۱۳۸۹ آبان ۲۸, جمعه

جمهوری اسلامی به نقض حقوق بشر محکوم شد

 
 

Sent to you by Protester via Google Reader:

 
 

via جنبش راه سبز - همه گزارش‌ها by جنبش راه سبز on 11/18/10

با تصویب پیش نویس قطعنامه سازمان ملل
جرس: درحالیکه محمد جواد لاریجانی بعنوان نماینده جمهوری اسلامی تلاش می کرد مانع تصویب قطعنامه "محکومیت نقض حقوق بشر در ایران" شود و پیش نویس این قطعنامه را نیز، "غیر حقوقی" و "فاقد وجاهت" ذکر کرده بود، سازمان ملل روز پنجشنبه با پشتيبانی آراءِ ۸۸ کشور، جمهوری اسلامی را به دليل نقض حقوق بشر محکوم کرد. 


کمیته "اجتماعی، بشردوستانه و فرهنگی" مجمع عمومی سازمان ملل که به کمیته سوم شهرت دارد، طی روزهای اخیر پیش نویس قطعنامه ای درباره اوضاع حقوق بشر در ایران را در دست بررسی داشت، تا اینکه روز پنجشنبه ٢٧ آبان ماه ٨٩ (۱٨ نوامبر ٢۰۱۰) آنرا به رای اعضای سازمان ملل متحد گذاشت.


کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، با اعلام اینکه "این قطعنامه ۴۴ رای مخالف و ۵۷ رای ممتنع نیز داشته است"، خاطرنشان کرد که تصویب پیش نویس قطعنامه ای که توسط کمیتهء سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای محکوم کردن جمهوری اسلامی به دلیل نقض فاحش حقوق بشر تدوین شده بود، قدم بسیار مثبتی در راستای تلاش پیوسته برای تقابل با بحران در حال رشد ایران در زمینهء حقوق بشر است.


کمپین خاطرنشان کرده است "نهادهای حقوق بشری وابسته به سازمان ملل متحد می باید مکانیسم هایی را برای پاسخگو کردن حکومت ایران برای نقض حقوق بشر و اجرای مفاد قطعنامه پیاده سازی کنند."


گفتنی است روز پنجشنبه طی مراحل رای گیری در سازمان ملل، محمد جواد اردشیر لاریجانی، نماینده بلندپایه جمهوری اسلامی، که جهت تلاش علیه رای آوردن این پیش نویس به نیویورک رفته بود، سعی داشت با یک ترفند آیین نامه ای تحت عنوان "اقدام جهت عدم تحرک،" مانع انجام رای گیری شود. اما با ۹۱ رای مخالف اقدام ایران و ۵۱ رای موافق این اقدام، مانور وی با شکست خیره کننده ای روبرو شد.


گزارش کمپین حقوق بشر می افزاید تصویب این قطعنامه منعکس کنندهء توجه سازمان ملل متحد برای هفتمین سال پی در پی نسبت به عدم تعهد جمهوری اسلامی ایران در پیروی از استانداردهای حقوق بشر و همچنین تمایل به همکاری بین مقامات سازمان ملل متحد برای مقابله با نقض حقوق بشر در ایران خواهد بود. اما در تلاش برای برانگیختن مخالفانی برای این طرح، مقام عالیرتبهء حقوق بشری ایران، محمد جواد لاریجانی، آن را یک حملهء سیاسی توسط غرب و "تحریک آمیز" خواند.


آرون رودز، سخنگوی کمپین می گوید: ادبیات نخ نما و تکراری نمی تواند این حقیقت را پنهان کند که رفتار غیر انسانی حکومت ایران با ملت خود، مجددا کشورهای عضو سازمان ملل متحد را برانگیخته است تا عملکرد آن کشور را محکوم کنند.
تعداد بیش از حد موارد اعدام، که بسیاری از آنها بدون طی مراحل قانونی صورت می پذیرد؛ اعدام نوجوانان؛ مجازات های غیر انسانی شامل سنگسار و قطع عضو؛ شکنجهء سیستماتیک؛ تبعیض علیه زنان؛ هدف گرفتن روزنامه نگاران و وکلای حقوق بشر؛ و بازداشت های خودسرانهء هزاران نفر، همهء این ها و سایر موارد باعث شده اند که جامعهء بین المللی تقاضای بهبود فوری شرایط را داشته باشد.
در سال های اخیر، جمهوری اسلامی همچنان به خنثی کردن همهء تلاش ها برای کمک به بهبود کارنامهء حقوق بشری خویش مشغول بوده است. با وجود تقاضاهای پیاپی مسئولان سازمان ملل متحد، از سال ۱۳۸۴ تا کنون، هیچ مخبر ویژه ای از سوی سازمان ملل متحد مجاز به ورود به کشور نبوده است. ازتاریخ مصوبهء سال ۱۳۸۸ سازمان ملل متحد در خصوص کارنامهء حقوق بشرجمهوری اسلامی ایران، دولت ایران کلیهء نگرانی های ابراز شده در این خصوص را نادیده گرفته و اجازه داده است تا وضعیت حقوق بشر در کشور هرچه بیشتر رو به زوال برود.


بیش از ۵۰۰ زندانی عقیدتی، که تنها به دلیل عقاید و باورهایشان پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ دستگیر شده اند، اینک درزندانهای ایران به سر می برند و مورد شکنجه و بدرفتاری قرار دارند. قوهء قضاییهء جمهوری اسلامی، مشغول صدور احکام شدید زندان و شلاق و جریمه های نقدی برای کنشگران بر مبنای اتهامات امنیت ملی ساختگی بوده است. تعداد زیادی از وکلای حقوق بشر، شامل نسرین ستوده و محمد سیف زاده، اخیرا بی دلیل دستگیر و محاکمه شده اند.


کمپین گزارش های معتبری در خصوص دهها اعدام گروهی در زندان وکیل آباد مشهد دریافت کرده است، که می توانند صدها مورد جدید به آمار سالیانهء اعدام ها درجمهوری اسلامی ایران اضافه کنند؛ آماری که در حال حاضر ایران را پس از چین دارای بیشترین تعداد اعدام در جهان نشان می دهد.


کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، از حمایت عمیق و همه جانبهء کشور های مناطق مختلف برای تصویب این پیش نویس استقبال می کند و جمهوری اسلامی ایران را تشویق می کند تا یک برنامهء سازندهء همکاری با سازمان ملل متحد برای رفع نمودن نگرانی های منعکس شده در پیش نویس را آغاز کند.


همچنین به گزارش رادیو اروپای آزاد، جان مک‌نی، سفير کانادا در سازمان ملل و از پيشنهاددهندگان و پشتيبان‌های اين قطعنامه در اين باره گفته است: تهران درخواست جامعه‌ بين‌المللی برای توقف اِعمال شکنجه و اعدام افراد در ملاء عام را به کرّات رد کرده و بی‌احترامی خود به سازمان ملل، معاهدات و رويه‌های بين‌المللی در دفاع از حقوق بشر را به نمايش گذاشته است.


لاریجانی: این قطعنامه مضر است
محمد جواد لاريجانی در پایان این نشست، صدور اين قطعنامه را برای "صلح و همزيستی جهانی مضر و غيرسودمند" خواند.
لاریجانی که بعنوان دبیر ستاد حقوق بشر ایران، برای شرکت در شصت و پنجمین اجلاس عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده بود، طی روزهای اخیر به شدت از تهیه پیش نویس قطعنامه علیه ایران (پیرامون نقض حقوق بشر) انتقاد کرده و مطرح کردن این پیش نویس از سوی کشورهای غربی را اقدامی اساسا غیر حقوقی و فاقد وجاهت ذکر نموده بود.


اکثر کشورهای عضو این کمیته، در آبان ماه (نوامبر) سال گذشته نیز، قطعنامه ای را علیه جمهوری اسلامی به تصویب رساندند که در آن "نگرانی عمیق خود را در مورد نقض جدی حقوق بشر در ایران" اعلام شده بود.


این قطعنامه سپس از کمیته سوم به مجمع عمومی سازمان ملل متحد فرستاده شد و در آذر ماه (دسامبر) توسط این مجمع به تصویب رسید، که نسبت به مواردی از جمله " شدت گرفتن میزان صدور حکم اعدام در ماه های پس از انتخابات"، "محدودیت ها و موانع شدید برای آزادی مذهب و اعتقاد" و "بازداشت، سرکوب توام با خشونت و محکوم کردن زنانی که خواستار حق تجمع مسالمت آمیز هستند" ابراز نگرانی شده و از ایران خواسته شده بود که با اعزام یک نماینده ویژه سازمان ملل متحد در زمینه حقوق بشر به این کشور موافقت کند.


قطعنامه امسال نیز، توسط مجمع عمومی سازمان ملل، در ماه دسامبر (آذرماه) امسال رسما تایید خواهد شد.


 دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران،  جمهوری اسلامی را پرچمدار حقوق بشر در دنیا توصیف می کند و این قطعنامه را ضد ایرانی می داند.
 


 
 

Things you can do from here:

 
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر