۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۴, جمعه

آخرین گزارش ها از اعتصاب عمومی در ۱۵ شهر کردنشین و فضای ملتهب شهرها

علیرضا حسینی

جــرس: طبق آخرین گزارش ها از مناطق و شهرهای کردنشین ایران، دامنه اعتصابات سراسری و اعتراضات وارده به اعدامهای اخیر، شهرها ی مختلف را به تعطیلی کشانده و پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت ماه ۸۹، پانزده شهر کردنشین ایران و سه شهر دیگر، شاهد اعتصاب عمومی، دست از کار کشیدنِ مردم و همچنین درگیری های پراکنده بود.

این اعتصابات سراسری، در پی فراخوان گروهها، نهادها و فعالان سیاسی- مدنی، در جهت اعتراض به اجرای احکامِ ناگهانیِ پنج زندانی و همچنین توقف اجرای احکام ناعادلانۀ اعدام زندانیان سیاسی صورت گرفت، که با استقبال مردم و کسبۀ شهرها و مناطق کردنشین روبرو شد.

براساس گزارشهای منابع خبری، در شهرهای سنندج، مریوان، مهاباد، نوسود، بانه، دهگلان، سقز، پاوه، جوانرود، کامیاران، دیواندره، بوكان، اشنویه، بیجار، پیرانشهر و همچنین بخشهای زیادی از ایلام، کرمانشاه، اسلام آباد، ماکو، بازرگان و ارومیه نیز، اعتصابات عمومی و اعتراض به اعدام زندانیان سیاسی فراگیر بوده و در بیشتر شهرها مردم با تجمع در نقاط اصلی و مرکزی شهر، به نمایش اعتصاب خود پرداختند. در برخی شهرها نیروهای انتظامی صاحبان پاساژها ومغازه ها اجبار کرده بودند که مغازه ها را بازکنند که این مسئله با مقاومت و درگیری مردم مواجه گردید.


مهاباد
به گزارش سامانه خبری «کردستان میدیا»، همزمان با شهرهای مختلف کردنشین، مردم مهاباد نیز در اعتراض به اعدام پنج زندانی  و در پاسخ به فراخوان اعتصاب عمومی، بصورت یکپارچه بازارها را تعطیل نموده و کارمندان زیادی نیز به این اعتصاب پیوستند و ادارات نیز نیمه تعطیل بود. 
همزمان نیروهای نظامی و انتظامی در نقاط مختلف شهر مستقر بوده و به صورت پیاده و سواره در حال گشت های ویژه هستند و فضای کاملاً امنیتی بر آن شهر حاکم است.


سنندج
به گزارش «کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی»، همراه با اعتصاب عمومی در شهرهای کردستان، در شهر سنندج نیز، از آغاز صبح ابتدائا بخش اصلی و سپس بیشتر نقاط شهر به تعطیلی کشیده شد و بنا به گزارش این منبع، در خیابان کمر بندی سنندج و در پی درگیری مردم با نیروهای نظامی و تیراندازی به سوی مردم، دو نفر از تظاهرکنندگان زخمی شده‌اند و فضای بخشی از شهر ملتهب گزارش شده است. گزارشی دیگر از شاهدان عینی خاطرنشان کرد "حتی ماموران پلیس راهنمای و رانندگی را از سطح سنندج جمع آوری كرده و تعدادی نیروی مسلح موتور سوار را كه یونیفورم نظامی پوشیده و مجهز به سلاح هستند، در سطح شهر مستقرند."

سامانه های خبری  کردستان، پیش از این اعتصابات صورت گرفته در سنندج را چنین گزارش داده بودند: "شهر در وضعیتِ تعطیل قرار دارد. میدان آزادی، خیابان فردوسی، خیابان های ششم بهمن، شریف اباد، انقلاب، امام خمینی، وکیل، آبیدر تعطیل است. در شهرک صنعتی و فلزکاران یک نفرهم مغازه اش را باز نکرده و پاساژهای عمومی و تجاری تعطیل‌اند. بازار و گذر قدیمی اصف و براتیان و همه مغازهای تابعه تعطیل هستند. تنها ادارات دولتی باز کرده‌اند نیروهای امنیتی و انتظامی با ماشین‌هایشان آمد و رفت می‌کنند و کنار بانک‌ها و ادارات دولتی گروه گروه ایستاده‌اند..."


کامیاران
این منباع خبری همچنین خاطرنشان کردند "در کامیاران (شهر فرزاد کانگر) نیز شهر تعطیل بوده و نیروهای امنیتی درسطح شهر مستقرند و در حال گشت زنی می باشند. مردم اعتصابی شهر عموما به طرف خانه فرزاد کمانگر راهی هستند و تجمع گسترده ای درمقابل خانه فرزاد کمانگر تشکیل شد." 
گزارش تکمیلی از کردستان مدیا نیز افزود "ماموران با هدف دامن زدن به فضاى رعب و وحشت از مردمى كه در برابر منزل كمانگر تجمع كرده اند فیلمبردارى مى كنند و حكومت نظامى غیر رسمى و جو پلیسی در شهر حاكم است."


بوکان 
سامانه خبری روژهالات همچنین گزارش داد اقدام هماهنگ مردم بوکان در پیوستن به اعتصاب عمومی، سبب قطع خطوط تلفنی شهر شده و میادین و نقاط حساس شهر از جمله‌ فلکه‌ فرمانداری، بلوار کردستان، چهاررا‌ه شهربانی، چهارراه مولوی، فلکه‌ اسکندری، چهار راه استاد حقیقی، خیابان مولوی شرقی و غربی، به‌ کنترل نیروهای امنیتی در آمد.
مدارس تمام مقطع تحصیلی خود به خود به تعطیلی کشیده شده و دانشجویان دانشگاه آزاد و پیام نور به‌ کلاسهای درس نرفته‌اند و عملا حکومت نظامی اعلام نشده حکم فرماست و با این فضای ملتهب ، احتمال هرگونه درگیری وجود دارد.


دهگلان
کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی نیز گزارش داد که همزمان با اعتصاب سراسری در شهر های مختلف، گروهی زیادی از مردم دهگلان نیز به خیابانهای این شهر آمده و فضای شهر با وجود استقرار نیروهای نظامی و انتظامی، ملتهب و امنیتی گزارش گردید.


نوسود
خبرگزاری کردستان نیز گزارش داد که همزمان با اعتصاب عمومی در شهرهای دیگر، نوسود نیز به این موج پیوست و در پی درگیری لفظی یك پیرمرد در محله شوشمی با ماموران، درگیری بین مردم و نیروهای انتظامی بوقوع پیوست. 
این گزارش از شهر مرزی نوسود در این زمینه تصریح کرد "چون ترخیص گمرك مرزی فقط در روزهای پنجشنبه صورت می گیرد، كسبه بازار مرزی كركره ها را در حمایت از اعتصاب پایین كشیدند كه با مقاومت و فحاشی پلیس روبه رو شدند. اما در پی بی اعتنایی كسبه به هشدار پلیس و پس از ضرب و شتم یك پیرمرد ناتوان توسط ماموران، درگیری آغاز و شهر به خشونت كشیده شد . این گزارش متذکر شد "هم اكنون محله شوشمی در دود و صدای تیرهوایی است ."


مریوان
گزارش روژهالات از شهر مریوان نیز حاکی از آن بود که فضای تعطیلی بر آن شهر حکمفرماست و به غیر از برخی مدارس و ادارات دولتی که اجبار و تهدید در کار بوده، در سطح شهر مغازه‌ها تعطیل کرده اند.
تمام اماكن كسب در پاساژهای زاگرس، مولوی، میلاد، مجتمع كردستان، پاساژهای احمد نجار، حمه چاوا، حاجی ویسی، جاجی عمر، چهار راه اصلی بسوی آموزش و پرورش، شبرنگ به سمت دار سیران، خیابان حاكی، چهار راه بایوه به طرف میدان استادیوم به كلی تعطیل است. در بازار اورامی ها غالب مغازه ها تعطیل می باشد. فضای شهر كاملا نظامی و امنیتی گزارش شده و ماموران اقدام به فیلمبرداری از سطح شهر می کنند.


سقز
به گزارش سایت «سقزنیوز»، اعتصاب سراسری کردستان، این شهر را نیز فراگرفته و به گزارش این سایت، اکثر بازارها و مراکز داد و ستد شهر در محله های شهناز، سیلو، کریم آباد، حمال آوا کاملا تعطیل گشته و در نقاط دیگر شهر نیز در اعتراض به اعدام پنج زندانی سیاسی، شمار چشمگیری از مغازه ها تعطیل شد.
طبق آخرین اخبار دو نفر بنامهای ناصر رحمانی و کریم رحیم سرا در سقز بازداشت شده اند.


ارومیه
خبرگزاری ها همچنین گزارش دادند بر اساس اخبار رسیده از دانشگاه ارومیه، درگیری سختی میان دانشجویان معترض و اعتصابی، با ماموران انتظامی صورت گرفته و دانشجویان از رفتن به کلاسها خودداری کرده اند و متعاقب آن نیروهای انتظامی نیز به خوابگاه دانشجویان یورش برده و درگیری هایی رخ داده است. طبق آخرین گزارش ها، دانشجویان کرد دانشگاه ارومیه و بخش کرد نشینِ ارومیه (شهرک شهریار و مناطق اطراف) نیز، دست به اعتصاب زده اند.

 

 

در همین راستا شهرهای پاوه، بانه، دیواندره٬ اشنویه، پیرانشهر، ایلام، کرمانشاه، اسلام آباد، بیجار و جوانروداکثر مغازه ها تعطیل کرده و در ماکو و بازرگان نیز، بیش از نیمی از مغازه ها به حال تعطیل در آمدند.

 

 

لازم به ذکر است فرزاد کمانگر، علی حیدریان، فرهاد وکیلی، شیرین علم‌هولی و مهدی اسلامیان، پنج نفری بودند که روز یک‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ماه، در زندان اوین اعدام شدند.

طبق نظر کارشناسان، وکلا و همچنین صاحبنظران، روند دادرسیِ پرونده آنان هنوز تکمیل نشده و پرونده سه تن از اعدام شدگان در مرحله بازنگری قرار داشت و همچنین هیچ یک از وکلا و خانواده ها در جریان اجرای این احکام قرار نگرفتند.


-
سبز مي مانيم، تا هميشه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر