۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۴, جمعه

اعتصاب عمومی و حاکمیت جو پلیسی - امنیتی در شهرهای مختلف کردستان

  جــرس: در پی فراخوان گروهها، شخصیت ها، نهادها و همچنین فعالان سیاسی- مدنی برای راه اندازی اعتصاب عمومی و اعتراض به اجرای احکامِ ناگهانیِ پنج زندانی که چهار نفر از آنها کُرد بودند، شهرهای مختلف کردستان امروز پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت ماه ۸۹، شاهد استقبال گروههای کثیری از مردم و کسبه از اعتصاب و همزمان حاکمیت جو پلیسی- امنیتی در شهرهای کرد نشین کشور بود.

 

یک روز پس از اجرای حکم ناگهانیِ اعدامِ پنج زندانی در زندان اوین تهران، گروههای مختلفی جهت اعتراض به این اقدام، از تمام مردم شهرهای کردنشین را دعوت کردند تا در یک عمل هماهنگ، به اعتصاب عمومی و اعتراض مدنی مبادرت ورزند.

بنا به گزارش «کمیته اعتراض واعتصاب عمومی درشهرهای کردستان»، از روز قبل تراکتها ، پوسترها وعکس های فرزاد کمانگر و دیگر اعدامیان و همچنین فراخوانِ برگزاری اعتصاب عمومی وسیعا درمیان مردم شهر و روستاهای کردستان توزیع شده بود.

بنا به گزارش منابع خبری جرس، امروز و از نخستین ساعات صبح، بازار شهرهای مهاباد، اشنویه، سنندج، بوکان، سقز، مریوان و کامیاران به حالت تعطیل درآمد، ادارات نیمه تعطیل شده و در برخی از شهرها همچون کامیاران (شهر فرزاد کمانگر)، دانش آموزان حتی به مدرسه نرفته اند.

نیروهای امنیتی و نظامی در مراکز اصلی شهرها مستقر شده اند و خیابان ها خلوت اند و اکثریت شهروندان نیز از خانه هایشان خارج نشده اند.

این گزارش افزود بعد از تعطیلیِ مغازه ها و کسبه، نیروهای امنیتی با تهدیدِ بازاریان، خواستار پایان دادن به اعتصاب شدند که با واکنش مردم روبه رو گردیدند و هم اکنون فضای بیشتر شهرها بدلیل ورود نیروهای ضد شورش از استانهای همجوار، کاملا بحرانی است.

کمیته اعتراض واعتصاب نیز گزارش داد که با شخصیتها و افراد سرشناس شهر سنندج ، سقز ، مهاباد ، کامیاران، مریوان ، بانه ودیگر شهرهای کردستان ملاقات شده و درمورد این اعتصاب سراسری، با آنها هماهنگی شده است.

کارگران شهرک های صنعتی ، نهادهای مدنی و فرهنگی ، کارمندان ادارات و بازاریان و مغازه داران درشهرهای سنندج ، سقز وکامیاران آمادگی خود را برای پیوستن به اعتصاب اعلام کرده اند.

طبق گزارش این کمیته، اعتراض واعتصاب از شهرهای کردستان، سپاه پاسداران از نیروهای خود درهمدان و زنجان خواسته است در شهرهای کردستان مستقر شوند.

براساس همین گزارش جلسات اضطراری در استانداری باحضور فرمانداران ومسولین سپاه پاسداران و اداره اطلاعات چندین بار برگزار شده و فعلا جو ملتهب و کاملا نظامی – امنیتی می باشد.

طبق آخرین اخبار دو نفر بنامهای ناصر رحمانی و کریم رحیم سرا در سقز بازداشت شده اند.

 

آخرین اخبار تا این لحظه

 

 در راستایِ اعتصاب سراسری در شهرهای مختلف کردنشین و علی رغمِ حاکمیتِ جوِ پلیسی و نظامی در آن شهرها، آخرین گزارش ها از کامیاران، سنندج و مریوان، از استقبالِ گسترده مردم از اعتصاب عمومی و فضای ملتهب آن شهرها و همچنین استقرار نیروهای ضد شورش در نقاط مختلف شهرهای کردنشین خبر می دهد.

به گزارش «کمیته اعتراض واعتصاب عمومی درشهرهای کردستان»، آخرین خبرها از سنندج حاکیست "شهر در وضعیتِ تعطیل قرار دارد. میدان آزادی، خیابان فردوسی، خیابان های ششم بهمن، شریف آباد، انقلاب، امام خمینی، وکیل، آبیدر تعطیل است. در شهرک صنعتی و فلزکاران یک نفرهم مغازه اش را باز نکرده است. پاساژهای عمومی و تجاری تعطیل‌اند. بازار و گذر قدیمی اصف و براتیان و همه مغازهای تابعه تعطیل هستند. تنها ادارات دولتی باز کرده‌اند نیروهای امنیتی و انتظامی با ماشین‌هایشان آمد و رفت می‌کنند و کنار بانک‌ها و ادارات دولتی گروه گروه ایستاده‌اند..."

این گزارش خاطرنشان کرد "در کامیاران نیز شهر تعطیل است. البته به غیراز ادارات دولتی و حراست‌ها و نیروهای انتظامی، همه جا تعطیل است. نیروهای امنیتی درسطح شهر مستقرند و در حال گشت زنی می باشند. مردم عموما به طرف خانه فرزاد کمانگر راهی هستند و تجمع درمقابل خانه فرزاد کمانگر لحظه به لحظه روبه افزایش است."

در شهر مریوان نیز، فضای تعطیلی حاکم است و به غیر از مدارس و ادارات دولتی که اجبار و تهدید در کار است، در سطح شهر مغازه‌ها عمدتا تعطیل کرده اند.

این منبع خبری خاطرنشان کرد "طبق گزارش‌های ارسالی از بانه، بوکان، سقز، دیواندره و مهاباد، اکثر مغازه‌ها و بازاریان تعطیل کرده‌اند و فضای شهرها کاملا در اعتصاب عمومی و تحت حاکمیت جو پلیسی - نظامی می باشد.


-- 
سبز مي مانيم، تا هميشه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر