۱۳۸۸ اسفند ۵, چهارشنبه

تحلیل واشنگتن پست از رفتار احمدی نژاد-ریچارد کوهن/ مترجم:علی رحمانیان

تحلیل واشنگتن پست از رفتار  احمدی نژاد  ریچارد کوهن/ مترجم:علی رحمانیان
 
 یک سوال در باره برنامه شک برانگیز تسلیحات اتمی ایران:آیا رئیس جمهور ایران مثل آدلف هیتلر دیوانه است یا   دیوانگی او از جنس جنون ریچارد نیکسون است؟

نیکسون اصطلاحی برای نوع دیوانگی خودش داشت. او به دستیارش باب هالدمن در خلال مبارزات انتخابی ریاست جمهوریش در سال 1968 میگفت:"من آنرا تئوری مرد دیوانه می نامم باب". او داشت درباره چگونگی برخورد با جنگ ویتنام صحبت میکرد."من میخواهم ویتنامی های شمالی باور کنند که من به جایی رسیده ام که ممکن است هر کاری برای متوقف کردن جنگ انجام دهم. ما این پیام را به آنها خواهیم داد که شما میدانید که نیکسون به خاطر کمونیسم به شدت نگران است. ما نمی توانیم وقتی او عصبانی است مهارش کنیم و دستش بر روی کلید اتمی است. استراتژی او اگرچه زیرکانه بود ولی در مورد ویتنام شمالی جواب نداد. شاید آنها دیوانه تر از نیکسون بودند.

 احمدی نژاد نوع خاصی از دیوانه هاست. انکار هولوکاست توسط او یا دلیلی برنوعی یاوه سرایی های دیوانه وار است یا نوعی از جنون نیکسون است که برای آنکه دشمنان و رقبا را در حالت عدم تعادل نگاه دارد طراحی شده است: این شخص در قدم بعدی چه خواهد کرد؟

احمدی نژاد همزمان با انکار هولوکاست،مکررا بر نابودی اسرائیل اصرار میکند. اگرچه برخی کارشناسان در ترجمه دقیق حرفهایش اختلاف دارند، هدف کلی او روشن است. اما آنچه روشن نیست آنست که او در حال اظهار آرزویی است یا اینکه وعده ایی جدی را بیان میکند: "رژیم صهیونیستی نابود خواهد شد"،"رژیم صهیونیستی رو به نابودیست"،"روزهای این رژیم به شماره افتاده است"،"خدایا شکر، خواست تو به زودی محقق خواهد شد واین جرثومه فساد ازصفحه روزگار محو خواهد شد" میتوانم ادامه بدهم همانطور که احمدی نزاد ادامه داده است.

در نوع خودش ، این حرفها میتواند چیزی جزلفاظی های یک هوچی با هدف خشنودی عوام نباشد.به هر حال احمدی نژاد باید بداند که هرتلاشی برای تبدیل نقطش به عمل، با زور مواجه خواهد شد. اسرائیل یک قدرت اتمی است و بدون جنگ عکس العمل نشان نخواهد داد. ایرانیان نمیتوانند آنطور دیوانه باشند . شاید آنها به روش نیکسون دیوانه اند و فقط دارند تلاش میکنند تاثیر بگذارند.

اما ادعایی که دنیا عقلانی عمل میکند خود غیر عقلانی است.نمونه هیتلر هم آموزنده است و هم هشدار دهنده. رهبر نازی تنها یک ضد یهود که به تئوری های احمقانه اش باور داشت نبود؛او همچنین تصمیماتی میگرفت که به خودی خود جنون آمیز بود. مثلا چرا او، پس ازحمله ژاپن به پرل هاربر، به آمریکا اعلان جنگ داد؟چرا او شوروی را قبل از شکست دادن انگلیسی ها اشغال کرد؟در هر دو مورد او دلائل خودش را داشت. و در هر دو حالت دلائلش جنون آمیز بودند.

اسرائیل، از میان همه کشورها، اعتقاد کمتری به عقلانیت بشر دارد.پس سوال از اینکه آیا احمدی نژاد نقش یک دیوانه را بازی میکند یا واقعا دیوانه است یک مساله آکادمیک نیست.این یک واقعیت و فوریت وحشت آور است که اغلب،در بسیاری از محدوده ها ،به عنوان شکلی از پارانویا بی اهمیت میشود. مثلا وقتی رهبران اسرائیل هشدار میدهند که ممکن است علیه ایران عمل پیشگیرانه انجام دهند—مثلا تلاشی برای بمباران تاسیسات اتمی ایران، آنطور که در مورد عراق در سال 1981 انجام دادند، این به عنوان یک نمایش پر طمطراق قدرت نظامی رد میشود. مشاور سابق امنیت ملی، زبگینیو برژینسکی، حتی پیشنهاد داد که حتی اگر اسرائیل چنین کرد ایالات متحده علیه آن به زور متوسل شود. دکترین برژینسکی در حال تازه کردن تهور غیر عقلانی معکوس است که: ما دوستانمان را میزنیم تا از دشمنانمان دفاع کنیم.

بمب ایرانی مساله ایی نیست که تنها اسرائیل را نگران کند. تعادل قدرت را در منطقه خاورمیانه برهم میزند و گروههای تندرو/تروریست نظیر حزب الله و حماس را تشویق میکند تا جنگ علیه اسرائیل را تشدید کنند. سایر ملل خاورمیانه به اتکا به چتر اتمی آمریکا رضایت نیمدهند وبه دنبال بمب خواهند رفت. یک منطقه ناپایدار اتمی خواهد شد. خواب خوبی داشته باشید!

من نمیدانم که آیا احمدی نژاد فقط دیوانه وار عمل میکند یا دیوانه است. ولی میدانم که به نظر میرسد ایران به دنبال دست یابی به سلاحهای هسته ایی و موشکهایی برای حمل آنهاست. من همچنین میدانم که آنچه ایالات متحده و متحدانش انجام داده اند احمدی نژاد (یا ملا ها یا سپاه پاسداران را ) از هدفشان منصرف نکرده است. ممکن است زمان آن باشد که براک اوباما تاکتیکی از نیکسون عاریه بگیرد و دیوانه وار با دیوانه بجنگد. آنطور که امور پیش میرود، دیوانه وار خواهد بود اگر نشود.  




--
سبز مي مانيم، تا هميشه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر