۱۳۹۱ آبان ۸, دوشنبه

یک هفته با جامعه کارگری/ سفره جامعه کارگری از نان هم خالی است‎

 
 

Sent to you by Protester via Google Reader:

 
 

via سایت خبری تحلیلی کلمه by مانی on 10/29/12

کلمه – گروه کارگری: روز‌ها می‌گذرد و سفره جامعه کارگری بی برکت تر از گذشته، از نان پارهٔ بی‌قاتق هم خالی می‌شود. ولی کسی را سر آن نیست تا به آلام و دردهای میلیون‌ها دست‌های پینه بسته و تن های تکیده از فرط کار، خُردک نگاهی هم بیفکند.

گرسنگی جامعه کارگری افسانه و سیاه نمایی نیست. سفره کارگران ماه هاست که رنگ گوشت به خود ندیده است و کارگران در سیر کردن شکم خانواده خود ناتوان هستند. هم زمان با چنین فاجعه شومی که بر زندگی میلیون ها شهروند تولید کننده سایه افکنده است، از درآمد ۱۶۰ میلیاردی شش وارد کننده خودرو در تهران با سوء استفاده از ارز دولتی خبر می آید. این درآمدهای افسانه ای در حالی است که آن سو تر در کرانه های خزر، ۱۸ کارگر معدن زغال سنگ کک خیز استان مازندران، نزدیک به ۲ سال است که با مراجعه به وزارت کار و دادگستری به دنبال وصول طلب ۱۰۱ میلیونی خود از مسئولان شرکت هستند تا با کمک این مبلغ و تشکیل یک تعاونی این معدن تعطیل شده را احیاء کنند تا بتوانند دوباره به کار و امرار معاش از این طریق ادامه دهند؛ به همه این نابرابری های، اختلاس‌های میلیاردی مسئولین حکومتی را که به خبرهای هر روزینه نظام تبدیل شده است، هم باید اضافه کرد.

تجماعت اعتراضی و اعتصابات کارگری

در هفته گذشته کارگران شرکت جهاد توسعه، پیمانکار سد بنیر دست به اعتصاب زدند. نگهبانان، رانندگان ماشین‌های سنگین و آمبولانس و کارگران دیگر بخش‌های سد بنیر در ۵ کیلومتری روستای نگل از توابع مریوان واقع در استان کردستان، از روز ۲۸ مهر ۱۳۹۱ در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و مزایای معوقه خود دست از کار کشیدند. کارگران اعلام کرده‌اند که تا رسیدن به تمامی مطالباتشان به اعتصاب خود ادامه خواهند داد.

در همدان نیز کارگزاران و رانندگان قراردادی شرکت مخابرات استان همدان در اعتراض به کم شدن حقوق ماهیانه خود برای دومین بار در سال جاری اقدام به برپایی یک تجمع اعتراض آمیز در مقابل ساختمان مرکزی این شرکت کردند. کارگران حاضر در این تجمع، علت این اقدام اعتراضی را کاهش حقوق و مزایای ماهیانه خود عنوان می‌کنند. در تازه‌ترین اقدام قرارداد کارگران شرکت مخابرات همدان به سطح پاره وقت تنزل پیدا کرده و کارگزاران روستایی به ازای هر ۴ ساعت کار در روز حقوق دریافت می‌کنند که این مسئله باتوجه به تورم موجود، کارگران را در تامین معاش خانواده‌های خود با مشکل مواجه کرده است. همچنین رانندگانی که تحت قرارداد با شرکت مخابرات مشغول کار هستند نیز نسبت به شرایط کاری خود در این شرکت معترض هستند. در حال حاضر کرایه دریافتی این رانندگان نصف کرایه رانندگان اتومبیل آژانس‌ها است و این درحالی است که رانندگان از هیچگونه حقوق از قبیل اضافه کار، سنوات، عیدی و… بهره‌مند نیستند.

در اصفهان نیز تانکرداران سوخت در اعتراض به میزان کرایه خود برای جابه جایی سوخت، از شب چهارشنبه گذشته به مدت ۳۸ ساعت دست از کار کشیده‌اند و به یک اعتراض صنفی اقدام کرده بودند. عدم سوخت رسانی به جایگاه‌ها و وقفه‌ای که در این بین پیش آمده، باعث ازدحام مردم در جایگاه‌های سوخت شده بود. این اعتصاب اواخر روز پنچ شنبه به پایان رسید ولی با توجه به عدم پاسخگویی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، نحوه توافق صورت گرفته بین این سازمان، شرکت‌های حمل سوخت و صاحبان ماشین‌های نفت کش هنوز مشخص نیست.

بحران در این عرصه تنها منوط به تانکدارن سوخت نمی‌شود بکله جایگاه داران نیز با مشکلات زیادی در کسب و کار خود رو به رو هستند. بیش از ۳ ماه است که دولت از پرداخت کارمزد جایگاه‌های عرضه سوخت سراسر کشور خودداری می‌کند، و این مساله عملا جایگاه داران را به نقطه بحران رسانده است و برخی جایگاه داران خبر می‌دهند که اگر وعده‌های دولت در روزهای آینده عملی نشود، ممکن است در پایتحت و شهرهای بزرگ دست به اعتصاب بزنند. جایگاه‌های عرضه سوخت اختصاصی سراسر کشور حدود سه هزار جایگاه است که ۹۹ درصد کل جایگاه‌های کشور را شامل می‌شود. بیش از ۳ ماه تعویق در پرداخت کارمزد به اینجایگاه‌ها، خود به تنهایی گواه بر حال و روز سخت اقتصادی آنهاست که حالا می‌گویند دیگر ادامه کار برایشان مقرون به صرفه نیست.

تعطیلی کارخانجات، حقوق معوقه و اخراج کارگران

در سمنان واحد تولید کننده آجر سفال سرخه تعطیل شد و ۶۰ کارگر آن با سه ماه حقوق معوقه بیکار شدند. اغلب کارگران این واحد تولیدی بیش از ۷ سال سابقه کار دارند که با دست دادن شغل، یافتن شغل جدید برای آنان بسیار مشکل است. این کارخانه به سبب مشکلاتی نظیر کمبود نقدینگی و نداشتن بازار فروش دچار مشکل شده بود و اکنون به ناچار از ادامه تولید باز مانده است. گفته می‌شود دلیل تعطیلی این واحد تولید کننده سفال میزان افزایش بدهی‌های آن به ادارات دارایی و تامین اجتماعی بوده است.

در هفته گذشته شرکت پالور واقع در شهر صنعتی کاوه نیز ۳۰ نفر از کارگران خود را اخراج کرده است. اخراج این کارگران پس از آن صورت گرفته که به تعویق ۵ ماه دستمزد خود اعتراض نموده بودند. این کارخانه در زمینه تولید فوم و پلاسفوم فعالیت می‌کند و قبل از این اخراج سازی حدود ۲۰۰ کارگر در آن مشغول به کار بودند.

در شهر صنعتی کاوه کارخانه آب میوه رانی نیز تعطیل شده است. کارخانه رانی که یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های تولید کننده آبمیوه در ایران است که از دو هفته قبل تولید و بهره برداری از دو کارخانه خود را متوقف نموده است. این کارخانه دارای دو خط تولید قوطی و تولید آبمیوه می‌باشد که اکنون تنها بخش تعمیرات و نگهداری این کارخانه‌ها فعال است.

بحران در حوزه تولیدات نوشیدنی به کارخانه خورشید زریوار سندج نیز رسیده است. در روزهای گذشته این کارخانه ۲۰ کارگر خود را اخراج کرده است. این کارخانه از زیر مجموعه کارخانجات تولید نوشابه ایستک است که به علت کمبود مواد اولیه برای تولید بخشی از کارگران خود را اخراج کرده است.

در طبس نیز شرکت پیمانکاری سازه صنعت کاران این شهر قادر به پرداخت حقوق کارگران خود نیست. مشکلات مالی شرکت پیمانکاری سازه صنعت کاران طبس که به سبب عدم دریافت مطالبات معوقه از سوی اداره گاز عنوان می‌شود، باعث شده این شرکت پیمانکاری در پرداخت حقوق سه ماهه مرداد، شهریور و مهر ۲۰ نفر از ۴۶ کارگر خود کوتاهی کند. پرداخت نکردن سه ماه از حقوق کارگران باعث شد کارگران این واحد در اعتراض به عدم دریافت مطالباتشان در مقابل اداره کار شهرستان طبس تجمع کنند.

در قروه کردستان نیز ۶۲ کارگر ذوب آهن فولاد زاگرس استان کردستان اخراج شدند. کارگران اخراجی از ۱۰ سال تا ۱۵ سال سابقه کاری داشته‌اند. مدیریت جدید این کارخانه با جذب نیروهای غیر بومی که تعداد آن‌ها به بیش از ۱۰۰ نفر می‌رسد، به کارگران قدیمی شاغل خود گفته است سر کار حاضر نشوند. تعداد کارکنان این کارخانه در مجموع ۳۷۰ نفر است که در زمان مدیرعامل قبلی از امکاناتی نظیر سبد کالا برخوردار بودند که در زمان مدیرعامل جدید قطع شده است. نبود تجهیزات و ایمن‌سازی محیط کار عامل بروز بیماری‌های ریوی در میان کارگران شده است و در مواردی پیمانکار کارگران بیمار را اخراج کرده و سایر کارگران بیمار نیز از ترس اخراج بیماری را تحمل می‌کنند. همچنین ۲۵ نفر از کارگرانی که در لیست اخراج قرار دارند، پیش از این دچار حوادث ناشی از کار شده‌اند اما با این حال مدیران کارخانه حاضر به تمدید قرارداد آن‌ها نیستند. کارخانه ذوب آهن فولاد زاگرس که از سال ۱۳۸۲ به بهره برداری رسیده و بزرگ‌ترین پروژه صنعتی کردستان نام گرفته، با تولید سالانه هفت هزار تن چدن خام و اشتغال۳۵۰ کارگر از دو ماه گذشته تولید خود را متوقف کرده است.


 
 

Things you can do from here:

 
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر