۱۳۸۸ اسفند ۷, جمعه

آلزایمر خبرگان رهبری: استمرار نظارت فراموش شده

یلدا آراسته

 

شبکه جنبش راه سبز(جرس): هفتمین اجلاس دوره چهارم مجلس خبرگان در حالی آغاز شد که یک روز پیش از آن با انتشار فیلم جدیدی از حوادث کوی دانشگاه، بار دیگر مردم در بهت و ناباوری فرو رفتند .

 

هرچند که هیچ مرجعی تاکنون از ایران پاسخگوی تصاویر منتشر شده در این فیلم نبوده است، اما پخش آن در آستانه این اجلاس باعث شد که بار دیگر نگاه ها به هاشمی رفسنجانی دوخته شود .

هاشمی تنها فرد از مجلس خبرگان نیست  که پس از حوادث 22 خرداد طرف مردم را گرفت، اما می شود از او به عنوان مهمترین چهره سیاسی حاکم یاد کرد .

 

درخواستی که اجابت نشد

 

بیش از این نیز یکبار دیگر خبرگان تشکیل جلسه داده بود .ششمین اجلاس خبرگان رهبری در شهریور ماه برگزار شد .

هرچند که بعد از نا آرامی های 22 خرداد کسانی خواستار تشکیل فوری خبرگان رهبری بودند اما این گردهمایی در موعد مقرر خود برگزارشد .

 

22 مرداد ماه علی محمد دستغیب عضو خبرگان رهبری خواستار تشکیل جلسه ای برای رسیدگی به شکایات مردم با حضور میر حسین موسوی و مهدی کروبی شد .او در بیانیه ای وظیفه خبرگان را رسیدگی به حقوق مردم دانست .

 

27 مرداد ماه نیز نامه ای روی برخی وب سایت ها منتشر شد که حکایت از در خواست جمعی از علمای قم ،اصفهان و مشهد داشت که آیت الله خامنه ای را مسوول کشتارهای بعد از انتخابات دانسته بودند و خواستار برکناری وی بودند .

 

این نامه که خطاب به خبرگان رهبری بود، هیچ امضا کننده ای نداشت و آنها اعلام کرده بودند که مجبور به تقیه هستند .

 

نیویورک تایمز در همین راستا گزارشی منتشر کرد و ادعا کرد که با یکی از این روحانیون صحبت کرده است و تهیه کنندگان این نامه را 10 نفر خواند اما نامی از هیچ کس نبرد .

 

بیش از این نیز  مجمع نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی در نامه ای به رئیس مجلس خبرگان خواستار "بررسی های قانونی وفق اصل ۱۱۱ قانون اساسی" شده بود که به موضوع عزل رهبری اختصاص دارد. این گروه در نامه خود رهبر جمهوری اسلامی را مسئول اوضاع کشور معرفی کرد و از اعضای مجلس خبرگان خواست که به عملکرد نهادهای انتظامی، نظامی و امنیتی زیر نظر آیت الله علی خامنه ای رسیدگی کنند.

 

رهبر فصل الخطاب است

 

در واکنش به این درخواست ها بود که جمعی از خبرگان رهبری با انتشار بیانیه ای اعلام کردند که اوامر رهبری فصل الخطاب است .آنها محمود احمدی نژاد را به رسمیت شناختند و از هاشمی خواستند که موضع خود را روشن بیان کند .نام امضا کنندگان این بیانیه هیچ گاه مشخص نشد .

 

این موضع گیری تند نسبت به هاشمی پس از آن بود که وی در نماز جمعه تهران و در دیدار با خانواده بازداشت شدگان از وضعیت موجود اظهار ناراحتی کرد و خواستار پایان دادن به آن شد .

 

اختلاف در خبرگان

 

پیش از برگزاری ششمین اجلاس خبرگان رهبری در 31 شهریور ماه اما اختلافات بین محمد یزدی دبیر این اجلاس و هاشمی رئیس آن بالا گرفت .

 

یزدی از سخنان و موضع گیری هاشمی در حوادث پس از انتخابات سخت انتقاد کرد و صراحتا گفت شما چه کاره هستی ؟

 

هاشمی رفسنجانی در واکنش به این سخنان گفت که :آیت الله یزدی بیمار است و باید ملاحظه بیماری شان را کرد .

 

با تمام این اختلافات اجلاس با ریاست هاشمی برگزار شد .محمد یزدی در آن شرکت نکرد و هاشمی به حضور معترض مردم در راهپیمایی روز قدس اشاره ای نکرد .وی در این اجلاس وعده داد که بزرگان در حال یافتن راهی برای برون رفت از این ماجرا هستند .با اینکه در این اجلاس هاشمی همه را به پیروی از رهبری فرا خواند اما کعبی از اعضای خبرگان در گفتگو با خبرگزاری فارس گفت که پاسخ هاشمی اعضا را قانع نکرده است .

 

تنها سه ماه پس از 22 خرداد و در یکی از حساس ترین جلسات، اجلاس دو روزه خبرگان رهبری با صدور بیانیه ای که یک نامه تشکر آمیز برای رهبر بود به کار خود پایان داد .

 

جانبداری بی پرده

 

دیروز و در آغاز مراسم  هفتمین اجلاس خبرگان رهبری اما هاشمی رفسنجانی پشت رهبری ایستاد و از او و عملکردش دفاع کرد .

 

روزنامه کیهان که سه  روز قبل از برگزاری اجلاس  رفسنجانی را متهم کرده بود  که با همکاری حسن روحانی و محسن رضایی در حین رسیدگی به طرح نظام انتخاباتی درصدد است تا شورای نگهبان را از گردونه تايید صلاحیت نامزدهای انتخابات حذف و "راه نفوذ دشمنان" را به پست های حساس کشور هموار کند ،در صبح روز برگزاری اجلاس از مفاد آن خبر داد و در تیتر یک خود اعلام کرد که تجلیل از درایت رهبری در دستور کار این اجلاس است!

 

دلجویی از آسیب دیدگان

 

اما به رغم این جانبداری هاشمی ، او اشاره ای هم  به حوادث ناگوار پیش آمده در فاصله برگزاری دو اجلاس کرد و گفت که باید از آسیب دیدگان دلجویی شود .به رغم سخنان بی پرده و مشخص هاشمی در دفاع از رهبری و تجلیل از 22 بهمن به عنوان نماد حمایت از ولایت فقیه اما باز هم مخالفان او راضی نشدند .

 

شاهرودی و دری نجف آبادی که از ناطقین بودند صراحتا از هاشمی خواستند تا موضع روشن خود را نسبت به رهبری اعلام کند .

 

این درخواست در حالی مطرح شد که هاشمی حتی به گفته سایت خبری نزدیک به دولت نیز نظر خود را روشن اعلام کرده بود و میان وفاداران به انقلاب و ساختارشکنانی که با اصل ولایت فقیه و رهبری مخالف هستند، مرز کشیده بود .

 

نطقی که مرهم نبود

 

نطق  افتتاحیه هاشمی اما مرهمی بر دل معترضین نبود، هرچند که سایت های خبری نزدیک به جریان اصلاحات متن کامل این سخنرانی را با تاکید بر دلجویی از بازماندگان حوادث منتشر کردند، اما انتظار بسیاری، واکنش هاشمی به حوادث اخیر و به خصوص فیلم منتشر شده از کوی دانشگاه بود .

 

اما از طرف دیگر، بسیاری از تحلیل گران نیز این را نشان از مقاومت هاشمی در برابر مخالفان می دانند .

شاید با همین رویکرد است که بازهم سخنان هاشمی به ذایقه افراد نزدیک به دولت  خوش نمی آید و سخن از پشت پرده موضع گیری هاشمی می گویند .

 

دو میهمان ویژه

 

اجلاس خبرگان رهبری که در سکوت برگزار می شود و خبرنگاران اجازه ورود به آن را ندارند، این بار دو میهمان ویژه و یک غایب  داشت: وزیر امور خارجه و فرمانده سپاه پاسداران میهمانان بودند . محمد یزدی باز هم به علت بیماری اش حضور نیافت و "صندلی اش" را پسرش اشغال کرد!

 

حضور منوچهر متکی به گفته کارشناسان سیاسی از بابت پاسخ گویی نسبت به سیاست خارجی ایران در راستای تهدید های بین المللی بود.محمد علی جعفری نیز برای ارائه گزارش از امنیت داخلی کشور میهمان این اجلاس دو روزه بود .

 

از شرح گزارش این دونفر هیچ خبری منتشر نشده است .

 

تشکر از وزارت اطلاعات

 

در روز پایان این اجلاس نیز بازهم هاشمی اشاره ای به بازداشت شدگان و حوادث کشور نکرد .دراین جلسه بیشتر به تجلیل از وزارت اطلاعات برای دستگیری «ریگی» پرداخته شد، هرچند که هاشمی از نارضایتی ایران نسبت به مواضع آژانس هسته ای نیز سخن گفت .

 

بازهم تشکر می کنیم

 

اجلاس با انتشار بیانیه ای که سراسر تجلیل از رهبری برای اداره کشور به بهترین نحو بود، پایان یافت .در این بیانیه که توسط دری نجف آبادی قرائت شد، نقطه ای بر پایان اعتراضات مردم گذاشت و با آوردن یک بند، « پایان فتنه » اعلام شد .این نتیجه دو روز نشست خبرگانی بود که وظیفه قانونی شان نظارت برعملکرد رهبر است!

 

گو آنکه هیچ گاه از بیانیه ها بوی کوچکترین انتقادی هم نمی آمد،اعضای این اجلاس چهارشنبه شب را میهمان هاشمی رفسنجانی بودند وپنجشنبه بر مزار آیت الله خمینی گرد خواهند آمد و به دیدار رهبری خواهند رفت. ظاهرا به علت کبر سن بسیاری از اعضای مجلس خبرگان رهبری حداقل در مورد انجام وظفه قانونی نظارت بر عمکرد رهبری این مجلس آلزایمر گرفته است! آنها فراموش کرده اند که کار اصلیشان تعریف و تمجید از رهبری نیست، نظارت بر عمکرد رهبری است.



--
سبز مي مانيم، تا هميشه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر