۱۳۹۱ فروردین ۲۱, دوشنبه

دخالت و حضور نیروس قدس سپاه در سوریه، موضوع اصلی سفر کوفی عنان به تهران

 
 

Sent to you by Protester via Google Reader:

 
 


گزارش وال‌استریت ژورنال

جـــرس: در آستانه سفر کوفی عنان، نماینده مشترک اتحادیه عرب و سازمان ملل متحد برای استقرار صلح در سوریه به ایران، یکی از رسانه های بین المللی سفر اعلام نشده قاسم سلیمانی- فرمانده «نیروی قدس سپاه» به سوریه و دیدار وی با بشار اسد را، از دلایل و موضوعات اصلی این دیدار و و مذاکرات ذکر کرد.


به گزارش رادیو بین المللی فرانسه، در گزارش تازه نشریه آمریکایی «وال استریت جورنال»، با اشاره به سفر ۱۱ آوریل کوفی عنان، میانجی صلح سازمان ملل در سوریه به ایران، خاطرنشان کرده است که "سفر اخیر و اعلام نشده پاسدار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران به سوریه و دیدار وی با بشار اسد، یک روز پس از تاریخ تعیین شده بمنظور استقرار آتش بس ١٠ آوریل در آن کشور، تا حدود زیادی روشن می سازد."


بر اساس این گزارش، جمهوری اسلامی آشکارا با طرح سازش مابین رژیم بشار اسد و معترضین سوری مخالف است و تمامی امکانات در اختیار خود را برای حفظ وضع موجود در دمشق به خدمت گرفته است.


همچنین عقب نشینی ارتش و نیروهای نظامی سوریه از شهرهای آن کشور تا روز ١٠ ماه آوریل، که مورد موافقت رژیم اسد قرار گرفته، با سیاست های اعلام شده ایران در این زمینه و توصیه های نظامیان جمهوری اسلامی به رژیم اسد برای پایداری در برابر معترضین و مخالفان، مغایر است.


دبیر کل سابق سازمان ملل که از روز ٢٧ ماه فوریه به عنوان نماینده مشترک اتحادیه عرب و سازمان ملل بمنظور حل بحران آن کشور گمارده شده، اندکی پس از انتصاب خود به این پست، از فرصت حضور علی اکبر صالحی وزیر خارجه جمهوری اسلامی در ژنو استفاده و ضمن دیدار در مقر اروپایی سازمان ملل با او در امور سوریه گفتگو کرد.


تصمیم کوفی عنان به دیدار از تهران، با آگاهی کامل وی از اهمیت کمک های ایران به سوریه و حضور فعال نظامی (در ظرفیت های عملیاتی و یا مشورتی) در آن کشور گرفته شده. بی تردید اجرای طرح صلح ٦ ماده ای سازمان ملل در سوریه، بدون جلب نظر موافق تهران با مشکلات جدی روبرو خواهد بود.


تأثیر نظامیان بر سیاست خارجی
گزارش مذکور می افزاید: با در نظر گرفتن تأثیر اندک وزارت خارجه جمهوری اسلامی در طراحی و اجرای سیاست های مرتبط با سوریه و تأثیر قاطع سپاه و نیروی قدس در تدوین و اجرای این سیاست ها، تلاش کوفی عنان در تهران متوجه تماس و مذاکره (مستقیم و یا غیر مستقیم) با نهادها و یا چهره هایی خواهد شد که سیاست گذاری و هدایت امور مربوط به سوریه را در درون حاکمیت جمهوری اسلامی برعهده دارند.


منابع غربی بر این باورند که تصمیم گیری در امور سوریه در حیطه اختیارات قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس قرار دارد.


گزارش مذکور می افزاید قاسم سلیمانی و نیروهای تحت فرماندهی او مجری سیاست تدافعی شناخته شده جمهوری اسلامی مبنی بر "در گیر ساختن نیروهای دشمن فراسوی مرزهای ایران" است و جمهوری اسلامی طی سه دهه گذشته چه از راه ارائه کمک های مالی، نظامی و آموزشی به نیروهای محلی در لبنان، عراق و افغانستان و (اینک در سوریه)، و چه از طریق مشارکت مستقیم در عملیات نظامی برون مرزی و مبادرت به اقدامات خرابکارانه و تروریستی سعی در اجرایی ساختن این استراتژی دفاعی داشته است. ایران در تعقیب و اجرای این سیاست، همچنین به مشارکت در عملیات پنهانی در یمن، کویت، بحرین عربستان سعودی نیز متهم شده است.


تازه ترین اتهام علیه نیروهای قدس که در مطلب اخیر نشریه «وال استریت جورنال» نیز مورد اشاره قرار گرفته، شامل ارسال چهار محموله کمک های نظامی ایران از راه هوا برای سوریه و پیش از آن اتهام تدارک و اجرای چند طرح تروریستی در هند، مالزی، جمهوری آذربایجان و گرجستان و همچنین مشارکت در طراحی یک اقدام تروریستی بمنظور کشتن «عادل الجبیر» سفیر عربستان سعودی، در واشنگتن است.


گفتنی است، جمهوری اسلامی تمامی این اتهامات را رد کرده و سیاسی می داند.


گزارش مذکور همچنین آورده است: جمهوری اسلامی بر این باور است که درگیر شدن با دشمن دور از مرزها، کم هزینه تر از درگیری در درون مرزهای ایران است. در تعقیب این راهبرد، عملیات برون مرزی سپاه از سال ١٩٨٢ و پس از اشغال لبنان توسط نیرو های اسرائیل آغاز و تدریجاً در عراق و افغانستان ادامه یافت. سوریه چهارمین صحنه بزرگ عملیات نظامی-امنیتی برون مرزی نیروی قدس محسوب میشود.


نیروی قدس-ارتش سایه
این گزارش در خصوص نیروی قدس سپاه پاسداران نوشته است: نام نیروی قدس در هیچیک از نمودار های سازمانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی دیده نمی شود و در دستور ٢٦ شهریور ١٣٦٤ رهبر فقید جمهوری اسلامی دایر بر تشکیل نیرو های زمینی، هوایی و دریایی سپاه نیز از نیروی قدس و یا بسیج نامی برده نشده.


هسته مرکزی نیروی قدس به عنوان واحد کوچکی در درون سپاه پاسداران و در حاشیه کنفرانس نهضت های آزادیبخش جهان در تهران شکل گرفت و پس از انحلال واحد نهضت های آزدی بخش، افراد آن به صورت داوطلب به وزارت اطلاعات و ديگر يگان های نظامی امنيتی جمهوری اسلامی ملحق شدند. گروهی نیز در مراحل بعد به «قرار گاه ثامن الائمه» منتقل شدند. در جریان جنگ با عراق نیروهای قرار گاه ثامن الائمه بمنظور برقراری تماس با کرد های شمال و شیعیان جنوب عراق تلاش هایی را بعمل آوردند که چندان مؤثر نبود.
پس از شروع جنگ درلبنان و اشغال بيروت در سال ١٩٨٢ توسط اسرائیل، نيروهای سپاه در دره بقاع و شهر بعلبك حضور یافتند. از این گروه در گذشته به عنوان "سپاه لبنان" نیز یاد شده است. در پاره ای از گزارش های منابع ایرانی پیرامون خلع سلاح تيپ ششم ارتش لبنان توسط حزب الله آن کشور، از نسبت دادن غیر مستقیم عملیات یاد شده به سپاه پرهیز نشده است.


شکل سازمانی تازه
در ادامه آمده است: در سال ٢٠٠٠ نیروی قدس با جذب نیروهایی از قرارگاه های ثامن، نصر، رمضان، سپاه لبنان، پاره ای از نیرو های وزارت اطلاعات و واحد اطلاعات سپاه، شکل سازمان یافته تری بدست آورد.


نیروی قدس با وجود در اختیار داشتن تعداد قابل ملاحظه نفرات، در یک واحد پادگانی مشخص مستقر نیستند و پرسنل آن در مراکز آموزشی و رزمی نیروی زمینی، دریایی و هوایی سپاه آموزش دیده و آماده عملیات میشوند.
از مدتی قبل ظاهراً تصمیم گرفته شده که پرسنل نیروهای قدس از اسامی جعلی (حتی بیش از یک اسم) نیز استفاده کنند. سپاه علاقمند است که افراد نیروی قدس را از نظر مهارت و قدرت با پرسنل تیپ ٦٥ ارتش (کلاه سبزها) مقایسه کنند.
این افراد مانند نیروهای "اس آ اس" بریتانیا و یا "خوک های دریایی" آمریکا، ضمن آموزش برای عملیات نظامی بخصوص در پشت خطوط دشمن، برای مقاومت در برابر شکنجه و بازجویی های سخت نیز آماده می شوند.
چهار تن از افراد این نیرو پیشتر توسط نظامیان آمریکا در سلیمانیه دستگیر شدند. فرماندهی مستقل و مستقیم این نیرو را به رهبر جمهوری اسلامی نسبت میدهند. فرمانده ستادی این نیرو و مسئول عملیات آن قاسم سلیمانی است که از جمله معلولین جنگ ایران و عراق است.


نقش قاسم سلیمانی
قاسم سلیمانی کرمانی است و پیش از تصدی عملیات نیروی قدس فرمانده لشکر ٤٢ ثارالله را در کرمان بر عهده داشته. قاسم سلیمانی بخصوص پس ازطرح ادعای تلاش های اسرائیل و آمریکا برای کشتن او، در مجامع عادی دیده نشده. آخرین حضور اعلام شده او مربوط به ١٠ شهریور سال ١٣٨٦ و زمان تغییر یحیی رحیم صفوی فرمانده سابق سپاه است و از آن پس در هيچ مراسم رسمی ديگری ديده نشده است.


طراحی ترور شاپور بختیار در پاریس و همچنین منفجر ساختن انجمن یهودیان آرژانتین (دایا) و مرکز فرهنگی اسرائیل در بوئنس آیرس (آمیا) را که به کشته شدن ٨٥ تن و زخمی شدن بیش از ٢٥٠ نفر انجامید به نیروهای قدس نسبت میدهند.


در این گزارش خاطرنشان شده است از یک سال قبل به این سو، کنترل سیاست خارجی ایران در سوریه بیش از پیش در اختیار سپاه و نیروی قدس قرار گرفته و از این لحاظ وزارت خارجه کاملاً به ایفای نقش ستادی قانع و در دمشق به حاشیه رانده شده است. به نسبت، تأثیر قاسم سلیمانی در سیاست خارجی ایران در رابطه با سوریه افزایش یافته است.


در انتهای این گزارش با اشاره به سفر کوفی عنان میانجی صلح سازمان ملل در سوریه به تهران، اظهار شده است که این سفر را می توان بصورت تنگاتنگ با موضوع حضور نظامی ایران در سوریه و ضرورت دور زدن کانال های دیپلماتیک، مرتبط دانست. مقاومت یک ساله رژیم اسد در برابر مخالفان را میتوان تا حدود زیادی به پشتیبانی همه جانبه جمهوری اسلامی و حمایت نظامیان از حکومت دمشق نسبت داد.


پیشتر مقامات ایران از قول مسئولان سوری نقل می کردند که سوریه حفظ مناسبات دوستانه با ایران را به صلح با اسرائیل ترجیح میدهند. در جریان میزبانی مذاکرت آینده اتمی با گروه (١+٥)، ایران مناسبات دوستانه، با اهمیت و حساس خود را با کشور همسایه ترکیه، به دلیل ادامه حمایت از رژیم سوریه، عملاً در خطر قرار داد و واکنش خشمگین اردوغان نخست وزیر آن کشور را موجب شد و روشن نیست که طی دیدار روز ١١ ماه آوریل خود از تهران کوفی عنان قادر به جلب همراهی جمهوری اسلامی و نظامیان با طرح صلح ٦ ماده ای خود در سوریه خواهد شد یا خیر؟


گفتنی است، جمهوری اسلامی مهمترين متحد منطقه ای سوريه به شمار می رود و رهبر جمهوری اسلامی، روز دهم فروردين ماه در ديدار با نخست وزير ترکيه گفت که ايران از رژيم سوريه پشتيبانی می کند و با هر طرح آمريکا درباره اين کشور مخالف است.



 
 

Things you can do from here:

 
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر