۱۳۸۸ اسفند ۱۴, جمعه

مکانیسم لازم و ناکافی مناظره ها- علیرضا رجایی

مکانیسم لازم و ناکافی مناظره ها

منابعی که موجب حساس شدن مردم و انتقاد آنان شده همچنان زنده و فعال است. البته در پیگیری و تحقق خواسته های مردم موانعی وجود دارد که بخشی از آن مربوط به جریان های خاص سیاسی است. معتقدم در ادامه تحولات برخی از مطالبات به صورت تدریجی تحقق خواهد یافت. با این وجود اما مشخص نیست با توجه به برخی مقاومت ها به چه میزان از این خواسته ها پاسخ داده خواهد شد. به عنوان نمونه آزادی برخی از زندانیان و بازداشت شدگان و ادامه مناظرات می تواند تحقق بخشی از مطالبات باشد.بنابراین فضای فعلی را نمی توان فضای انفعال دانست.

کلمه-علیرضا رجایی: واقعیت این است که با بهره گیری از ابزاری که حضور مردم را در صحنه های اجتماعی و سیاسی کمرنگ جلوه می دهد، نمی توان مسائل موجود در جامعه را نادیده گرفت. این فضایی است که به طور مکانیکی تحقق پیدا کرده است.

به عبارت دیگر منابعی که موجب حساس شدن مردم و انتقاد آنان شده همچنان زنده و فعال است. البته در پیگیری و تحقق خواسته های مردم موانعی وجود دارد که بخشی از آن مربوط به جریان های خاص سیاسی است. معتقدم در ادامه تحولات برخی از مطالبات به صورت تدریجی تحقق خواهد یافت. با این وجود اما مشخص نیست با توجه به برخی مقاومت ها به چه میزان از این خواسته ها پاسخ داده خواهد شد. به عنوان نمونه آزادی برخی از زندانیان و بازداشت شدگان و ادامه مناظرات می تواند تحقق بخشی از مطالبات باشد.

بنابراین فضای فعلی را نمی توان فضای انفعال دانست. نکته مهم و قابل توجه این است که برخی مطالبات و خواسته ها همانند نیازها و خواسته های زودگذر نیستند که با گذشت زمان از بین بروند و چنانچه در زمان مناسب پاسخ لازم را نگیرند پیچیده تر می شوند.

به نظر می رسد در حال حاضر در کنار مطالبات اقتصادی، مطالبات سیاسی نیز از نمود قابل توجهی نزد مردم برخوردار است. به هر تقدیر اما تحقق بخشی از مطالبات ولو به صورت حداقلی نیز مطلوب است. به عنوان نمونه مساله برگزاری مناظرات تلویزیونی است. نفس برگزاری مناظره و طرح بحث های مختلف در زمینه های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی اقدام خوبی است اما به هر حال باید در این مناظرات به این نکته هم توجه داشت که بحث ها از سرمنشاءشان آغاز شود نه اینکه از میانه بحث آغاز کنیم یا سطح بحث را به مسائل کم اهمیت تر تقلیل دهیم. در این حال در فضای فعلی باید از هر نوع گفت وگویی استقبال کرد که از جمله آنها آغاز دوباره مناظره های تلویزیونی است. البته باید دید سیاست های این برنامه تلویزیونی در آینده به چه سمت و سویی خواهد رفت.

نباید تصور کرد صرف برگزاری مناظره موجب حل مسائل می شود بلکه مسائل باید به صورت عینی و ملموس و با استفاده از روش های منطقی و معقول حل بشوند. اکنون یکی از مهم ترین مسائل عدم اطمینان و اعتماد بخشی از مردم است. بنابراین باید تلاش شود حتی در ابعاد محدود به گونه یی برخورد شود که اطمینان این بخش از جامعه جلب شود. در این میان نقش نخبگان و جریان های سیاسی معتدل بسیار حائز اهمیت است. البته باید توجه داشت که در برخی مواقع اقدامات معقول و منطقی از سوی جریان های معتدل با اقدامات برخی جریان های دیگر با مانع و مشکل مواجه می شود اما به طور کلی باید منتظر ماند تا نتیجه و برآیند انجام اقدامات منطقی و تعاملات سیاسی را در فضای سیاسی کشور شاهد بود.




--
سبز مي مانيم، تا هميشه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر