۱۳۹۱ مهر ۲۴, دوشنبه

همه تبری می جویند؛ پس مسوول برخوردهای زننده با پدیده “بدحجابی” کیست

 
 

Sent to you by Protester via Google Reader:

 
 

via سایت خبری تحلیلی کلمه by ویرایشگر کلمه 5 on 10/15/12

کلمه- گروه اجتماعی: در حالی که طی سال های گذشته مساله برخورد با پدیده خودساخته ای به نام " بدحجابی" نارضایتی های زیادی در جامعه ایجاد کرده است، طی ماه گذشته سه مقام مسئول عالیرتبه  از برخورد با  آنچه که مساله‌ی  زنان بدحجاب خوانده می‌شود ابراز نارضایتی کرده اند.

البته مساله حجاب زنان همیشه یکی از مسایل بحث برانگیز بوده و در حالی که اکثریت قریب به اتفاق جامعه شناسان و اهل فرهنگ بر این باورند که مساله پوشش و رفتارهای اجتماعی با زور و اجبار امکانپذیر نیست و نیازمند کارهای فرهنگی عمیق در آموزش و پرورش و رسانه ها و سایر مراکز فرهنگی است، طی سال های گذشته برخورد غیراخلاقی و غیرشرعی با پوشش زنان صحنه هایی را ایجاد کرده که نه تنها نارضایتی عمومی را دامن زده است، چهره کشور در افکار عمومی را نیز مشوه کرده است.

از سوی دیگر برخورد ابزاری با زنان و دختران در مراسم حمایتی از حکومت و برجسته کردن حضور آنان در رسانه های ملی همواره این سوال را ایجاد کرده است که اگر این نوع از پوشش در خیابان ها مورد نقد و برخورد است، چگونه است که در مراسم دولتی و حکومتی نه تنها مذموم نیست بلکه مورد استقبال و انتشار نیز هست.

در مراسم استقبال رهبری در دیدار اخیر در خراسان شمالی، این دختران با پوشش های معمول و آرایش های مشخص باز هم حضور داشتند و این بار آیت الله خامنه ای در اظهارات عجیب و جدیدی  آنان را " جان باخته به اهداف و آرمانها" دانست و در قیاس ظاهر و باطن انسان ها گفت که " او یک نقصى دارد. مگر من نقص ندارم؟ نقص او ظاهر است، نقصهاى این حقیر باطن است؛ نمى‌بینند."

ایشان همچنین اظهار داشت: بعضى از همین هایى که در استقبال امروز بودند و شما (هم جناب آقاى مهمان‌نواز، هم بقیه‌ى آقایان)، الان در این تریبون از آنها تعریف کردید، خانم هایى بودند که در عرف معمولى به آنها می گویند "خانم بدحجاب"؛ اشک هم از چشمش دارد می ریزد. حالا چه کار کنیم؟ ردّش کنیم؟ مصلحت است؟ حق است؟ نه. دل، متعلق به این جبهه است؛ جان، دلباخته‌ى به این اهداف و آرمانهاست. او یک نقصى دارد. مگر من نقص ندارم؟ نقص او ظاهر است، نقصهاى این حقیر باطن است؛ نمى‌بینند. …

این سخنان را البته  اگر در معنای جامع آن در نظربگیریم باید نشانه ای  از نارضایتی رهبری از گشت های موسوم به ارشاد و طرح های امنیت اجتماعی بدانیم که آرامش مردم را سلب کرده است. چرا که  اگر آنچه که بدحجابی میخوانیم امری غیر شرعی و برخلاف ضوابط دینی باشد نباید تفاوتی بین مکان و زمان بد حجابی و یا دیدگاه سیاسی! یک دختر بدحجاب قایل باشیم؛ خصوصا اگر این اظهارات از سوی عالیترین مقامات مذهبی و سیاسی کشور بیان شود.

در همین حال طی هفته های گذشته، احمدی نژاد رییس هیات دولت دهم نیز در نشست خبری خود گفته است: "ما این‌گونه برخوردها را توهین می‌دانیم که زن و مردی در خیابان راه بروند و کسی بیاید بگوید نسبت شما چیست؟

احمدی نژاد در ادامه گفته بود: دولت این‌گونه رفتارها را قبول ندارد و تا آنجایی که بتواند برخورد و کنترل خواهد کرد.

از سوی دیگر فرمانده ناجا که بطور مستقیم مسئول گشت های امنیت اجتماعی است نیز از این پدیده ابراز نارضایتی می کند و می گوید: گشت‌های امنیت اخلاقی مطلوب ما نیست اما گاهی مجبور می‌شویم در برابر فردی که نسبت به تذکر بی‌توجهی می‌کند و بعضا با مامور ما نیز درگیر می‌شود، برخورد کنیم.

سردار اسماعیل احمدی‌مقدم گفته  بود :بحث بدحجابی و ناهنجاری‌های رفتاری که خلاف فرهنگ عمومی و دینی کشور است معالجه شود. اصل این موضوع ریشه در باورهای افراد دارد و برای رفع آن باید کار فرهنگی انجام شود.

حال با توجه به اینکه طی مهرماه سه مقام اصلی تصمیم گیری، سیاستگذاری و اجرایی کشور نسبت به پدیده برخورد با پوشش زنان ابراز نارضایتی کرده اند، این سوال اساسی در برابر افکار عمومی همچنان باقی است، چه کسی مسئول برخوردهای غیرقانونی و غیراخلاقی با شهروندان تحت عنوان امنیت اجتماعی است؟ و آیا با مساله بدحجابی هم مثل خیلی دیگر از مسایل این کشور دستخوش سلیقه و " مصلحت " است؟ اگر این دختران و زنان به استقبال رهبری بروند و در تظاهرات نه دی شرکت کنند و در صف صندوق های رای ایستاده باشند، پدیده ای میمون و خجسته است و همین دختران وقتی در خیابان های شهر هستند، مستحق ایجاد مزاحمت و تعرض به حقو ق شهروندی شان؟!


 
 

Things you can do from here:

 
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر