۱۳۹۱ آبان ۱۷, چهارشنبه

پایان اعتصاب غذای بند سیاسی زنان در اوین؛ تکذیب برخی گزارش های اغراق آمیز + ...

 
 

Sent to you by Protester via Google Reader:

 
 

via سایت خبری تحلیلی کلمه by ویرایشگر کلمه on 11/6/12

گروهی از زندانیان سیاسی زن که در اعتراض به رفتار غیر انسانی ماموران زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده بودند، در پی وعده مسئولان زندان برای پیگیری موضوع و برخورد با خاطیان، به اعتصاب خود پایان دادند. با این حال نسرین ستوده پس از گذشت سه هفته، همچنان در اعتصاب غذا به سر می برد.

به گزارش کلمه، اعتصاب غذای تعدادی از زندانیان بند زنان اوین پس از آن صورت گرفت که ماموران زن یگان حفاظت زندان اوین به این بند هجوم آوردند و با خشونت و تندی به جست و جوی بند و تفتیش بدنی زندانیان حاضر در آن پرداختند؛ آن هم با رفتاری که در نامه ۳۳ زندانی این بند به رئیس زندان، وحشیانه و مصداق بارز تعرض و هتک حرمت توصیف شده است.

زندانیان بند زنان که معتقد بودند رفتار ماموران به بهانه بازرسی بند، مصداق بارز آزار جنسی است، در این نامه خواستار عذرخواهی مقامات مسئول و بازگرداندن وسایل توقیف شده، شدند و تعدادی از زندانیان نیز در اعتراض به این رفتار و برای وادار کردن مسئولان به عذرخواهی و تعهد عدم تکرار این رفتار، دست به اعتصاب غذا زدند.

سندی که از داخل زندان اوین در اختیار کلمه قرار گرفته است، نشان می دهد که مسئولان زندان به طور کامل در جریان اعتصاب غذای ۱۰ زندانی سیاسی زن بوده و وضعیت آنها را به لحاظ پزشکی به طور مستمر زیر نظر داشته اند. تصویر این سند را که کلمه با توجه به برخی ضرورت ها تصمیم به انتشار آن گرفته است، در زیر همین خبر می بینید.

اعتراض جمعی زندانیان اما در روزهای پس از تاریخ مندرج در این سند هم ادامه یافت تا آنها تعهد پیگیری موضوع و برخورد با ماموران خاطی را دریافت کنند؛ موضوعی که با حمایت دیگر زندانیان سیاسی حتی از زندان رجایی شهر هم همراه شد.

گفته شده که اعتصاب کنندگان توسط شورای انضباطی زندان به سه هفته ممنوعیت ملاقات و انتقال به انفرادی محکوم شده اند که با اعتراض آنها، این حکم فعلا به مدت شش ماه تعلیق شده است.

همسر بهاره هدایت در یادداشتی در صفحه فیس بوک خود به این موضوع اشاره کرده و همزمان، ضمن تشکر از همراهی کلیه دوستان و سایت های خبری و رسانه ها، از برخی خبرهای اغراق آمیز درباره رفتار صورت گرفته با زنان زندانی در سایتهایی که آنها را "مغرض" نامیده، انتقاد کرده است. احمدیان به طور مشخص به خبری اشاره کرده که در ان ادعا شده بود ماموران، زندانیان زن را برای تفتیش برهنه کرده اند.

پیش از این برخی سایت های خارج از کشور، به نقل از همسر نسیم سلطان بیگی، از زندانیان بند زنان، به انتشار مطالبی نادرست پرداخته و از جمله نوشته بودند که "مامورین حفاظت ضمن برخورد توهین آمیز و فحاشی به این زندانیان، نه تنها به برهنه کردن آن ها و بازرسی لباس زیر این زندانیان اکتفا نمی کنند، بلکه در چند مورد مشخص دست به اعمالی می زنند که مصداق بارز آزار جنسی بوده است." که اکنون بخش مربوط به ادعای برهنه کردن، مورد تکذیب همسر بهاره هدایت قرار گرفته است.

اعتصاب غذای زندانیان بند زنان اوین در حالی پایان یافته است که نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشر زندانی، پس از ۲۲ روز همچنان در اعتصاب غذاست. ستوده که پس از اعتصاب غذا، از بند سیاسی زنان به بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین منتقل و ممنوع الملاقات هم شده است، به نقض حقوق قانونی خود معترض و خواستار استفاده از حق ملاقات حضوری با کودکانش است.

 


 
 

Things you can do from here:

 
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر