۱۳۸۸ مرداد ۳, شنبه

فردا صدای سبزها در جهان طنین‌انداز می‌شود


فردا صدای سبزها در جهان طنین‌انداز می‌شود

 

ابعاد جهانی «جنبش سبز ایران» روز به روز بیشتر می‌شود، صدای اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم ایران آرام آرام، شهر به شهر و کشور به کشور، در اقصا نقاط جهان شنیده می‌شود و هر روز بیش از روز قبل انعکاس این صداها را در رسانه‌های دیداری و شنیداری غرب و شرق دنیا می‌بینیم و می‌شنویم.

فردا شنبه 25 ژوئیه (3 مرداد) نقطه عطفی در روند مبارزات جنبش سبز است: روز جهانی همبستگی با مردم ایران؛ روزی که از سوی سازمان عفو بين‌الملل، ديده‌بان حقوق بشر، گزارشگران بدون مرز، کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران، کنفدراسيون جهانی دفاع از حقوق بشر در ايران و تعدادی ديگر از نهادهای حقوق بشری، در اقدامی هماهنگ به عنوان روز اقدام جهانی برای اعتراض به نقض حقوق بشر در ايران اعلام شده است.

 

ایرانیان قرار است در این روز در دهها شهر جهان، در مقابل سفارتخانه‌ها و دفاتر مربوط به جمهوری اسلامی، تظاهرات و اجتماعاتی را برگزار کنند. تعداد این شهرها، دست‌کم پنجاه شهر اعلام شده است. اسقف دزموند توتو، مايريد مگوآير، جودی ويليامز و شيرين عبادی، برندگان جايزه صلح نوبل هم اعلام کرده‌اند که از این اقدام جهانی حمايت می‌کنند.‬

 

هادی قائمی، سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران درباره‌ی چگونگی گردآوری این فراخوان گفته است: «بعد از اتفاقات ایران پس از انتخابات و مشاهده‌ی صحنه‌ها و جنایت‌هایی که همه را تکان داد، از دور دنیا با کمپین ما تماس گرفته می‌شد که در اقصا نقاط اشخاص عادی می‌خواستند نوعی به طور همگام و همزمان اعتراضشان را نسبت به این وقایع ابراز کنند. در پی این، سازمان‌های عمده حقوق بشری وقتی این همه حرکت خودجوش را دیدند و می‌دیدند درخواست زیادی برای این هست، چون‌که خود این سازمان‌ها هم این وقایع را دنبال می‌کنند و مکتوب و مستند می‌کنند، نیاز به آن را تایید کردند و همه‌ی سازمان‌های بین‌المللی از عفو بین‌الملل، دیده‌بان حقوق بشر، اف آی دی اچ، گزارشگران بدون مرز و همچنین برندگان جایزه نوبل پیشگام آن‌ها خانم شیرین عبادی و هم اکنون آقای دزموند توتو از آفریقای جنوبی، همه با هم طی ده دوازده روز گذشته به طور خارق‌العاده‌ای همگام شدند تا در روز شنبه در سراسر دنیا اعتراض‌های خود را مطرح کنند.»

 

رضا معینی، از مسئولان ایرانی سازمان گزارشگران بدون مرز، هم در این باره گفته است: «بدون شک در دنیایی که ما زندگی می‌کنیم، دولت‌ها نمی‌توانند به شکل منزوی به حیات خود ادامه دهند. این ۵۰ کشوری که مجموعه‌ای از ایرانیان و خارجی‌ها را در خود جمع می‌کند و با آنچه که در ایران روی داده، اعلام همبستگی می‌کند، می‌تواند موثر باشد. اما آنچه که برای ما اهمیت دارد، این است که در جهان شنیده شود که مردم ایران تنها نیستند و همه‌ی وجدان‌های بیدار و افکار عمومی جهانی با آنها همراه‌اند.»

 

همزمان با این روز قرار بود در پایتخت دموکراسی - پاریس - طومار سبزی با صدها هزار امضا در اعتراض به تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران با عنوان «احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور ایران نیست» از فراز برج ایفل آویخته شود. اما به خاطر استقبال غیرمنتظره از این طومار، که پیش‌بینی‌های چند صدمتری را به طوماری چند کیلومتری پیوند داد، آویختن آن به برج امکان‌پذیر نشده و قرار است در محیط پیرامونی برج ایفل به نمایش دربیاید.

 

طرح جمع آوری امضا برای «طومار سبز» با عنوان « احمدی‌نژاد، رئيس‌جمهور ايران نيست» در تیرماه امسال در بيش از ۱۸۰ شهر جهان انجام شد. اين طرح از سوی گروهی از ايرانيان مقيم کانادا تدارک ديده شده بود و بر اساس آن در فاصله‌ی روزهای ۱۰ تا ۱۲ جولای، ۱۹ تا ۲۱ تير، در بيش از ۱۸۰ شهر جهان، پارچه‌های سبزرنگ پذيرای امضای کسانی بود که باورشان این بود: محمود احمدی‌نژاد، رئيس‌جمهوری ايران نيست.

 

به گفته‌ی مبتکران این طرح، هدف از تهيه‌ی چنين طوماری اين است که صدای جنبش سبز ايران که اکنون از یک انتخابات فراتر رفته و به يک جنبش آزادی‌خواهی تبديل شده است، به گوش تمام مردم دنيا برسد و همه بدانند در ايران چه اتفاقی در حال رخ دادن است.

 

علی تهرانی، فعال حقوق بشر و پژوهشگر مقیم کانادا، درباره‌ی این طومار گفته است: «ما از نماينده‌ها خواستيم که حداقل متراژ پارچه‌ها را به ما گزارش بدهند. طبق آماری که من تاکنون از اين ۱۸۱ شهر دريافت کرده‌ام، از يک متر طومار تا ۱۰۰ متر داشتيم. يعنی اگر به طور متوسط فرض کنيم که از هر شهر ۱۰ متر پارچه به ما برسد، رکورد اين طومار به بالای ۱۰ هزار متر خواهد رسيد. اين خلاف انتظار ماست، ما بيشتر از ۵۰۰ متر انتظار نداشتيم و همان‌طور که در تبليغات اين پروژه بيان شد، تصميم اين بود که اين طومار از برج ايفل يا برج بلند ديگری آويزان شود. ولی حضور مردم در اين پروژه، درست مانند حضور آنها در صحنه انتخابات، پرشکوه بود و مردم در اين کار هم حماسه ديگری آفريدند.»

 

تهرانی همچنین از طرح دیگری برای فرستادن احمدی‌نژاد به کتاب رکوردهای گینس به عنوان نامطلوب‌ترین رییس‌جمهور تاریخ سخن می‌گوید که از سوی مسئولان گینس در دست بررسی است. وی می‌گوید: «اوایل فکر می‌کردیم اگر بتوانیم طومار خیلی‌ بلندی تهیه کنیم، می‌توانیم به عنوان بلند‌ترین تومار سیاسی جهان، آن را در کتاب گینس (کتاب رکوردها) ثبت کنیم و در اصل، آقای احمدی‌نژاد را بفرستیم به کتاب گینس، به عنوان نامطلوب‌ترین رئیس‌جمهور جهان. همزمان که پروژه پیش رفت، ما هم به مدیریت گینس تقاضا فرستادیم. گفتند ۳-۴ هفته‌ای طول می‌کشد. باید از روش سریع‌السیر استفاده می‌کردیم، چون این‌قدر وقت نداشتیم. برای این موضوع مبلغ ویژه‌ای هم پرداخت شد. پس از بررسی سریع، آنها گفتند که بلند‌ترین طومار دنیا ۲۴ میلیون امضا دارد، و شما اگر بخواهید این رکورد را بشکنید، باید بالاتر از این مقدار امضا داشته باشید، که برای ما امکان‌پذیر نبود. یعنی آنها بر اساس طول طومار چیزی را ثبت نمی‌کنند، بلکه بر اساس تعداد امضا‌ها ثبت می‌کنند.»

 

تهرانی می‌افزاید: «ما برایشان دلیل آوردیم که این ۲۴ میلیون امضایی که شما می‌گویید، ظرف ۱۲ سال جمع شده است، یعنی‌ از سال ۱۹۹۷ تا امروز این امضا‌ها را دارند جمع می‌کنند. ولی ما ظرف ۳ روز این امضا‌ها را جمع کردیم. قرار شد این موضوع در جلسه‌ی آنها مطرح شود، ولی‌ در نهایت گفتند که گینس نمی‌پذیرد، چون این تومار بی‌‌طرفانه نیست و علیه یک نفر یا یک سیستم است. ما استدلال کردیم که این طومار، یک طومار سیاسی است و در یک عمل سیاسی، بالاخره ما علیه کسی‌ یا سیستمی‌ موضع‌گیری می‌کنیم، و دیگر اینکه چرا از همان اول به ما نگفتید، و گفتیم ۶ میلیون ایرانی‌ خارج ایران و ۶۰ میلیون داخل ایران با این تصور وارد این کار شدند که آقای احمدی‌نژاد برود در کتاب گینس. بعد از این استدلال دوباره قرار شده در جلسه‌ی خود آن را مطرح کنند و به ما خبر دهند که هنوز خبری نداده‌اند.»

 

ابتدا قرار بود این طومار بر فراز برج ایفل آویخته شود، اما در مقام عمل مشخص شد که «جنبش سبز» آن‌قدر گسترده و همه‌گیر شده است که طول طومار «احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور ایران نیست» بسيار زيادتر از چيزی است که انتظار می‌رفت و بنابراین در برج‌های بلندی مانند برج ايفل به دلايل فنی و امنيتی اجازه‌ی اين کار را نمی‌دهند.

 

حالا قرار است اين پروژه در کنار ايفل، در حد فاصل ساختمان حقوق بشر و ديوار صلح برگزار شود. یعنی به جای اينکه طومار از برج آويخته شود، همراه با کارهای هنری ایرانیان، روی زمين پهن می‌شود و تيم فيلمبرداری و خبرنگاری از بالا تصويربرداری خواهند کرد که عظمت اين طومار را به دنيا نشان دهند؛ تا تمام دنیا بدانند کسی که به عنوان منتخب مردم ایران معرفی شده است، رییس دولت کودتاگران است.

 

فردا صدای جنبش سبز ایرانیان در سراسر دنیا شنیده خواهد شد. از اروپا تا آمریکا، و از آسیا تا شاخ آفریقا. فردا فریاد آزادی‌خواهی مردم ایران در تاریخ جاودانه خواهد شد.

 

آدرس سایت طومار سبز: http://greenscroll.info

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر