۱۳۹۰ مهر ۱۸, دوشنبه

برداشت ۹ برابری کشورهای همسایه از میادین مشترک نفتی ایران


برداشت ۹ برابری کشورهای همسایه از میادین مشترک نفتی ایران

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس وعده داد کار بهره برداری از میدان مشترک گازی میان ایران و قطر را تا سی ماه دیگر آغاز کند این در حالی است که ایران یازده سال در برداشت از این میدان مشترک، تاخیر کرده است.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به تدوین طرح تولید زودهنگام از لایه نفتی پارس جنوبی از آغاز نخستین برداشت نفت از این میدان مشترک با قطر حداکثر تا ۳۰ ماه آینده خبر داد و گفت: " برای توسعه زودهنگام نفت سرمایه گذاری ۱۵۰ میلیون دلاری در دستور کار قرار دارد."
موسی سوری در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت طرح توسعه لایه‌های مشترک نفتی پارس جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر در طرف مشترک، قطر با مشارکت یک شرکت دانمارکی توسعه و افزایش برداشت نفت از این میدان مشترک در خلیج فارس را شتاب داده است، گفت:" در حال حاضر قطر با ضریب بازیافت ۱۰ درصد تولید از این میدان مشترک نفتی در خلیج فارس را آغاز کرده است."
بر اساس گزارش‌ها ایران با آنکه  ۱۳ میدان مستقل و ۶ میدان مشترک از ۳۵ میدان هیدروکربوری خلیج فارس یعنی سهم قابل توجهی از منابع دریایی را به خود اختصاص داده است اما بر اساس گزارشهای رسمی، کشورهای عربی همسایه  ۹ برابر ایران از این میادین مشترک برداشت می کنند.
وجود ۳۵ میدان مشترک نفتی و گازی در دریا و خشکی با کشورهای همسایه نشاندهنده وضعیت ویژه و در عین حال بحرانی ایران است. ایران با کشورهای همسایه یعنی عراق، ترکمنستان، کویت، عربستان، قطر، امارات و عمان دارای مخازن اشتراکی است و در چند میدان مهم نفت و گاز، ایران با کشورهای حاشیه خلیج مشترک است. میدان گازی فوق عظیم پارس جنوبی که در ادامه به میدان شمال تبدیل می‌شود، با کشور قطر مشترک است. این میدان یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین میادین اشتراکی ایران و دنیا است. درحالی که کشور قطر از سال ۱۹۹۱ برداشت از این مخازن را آغاز کرده و اکنون داراری ۲۰ دستگاه دکل حفاری است، ایران تنها صاحب دو دکل در این میدان بسیار مهم و مشترک است و برداشت خود را یازده سال بعد از قطر آغاز کرده است.
اکنون مشخص نیست وقتی قرار است سی ماه دیگر برداشت از میدان مشترک قطر از سوی ایران آغاز شود، چند سال از قطری‌ها عقب خواهیم بود؟


--
اعتراض به خشک شدن دریاچه ارومیه، رودخانه زاینده رود و ترک برداشتن سقف سی و سه پل اصفهان ارزش حمایت کامل را دارند

آیا برای آزادی موسوی و کروبی درخواست خودتان را ثبت کرده اید؟ اینجا
دیکتاتورها یکی یکی به پایان راه می رسند: قذافی، اسد و ...
سبز مي مانيم، تا هميشه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر