۱۳۸۹ آبان ۲۱, جمعه

بند متادون کجاست و زنان سیاسی تا چه وقت آنجا می‌مانند

 
 

Sent to you by Protester via Google Reader:

 
 


کلمه: اواخر هفته گذشته بود که بسیاری از رسانه ها خبر از انتقال تمامی زندانیان سیاسی زن در زندان اوین به قرنطینه متادون بند نسوان دادند. زنان سیاسی همچنان در بند متادون نگه داری می شوند. در این مدت بارها این سوال مطرح شد که بند متادون اصلا کجاست و چه شرایطی بر آن حاکم است؟

خبرنگار کلمه، براساس گزارش های دریافتی از بند زنان اوین، گزارشی در این باره نوشته و سعی کرده تا حد امکان تصویری واقعی و ملموس از بند متادون ارائه دهد:

در بخش موسوم به فرهنگی بند نسوان، سالن همیشه دربسته‌ای وجود دارد که زندانی‌ها به آن، نام "بند متادون" را داده‌اند.

بند متادون، یک سالن دربسته مجهز به دوربین مدار بسته، به صورت یک سلول جمعی است و زندانی را از آزادی عمل در محدوده کوچک زندان نیز محروم می‌کند. اگر در بندهای عادی، زندانیان از حق رفت و آمد در راهرو و هواخوری برخوردارند، در این بخش این حق نیز از زندانیان سلب شده و زندانی ناچار است تمام ساعات خود را در همان سالن دربسته بگذراند.

بند متادون در زندان اوین مخصوص زندانیان تازه واردی است که دارای اعتیاد هستند و جهت ترک اعتیادشان پبش از انتقال به بندهای دیگر به این بند منتقل می‌شوند. از این رو به لحاظ شرایط بهداشتی از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست. این بند که به صورت قرنطینه، منفک از بندهای عادی زندان است، در جریان دستگیری های حوادث پس از انتخابات پرمناقشه ۸۸، به محلی برای نگه‌داری بازداشت‌شدگان سیاسی تبدیل شد. از آنجا که در بسیاری مواقع، ظرفیت بند ۲۰۹، ۲۴۰، ۲ – الف و دیگر بندهای امنیتی برای نگه‌داری زنان بازداشت‌شده کافی نبود، بسیاری از بازداشت‌شدگان زن به این بند انتقال می‌یافتند و یا پس از اتمام دوران بازجویی در بندهای امنیتی به این بند منتقل می‌شدند.‌

سالن متادون، دارای یک دستشویی و یک حمام است. در ِ ورود و خروج سالن همواره بسته است و فقط در هنگام دادن وعده‌های غذایی به زندانیان، باز می‌شود. از این رو زندانیان سیاسی زن، در حال حاضر شرایط بسیار سختی را می‌گذرانند.

به گفته‌ی منابع آگاه، انتقال زندانیان زن به این بند و قطع تماس‌های تلفنی زندانیان، با تصمیم نیروهای امنیتی و به دستور مستقیم دادستان انجام شده، و قرار است زنان بعد از این در همین مکان نگه‌داری شوند تا کنترل‌های امنیتی بیشتری روی آنان صورت گیرد.

به گفته‌ی خانواده زنان زندانی، زندانیان سیاسی زن از چهارشنبه گذشته به این بند منتقل شده‌اند و تمامی تماس‌های تلفنی آنان نیز قطع شده است. این تصمیم پس از آن گرفته شد که مسئولان جدید حراست زندان در هفته‌های گذشته، شماری از زنان زندانی را مورد تهدید و بازجویی قرار دادند که از انتقال اخبار و گزارش‌های زندان به خارج جلوگیری کنند. برخی از این زنان نیز به تبعید به زندان رجایی‌شهر تهدید شده‌اند.

زنان زندانی هم‌چنین از زمان انتقال به بند متادون از شرکت در کلیه کلاس‌های فرهنگی زندان، حضور در کتابخانه، هواخوری و .. منع شده‌اند و تنها دو ساعت در روز، حق استفاده از هواخوری را دارند.

خانواده‌های زنان زندانی می‌گویند که نسبت به ادامه یافتن این روند و قطع تماس‌های تلفنی عزیزانشان بسیار نگران هستند و بیم آن دارند که شرایط بند ۳۵۰ برای زنان زندانی نیز به اجرا گذارده شود. این در حالی است که شرایط عمومی زندانیان زن به لحاظ زندگی روزمره نیز به مراتب سخت‌تر از مردان سیاسی زندانی است و همین مساله شرایط ناگواری را برای زنان زندانی و خانواده‌های آنان ایجاد کرده است.

هم اکنون در بند متادون بیش از بیست زندانی سیاسی زن از جمله بهاره هدایت، عاطفه نبوی، پروین جوادزاده و مهدیه گلرو نگه‌داری می‌شوند.


 
 

Things you can do from here:

 
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر