۱۳۸۹ فروردین ۱۲, پنجشنبه

تشييع بی جنازه، گزارشی از تشييع پيکر همسر آيت الله منتظری


تشييع بی جنازه، گزارشی از تشييع پيکر همسر آيت الله منتظری، شادی بهاری

يکصد روز پس از آنکه شهر قم شاهد تشييع جنازه استثنائی و تاريخی آيه الله منتظری مرجع جنبش سبز ايران بود ، بار ديگر و آن هم در تعطيلات نوروزی اين امکان فراهم شد که جنبش سبز به خيابان بيايد و حاکميت مدعی دين را به چالش بکشاند . 
هنوز ساعاتی از در گذشت همسر مکرمه مرحوم آيه الله منتظری نگذشته بود که نيروهای امنيتی با تماس به منزل آيه الله فقيد به بازماندگان اعلام نمودند که اجازه برگزاری تشييع جنازه و تعيين محل دفن را نداشته و تنها اجازه دارند که جنازه را از يکصد متری گلزار شهدای قم تحويل گرفته و آن را با حضور نيروهای امنيتی در گلزار شهدای علی بن جعفر دفن نمايند . بيت آيه الله فقيد در برابر اين دستور ظالمانه واکنش نشان داده و اعلام نمودند که چنانچه نهاد امنيتی مبادرت به اين کار ورزد در تشييع جنازه حاضر نخواهند شد.

بيت آيه الله قبلا اعلام نموده بود که ساعت ۱۰ صبح روز يکشنبه مراسم تشييع جنازه را از بيت به سمت حرم حضرت معصومه ( س ) انجام خواهد داد . 

از ساعت ۹ صبح عليرغم عدم امکان خبررسانی و حضور مردم به واسطه تعطيلات نوروزی منزل آيه الله و کوچه دفتر ايشان شاهد حضور کسانی بود که پس از اطلاع خود را به منزل رسانده بودند . 

بنا بر اعلام قبلی ساعت ۱۰ صبح زنان و مردانی که برای تشييع آمده بودند از خانه و دفتر آيه الله خارج شده و بدون آنکه جنازه ای برای حمل و تشييع در اختيار داشته باشند با پيمودن بلوار شهيد محمد منتظری با شعارهای الله اکبر ، لااله الا لله ، عزا عزاست امروز روز عزاست امروز مرجع مظلوم ما صاحب عزاست امروز به سمت حرم حرکت نموده و هنگام ورود به صحن حضرت معصومه با بالا بردن تصاوير آيه الله منتظری و نمادهای سبز و دستهای خود به علامت پيروزی ، شعار يا حضرت معصومه منتظری مظلومه را سردادند . 

در حرم حضرت معصومه شعارها تند تر شده و چند نفری با آوردن تصاوير آيه الله خمينی و خامنه ای به تحريک تشييع کنندگان پرداختند که اين امر با واکنش شديد زنان حاضر مواجه شده و با پاره شدن عکسها ، مراسم دقايقی به تشنج کشيده شد ازسويی تابوت حامل پيکر که توسط مأموران امنيتی برای انجام مراسم سنتی به داخل حرم برده بودند بازگردانده و آيه الله شبيری زنجانی بر پيکر همسر آيه الله فقيد نماز گزارد . 

هنگامی که مردم خواستند با حمل جنازه مراسم تشييع را ادامه دهند ، مجددا جنازه توسط مأمورين امنيتی ربوده شده و از مردم خواسته شد که با استفاده از اتوبوسهايی که درمحل آماده گرديده به محل دفن بروند ولی مردم ترجيح دادند مسير را پياده طی کرده و از طريق خيابان چهار مردان به سمت گلزار شهدا حرکت نمودند . 

در خيابان چهار مردان عليرغم تمامی محدوديت هايی که ايجاد شده بود بر انبوهی جمعيت افزوده شد و شعارهايی مانند عزا عزاست امروز جنبش سبز ايران صاحب عزاست امروز ، هيهات من الذله و منتظری مظلوم راهت ادامه دارد سر داده شد . 

عليرغم آنکه مأمورين امنيتی گفته بودند که جنازه را در نزديکی گلزار تحويل خواهند داد اما امتناع آنان از اين کار موجب گرديد شعار تشييع بی جنازه اين هم يه ظلم تازه از سوی مردم سرداده شود . با تکرار مداوم اين شعار و شعارهای ديگر جنبش سبز ، مأمورين امنيتی ناگزير از آن گرديدند که جنازه را تحويل دهند و تابوت حامل پيکر همسر آيه الله منتظری بر روی دست تشييع کنندگان تا گورستان علی بن جعفر با سردادن شعار های جنبش سبز تشييع گرديد . 

در محل گلزار مأموران و برخی لباس شخصی ها با حمله به برخی شعار دهندگان قصد دستگيری برخی جوانان را داشتند که اين موضوع منجر به درگيری پراکنده و ممانعت از دستگيری جوانان گرديد . 
مراسم تشييع تا ساعت ۱۲ ادامه داشته و پيکر آن فقيد سعيد در گورستان علی به جعفر به خاک سپرده شد . مقرر گرديده که مراسم ختم پس از نماز مغرب و عشا در دفتر آيه الله منتظری برگزار گردد .

شادی بهاری ـ قم


سبز مي مانيم، تا هميشه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر