۱۳۸۸ اسفند ۱۳, پنجشنبه

متن پیاده شده روز چهارشنبه 12 اسفند ماه محسن سازگارا

متن پیاده شده روز چهارشنبه 12 اسفند ماه محسن سازگارا

 

سلام

چهارشنبه 12 اسفند 88، سوم مارس 2010 میلادی
 
امروز در مورد 6 موضوع صحبت می کنیم.
 

موضوع اول اینکه ماجرای دستیگری آقای جعفر پناهی، همسرش طاهرپناهی و دخترش سولماز پناهی به همراه 12 نفر میهمانهای ایشان شب گذشته موضوع خبرسازی شده که تقریباً در تمام دنیا منعکس شده و حرفهای مختلفی مطرح شده از جمله اینکه پاره ای از منابع خبری گفتند که آقای پناهی مشغول ساختن فیلمی بوده راجع به حوادث بعد از انتخابات در ایران، آقای دادستان تهران گفته که نه اصلاً ماجرای ایشان سیاسی نیست دلیل دیگری دارد و برای جلوگیری از جرم دستگیر شدند و حرفهای متناقضی هم که از داخل حکومت درآمده و سایتهای حکومتی گفتند. به هر حال آنچه که اهمیت دارد این است که یک هنرمند بزرگ ایرانی را که چهره شناخته شده ای هم برای تمام دنیا هست در ایران دستگیر کردند و واکنشی هم که از دنیا از جانب هنرمندها و فستیوال های مختلف هنری دارد اتفاق می افتد بیش از پیش به نظر من تشدید خواهد شد.

اما نکته دوم اینکه آقای حمید شفیعی و همسرش ریحانه آقاجری که به جرم مسیحی شدن و تبلیغ مسیحیت در اصفهان دستگیر شدند و جالب این است که در فاصله اندکی از اینکه آقای جواد لاریجانی در ژنو به صراحت گفت که در ایران اقلیت های مذهبی در کمال امنیت و احترام به سر می برند و کسی کاری به آنها ندارد یک زن و شوهر را فقط به دلیل اینکه مسیحی شدند دستگیر کردند و به وضع بسیار بدی هم با آنها برخورد شده، دستبند زدند، بی احترامی کردند و از منزل بردند به جای نامعلومی که هنوز معلوم نیست.

نکته سوم اینکه آقای سعیدی، روحانی که نماینده ولی فقیه در سپاه هست، در صحبتی که در شیراز داشته به صراحت دفاع کرده و پشتیبانی کرده و تائید کرده بر اینکه بله سپاه در فعالیتهای اقتصادی هست، سعی کرده که توجیه کند که اگر مثلاً شرکت مخابرات را هم سپاه تملک کرده برای اینکه اینجا باید دست سازمان محرم و سازمان امنی باشد و مورد اعتماد باشد. یا مشارکت سپاه در پروژه های کشور را ناشی از این دانسته که بله سپاه باید در اینجا ها باشد تا به عمران کشور کمک بکند البته ایشان یادش رفته که توضیح بدهد که چطور سپاه در شرکت تراکتور سازی، کشتی سازی، تولید اتومبیل مزدا، بانک، سرمایه گذاری، حتی قاچاق مواد مخدر و مشروبات الکلی، فحشا و خیلی خیلی فعالیتهای اقتصادی قانونی و غیرقانونی کشورهم دست دارد. به هر حال اتفاقی که افتاده این است که با این اظهارات آقای سعیدی و دیگران که خیلی روشن و بدون پرده پوشی مطرح می کنند که سپاه درهمه فعالیتهای اقتصادی هست و فساد گسترده ای که از این حضور نظامی در عرصه اقتصاد پیدا شده از جمله اینکه 48 هزار میلیارد تومان پول بانکها خورده شده و پس داده نشده به بانکها و تعداد اندکی که خیلی از آنها سپاهی ها و ژنرالهای وابسته به سپاه هستند بیش از هفتاد درصد این پول را گرفتند، این ماجرا در دنیا هم این انعکاس را داشته که باید سپاه در لیست تحریم قرار بگیرد و احتمالاً جلسه بعدی شورای امنیت که احتمالا رئیس ادواری شورای امنیت سازمان ملل مطرح کرده که بعد از جلسه 5+1 تشکیل خواهد شد، تحریم سپاه و شرکتهای سپاه و منابع مالی آن از مسایل جدی خواهد بود که در دستور کار شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار خواهد گرفت.

نکته چهارم اینکه روز گذشته هم از اول غروب سه شنبه شب تعداد زیادی از خانواده ها مثل شبهای گذشته جلوی زندان اوین تجمع داشتند و با آزاد شدن جمع دیگری از بچه ها همه را تشویق می کردند وبازهم خوشبختانه شاهد روحیه بسیار بالای زندانیانی بودیم که از در زندان بیرون می آمدند.

نکته بعدی این است که در کارخانجات شرکت میلاد از توابع مجتمع صنایع قائم رضای اصفهان ما اعتراض کارگران را داشتیم به مسئله عدم دریافت حقوقشان، همینطور کارخانه چینی البرز در شهر صنعتی قزوین که کارگران بلوار شهرک را هم مسدود کردند برای چند ساعت و همینطور کارگران نساجی قائمشهر که پنج ماه حقوق نگرفتند و با بستن جاده مسیر نظامی قائمشهر به طرف فرمانداری اعتراض خود را نشان دادند. به هر صورت اخبار متعدد در خصوص نا آرامی های کارگری هر چه که به شب عید نزدیک می شویم افزایش پیدا می کند، عدم دریافت حقوق معوقه و ناتوانی کارخانجات از پرداخت مطالبات کارگران.

اما نکته ششم و آخری که می خواستم مطرح بکنم سوالی است که در واقع بیش از چند سوال را من یکجا تجمیع کردم و اینطور مطرح می کنم که فرض کنیم ما چهارشنبه سوری هم به شکل تظاهرات پراکنده از یک مناسبت ملی از یک جشن ملی خود استفاده کردیم و اعتراض خود را به حکومت اعلام کردیم، این چه خاصیتی دارد؟ چه فایده ای دارد؟ همانطور که قبلاٌ هم توضیح دادم و قبلاً هم بارها صحبت کردیم در واقع ما هدف مرحله ای خودمان را که پایین کشیدن دولت کودتاچی و نظامی آقای احمدی نژاد و پشتیبانی شده توسط رهبری تعریف کردیم، برای رسیدن به این هدف چهارتا هدف مرحله ای داریم، چهارتا زیر هدف داریم شامل مشروعیت زدایی از حکومت، ایجاد شکاف در حکومت و فرسوده کردن آن، تقویت یکپارچگی و مقاومت ملی و فلج سازی حکومت. از سوی دیگر در درون جنبش هم ما سه تا رشد را در درون جنبش در دستور کارمان قرار دادیم، رشد جغرافیایی در اقصی نقاط کشور، رشد در میان طبقات و گروه های بزرگ اجتماعی مثل اقلیت های قومی و مذهبی، معلمین، کارگران، دانش آموزان و غیره و سایر گروه ها و نکته سوم رشد کیفی جنبش است، سازماندهی غیر متمرکز جنبش که روزهای بعد بیشتر راجع به آن صحبت می کنیم هرچه کارآمدتر شود، ارتباطات آن منظم تر شود و دانش فعالان ما از مبارزات بی خشونت، استراتژی و تاکتیک های آن افزایش پیدا بکند و بنابراین هرگاه که دوسوی این معادله یعنی هدف گیری به سمت آن چهار هدف و رشد جنبش در این سه مسیر به حدی از تکاپو برسد آنجا آن جایی است که توازن قوا به نفع جنبش به هم می خورد کاملاً و جنبش در واقع می تواند وارد گامهای نهایی شود. حالا مثلاً آکسیونی مثل 22 بهمن البته این استعداد را داشت که اگر چند میلیون آدم بود و این تدارک بزرگ حکومت در خیابان را دود می کرد و بخار می کرد می برد هوا و در خودش حل می کرد، جنبش چند قدم بزرگ می رفت جلو و احتمالاً اتفاقاتی می افتاد که توازن قوا به حدی به هم می خورد که می توانست خیلی گامهای تند تری بردارد، اما به هر دلیلی که قبلاً بحث کردیم این اتفاق در 22 بهمن نیافتاده، هیچ اشکالی ندارد ما با آکسیون های بعدی گام به گام به این برنامه ریزی به سمت این هدف نزدیک می شویم. بنابراین مثلاً با تظاهرات شب چهارشنبه سوری ما قرار نیست که حکومت را ساقط بکنیم بلکه این در خدمت یکی از اصلی ترین هدفهای ما که همان تقویت همبستگی و مقاومت ملی قرار می گیرد با استفاده از یک آکسیون اعتراضی. از سوی دیگر در عین حال کمک می کند به فرسایش کودتاچیان و ایجاد اختلاف بین آنها و نشان دادن قدرت جنبش و ضعف آنها که همین کار در واقع مشروعیت زدایی هم از آنها می کند، وقتی ارکان حکومت از شخص آقای خامنه ای تا دادستان و غیره خط و نشان می کشند، شاخ و شانه می کشند که می گیریم، می بندیم، الدورمیکنیم، بلدور می کنیم و جنبش می ایستد و اعتراض خود را اعلام می کند در واقع تمام هیمنه حکومت و مشروعیتی را برای خود قائل است نقش بر آب می کند. بنابراین این آکسیونها هر کدامشان در خدمت یکی یا چند تا از آن زیر هدفهاست و مجموع اینها باهم است که ما را به سمت هدف نهایی نزدیک می کند. در مورد روشهای چهارشنبه سوری و بعدش بخصوص پنج شنبه آخرسال و عید نوروز تا سیزده بدر، در روزهای بعد بازهم صحبت می کنیم.

تا فردا شاد، پیروز، موفق و سرافراز باشید.

 به امید پیروزی ایران و ایرانی.

 

--

سبز مي مانيم، تا هميشه

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر