۱۳۸۹ آبان ۲۱, جمعه

تحویل جسد عالم در مرز افغانستان

تحویل جسد عالم در مرز افغانستان

یکی از شاهدان عینی کشته شدن یک تبعه افغان در جریان اعتراضات مردمی به انتخابات مخدوش 22 خرداد در مصاحبه با "روز" از چگونگی کشته شدن و انتقال جسد این تبعه افغان به افغانستان سخن گفت.

احسان مقدسی که روز 30 خرداد در خیابان خوش جنوبی تهران شاهد کشته شدن یک تبعه افغان بوده به "روز" می گوید نام این تبعه افغان "عالم" بوده و مامورین امنیتی با اخذ تعهد جسد او را در مرز ایران و افغانستان به خانواده اش تحویل داده اند. در جریان اعتراضات مردمی به انتخابات مخدوش سال گذشته، بیش از 100 نفر کشته شدند؛ هر چند گفته می شود تعداد واقعی کشته شدگان بیش از 200 نفر بوده است. اکثر جان باختگان  براثراصابت گلوله و همچنین ضربات باتوم جان باختند اما هرگز آماری از کشته شدگان اعلام نشد و حکومت همواره  تعداد کشته شدگان را کمتر از آمار واقعی ذکر کرده و قتل ها را به "اغتشاشگران" نسبت داده است.

با گذشت بیش از 17 ماه همچنان هویت بسیاری از جان باختگان به دلیل فشارهای امنیتی ناشناس مانده است.در میان این جان باختگان چند خارجی مقیم ایران نیز بوده اند که "عالم" یکی از آنان است که به گفته شاهدان عینی، روز 30 خرداد در کوچه مختاری در خیابان خوش جنوبی مورد اصابت گلوله قرار گرفت. ساکنان این محله با تایید این واقعه که خود ناظر آن بوده اند، به "روز" گفته اند که "عالم" کارگر ساختمانی در این محل بوده و هنگامی که در حال پهن کردن لباس هایش بر بام پشت بام بوده مورد اصابت گلوله قرار گرفته و سپس به بیمارستان منتقل شده است. آنها همچنین تایید کرده اند که "عالم" هنگام انتقال به بیمارستان زنده بوده است.

چند بار عمل جراحی-احسان مقدسی یکی از شاهدان این واقعه است که به "روز" می گوید: روز 30 خرداد که درگیری ها شدید بود ما در حال فرار بودیم که به خیابان خوش جنوبی رسیدیم. منزل یکی از دوستانم که با هم بودیم در همان حوالی بود در تعقیب و گریز ماموران به سمت کوچه مختاری پیچیدیم و مردی را دیدیم که از ناحیه سینه گلوله خورده و روی زمین است. زنده بود و ساکنان محل بالای سر او جمع شده بودند و گفتند که او یک کارگر افغان است که در پشت بام در حال پهن کردن لباس هایش بوده است که گلوله میخورد. با آمبولانس او را به بیمارستان منتقل کردند. روز بعد مشخص شد که او را به بیمارستان مصطفی خمینی برده اند. این شاهد عینی می افزاید: از طریق دوستم که ساکن همان حوالی بود پی گیری و با صاحب کار این جوان افغانی صحبت کردیم و پسر عموی او را یافتیم و باخبر شدیم که "عالم" سه بار جراحی شده و متاسفانه جان باخته بود. او 31 ساله بود و تازه ازدواج کرده و همسرش در افغانستان بود. به گفته احسان مقدسی، جسد این کارگر افغانی تا دو ماه به پسرعمویش که از طرف خانواده او پی گیری میکرد تحویل داده نشد و سپس: ذقیقا دو ماه بعد جسد را بردند و در مرز افغانستان به خانواده اش تحویل دادند. همزمان پسر عمویش را نیز از ایران اخراج کردند و هیچ گونه برگه پزشکی قانونی به او تحویل داده نشد. اما از او تعهد گرفتند که حرفی در این زمینه زده نشود و پسر عموی "عالم" نیز در سکوت همراه با جسد از ایران اخراج شد. وزارت کشور افغانستان و همچنین سفارت افغانستان در ایران در پاسخ به پی گیری های خبرنگار "روز" در این زمینه سکوت اختیار کرده اند. این مقامات رسمی چنین واقعه ای را تکذیب نکرده اما اظهار بی اطلاعی کرده اند. دفتر دادستان تهران نیز در تماس خبرنگار "روز" حاضر به اظهار نظر در این زمینه نشد. "عالم" اولین شهروند افغانی نیست که در ایران کشته می شود اما شاید اولین تبعه خارجی باشد که در جریان اعتراضات مردمی ایران به انتخابات مخدوش 22 خرداد و بر اثر اصابت گلوله کشته شد. احسان مقدسی می گوید که اگر "عالم" تبعه کشوری جز افغانستان بود قطعا قضیه به چنین شکلی مسکوت نمی ماند که حتی کسی نداند او نیز یکی از جان باختگان درگیری های بعد از انتخابات است. اما کشته شدن "عالم" تنها هزینه ای نیست که افغانی های مقیم ایران در جریان اعتراضات مردم ایران پرداخت کردند. پیش از این وب سایت کلمه از بازداشت 12  شهروند افغانی در جریان اعتراضات خبر داده بود که از سوی دستگاه امنیتی ایران متهم به اقدام علیه امنیت ملی شده بودند و سفارت افغانستان در تهران هم کمترین کمکی به آنها نکرده است. این 12 کارگرکه در کارگاههای ساختمانی شهر تهران کار میکردند، در کنار خیابان نظاره گر تظاهرات مسالمت آمیز مردم بوده و فعالیت دیگری در حرکت های اعتراضی مردم ایران نداشته اند اما متهم به اقدام علیه امنیت ملی ایران شدند و از سوی دادگاه انقلاب حکم های سنگینی دریافت کردند. براساس این گزارش بسیاری از این افراد حتی قادر به خواندن و نوشتن نبوده اما در بازجویی های متعددی که توسط بازجویان وزارت اطلاعات ایران از آنها انجام شده باید به این پرسش پاسخ می دادند که کدام یک از نامزدهای معترض انتخابات به آنها پول داده که در اعتراضات خیابانی شرکت کنند.

مهاجران افغان در بازجویی هایی خود بارها گفته ا ند آنها تنها تاوان یک لحظه کنجکاوی خود و تماشای تظاهرات مردم را از حاشیه خیابان می پردازند. آنها فقط می خواستند بدانند در خیابان های تهران چه خبر است و این همه سروصدا برای چیست.


--
سبز مي مانيم، تا هميشه
بسپاریم بر سنگ مزارمان تاریخ نزنند؛ تا آیندگان ندانند بی‌عرضگانِ این برهه از تاریخ ما بوده‌ایم

آقای احمدی نژاد؛ خبر بدی برایت دارم! مهر رسید!
(عنوان نامه رندانی سیاسی مجید دری از اوین)


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر