۱۳۸۹ تیر ۱۸, جمعه

پایان بدون نتیجه‌نشست جنجالی اصناف و سازمان مالیاتی

 
 

Sent to you by Protester via Google Reader:

 
 


نشست جنجالی چهارشنبه شورای اصناف کشور که به منظور توافق روز گذشته اصناف با سازمان امور مالیاتی برگزار شده بود، بدون نتیجه و با رد توافق از جانب روسای مجامع امور صنفی و نمایندگان اصناف پایان یافت.

به گزارش  ایسنا، این نشست که از ساعات اولیه صبح امروز با حضور هیات رییسه شورای اصناف، روسای مجامع امور صنفی و نمایندگان اتحادیه‌های صنفی تشکیل شد و علی عسگری ـ رییس سازمان امور مالیاتی کشور ـ نیز با اندکی تاخیر به آن پیوست، با کش و قوس‌های فراوان روبه رو بود.

روز گذشته در اعتراض به عدم توافق مالیاتی میان اصناف و سازمان امور مالیاتی، بسیاری از کسبه و تعدادی از واحدهای صنفی اقدام به بستن مغازه‌های خود کردند و بازار تهران در تعطیلی به سر برد. تعطیلی بازار تا امروز صبح نیز ادامه داشت تا این‌که خبر آمد خبری در راه است! و در پایان بعدازظهر روز گذشته توافق مجدد میان طرفین حاصل و موضوع مالیات ۷۰ درصدی منتفی شد.

اصنافی‌ها که امروز برای شنیدن اخبار مسرت‌بخش به شورای اصناف آمده بودند، در ادامه نشست، متوجه تغییراتی در تفاهم‌نامه جدید شدند.

غالب اعتراض‌ها در خصوص بند چهار تفاهم‌نامه بود که در آن موضوع تعیین مالیات‌ها را به کارگروه‌ها محول کرده بود حال آن‌که قبلا این اختیار به مجامع امور صنفی واگذار شده بود و از این منظر مغایرت داشت.

نمایندگان و روسای مجامع امور صنفی که غافلگیر شده بودند اعتراض خود را به رییس سازمان امور مالیاتی اعلام کردند و خواهان لغو تفاهم‌نامه شدند ولی عسگری همچنان بر منتفی شدن مالیات ۷۰ درصدی اصناف اصرار داشت!

نمایندگان اصناف ضمن ابراز نگرانی، دغدغه‌های خود را در خصوص رکود بازار، عدم رشد اقتصادی و تورم به رییس سازمان امور مالیاتی انتقال دادند که عسگری پاسخ داد: ممکن است تورم ما بالا باشد و رشد اقتصادی نداشته باشیم ولی هیچ کدام منفی نیست!

اصناف که از اعتراض نتیجه‌ای نگرفتند به دادن پیشنهادات خود برای توافق بهتر مالیاتی اقدام کردند.

دسته‌ای گفتند همچون سال‌های گذشته که سه الگو برای مالیات‌گیری تعیین شده بود، امسال هم یکی از این سه الگو را انتخاب کنند.

عده‌ای اعلام کردند که ما با ۱۰ درصد افزایش آن هم درآمد نه مالیات، موافقت می‌کنیم درغیر این صورت هر کسی مالیات خود را بپردازد.

برخی از اصناف عنوان کردند که با توجه به افزایش معافیت مالیاتی برای اصناف و مشاغل، از دو میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به پنج میلیون تومان حتی اگر افزایش ۱۰ درصد هم در مالیات اصناف ایجاد شود، حدود ۸۰ درصد اصناف از پرداخت مالیات معاف می‌شوند.

عده‌ای هم معتقد بودند که برای پیشرفت و آبادانی کشور باید مالیات پرداخت ولی حاضرند که با کل اصناف وارد مذاکره شوند و آنها را متقاعد کنند که هر مبلغی که سال گذشته پرداختند، ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش پیدا کند و به عبارتی آخرین فیش مالیات پرداختی فرد به اضافه ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش آن اعمال شود.

در ادامه کشمکش‌ها رییس سازمان امور مالیاتی که با هجوم بی‌امان اعتراضات و سوالات روسای مجامع امور صنفی مواجه شده بود، به ناگاه از جای خود برخواست و قصد ترک جلسه را کرد.

رییس شورای اصناف کشور که بیشترین انرژی وی در طول روند برگزاری جلسه صرف ساکت کردن نمایندگان صنوف و نظم بخشیدن به جلسه شده بود، از رییس سازمان امور مالیاتی خواست تا زمان دیگری را برای گفت‌وگو و تفاهم جدید تعیین کند.

پس از آن که عسگری رفتن را بر ماندن ترجیح داد و جلسه را به سرعت ترک کرد! نمایندگان اصناف با فریادهای بلند از خبرنگاران خواستند که نگذارند اعضای هیات رییسه شورا نیز از چنگ آن‌ها رها شوند!

رییس شورای اصناف کشور ضمن دعوت آنها به آرامش اعلام کرد که تا پایان وقت می‌مانیم تا خیال شما آسوده شود ولی ساعت سه بعدازظهر است و ناهار صرف نشده است که همگان یک‌صدا اعلام کردند: توافق بی‌توافق، ما ناهار نمی‌خواهیم تکلیف ما همین امروز باید روشن شود!

این جلسه جنجالی و پرحاشیه تا به آنجا پیش رفت که اعضای هیات رییسه نیز نظرات متفاوت و انتقادآمیز خود را نسبت به این تفاهم‌نامه ابراز کردند. به نحوی‌که شکریه ـ نایب رییس شورای اصناف کشور ـ به صراحت تفاهم جدید را به سود اصناف ندانست و آن را دنبال روی مالیات ۷۰ درصدی عنوان کرد.

وی اظهار کرد: اگر ما برای خودمان ارزش قائل نباشیم، کسی هم ارزش قائل نیست… ما باید برویم روی میز مذاکره!‌ ولی تا آن زمان باید تکلیف کسانی را که با ارعاب و تهدید به جریمه روبرو هستند روشن کنیم. علی‌الحساب کسی که معاف است، معافیت مالیاتی بدهد و کسی که مشمول معافیت نیست، برود مالیاتش را بدهد.

وی که از ترک جلسه توسط رییس سازمان امور مالیاتی دلخور شده بود، اظهار کرد: ما قهر نمی‌کنیم و جلسه را ترک نمی‌کنیم تا اتحادیه‌ها و واحدهای صنفی ما در جریان مالیات لطمه نخورند. بنابراین به جهت این‌که دغدغه‌ها رفع و جلسه به نتیجه منتهی شود، اعلام می‌کنیم که به ۳۱۸ مجمع نامه زده شود تا مصوبه‌ امروز اجلاس به سراسر کشور ابلاغ شود، ممکن است آقایان نوع توافق را عوض کنند.

شکریه ادامه داد: آنچه را که به تصویب رسید به رای بگذاریم و سپس ابلاغ کنیم، اگر به نتیجه رسید که هیچ؛ در غیر این صورت در دیدار با وزیر اقتصاد آن را مطرح می‌کنیم و تا برج پنج هم مهلت داریم که با الگوی جدید، مالیات را پرداخت کنیم.

سرانجام نوده فراهانی ـ رییس شورای اصناف کشور ـ ختم جلسه را با ارائه راهکار از سوی اصناف اعلام کرد و گفت: من به احترام شما امضای خود را از این تفاهم‌نامه پس می‌گیرم ولی باید برای دفاع از حقوق اصناف راهکارها ارائه کنیم. سپس رو به روسای مجامع امور صنفی کرد و گفت: اگر تفاهم‌نامه را قبول ندارید رای‌گیری می‌کنیم و در صورتی که همه شورا نپذیرند به تفاهم دیگری با سازمان امور مالیاتی روی می‌آوریم.

راهکارهای متعددی مطرح و پیشنهاد شد از جمله این‌که اصناف آمادگی دارند که مالیات مذکور را به صورت پلکانی بپردازند و در صورتی که مورد موافقت قرار نگرفت هر یک از اصناف مالیات خود را بپردازد.

راهکار دیگر حذف ماده چهارم تفاهم‌نامه با جدولش بود که در آن تعیین مالیات‌ها به کارگروه سپرده شده بود ولی این بند ظاهرا با موضوع تعیین مالیات‌ها توسط مجامع امور صنفی که قبلا اشاره شده بود، مغایرت داشت.

این جلسه در ساعت ۱۵ و ۴۵ دقیقه رسما پایان یافت و اصناف سالن را برای صرف ناهار ترک کردند.


 
 

Things you can do from here:

 
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر