلب از سردار مشفق و نهاد نظامی- اطلاعاتی متبوع وی نیز در همین راستا انجام شده است. به جهت اهمیت این شکایت نامه، "جرس "طی سلسله گزارش هایی به بررسی محورهای آن پرداخته و با واکاوی اهداف و انگیزه های سناریست های تقلب، زمینه های شکل گیری کودتای انتخاباتی را تشریح خواهد کرد. در  بخش اول این گزارشها، آن بخش از شکایت اصلاح طلبان که مربوط به اختلال در سیستم های مخابراتی در روز انتخابات ریاست جمهوری است مورد بررسی قرار گرفت و در این بخش فعالیت های غیرقانونی برای شنود جلسات اصلاح طلبان و تلاش برای ایجاد اختلاف میان رهبران جنبش سبز مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

دفاع از رسوایی

 

سردار مشفق در سخنرانی خود انواع و اقسام ترفندها برای مهندسی انتخابات را تشریح کرده که یکی از آنها شنود جلسات چهره های اصلاح طلب است. ادعاهای او درباره محتوای جلسات شنود شده، از سوی اصلاح طلبان مورد تکذیب قرار گرفته اما نفس اعتراف به شنود جلسات کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری نه تنها قابل پیگیری که قبول یک رسوایی بزرگ است. رسوایی از جنسی که در سال 1974 وقتی گریبان حزب جمهوری خواه آمریکا را گرفت بزرگترین رسوایی تاریخ سیاسی آن حزب را رقم زد. در ماجرای واترگیت  تعدادی از ماموران اف‌بی‌آی در جریان انتخابات ریاست جمهوری وارد ساختمان هتل واترگیت محل استقرار ستاد انتخاباتی حزب دموکرات شدند و دستگاه‌های شنود کار گذاشتند و سپس اسناد و مدارکی را برای اهداف مختلف به سرقت بردند. زمانی که این اقدم غیر قانونی با پیدا شدن یک نوار کاست توسط یک مامور حراست هتل بطور تصادفی لو رفت ، روزنامه واشنگتن پست از طریق دو تن از روزنامه نگاران خود آن را به اطلاع افکار عمومی رساند. بعدها مشخص شد که چنین اقداماتی قبلا به طور مکرر انجام گرفته بوده‌ و تحقیقات بعدی نشان داد که عمق این گونه فعالیت‌های جاسوسی بسیار گسترده بوده ‌است. ابتدا چنین تصور می‌شد که این قانون شکنی توسط افراد دون‌پایه طراحی و هدایت شده‌است. اما پس از آنکه "ریچارد نیکسون" از تحویل نوارهای ضبط شده به کمیته قضایی مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا خودداری کرد پای رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا  نیز به میان کشیده شد. کنگره تصمیم به استیضاح او گرفت و او در نگرانی از استیضاح به ناچار از سمتش استعفا داد.

 

سخنان سردار مشفق درباره شنود جلسات اصلاح طلبان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته دقیقا یک نسخه ایرانی از ماجرای واترگیت را به ذهن می آورد با این تفاوت که وقتی در ایالات متحده این ماجرا افشا شد هیچ یک از آمران و عاملان ماجرا حتی جرات اشاره به این رسوایی را نداشتند اما در ایران سردار مشفق با افتخار از فعالیت غیرقانونی شنود جلسات اصلاح طلبان دفاع کرده و این رسوایی را یک برگه افتخار برای جناح حاکم دانسته است. او در بخشی از سخنرانی تازه افشا شده خود توضیح داده که ماموران اطلاعات به طور دائم فعالیت های میرحسین موسوی در روند انتخابات از جمله ملاقات های وی با متقاضیان ملاقات و هوادارانش را کنترل کرده و مواردی را که برای عملیات روانی علیه  ایشان مناسب تشخیص می دادند منتشر می کردند. وی درباره دیدار گروهی از چهره های ملی- مذهبی با میر حسین موسوی گفته است که : ".....به لطف امام زمان و به برکت تلاش سربازان گمنام، خبر این جلسه منتشر شد. ما ظرف 24 ساعت خبر را برای مردم منتشر کردیم تا بگوییم که مردم این( مهندس موسوی) دارد دروغ می گوید و دستش پشت صحنه با جریان رادیکالی است که علیه نظام شمشیر کشیده اند..."

 

در شکایت هفت چهره اصلاح طلب از سردار مشفق و نهاد نظامی- امنیتی متبوع وی سوال هایی کلیدی درباره ماهیت و نیت آمران و مجریان شنود جلسات انتخاباتی اصلاح طلبان طرح شده است. آنها با اشاره به بکارگیری عبارت:" به برکت تلاش سربازان گمنام" گفته اند این عبارت حکایت  از آن دارد که ماموران نظامی - اطلاعاتی برای کسب خبر از ملاقات های مهندس موسوی از ابزار اطلاعاتی استفاده می کردند و از نتیجه کار اطلاعاتی خود برای تبلیغات علیه نامزد رقیب آقای احمدی نژاد بهره می گرفتند. اصلاح طلبان سپس سوال کرده اند که  واقعا با کدام مجوز چنین فعالیت هایی برای تخریب رقیبان آقای احمدی نژاد تدارک دیده شده است؟ کدام قانون و مقررات اجازه می دهد که یک گروه سیاسی و حزبی با استفاده از امکانات نظامی و اطلاعاتی تحت پوشش سازمانی اطلاعاتی به چنین فعالیت غیرقانونی علیه یک کاندیدای قانونی انتخابات ریاست جمهوری دست بزند؟  سلسله مراتب تصمیم گیری برای انجام این اقدامات چه کسانی بوده اند؟ چنین سوال هایی بی پاسخ مانده اند. در عوض پرسش کنندگان که اکنون با قید وثیقه از زندان آزاد هستند خود را آماده بازگشت دوباره به زندان می کنند.

 

در فاصله دو روز پس از انتشار شکایت نامه اصلاح طلبان، "محسن صفایی فراهانی" یکی از هفت امضا کننده این شکایت، از سوی نهادهای امنیتی به زندان فراخوانده شده است. ناظران پیش بینی می کنند که برخی دیگر از امضاکنندگان نیز طی روزهای آینده به زندان بازگردانده شوند. بازگشت شاکیان پرونده سردار مشفق به زندان ثابت می کند که تئوریسین ها و مجریان تقلب در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته نقش کلیدی خود برای تداوم بخشیدن به خفقان سیاسی و تسلط بر قوه قضاییه را حفظ کرده اند.

 

سناریوی تکراری، نتیجه تکراری

 

یکی از اهداف همیشگی شنود جلسات اصلاح طلبان از سوی نهادهای اطلاعاتی یافتن سرنخ هایی از اختلاف میان افراد و گروه های اصلاح طلب بوده است. آنها جلسات را شنود می کنند تا نقاط اختلاف را پیدا کنند و بعد با بزرگنمایی اختلافها فضای سوء تفاهم و بدبینی میان طیف گسترده جریان اصلاح طلب را حاکم کنند. سخنانی که سردار مشفق درباره شنود جلسات اصلاح طلبان گفته است نیز دقیقا مبتنی بر همین کارکرد است. او در جای جای سخنرانی اش نقل قول هایی را از زبان چهره های برجسته اصلاح طلب مطرح کرده و مدعی شده که آنها در جلسات درون گروهی خود نسبت به یکدیگر بسیار بدبین و بی رحم هستند. برای مثال او ادعا کرده  نهاد نظامی- اطلاعاتی متبوعش مطالبی که توسط بهزاد نبوی علیه "میرحسین موسوی" و "مهدی کروبی" ابراز شده را  بدست آورده و در اختیار آنان قرار داده است.

 

وی از قول بهزاد نبوی نقل می کند: اگر کروبی نرفت کنار، می رویم مدیریتش را در دوران بنیاد شهید بررسی می کنیم و از دوران بنیاد شهید او فساد اقتصادی پیدا می کنیم و بزرگش می کنیم و مطرح می کنیم تا خودش برود کنار. اگر هم پیدا نکردیم یک فساد برایش می سازیم...... در ارتباط با میرحسین هم ... اگر میرحسین کنار نرفت عکس خانمش را که قبل از انقلاب بی حجاب است منتشر می کنیم و به گوشش می رسانیم که اگر نروی کنار ما منتشر می کنیم."  هفت اصلاح طلبی که از سردار مشفق شکایت کرده اند تمام نقل های  ادعایی این سردار سپاه را کذب محض خوانده اند اما در نظر آنان نکته مهم آن است که سخنران اعتراف کرده "از این قصه به اصطلاح مستند به اقدامات اطلاعاتی، برای ایجاد اختلاف میان اصلاح طلبان استفاده شده است." آنها بر همین اساس این پرسش را پیش کشیده اند که یک گروه نظامی – اطلاعاتی چه اختیاراتی دارد که با استفاده از موقعیت و امکانات خود دست به چنین بازی های سیاسی غیرقانونی و غیراخلاقی، براساس مطالب کذب، علیه رقیبان یک نامزد انتخاباتی بزند؟  اصلاح طلبان همچنین خواهان پاسخ حکومت به این سوال شده اند و گفته اند که "اگر این اقدامات در چارچوب یک برنامه از پیش طراحی شده برای شکست رقبای آقای احمدی نژاد توسط این نهاد نظامی- اطلاعاتی تعریف نشود چگونه می توان آنرا توجیه کرد؟"

 

با این حال شکست های پیاپی تاکتیک اختلاف افکنی میان رهبران و گروه های حامی جنبش سبز نهادهای امنیتی حکومت را متقاعد به کنار گذاشتن این تاکتیک نکرده است.این نهادها پس از انتخابات ریاست جمهوری بارها و بارها به تلاش برای شکاف میان اصلاح طلبان دست زده اند و تا جایی پیش رفته اند که حتی مدعی تنش سیاسی و خانوادگی میرحسین موسوی و "زهرا رهنورد" شده اند. از آنجا که ادعاهای آنها پیرامون اختلاف رهبران جنبش سبز به طور کامل عاری از حقیقت است کوچکترین کمکی به پیشبرد پروژه جنگ روانی حکومت علیه اصلاح طلبان نخواهد کرد. موفقیت سناریوهای جنگ روانی در گرو برخورداری سناریست های آن از هوشمندی و تسلط بر زمین بازی است. ویژگی هایی که سناریست های کنونی حکومت ظاهرا از آن بی بهره اند.

 

آنها هراز چندگاهی سخنانی از قول رهبران جنبش نقل می کنند یا دست به کار دادن اخباری می شوند که بلافاصله مورد تکذیب قرار می گیرد. در صورتی که اگر تئوریسین های جنگ روانی حکومت در کار خود خبره بودند اخبار و اطلاعات آنها باید برای مدتی اصلاح طلبان را سرگرم می کرد و فضای بدبینی را میان آنها حکم فرما می ساخت. این که اکنون رهبران جنبش سبز در داخل حداکثر همسویی را با یکدیگر دارند و به رغم همه فشارهای سیاسی و امنیتی طی ماه های پس از انتخابات  بر تنوع طیف های حامی جنبش سبز افزوده شده است روشن ترین دلیل از شکست پروژه های جنگ روانی است. این واقعیتی است که نهادهای امنیتی و اطلاعاتی حکومت حاضر به پذیرفتن آن نیستند.

 

ادامه دارد

 


 
 

Things you can do from here:

 
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر