۱۳۹۲ خرداد ۱۲, یکشنبه

گزارش کلمه از یک نشست انتخاباتی؛ حسینیه جماران سبز شد+ فیلم

 
 

Sent to you by Protester via Google Reader:

 
 

via سایت خبری تحلیلی کلمه by مانی on 6/1/13

کلمه- سپند میریوسفی:

جماران امروز باز سبز سبز بود. شعار سلام بر موسوی و درود بر کروبی، نخست وزیر امام آزاد باید گردد، فضای حسینیه را پر کرده بود. جوانانی که با امید به فردایی روشن تر در یک نشست انتخاباتی شرکت کرده بودند، خواسته های خود را از بارها عنوان کردند و گفتند که "سران در حصر ما آزاد باید گردند".

به گزارش کلمه، شنبه، حسینیه جماران میزبان جوانان حامی حسن روحانی بود. همایشی که با سایر نشست های انتخاباتی متفاوت بود. جوانان حامی روحانی که در حسینیه جماران گرد آمده بودند تا به سخنان کاندیدای مورد نظرشان گوش بسپارند اما خواسته های خود را نیز با شعارهایشان همراه کرده بودند.

حاضران در این مراسم سرود یار دبستانی من و ای ایران را با در دست داشتن پوسترهایی از روحانی، موسوی و خاتمی جمع خوانی کردند.

مراسمی که در پایان با حضور نیروهای امنیتی همراه شد و هفت بازداشتی به همراه داشت. نفیسه نیکبخت،میلاد پناهی پور، محسن رحمانی، محمد پارسی، محمداحتشام، شیرین میرکریمی، سعیدالله بهداشتی و فرزاداسلامی از جمله جوانان حامی روحانی هستند که بعد از مراسم بازداشت شده اند. یکی از بازداشت شدگان با خانواده خود تماس گرفته و گفته است که قرار است آنان را به زندان اوین منتقل کنند.

نخست وزیر امام آزاد باید گردد

در این مراسم کلیپی که به مناسبت سالگرد امام راحل تهیه شده بود و به قسمتهایی از زندگی امام به ویژه در پایان عمر و مراسم تدفین ایشان اختصاص داشت پخش شد.

همچنین در این مراسم دکلمه ای اجرا شد که با پایان آن شعارهای رفع حصر موسوی و کروبی شدت گرفت:

به حصار شیشه ی شب فقط امشبی ست مهلت

بنوشته هر کتابی ، که گذشته مرگ غفلت

همه این و آن نوشتند و صدای ما صدا شد

بگرفته هر سیاهی ز شب سیاه عبرت

تو به قامت چنین شب سخن از بهار گفتی

که به صبح صادق تو به هواست نای بر بت

که به برزخست ایام و خدا خدا کنانم

شود از حضور نابت همه کوچه ها قیامت

نکند که قصه بی تو شود این زمان به پایان

به همان حدوث حادث که همیشه ست عادت

به محض ورود حسن روحانی به حسینیه که این روزها در سالگرد ارتحال امام، سیاهپوش است، شعارها آغاز شد. جماران برای همه یاد آور نخست وزیر امام است، جوانان شعار می دادند " نخست وزیر امام آزاد باید گردد " "زندانی سیاسی آزاد باید گردد".

هر چند روحانی خود را اعتدالگرا می داند اما اصلاح طلبی از نظر مردم فرای این تقسیم بندی های سیاسی است، آنها شعار می دادند " اصلاحات زنده باد روحانی پاینده باد"، " سلام بر موسوی درود بر خاتمی"، " سلام بر موسوی، درود بر کروبی".

هنوز روحانی در محل سخنرانی مستقر نشده بود که شعارها به سمت ائتلاف سوق پیدا کرد و جوانان هم صدا شعار می دادند " روحانی، عارف ائتلاف ائتلاف".

روحانی که در جایگاه قرار گرفت، سخنانش را با یاد امام آغاز کرد و گفت: اگر امروز شما جوانان در حسینیه جماران از آزادی، عزت و سربلندی سخن می گویید ادامه همان راهی است که امام دنبال می کرد جای او خالی است که بعد از بیست و چند سال ببیند حسرت آن ایام در دل جوانان ما شعله می کشد.

او گفت: انرژی هسته در دولت اصلاحات و سازندگی به ثمر رسیده و عده ای تازه از راه رسیده لقمه ی آماده می خورند.

روحانی از نقش موسوی و خاتمی و هاشمی نیز سخن گفت و ادامه داد: متاسفانه عده ای می آیند و به دروغ می گویند در آن زمان فناوری هسته‌ای تعطیل شده است. بهتر است شما جوانان بدانید که در دولت آقایان هاشمی و خاتمی فناوری هسته‌ای تکمیل شد.

وی افزود: اولین سانتریفیوژ در دولت آقای هاشمی وارد کشور شد و اولین غنی سازی اورانیوم در تابستان ۱۳۸۱ صورت پذیرفت.

روحانی تصریح کرد: در آن ایام بنده به همراه مهندس میرحسین موسوی و عده‌ای از متخصصان برای بازدید و تایید انجام غنی سازی از مرکز کالا الکتریک بازدید کردیم و در آنجا برای اولین بار غنی سازی اورانیوم مورد تایید قرار گرفت.

بعد از آن بود که باز شعارها شروع شد و شرکت کنندگان شعار می دادند " زندانی سیاسی آزاد باید گردد" " نخست وزیر امام آزاد باید گردد "


دیوار حصر را بشکن

روحانی که تلاش می کرد شعار دهندگان را به آرامش دعوت کند به آنها خواستار رفع حصر بودند گفت که با کلید تدبیر قفل ها برای ملت باز می شود و تاکید کرد: با حمایت شما تمام قفلهایی که در این ۸ سال بر روی زندگی مردم بسته اند را باز خواهیم کرد. شما دانشجویان عزیز و جوانان قهرمان کسانی هستید که برای نجات کشور، نجات اقتصاد و بهبود زندگی مردم با دلی مجروح به صحنه آمده اید. لذا ما کشورمان را به عظمت و سربلندی مجدد بر خواهیم گرداند.

وی با طرح این سوال که چرا همه جا باید فضای امنیتی حاکم باشد و این موضوع در خیابانها، دانشگاهها، مدارس و مراکز دیده شود اظهار کرد: باید این فضای امنیتی را بشکنیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان این که سفره که آماده شد تازه به دوران رسیده ها از راه رسیدند خطاب به افراد مورد خطابش اظهار کرد: شما به انرژی هسته ای افتخار می کنید؟ افتخار این فناوری از آن دولت سازندگی و اصلاحات است.

روحانی ادامه داد: عده ای آمدند شعار دادند، سخن گفتن اتهام زدند اما ما صبر کردیم و سختیها را به خاطر کشور به جان خریدیم البته سکوت نکردیم سخن گفتیم و حرف زدیم بنده هم جز اولین منتقدان از سال ۸۵ تاکنون بوده ام.

در طول سخنرانی شعارها همچنان ادامه داشت. روحانی از شعارها و خواسته های جوانان حمایت کرد و به آنها وعده داد که به کمک هم مشکلات را می توانیم حل کنیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه مردم ما استحقاق زندگی آرام تر و بهتر با رفاه بیشتر با عزت، آزادی و امنیت بیشتر را دارند تصریح کرد: این کار به دست شما جوانان امکان پذیر است. مبادا شما را مایوس کنند اگر کسی پای صندوق رای نرود میدان را به رقیب واگذار کرده است.

روحانی اظهار کرد: یک کلمه به‌‍صورت "مبهم" بگویم، امسال یعنی سال ۹۲ مثل سال ۸۸ نخواهد شد. شما را از صندوق رأی دور نکنند و همه پای صندوق‌ها حاضر شویم و انشاالله پیروزی را به حول و قوه الهی شاهد خواهیم بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هر گلی در این ۸ سال به سر مردم زده‌اید دیگر بس است. جوانان عزیز، با شور، با هیجان و با امید به سوی ۲۴ خرداد حرکت می کنیم و پیروزی از آن ماست. زنده باد ایران… زنده باد اسلام… زنده باد دولت تدبیر و امید… دولت تدبیر و امید را تشکیل خواهیم داد.

سخنرانی تمام شده بود اما حسینیه جماران هنوز ساکت نبود. شرکت کنندگان شعار می دادند " روحانی بت شکن، دیوار حصرو بشکن".

با پایان مراسم، ستاد مرکزی روحانی از شرکت کنندگان درخواست کرد که به آرامی و بدون سر دادن هر گونه شعاری از حسینیه خارج شوند. ماموران در بیرون از محل سخنرانی تلاش داشتند که جوانان را دعوت به حرکت کنند. آنها اجازه نمی دادند که کسی حتی یک لحظه توقف کند.

مردم به آرامی به سمت خیابان اصلی می رفتند تا سوار وسایل نقلیه عمومی شوند.

در خیابان اصلی تعداد زیادی مامور صف کشیده بودند، نیروهایی که شباهتی به نیروهای انتظامی نداشتند و بیشتر شبیه نیروهای نظامی بودند. رفتار مودبانه ای هم نداشتند و کارت شناسایی و گواهینامه عده ای را بررسی می کردند.

برخی از آنان با لحنی غیرمودبانه با رانندگان صحبت می کردند، مدارک یکی از رانندگان را گرفتند و گفتند برای دریافتش به پاسگاه… مراجعه کند. فضای امنیتی بر خیابان های اطراف جماران حاکم بود.

در حاشیه این مراسم هفت نفر از فعالان ستاد روحانی بازداشت شده اند و بر اساس آخرین خبرها به زندان اوین منتقل شده اند.

«ستاد انتخابات دکتر حسن روحانی» در بیانیه ای هرگونه رفتار هنجارشکنانه و خیابانی را محکوم کرده و همۀ دوستداران اندیشۀ اعتدال را به رعایت قانون و صبر و آرامش دعوت می‌کند.


 
 

Things you can do from here:

 
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر