۱۳۹۰ اسفند ۲۱, یکشنبه

خاتمی: باید از فضای امنیتی به فضای باز و سالم و قانونی سیاسی گذر كرد

 
 

Sent to you by Protester via Google Reader:

 
 


در دیدار با دانشجویان
 جــرس:  جمعی از اعضای شورای مركزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشكی تهران همراه با چند تن از اعضاء موثر این انجمن در دوره های مختلف با سید محمد خاتمی دیدار و گفتگو كردند.


به گزارش تارنمای انجمن تهران، در آغاز این دیدار محمد خاتمی ضمن سپاسگزاری از حضور این فعالان دانشجویی اعلام كرد كه آماده شنیدن نظرات است و از انجمن به خاطر زحماتی كه برای انقلاب و كشور و زنده نگاه داشتن فضای دانشگاه كرده و می كنند تشكر كرد.


بر پایه این گزارش، آنگاه چند تن از حضار مطالبی را بیان كردند، که بخشی از آن به این شرح منتشر شده است:

"ما با نظام قهر نیستیم ولی نگران و ناراحت از این هستیم كه مردم با آن فاصله بگیرند. ما نباید امكان صندوق را بر روی خود ببندیم گرچه حساب اشخاص تاثیر گذار با افراد عادی فرق می كند.
تلقی خیلی از ما از موضع شما و اصلاح طلبان منع مردم از شركت در انتخابات نبود ولی چه بسا چنین برداشتی در بعضی از اذهان بوجود آمد كه می بایست با شفافیت رفع چنین سوء تفاهمی می شد.
بعضی اعتراض ها مبتنی بر منطق اقتدارگرائی است كه از سوی هر طرف كه باشد محكوم است.اینكه گفته شود كه مردم فقط كسانی هستند كه حرف ما را گوش می كنند به همان اندازه غلط است كه گفته شود كسی كه حرف ما را گوش نكرد مسلمان و انقلابی نیست."


اعضای انجمن تاکید کردند: "بسیاری از دوستداران شما بر این عقیده اند كه شما نگران خودتان نبوده و نیستید بلكه نگران سخت گیریها و ایجاد تنگناهای بعدی و بیشتر برای كل جریان بوده اید ولی قبول كنیم كه اقدام شما موجب شوك در خیلی از افراد شد.
اقبال عمومی به شما ناشی از این است كه مردم شما را دلبسته به كشور و مصالح و دارای صداقت و غیر منفعت طلب می دانند و طبعا از خود می پرسند كه اگر خاتمی روزی با صندوق قهر كند چه می خواهد بكند؟
امام یكی از اصول ماست هرچند معتقد نیستیم كه امام معصوم بود ولی بپذیریم كه چارچوب اندیشه و حركت ما امام است و باید آنرا حفظ كنیم."


همچنین افزودند: "بسیاری از ما رای دادیم ولی با دل پرخون و نگران به امید اینكه منفذی برای گشایش امور و برون رفت از این وضعیت ناگوار باز یا بازتر شود.
دوست داریم كه گشایش در امور پیش آید و مطمئن هستیم كه اگر چنین شود بسیاری از كسانی كه رنج كشیده در این سالها هزینه زیادی پرداخته اند راضی خواهند شد و گذشت خواهند كرد."


گروهی دیگر از اعضای انجمن تهران نیز به رئیس جمهور سابق گقتند: "شما میان دو راهی گرفتار بودید اینكه رای ندادن شما تضعیف نظام است و رای دادن شما در حال گرفتاری آقایان موسوی و كروبی و خانم رهنورد و بسیاری از دوستان، خوب نیست.البته نقطه ضعف شما در اتخاذ تصمیم روشن است.
شما در زمان ریاست جمهوری گفتید نمی خواهید در این مقام در راس اپوزیسیون باشید ولی بعد از ریاست جمهوری چرا تكلیف خود را روشن نكردید.
شما به عنوان كسی كه مورد علاقه و اعتماد بخش مهمی از جامعه بودید نمی توانستید و نباید انتظار و توقع (به جا یا بی جایی) آن بخش را نادیده بگیرید.لااقل می بایست تدبیری می كردید كه این انتظار و توقع پیدا نشود یا اگر شد نمی بایست كاری كنید كه تلقی بی تفاوتی به آن پیش آید و انتظار بخشی از جامعه این بود كه شما رای ندهید .
می بایست از دو ماه پیش شفاف با مردم صحبت می كردید كه باید رای داد یا نداد و به آن عمل می كردید.
مشكل همه ما اینكه دچار انفعال هستیم و یكی از معضلات ما فقر روشن مندی و نداشتن راهبرد مشخص است.
ما نمی توانیم ذهن شما را بخوانیم ولی عمل شما گاه منفعلانه است."


این فعالان دانشجویی خاطرنشان کردند :"شما پتانسیل زیادی دارید . همین غوغائی كه از رای شما پدید آمد نشانه این ظرفیت است چرا از این ظرفیت خوب استفاده نمی شود شما پیش از حد رعایت امور را می كنید و این كاری است كه جامعه را دچار مشكل می كند."


در ادامه این نظر از سوی دانشجویان مطرح شد که "هنوز خیلی از مسائل و امور روشن نیست. ما نمی دانیم مرز اصلاح طلبی كجا است؟ آیا خط قرمزی وجود دارد آیا هر چقدر هم تنگنا ایجاد كنند و مشكلات پدید آورند باز هم باید پای صندوق رای رفت ؛ خوب نظام تعریفی دارد آیا هر چه هم از معیارها عبور شود باز هم می توانیم بگوئیم نظام است.
شما برای حضور در انتخابات شرایطی گذاشتید آیا برآورده شد؟شاید آینده ثابت كند كه كار شما درست بوده است ولی تبعات اقدام خود را از نظر دور ندارید كاش قبلاً با صراحت از حضورتان خبر می دادید كه جامعه دچار سوء تفاهم نمی شد."


چند تن از اعضای این تشکل افزودند: "حركت بر اساس عقلانیت سیاسی مستلزم انتخاب تاكتیك های مشخص است و عقلانیت مستلزم ظرفیت و پرهیز از تسلیم محض احساسات شدن است.
ما نمی توانیم و نباید خودمان دست و بال خود را ببندیم و تنگناها ایجاد كنیم كه در این صورت در درون نظامی كه اصلش را قبول داریم نمی توانیم تاثیر گذار باشیم.
به نظر می رسد كه كار شما درست بوده و نشان داد كه چه ظرفیتی وجود دارد.
بعد از امام شاهد نوعی دین سازی هستیم كه القاء می شود كه حاكمیت هم از آن پیروی می كند امروز مهمترین نیاز جامعه بخصوص برای نسل جوان نیاز به حقیقت دین و جایگاه آن در سیاست و جامعه و تبیین آن است كاری كه از جمله از افرادی چون شما بر می آید نگاه داشتن این سرمایه لازم است.
كاش طرف مقابل هم درست مبنای كار كسانی كه با همه دلخوریها آمدند و رای دادند می فهمید و به آن پاسخ مثبت می داد از جمله شاهد رهائی آقایان موسوی و كروبی و خانم رهنورد و آزادی زندانیان بودیم. ما معتقدیم اینها همه به نفع كشور و نظام است و امیدواریم چنین شود."


خاتمی: باید از فضای امنیتی به فضای باز و سالم و قانونی سیاسی گذر كرد
بعد از اظهار نظر حاضرین در این دیدار، سید محمد خاتمی به ایراد سخن پرداخت که متن کامل آن بدین شرح است :
اجازه بدهید چند نكته را درباره انجمن اسلامی دانشگاه و باورها و رویكردهای آن كه باورها و رویكردهای اصلاحات هم هست سخن بگویم.


هر چند ممكن است تكراری باشد ولی به نظرم تكرار امور مهم لازم است و باعث اهتمام بیشتر به آنها می شود.
از شاخصه های پیوستگی و دلبستگی به انجمن اسلامی و نیز اصلاحات این است كه:


ما اسلام را قبول داریم.معتقدیم كه اسلام و دین خدا محصور در چارچوب تعیین رفتار فردی و رابطه صرف انسان و خدا نیست بلكه به جامعه و تنظیم زندگی این جهانی نیز توجه دارد از جمله در سپهر سیاست و حیات سیاسی نیز دارای نظر؛موضع و رهنمود است و از همین جا مرز میان معتقدان به این امور با سكولاریسم مشخص می شود و ما و شما موظفیم در این عرصه فكری كار زیادتری بكنیم.


اما ما می گوئیم باید این اشتباه و سوء تفاهم نیز رفع شود كه معتقدان به سكولاریسم به حقوق و حرمت انسان و آزادی های اساسی و كاربرد عقل و تدبیر بشری پایبندند. ولی باورمندان به خدا و قیامت و ارزش های الهی نسبت به حقوق و سرنوشت انسان و نقش اندیشه و عمل عقلانی و حق حاكمیت آدمی بر سرنوشت خود بی تفاوتند؛خیر ما معتقدیم پای بندی به اسلام و قبول نقش آن در عرصه حیات اجتماعی و زندگی این جهانی نه تنها منافی با حقوق و حرمت مردمو آزادی های اساسی و حق تعیین سرنوشت نیست بلكه به همه این امور مهم فراخوانده است و خدا محوری با اهتمام به حق و حرمت انسان منافات ندارد و منظورمان از انسان نیز فقط انسان مسلمان نیست.همه انسانها دارای حق و حرمتند.
مگر همین قانون اساسی ما "ملت" را برسمیت نشناخته و مگر بخش مهمی از همین قانون از حقوق ملت صحبت نكرده است و برای ملت حقوق و حرمت قائل نشده است؛ملت ایران هم فقط شیعیان یا مسلمانان نیستند همه كسانی كه در این كشور می زنید و به آن دلبسته اند جزء ملت هستند هر چند كه اكثریت با مسلمانان است.


طبعا وقتی از نظام و حكومت سازگار با دین صحبت می شود نباید قوانین و ساز و كار ها مغایر با احكام شرع باشد و رعایت حق و حرمت و آزادی امور نه تنها مغایر با شرع نیست بلكه مورد تاكید آن است.
در همین قانون اساسی رای و رضایت ملت و مردم پایه استقرار حكومت دانسته شده و حكومت در برابر مردم مسئول است.


ما افتخار می كنیم كه اسلام را اینگونه می بینیم و می دانیم كه تنها با مردم سالاری و حقوق انسانی ناسازگار نیست بلكه بر آن تاكید دارد.


حال اگر كسانی طور دیگری فكر می كنند معتقدیم آنها از اسلامی كه عامل مهم حرکت انقلابی مردم بود و اسلامی كه هم تای جمهوری است دور هستند.


به هر حال اینها امور مهمی است كه بخصوص انجمن اسلامی و با حضور صاحب نظران دردآشنا و مومن باید دائما ترسیم و تبیین شود.


نكته دیگر اینكه انجمن و ما و بخش عظیمی از جامعه كه خود را اصلاح طلب می داند خود را در درون نظام تعریف می كند و بنابراین با براندازی آن مخالف است گذشته از اینكه این توهم كه می شود این نظام را برانداخت، توهم بال است.


نظام به قیمت گرانی بدست آمده است هم بلحاظ اعتقادی و هم به لحاظ عملی نمی شود و نباید از آن دست برداشت اصل نظام حاصل انقلاب بزرگی است و پشتوانه مردمی هم دارد.


البته درون نظام بودن به این معنی نیست كه انتفاد و اعتراضی نیست.ما به شیوه ها و سیاست ها و رفتارها انتقاد داریم و اتفاقا اگر بناست چیزی به نظام لطمه بزند و آن را تضعیف كند همین سیاست ها و رفتارها است و اگر ادعای اصلاح امور می شود به این معنی است كه همه به معیارهای دینی و فكری كه نظام ما می بایست داشته باشد و مورد خواست اكثریت جامعه و پاسخگوی نیاز ها و خواست های تاریخی مردم است برگردند.


من به صراحت اعلام می كنم كه همه بزرگان و عزیزان از جمله آقایان كروبی و موسوی هم همین را قبول دارند و اگر انتقاد و اعتراضی هست در درون نظام است نه علیه آن.


اینكه خط كشی شود و بعضی از بزرگان خارج از نظام و بعضی را داخل نظام بحساب آورند هم جفا به انقلاب و كشور و هم جفا به سرمایه¬های كشور و جامعه است.


خیلی ها كه خود را در درون نظام می دانند انتقادهای جدی دارند و راه و رسم بیان انتقادات را نیز راه و رسم مدنی و دوری از خشونت می دانند.


اگر مطالبه حقوق می شود همان است كه قانون اساسی ما هم برای مردم و شهروندان برسمیت شناخته است.
همین جا بگویم اگر جامعه و حاكمیت به این تفاهم برسد كه هر كس و هر چیز در جای خود قرار گیرد؛زمینه امنیت با ثبات و آرامش و پیشرفت همه جانبه فراهم می آید و بسیاری از مشكلات درمان می شودو اصلاحات هیچگاه نباید به دست خود راه های رسیدن به چنین تفاهمی را ببندد.


اما در مورد انتخابات:
ما هیچگاه انتخابات را تحریم نكردیم بلكه به صراحت گفته شد كه ندادن لیست و عدم معرفی نامزد به معنی تحریم انتخابات نیست ولی از دو سو این طور القاء شد كه اصلاح طلبان تحریم كننده انتخابات هستند بخصوص از سوی بعضی محافل تندرو و انحصار طلب در درون كشور كه می¬خواستند بهانه¬ای پیدا كنند و مدعی شوند كه اصلاح¬طلبان براندازند و از این راه تنگناهای جدیدی را ایجاد كنند.


من اطلاع دارم كه خط تحریم از درون القاء می شد و جریانهائی قصد داشتند با جا انداختن این دروغ ، نظام را به رویارویی مجدد با همه افراد و جریانها و نهادهائی بكشانند كه انتقاد و اعتراض دارند.


گرچه محدودیت زیاد است. ولی اگر این ادعا جا می¬افتاد می توانست موجب خسارت فراوان شود و آن وقت همه معترض بودند كه چرا جلو آن گرفته نشد و اگر خدای ناخواسته چنین اموری اتفاق می افتاد بزرگترین خسارت نصیب نظام و كشور و مردم می شد بخصوص اكنون كه فشار و توطئه از بیرون نیز متوجه كشور است.


وقتی شروط و شرائط انتخابات مطلوب بیان شد و همه راهها را به روی خود بسته دیدیم اصلاحات به این نتیجه رسید كه لیست و نامزد نداشته باشد ولی تصریح شد كه این امر به معنی تحریم انتخابات نیست و هیچكس هم از شركت در انتخابات منع نشد ولی فضا به سوئی رفت كه انتخابات از سوی اصلاحات تحریم شده است و با توجه به اینكه هردو طرف مدعی تحریم انتخابات ؛تبلیغات و امكانات وسیع تبلیغی داشتند برآن دامن زدند و متاسفانه ذهنیت و انتظاری در میان بخشی از نیروها بخصوص جوانان شكل گرفت.


اگر بخواهیم از خود انتقاد كنم باید بگویم كه ما نبایست بگذاریم چنین ذهنیت و توقعی پدید آید ولی به هر حال این مشكل وجود داشت.


می بایست این توهم (و بدنبال آن توطئه ای كه وجود داشت) خنثی شود و فكر می كنم شد؛ در حالیكه ما هیچگاه از اصول و موازین خود انحرافی نداشته ایم؛ما خود را در درون نظام می دانیم منتهی خواستار اصلاح و اموربه شیوه مدنی هستیم.معتقدیم باید از فضای امنیتی به فضای باز و سالم و قانونی سیاسی گذر كرد.


معتقدیم همبستگی ملی و مقابله با توطئه های درونی و بیرونی با رفع حصرها و حبس ها و سیر به سوی انتخابات سالم و مطلوب و آزاد و رقابتی پدید می آید.


معتقدیم اگر چنین شود در درجه اول همه كشور و مردم و نظام از آن بهره خواهند برد.


ما معتقدیم همچنان باید روزنه های اصلاح را بازگذاشت و تندروی را از سوی هر كس كه باشد محكوم كرد.
امیدوارم بعد از انتخابات همه و بخصوص مسئولان به ان نتیجه روشن برسند كه راه مطمئن كه درآن هم حقوق مردم تامین شود و هم زمینه پیشرفت كشور كه به نظر ما در وضعیت اقتصادی؛ سیاسی، اجتماعی و مدیریتی مطلوبی نیست فراهم آید و هم به یاری خداوند جلو بسیاری از توطئه هائی كه علیه كشور و مردم بخصوص از بیرون وجود دارد گرفته شود همین است و امیدوارم چنین شود.


 
 

Things you can do from here:

 
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر