۱۳۸۹ خرداد ۲۱, جمعه

کارکرد بیانیه یِ میرحسین و کروبی در آستانه یِ سالگرد 22خرداد؛ سوق دادن جنبش به سمت یک بازی برد-برد


ابتدا شما را نادیده می گیرند. سپس به شما می خندند، بعد با شما مبارزه می کنند. آنگاه شما پیروز خواهید شد

(ماهاتما گاندي)

 

کارکرد بیانیه یِ میرحسین و کروبی در آستانه یِ سالگرد 22خرداد؛ سوق دادن جنبش به سمت یک بازی برد-برد



شاید اولین سوالی که با خواندن بیانیه یِ میرحسینِ عزیز و کروبی به ذهنِ هر کسی خطور کند، این باشد که: چرا مراسم را لغو کردند؟

به اعتقاد من این هوشمندانه ترین کاری بود که این دو عزیز می توانستند انجام دهند. اما چرا؟. هدفِ رهبران از این تصمیم چیست.

به اعتقاد من و با شناختی که در این یک سال از میرحسین داریم، احتمال سازش شدیداً بعید به نظر می رسد. میرحسین اگر می خواست سازش کند، همان روزهای اول این کار را می کرد. بنابراین این تصمیم تاکتیکی است که این عزیزان برای مقابله با ترفندِ کودتاچیان در نظر گرفته اند.

این بیانیه و تصمیم، چند مزیت دارد:

1| اگر روز شنبه تظاهراتِ سنگینی شکل نگرفت و مردم این ریسک را نکردند که در تظاهرات شرکت کنند، با این تصمیم 2 بهانه از کودتاچیان گرفته می شود:

الف) حکومت نمی تواند از این شرایط برای جنگ رسانه ای استفاده کند، بر عکس شرایط نشان دهنده یِ پیروزی سبز هاست. استدلال مردم در مقابل حکومت این خواهد بود که ما به حرفِ رهبرانمان گوش دادیم و نیامدیم. این نشان دهنده یِ این خواهد بود که مردم به خوبی شرایط را دنبال می کنند

ب) اگر این دو عزیز بیانیه می دادند که مردم در تظاهرات شرکت کنند و شنبه جمعیت قابل توجهی جمع نمی شد، آنگاه کودتا گران اینطور القا می کردند که شرایط برای دستگیری رهبران سبز فراهم است و با آماده کردن جو جامعه با مانور وسیع و شدید رسانه ای، به خواسته یِ خودشان می رسیدند. اما در حال حاضر، شرکت نکردن مردم نمی تواند این برگِ برنده یِ روانی را به آنها بدهد که بخواهند چنین جوی برای دستگیری رهبران بوجود آورند.

2| اگر روز شنبه، مردم همچون عاشورا، حضور گسترده ای داشتند، تمام شرایط باز هم به نفع جنبش سبز خواهد بود:

الف) فشار بروی رهبران سبز کم خواهد شد و جوی که حکومت ایجاد کرده که بگوید "ادعای تقلب فقط از سوی رهبران گفته شده و آنها می خواهند با این کار انقلاب مخملی کنند" شکسته خواهد شد. استدلال بدرستی اینگونه خواهد بود که رهبران به دنبال مردمند و نه مردم دنبال رهبران.

ب) با این شرایط، وضع برای کودتاچیان شدیداً بحرانی خواهد شد. از یکطرف بعد از یکسال، نه تنها بحران داخلی فروکش نکرده، بلکه بالغ تر هم خواهد شد.

ج) در این شرایط و با حضور مردم، تمام تبلیغات پوشالی حکومت برای 9 دی و 22 بهمن بر باد خواهد رفت و برای کودتاچیان "روز از نو، روزی از نو" خواهد شد.

بنابراین این بیانیه حرکت کاملاً حساب شده ای از طرف رهبرانِ سبز می باشد. از طرفی، شرایط برای فعالیت سربازانِ سبز به هیچ وجهی تغییر نکرده. تمام تلاش سربازانِ سبز باید این باشد که همچون گذشته آشنایان را دعوت به تظاهرات کند و جوِ ترس را بشکند. فقط با این بیانیه، باری از دوش فعالین سبز برداشته شده. چون با این شرایط، آنها می توانند با خیال راحت و بدون اینکه به نتیجه یِ کار فکر کنند، برای شنبه تبلیغ کنند.

دوستان بنابراین آرامش خود را حفظ کنیم، تلاشمان را مضاعف کنیم. قرار ما حضور در روز 22 خرداد 89 از امام حسین تا آزادی بود، حالا هم همان خواهد بود. 22 می آییم و تمام تلاشمان را خواهیم کرد که دیگران هم بیایند. در نهایت پیروزی با ما خواهد بود.


امید، رساترین اعتراض ماست

سبز می مانیم تا آزادی … تا ابد


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر