۱۳۹۱ فروردین ۱۲, شنبه

کاهش ۳۸ درصدی دستمزد ایرانیان در بازار جهانی

 
 

Sent to you by Protester via Google Reader:

 
 

via سایت خبری تحلیلی کلمه by kaleme.com on 3/29/12

به رغم تبلیغات دولت مبنی بر افزایش دستمزدها با احتساب قیمت ارز و ارزش پول ملی در قبال ارزهای رایج دنیا، ارزش واقعی دستمزد مزد بگیران ایرانی در بازار جهانی معادل ۳۶ درصد کاهش پیدا کرده است.

به گزارش خبر آنلاین، دولت در سالهای ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۰ به طور متوسط سالانه حداقل دستمزد را حدود ۳۲ هزار تومان افزایش داده است ولی این افزایش به رغم آنکه بالاترین رشد حداقل دستمزد طی دو دهه گذشته محسوب می شود ولی در عمل می بینیم که این افزایش به نسبت بالا نتوانسته است دستمزد واقعی را افزایش دهد، که دلیل اصلی آن را باید در تورم شدید قیمت کالاهای مصرفی پیدا کنیم، تورمی که در سالهای اخیر در اقتصاد کشور جریان داشته است.

مقایسه حداقل دستمزد ۱۰۶ هزار تومانی در سال ۱۳۸۳ با حداقل دستمزد ۳۳۰ هزار تومان سال ۱۳۹۰ نشان می دهد، در این دوره شاهد سه برابر شدن حداقل دستمزد و افزایش ۲۲۴ هزار تومانی آن بوده ایم ولی اگر بر مبنای سال پایه ۱۳۸۳ نرخ دستمزد واقعی را بعد از کسر تورم سالانه محاسبه کنیم، واقعیت شکل دیگری به خود می گیرد. حداقل دستمزد ۱۰۶ هزار تومان سال ۸۳ در سال ۱۳۹۰ به ۱۲۰ هزار تومان رسیده است یعنی تنها ۱۴ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

 

مقایسه تغییرات حداقل دستمزد و رشد قیمت ها در کشور
سال ۱۳۸۳ ۱۳۸۴ ۱۳۸۵ ۱۳۸۶ ۱۳۸۷ ۱۳۸۸ ۱۳۸۹ ۱۳۹۰ ۱۳۹۱
حداقل دستمزد ماهیانه به نرخ جاری( هزار تومان) ۱۰۶ ۱۲۶ ۱۵۰ ۱۸۳ ۲۱۹ ۲۶۳ ۳۰۳ ۳۳۰ ۳۹۰
حداقل دستمزد ماهیانه به نرخ ثابت( هزار تومان) ۱۰۶ ۱۱۴ ۱۲۱ ۱۲۵ ۱۱۹ ۱۳۰ ۱۳۶ ۱۲۰ -
معادل دلاری دستمزد جاری ۱۲۱٫۱ ۱۴۰٫۰ ۱۶۲٫۵ ۱۹۵٫۷ ۲۲۶٫۵ ۲۶۳٫۵ ۲۹۱٫۳ ۲۴۴٫۴ -
معادل دلاری دستمزد واقعی ۱۲۱٫۱ ۱۲۶٫۷ ۱۳۱٫۱ ۱۳۳٫۷ ۱۲۳٫۱ ۱۳۰٫۳ ۱۳۰٫۸ ۸۸٫۹ -
شاخص دستمزد به نرخ ثابت  ۱۰۰ ۱۰۷٫۵ ۱۱۴٫۲ ۱۱۷٫۹ ۱۱۲٫۳ ۱۲۲٫۶ ۱۲۸٫۳ ۱۱۳٫۲ -
شاخص کل قیمت کالاها وخدمات مصرفی  ۱۰۰ ۱۱۰٫۴ ۱۲۳٫۵ ۱۴۶٫۲ ۱۸۳٫۳ ۲۰۳ ۲۲۸٫۲ ۲۷۴٫۳ -
نرخ تورم (درصد) ۱۵٫۲ ۱۰٫۴ ۱۱٫۹ ۱۸٫۴ ۲۵٫۴ ۱۰٫۸ ۱۲٫۴ ۲۰٫۲ -
منبع: بانک مرکزی و واحد تحقیقات ماهنامه «اقتصاد ایران»، سال ۹۰ برآورد شده توسط خبرآنلاین       

برای آنکه بدانیم دستمزد واقعی در اقتصاد ایران تا چه حد کاهش پیدا کرده است باید شاخص را بر مبنای دلار محاسبه کنیم؛ برای این کار باید دستمزد واقعی را به دلار تبدیل کنیم.
بر اساس قیمت دلار بازار آزاد گزارش شده توسط بانک مرکزی در سال ۱۳۸۳ هر دلار در این سال ۸۷۵ تومان قیمت داشته است و حداقل دستمرد ۱۰۶ هزار تومانی در آن سال معادل ۱۲۱ دلار در ماه بوده است.
در سال ۱۳۹۰ به طور متوسط هر دلار حدود ۱۳۵۰ تومان قیمت داشته است، به این ترتیب دستمزد جاری در این سال به ۲۴۴ دلار افزایش پیدا کرده است ولی دستمزد واقعی ۱۲۰ هزار تومان سال ۹۰ معادل ۸۸ دلار قدرت خرید پیدا می کند. یعنی به رقم رشد شدید حداقل دستمزد ارزش واقعی دستمزد مزد بگیران ایرانی در بازار جهانی معادل ۳۶ درصد کاهش پیدا کرده است.

 


 
 

Things you can do from here:

 
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر