۱۳۸۸ اسفند ۱۴, جمعه

آیا هاشمی "مات" می‌شود؟

 

روانبخش: هاشمی 6ماه آینده از صحنه سیاست کنار خواهد رفت

 

آیا هاشمی "مات" می‌شود؟

 

فرارو- اکبر هاشمی رفسنجانی رییس دو نهاد بسیار مهم و اثر گذار در قانون اساسی ایران در وضعیت پیچیده و بسیار سختی قرار دارد، امروز این پرسش مطرح است که آینده سیاسی او در چه مسیری رقم خواهد خورد؟ رییس مجلس خبرگان رهبری پس از انتخابات در بازی شطرنج سیاسی گرفتار آمد که شاید هیچ روزی تصور نمی‌کرد این‌گونه گرفتار شود.

 

به گزارش فرارو، شرایط کنونی هاشمی به مراتب سخت‌تر از نیمه دوم دهه هفتاد است. او امروز در وضعیت انتخاب بودن- نبودن قرار دارد. قاسم روانبخش روحانی رادیکال حامی احمدی نژاد معتقد است حذف هاشمی رفسنجانی از صحنه سیاسی کشور کاری دور از دسترسی نیست" اما «ما معتقدیم که دیگر نیازی به حذف هاشمی رفسنجانی توسط نیروهای انقلابی نیست چرا که وی به زودی خودش، خودش را برای همیشه از صحنه سیاسی کشور حذف خواهد کرد.»

 

این شاگرد شاخص آیت‌الله مصباح یزدی با حمله به عملکرد هاشمی گفت: «هاشمی رفسنجانی همیشه بر اساس هواشناسی سیاسی موضع می‌گیرد در زمان نزدیکی اجلاس خبرگان و یا تعیین هیات رییسه مواضع ولایی و نزدیک به رهبری از خودش اتخاذ می‌کند اما بلافاصله با اتمام این مهم دوباره هم دم با سران جریان سبز و اصلاح‌طلبان می‌شود.» 

 

روانبخش برای حذف هاشمی زمان دقیق هم تعیین می‌کند، وی در این باره تصریح کرد: «همین مهم به خوبی برای نمایندگان محترم خبرگان رهبری و همچنین ملت ایران و مسئولان امر واضح و صریح شده‌است و طی 6 ماه آینده بدون شک از صحنه سیاسی کشور کنار خواهد رفت.»

 

اظهار نظر درباره حذف رییس مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام مدت‌ها است در مجامع اصولگرا مطرح است و مربوط به امروز نیست، چندی پیش علیرضا پناهیان دیگر روحانی حامی دولت از این مسئله سخن گفت و اظهار کرد: «ادامه حيات سياسي آقاي هاشمي در عرصه سياسي كشور كاملا به رفتار وي بستگي دارد و در اين راستا ما هم دعا مي‌كنيم كه آقاي هاشمي رفتارهايي را در پيش گيرد كه بتواند همراه رهبر باقي بماند.»

 

پروژه حذف

در حالی که حامیان دولت با انتقاد از رفتارهای هاشمی آن را عامل حذف او معرفی می‌کنند، محمد هاشمی برادر رییس مجمع اعتنقاد دیگری دارد وی از "پروژه حذف هاشمی" سخن می‌گوید و آن را یک "سناریو قدیمی" می‌خواند، برادر رییس خبرگان از وجود "افرادی در حکومت ونظام" برای حذف برادرش خبر می‌دهد.

 

مطرح کردن این تئوری فقط مختص نزدیکان هاشمی نیست بلکه علی مطهری نماینده اصولگرای تهران نیز "تز حذف هاشمی از سوی افراطیون" را مطرح می‌کند. فرزند شهید مطهری در اواخر آذر اظهار کرد: «به نظر مي‌رسد افراطيون به جاي اجراي عدالت و ترميم دلخوري‌هاي گذشته، قصد عذرخواهي ندارد و در قالب پروژه‌اي به دنبال حذف هاشمي از انقلاب است.»

 

در میان "تز حذف" هاشمی دفتر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام از وجود "پروژه هاشمی ستیزی" در همین راستا خبر داد، این دفتر طی اطلاعیه در این‌باره نوشت: «پروژه "هاشمي‌ستيزي" با هدف نردبان‌سازي براي ستيز همه‌جانبه با حضور روحانيت در امور اجرايي و تقنيني چنان رندانه كليد خورده است.»

 

اکبرهاشمی رفسنجانی با انتقادات پیش از انتخابات از احمدی نژاد و همراهی غیر رسمی در کنار اصلاح‌طلبان به عنوان یکی از متهمان اصلی به تعبیر حامیان احمدی نژاد "نه به احمدی نژاد" به حساب می‌آید. نامه وی به رهبر معظم انقلاب پیش از انتخابات ریاست جمهوری و گلایه از حملات شب مناظره به او خانواده‌اش و همچنین خطبه‌ انتقادی‌اش پس از انتخابات به دستمایه مخالفان وی تبدیل شد تا پرده انتقاد را بدرند و به وادی تخریب گسترده وارد شوند و او را یکی از متهمین "کودتای مخملی" معرفی کنند.

 

این روند تا آنجا ادامه پیدا کرد تا کسانی همچون غلامحسین الهام وی را به "براندازی" متهم نمود و روانبخش از تعبیر "هواشناسی سیاسی" برای رفتارهای او سود برد. این گروه از مخالفان هاشمی کار را به جایی کشاندند که یکی از نمایندگان مجلس در نطق پیش از دستور خود به سبک فاطمه رجبی که او را با رضا خان مقایسه می کند هاشمی را "اکبر شاه" خطاب کرد.

 

هاشمی و نماز جمعه

رییس مجلس خبرگان رهبری با وجود این که یکی از چهره‌های ثابت نماز جمعه پایتخت بود پس از خطبه‌های تیرماه خود کاملا از حضور در نماز جمعه باز ماند، مسئله‌ای که تاکنون چرایی آن روشن نشده است، عده‌ای معتقد هستند وی از اقامه نماز حذف شده است، عده‌ای دیگر می‌گویند "هاشمی خود حاضر به اقامه نماز جمعه نیست"، اما محمد هاشمی در این‌باره اظهار کرد" هیچ کس نمی تواند هاشمی را از نماز جمعه حذف کند."

 

داستان عدم حضور هاشمی در نماز جمعه به عنوان یکی از مصادیق حذف تدریجی وی از فضای سیاسی معرفی می‌شود، در این میان برخی از چهره‌های سیاسی نیز سعی می‌کنند وی را به نماز جمعه و از سوی دیگر احمدی نژاد را به جلسات مجمع تشخیص مصلحت بازگردانند. اما گویی که این امر امکان پذیر نیست.

 

با این اوصاف رییس مجلس خبرگان در روزهای پس از انتخابات در میانه شطرنج سیاسی خود با مخالفانش بارها کیش داد و بارها کیش خورد. اما اکنون در چه شرایطی قرار دارد؟

 

اظهارات قاسم روانبخش نشان می‌دهد حامیان احمدی نژاد پس از اتفاقات 22 بهمن همان گونه که تصور می‌کنند موسوی، خاتمی، کروبی از فضای سیاسی کشور کاملا حذف شده‌اند و اکنون نوبت به حذف چهره دیگر اصلاح طلب می‌رسد و آن هم کسی نیست جز اکبر هاشمی رقسنجانی سیاستمداری که قطعا حذف او راحت نخواهد بود.

 

به نظر می‌رسد اظهارات روانبخش نشانگر این مسئله است که زمان "مات" کردن هاشمی رفسنجانی فرا رسیده است و او زمان آن را این گونه اعلام می‌کند" 6 ماه آینده بدون شک از صحنه سیاسی کشور کنار خواهد رفت." اما قاسم روانبخش در شرایطی از حذف هاشمی سخن می‌گوید که برخی از اصولگرایان معتقدند وی از مواضع نماز جمعه خویش عدول کرده است.

 

غلامرضا مصباحی مقدم عضو شاخص جامعه روحانیت مبارز در این باره گفت: « بنده معتقدم كه ايشان عدول قابل ملاحظه‌اي از مواضع اعلام شده از نماز جمعه‌اشان داشته‌اند.» وی هاشمی را سر مایه ملی دانست و افزود: «اگرچه ايشان باز هم به راه‌حل‌هاي خودشان تاكيد دارند، اما عدولشان از مواضع نماز جمعه تهران به خوبي مشاهده مي‌شود. بهتر است كاري كنيم تا اين سرمايه ملي (آقاي هاشمي) را از دست ندهيم.» 

 

 

 

--

سبز مي مانيم، تا هميشه

 

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر