۱۳۸۹ آبان ۲۱, جمعه

بانک صادرات انتشار دهندگان پرداخت های مبهم به ریاست بانک را تهدید به پیگرد کرد


ابتدا شما را نادیده می گیرند. سپس به شما می خندند، بعد با شما مبارزه می کنند. آنگاه شما پیروز خواهید شد

(ماهاتما گاندي)

 

بانک صادرات انتشار دهندگان پرداخت های مبهم به ریاست بانک را تهدید به پیگرد کرد

به دنبال انتشار اخباری پیرامون واریز مبالغ قابل توجهی پول به حساب محمد جهرمی مدیر عامل فعلی بانک صادرات ایران و وزیر کار دولت نهم - که تحت عنوان "کارانه سهم مدیر عامل" و همراه با اسنادی در اینترنت صورت گرفته- روابط عمومی بانک صادرات، در پاسخ به سایت «الف» که خواستار "پاسخگویی" و "رفع شبهه" در این زمینه شده بود، ضمن اعلام "شناسایی و پیگرد کارمندان انتشار دهندۀ این موضوع"، مبالغ هنگفت واریزی را، "پاداش ویژه برخی کارکنان" ذکر کرد که ابتدائا "در اختیار مدیرعامل و اعضای هیات مدیره و مدیران عامل بانک‌های استان قرار داده می‌شود."



به گزارش سامانه خبری – تحلیلی «الف»، بنابراسناد منتشر شده، در تاریخ ۱٩مهرماه ٨٩، مبلغ ۴٨۵٨٩۵٧٩۶٩ ریال تحت عنوان "کارانه سه ماهه دوم" و "کارانه سهم مدیر عامل" به حساب شماره ٠۱٠٣۴۶٠۱٢٠٠٠ بنام محمد جهرمی (مدیر عامل بانک صادرات) واریز و در تاریخ ٢۶ مهرماه ٨٩ نیز، مبلغ ٢٩٧۱۶٢۶٩۵ ریال تحت عنوان "واریز حقوق" به حساب شماره ٠٣٢۵۶١۶۴۱٨۰۰۰ بنام سیدمحمد جهرمی واریز شده است.


واریزی به عنوان کارانه سه ماهه دوم، کارانه سهم مدیر عامل
jahromi - table 1.jpg




واریزی به عنوان حقوق
jahromi - table 2.jpg

 

در پی این موضوع، نامه ای بدین مضمون از سوی خبرنگار سایت الف به مدیر روابط عمومی بانک صادرات ارسال شد:
مدیر محترم روابط عمومی بانک صادرات ایران
باسلام
اسنادی به دست الف رسیده است مبنی بر اینکه طی مهرماه ٨٩ ارقامی به حساب های شخصی سید محمد جهرمی مدیر عامل بانک تحت عناوین «کارانه سهم مدیر عامل»، «واریز حقوق» و ... (از جمله یک فقره تحت عنوان «کارانه سه ماهه دوم» به مبلغ ۴٨۵٨٩۵٧٩۶٩ ریال و موارد مشابه دیگر) واریز شده است.
لطفا توضیحات مستدل خود را در مورد این نقل و انتقالات و سابقه آنها و رویه بانک مذکور در چنین مواردی به تفصیل و به صورت مکتوب ارسال نمایید.


هشدار بانک، توضیحات ناقص و کارمندان تحت پیگرد
بر اساس این گزارش، روابط عمومی بانک صادرات در پاسخ به پرسش اول، با ارسال تصویر خبر هفته نامه سپهر (نشریه رسمی بانک صادرات) درباره اختصاص وجه واریزی به حساب جهرمی تحت عنوان کارانه و پاداش ویژه کارکنان بانک، پاسخی با مضمون زیر را در اختیار خبرنگار الف قرار داد:
"... به اطلاع می‌رساند بر اساس مصوبه هیات مدیره بانک، یک درصد از کل بودجه قابل تخصیص فوق العاده بهره‌وری (کارانه) پرسنل، به عنوان بودجه پاداش ویژه در اختیار مدیریت محترم عامل و اعضای هیات مدیره و مدیران عامل بانک‌های استان قرار داده می‌شود تا علاوه بر توزیع کارانه، به عنوان پاداش انگیزش به کارکنانی که با تلاش مضاعف در جهت تحقق اهداف بانک حرکت می‌نمایند، پرداخت شود.


بر همین اساس مبلغ فوق به حساب ذیربط با امضای مدیرعامل محترم واریز شده است تا تحت عنوان کارانه ویژه به کارکنان موضوع مصوبه پرداخت گردد.


لازم به ذکر است اشتباه در عنوان مبلغ واریز شده موجب گردیده تا برخی از فرصت طلبان موضوع را به شکل نادرست به رسانه‌های گروهی کشیده و جنجال آفرینی نمایند.


لذا پرونده‌ای در این خصوص تشکیل و موضوع از طریق مراجع قضایی رسیدگی و متهمان شناسایی و تحت پیگرد قضایی قرار گرفته‌اند، با عنایت به عدم صحت اطلاعات اعلام شده به آن سایت محترم و به منظور جلوگیری از تشویش اذهان عمومی، خواهشمند است ترتیبی اتخاذ فرمایید که از انتشار این مطلب جلوگیری شود."

 

سایت الف و هشدار به رسانه ها
گفتنی است سردبیری سایت الف، بدون پردازش به کُنه و اصل موضوع و همچنین بی پاسخ ماندن سوال دوم خبرنگار خود از بانک صادرات (پیرامون پرداخت های هنگفت و ابهام آمیز)، صرفا با ابراز "امیدواری" جهت پاسخ سوال دوم از سوی مسئولان بانک، طی هشداری خطاب به رسانه ها و ناقلان خبر فوق الذکر، خاطرنشان کرده است که "هدف الف از انتشار این خبر، رفع سوء تفاهم و شفاف سازی درباره تهمت منتشر شده به بانک صادرات بوده و از رسانه ها و سایتهای خبری که تمایل به بازنشر این خبر دارند تقاضا می شود این خبر را با صرفا با همین هدف و رویکرد منتشر فرمایند و هرگز در باز نشر، آنرا طوری پرداخت نفرمایند که به گسترش سوء تفاهم بینجامد یا بهانه ای به دست جنجال آفرینان دهد. .."

 سایت الف همچنین از مسئولان بانک صادرات خواسته است "چنانچه انتشار این اطلاعات توسط کارمندان منع قانونی صریحی نداشته، منتشر کنندگان این اطلاعات را مورد پیگرد قرار ندهند تا کارمندان پاکدست و متعهد بتوانند با جرات و دلگرمی بیشتری موارد مشکوک به فساد را در اختیار رسانه ها و مراجع قانونی بگذارند."

 

گفتنی است تعدادی از کاربران و خوانندگان خبر فوق در سایت الف، خاطرنشان کرده اند "البته برويد بررسي كنيد از كي و كجا متداول شده كه كل مبلغ كارانه را به حساب شخصي مدير عامل واريز كنند معمولا اگر قرار باشد كه مبلغي در اختار مدير عامل باشد تا در جهت تشويق كاركنان هزينه بشود بايستي رقم در اختيار امور مالي باشد تا با صدور سند و با در يافت رسيد و البته طي دستور كتبي مدير عامل به این فرد پرداخت بشود نه اينكه ايجور . شما اگه بوديد باور مي كرديد..." و اینکه "از كی تا حالا برای كارانه كارمندان پول به حساب مديرعامل واريز می شود؟ ما كه كارمنديم مي دانيم پول به حساب شخص واريز نمي شود..." یا اینکه "دقت کنید اگر این مبلغ تنها ده روز در حساب پس انداز جناب مدیر عامل محترم برای توزیع بین مستحقان آن باشد و جناب مدیر با عدم اطلاع از سودهای حسابهای مختلف حساب پس انداز با حداقل سود سپرده را انتخاب کرده باشد با حداقل سود هفت درصد چیزی بالغ بر یک میلیون تومان ماهانه نصیب این آقا می شود. آیا یک چنین تصمیماتی زمینه ساز سودجویی ها در سیستم بانکی نخواهد شد. ایا نمی توان این مبالغ را در یک حساب متعلق به بانک با امضای برداشت ایشان ریخت؟..."

  

لازم به ذکر است محمد جهرمی جزو حلقه ای از  نزدیکان محمود احمدی نژاد، موسوم به "حلقۀ کرج" بود، که برگرفته از سه نام کُردان، رحيمی و جهرمی بود و در محافل سياسی به ارتباط عوضعلی کُردان ‏وزير سابق کشور، محمدرضا رحيمی معاون اول دولت دهم و محمد جهرمی وزير کار دولت قبل باز می گشت.


سبز مي مانيم، تا هميشه
بسپاریم بر سنگ مزارمان تاریخ نزنند؛ تا آیندگان ندانند بی‌عرضگانِ این برهه از تاریخ ما بوده‌ایم

آقای احمدی نژاد؛ خبر بدی برایت دارم! مهر رسید!
(عنوان نامه رندانی سیاسی مجید دری از اوین)


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر