۱۳۹۱ فروردین ۲۰, یکشنبه

دیدارهای نوروزی با خانواده‌ی زندانیان سیاسی

 
 

Sent to you by Protester via Google Reader:

 
 


جرس: سه سال است که عید، درِ خانه بسیاری از مردم را نزده است. چه آنان که فرزندانشان را در جریان اعتراضات از دست دادند. چه کسانی که هنوز بعد از گذشت سه سال، تاوان یک تقلب را می‌دهند. تقلبی که البته معترضِ آن بوده‌اند.

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، در این مدت، دیدار با خانواده‌های زندانیان به خصوص در روزهای نوروز، به نوعی وظیفه تبدیل شده است. وظیفه‌ای که بسیاری آن را انجام می‌دهند و بر دوش بسیاری دیگر سنگینی می‌کند.

بهمن احمدی امویی:

خانه‌ی ژیلا بنی‌یعقوب، این روزها آنقدر رفت و آمد دارد که باید از چند روز قبل، وقت بگیری و به دیدنش بروی. بهمن احمدی‌امویی یکی از روزنامه‌نگارانی است که بارها با نوشتن مقالات انتقادی نسبت به دولت احمدی‌نژاد، عملکرد اقتصادی این دولت را به چالش کشیده بود. وی در روز 30 خردادماه 88 به همراه ژیلا بنی‌یعقوب، بازداشت شد و سپس به 5 سال حبس تعزیری محکوم شد. محکومیتی که بیش از نیمی از آن سپری شده است. خانه‌ی ژیلا برای سومین سال متوالی، پذیرای کسانی است که می‌آیند تا به او بگویند به یاد بهمن هستند . ژیلا بنی‌یعقوب خود حکم یکسال زندان دارد . او هم همانند بسیاری دیگر اعتقاد دارد که " نباید با پای خود به زندان برویم"

عبدالفتاح سلطانی:

وکیل همه این سال‌های ما، حالا حکم 18 سال زندان دارد. بیش از همه‌ی موکلان این سال‌هایش. عبدالفتاح سلطانی در مهرماه 90 بازداشت شد و شعبه 26 دادگاه انقلاب به اندازه یک عمر به او حکم حبس داد. 18 سال و تبعید و 10 سال محرومیت از حرفه وکالت.

معصومه دهقان با مهربانی میهمانانش را پذیرایی می‌کند و از ملاقاتشان تعریف می‌کند. عبدالفتاح سلطانی به تازگی به بند 350 منتقل شده است. معصومه دهقان می‌گوید:" آقای سلطانی می گوید آن آزادی مطلقی که در تصور داری، در بند 350 است. اینجا آزادی مطلق داریم. هیچ‌کس هم دیگر نمی‌تواند زندانیمان کند!"

حسن اسدی زیدآبادی

عاطفه خلفی، همسر حسن، در خانه جدیدش منتظر میهمان‌هاست. ما طبق معمول دیر وقت می‌رسیم. عاطفه شال سبزش را سرش انداخته است و از میهمان‌ها پذیرایی می‌کند. آجیل، میوه، بستنی.

حسن اسدی زیدآبادی، مسئول کمیته حقوق بشر سازمان دانش‌آموختگان، اولین بار در آبان‌ماه 88 بازداشت و پس از 40 روز آزاد شد. وی سپس در شهریورماه 89 مجددا دستگیر شد و از سوی دادگاه به تحمل 5 سال حبس تعزیری محکوم شد. حسن اسدی هم‌اکنون در بند 350 به سر می‌برد.

مجید دری:

ما قرار است عازم کرج شویم که مجید دری از زندان بهبهان تماس می‌گیرد که خانواده‌ام در راه بهبهان هستند و کسی در خانه نیست. مجید دری فعال حق تحصیل، در سال 88 بازداشت شد و از سوی دادگاه انقلاب به 6 سال حبس قطعی و تبعید به زندان شهر ایذه محکوم شد.

سال گذشته نیز شماری از فعالان اجتماعی و دانشجویی به دیدار خانواده مجید دری رفته بودند. در آن دیدار کوهیار گودرزی که امروز در بند 209 زندان اوین در بازداشت است، هم حضور داشت.

بهاره هدایت:

امین احمدیان، خودش یکی از پایه‌های ثابت دیدار با خانواده‌های زندانیان سیاسی است. بنابراین، دید و بازدید با او در همین فاصله ملاقات‌ها انجام می‌گیرد. بهاره هدایت برای چهارمین سال متوالی، عیدش را در اوین گذرانده است و این مساله برای خودش و امین که تابحال پای سفره هفت‌سین با هم نبوده‌اند، دشوار است.

بهاره هدایت، فعال دانشجویی عضو دفتر تحکیم وحدت از سوی دادگاه به 10 سال حبس تعزیری محکوم شده است. که حدود 2 سال و نیم از آن را سپری کرده است.

16 فروردین ماه، سومین تولد و سالگرد ازدواجی بود که هدایت در زندان به سر می‌برد. در این روز جمع زیادی از دوستان بهاره و امین با حضور در منزلش، برای او جشن تولد گرفتند و آرزو کردند که وی به زودی از زندان آزاد شود.

احمد زیدآبادی

احمد زیدآبادی، هفته دوم عید به مرخصی شش روزه آمد و عصر سیزده فروردین در خانه بود تا یک روز پیش از بازگشت دوباره به زندان، فرصتی داشته باشد برای دیدار دوباره با دوستان.

دبیرکل سازمان دانش آموختگان ایران که از سوی دادگاه به تحمل 6 سال حبس تعزیری محکوم شده و حدود نیمی از آن را گذرانده است، با روحیه‌ی عالی و شوخ‌طبعی خاص خودش، به خاطره‌گویی از زندان پرداخت و در این میان با گرمی از میهمانان استقبال می‌کرد.

این اولین نوروزی بود که احمد زیدآبادی بعد از 3 سال در کنار خانواده گذراند. هر چند مسئولان باز هم از فرستادن او به خانه در روزهای نخست نوروز و سال تحویل، خودداری کردند.

رضا شهابی

رضا شهابی فعال سندیکایی زندانی که پس از 2 سال هم‌چنان در وضعیت بلاتکلیفی نگهداری می‌شود، امسال در روزهای نوروز، مادرش را از دست داد. مسئولان زندان از دادن مرخصی به او جهت حضور در مراسم تدفین مادرش خودداری کردند.

وی که دچار مشکلات جسمانی شدید در ناحیه گردن و ستون فقرات است، علی‌رغم تأکید پزشکان در لزوم اعطای مرخصی استعلاجی، هم‌چنان در بند 350 زندان اوین نگه‌داری می‌شود.

خانواده‌ی شهابی که برای شرکت در مراسم خاکسپاری مادر وی در شهرستان شبستر به سر می‌بردند، نتوانستند پذیرای میهمانان نوروزی باشند.

احسان هوشمند

احسان هوشمند، پژوهشگر ، بیش از سه ماه است که در بازداشت و در بند 209 زندان اوین نگه‌داری می‌شود. وی هفته گذشته پس از مدتها توانست با خانواده‌اش ملاقات کند.

خانواده‌ی هوشمند، در حالی که با نگرانی شرایط وی را دنبال می‌کنند، وضعیت روحی او را خوب می‌دانند. در این حال به عقیده آنان، وی به دلیل حضور طولانی‌مدت در سلول انفرادی، به لحاظ جسمانی ضعیف شده است. 


 
 

Things you can do from here:

 
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر