۱۳۹۰ اسفند ۲۶, جمعه

خدمات بانکی سوییفت به ایران از روز شنبه قطع می شود

 
 

Sent to you by Protester via Google Reader:

 
 

via .: سحام نيوز :. by سحام on 3/15/12

سحام نیوز: «انجمن ارتباطات میان‌بانکی جهانی» که به اختصار سوییفت خوانده می‌شود روز پنجشنبه، در بیانیه‌ای اعلام کرد، کلیه خدمات خود را به آن دسته از بانک ها و نهادهای مالی ایرانی که مشمول تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا هستند، از روز شنبه ۲۷ اسفندماه قطع می کند.

به گزارش فردا و به نقل از خبرگزاری رویترز، لازارو کمپوس، مدیر اجرایی سوییفت، در این زمینه گفته است:«تصمیم اتحادیه اروپا سوییفت را مجبور به این اقدام کرد.»

وی اضافه کرده است:«قطع ارتباط بانک ها، گامی فوق العاده و بی سابقه ای برای سوییفت است. این رویداد نتیجه مستقیم اقدامات بین المللی و چند جانبه در راستای تشدید تحریم های مالی علیه ایران است.»

اقدام سوئیفت برای قطع ارتباط با نهادهای مالی ایرانی مورد تحریم پس از تصمیم اخیر شورای اتحادیه اروپا صورت می گیرد که توقیف اموال و دارایی های شماری از افراد و نهادها مرتبط با برنامه هسته ای ایران را تشدید کرد.

شورای اتحادیه اروپا اعلام کرده بود:« این شورا موافقت کرد که هیچ پیام های تخصصی مالی به آن دسته از افراد و اشخاصی که اموال و دارایی هایشان مسدود شده ارائه نشود.»

مقر «انجمن ارتباطات میان‌بانکی جهانی» در بروکسل است. سوییفت یک کد شناسایی ویژه برای بانک‌ها و موسسات مالی بین‌المللی است که از طریق آن می‌توانند نقل و انتقال پول برای خرید و فروش کالا و خدمات را انجام دهند. این کد بزرگ‌ترین و مهم‌ترین سیستم ارتباط الکترونیکی جهان برای بانک‌هاست.

به گزارش رویترز، ایران یکی از استفاده‌کنندگان از این سیستم است و قطع ارتباط با سوییفت باعث خواهد شد که ایران یکی از مسیر های اصلی تجارت با دنیا را از دست بدهد. بانک های ایرانی بخش بزرگی از مبادلات تجاری خود را با استفاده از همین سیستم انجام می‌دهد.

طبق این گزارش در سال ۲۰۱۰ ، دستکم ۱۹ بانک و ۲۵ موسسه متعلق به ایران ۲ میلیون مبادله پولی و مالی برون مرزی را از طریق سوئیفت انجام داده اند.

بانک های صادرات، پست، ملت و سپه که توسط امریکا به دلیل ارتباط با برنامه هسته ای ایران و حمایت از تروریسم مورد تحریم قرار گرفته بود شامل اقدام قطع ارتباط با سوییفت خواهند شد.

طرح قطع خدمات سازمان سوییفت که برای ایران نقشی حیاتی دارد، نخستین بار توسط دو سناتور آمریکایی در کمیته امور بانکی مجلس سنای آمریکا مطرح شده بود.


 
 

Things you can do from here:

 
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر