۱۳۹۱ آبان ۳۰, سه‌شنبه

دفاعیه امدادگران زلزله آذربایجان در دادگاه؛ اعتراض به ضرب و شتم و فحاشی ماموران

 
 

Sent to you by Protester via Google Reader:

 
 

via سایت خبری تحلیلی کلمه by کلمه on 11/19/12

امدادگران کمپ سرند در دفاعیه خود با رد اتهامات اظهار داشتند که تاکنون هیچ مدرکی توسط دادستانی تبریز مبنی بر وجود مواد فاسد آلوده در کمپ ارائه نشده و هیچ گزارشی از طرف شبکه بهداشت استان چنین موردی را تایید نمی کند.

در این جلسه امداگران اظهار امیدواری کردند که قوه قضاییه به نفع عدالت رای داده و همه امدادگران بازداشت شده را تبرئه کند و پرونده را مختومه اعلام کند و آنان که باعث چنین اتفاقاتی شده است را محاکمه کند.

به گزارش رسیده به کلمه، روز دوشنبه ۲۹ آبان ماه جلسه محاکمه امدادگرانی که در شهریور ماه سال جاری در کمپ سرند واقع در روستای سرند ورزقان بازداشت شده بودند برگزار شد.

این محاکمه در شعبه یک دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی حملبر به اتهامات ۱۷ نفر از امدادگران رسیدگی شد.

سید حسین رونقی ملکی ، سید حسن رونقی ، بهروز علوی ، حمید رضا مسیبیان ، فرید روحانی ، شایان وحدتی ، مسعود وفابخش ، هومن طاهری ، سپهر صاحبان ، دانیال حسنی ، علی محمدی ، مرتضی اسماعیل پور ، محمد ارجمندی راد ، محمد اسماعیل سلمان پور ، محمد امین صالحی ، میلاد پناهی پور و امیر روناسی امدادگرانی بودند که در این دادگاه از خود دفاع کردند.

در جلسه دادگاه ۴ تن از امدادگران به نام های نوید خانجانی ، واحد خلوصی ، بهرام شجاعی و محسن سامعی حضور نیافتند. عدم حضور نوید خانجانی که در زندان رجایی شهر دوران محکومیت ۱۲ ساله خود را می گذراند بدلیل خودداری دادستانی تبریز از اعزام وی از زندان رجایی شهر به تبریز بوده است.

اتهامات مشترک این امدادگران مشارکت در اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور، مشارکت در تهدید علیه بهداشت عمومی، مشارکت در تمرد نسبت به مامور انتظامی عنوان شده بود. علاوه بر این اتهامات، حمید رضا مسیبیان به دو اتهام توهین به رهبری و عضویت در گروه غیر قانونی حزب ملت ایران و بهروز علوی به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام و به نفع گروه های مخالف نظام محاکمه شدند.

در دفاعیه جمعی از امدادگران که در این جلسه قرائت شد، آمده است: شکایت ما اگر چه بر بازداشت غیرقانونی، ضرب و شتم، توهین‌های مکرر به مقدسات اقلیت‌های مذهبی حاضر، فحاشی‌های ناموسی و نگهداری در میان مجرمین خطرناک زندان تبریز پا بر جاست اما در ابتدا سوال دیگری را خدمت شما مطرح می‌کنیم؛ جایگاه قانون در کشوری که کمک به زلزله‌زدگان به ((اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور)) تعبیر می‌شود و کیفرخواست متهمین به اقدام علیه امنیت ملی به مخلوط الکل و آبمیوه در شیشه‌های نوشابه! و روابط به اصطلاح نامشروع دختر و پسر خلاصه می‌شود کجاست؟ امیدواریم که قاضی محترم ما را در رسیدن به پاسخ این سوال یاری دهد چرا که بیگمان یافتن جوابی جهت این مسئله لاینحل، کمک شایانی به یافتن ماده قانونی برای ادامه دفاعیه مان نماید.

به کجا رسیده‌ایم که فقدان علل مادی و معنوی جرمی رخ نداده، دستگاه امنیتی کشور را به نگارش چنین مثنوی‌ای وا داشته است؟
در بخشی از جریان محاکمه سید حسین رونقی ملکی بعنوان متهم ردیف اول ضمن دفاع ازامدادگران، کمپ سرند و فعالیت های بشر دوستانه آن، برخورد با چنین گروه ها و کمپ های را غیرقانونی و خودسرانه توصیف کرده است.

وی به برخورد نیروهای امنیتی در اویل انقلاب با امدادگران و مردم در مناطق زلزله زده اشاره کرده و سخنان امام خمینی را در محکوم کردن چنین حرکت های نقل کرده است.

حسین رونقی ملکی در مورد اتهام مشارکت در تهدید علیه بهداشت عمومی گفته است تاکنون هیچ مدرکی توسط دادستانی تبریز مبنی بر وجود مواد فاسد آلوده در کمپ ارائه نشده و هیچ گزارشی از طرف شبکه بهداشت استان چنین موردی را تایید نمی کند.

وی در مورد اتهام مشارکت در اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور، با بیان اینکه در اجتماع و تبانی باید قصد و نیت قبلی وجود داشته و برای مقامات قضایی محرز باشد گفته است هیچ کدام از موارد ذکر شده در کیفرخواست نمی تواند مصادیق اجتماع و تبانی باشد چرا که بسیاری از امدادگران به تصریح پرونده از قبل با هم آشنایی نداشته اند.

وی در بخشی از دفاعیه آورده است عنوان اینکه اخباری علیه مسئولان و ارگان های دولتی و نظام تهیه و با سیاه نمایی بعضی از حوادث و وقایع موجود پخش شده است به تنهایی نمی تواند مستدل و مستند باشد چرا که باید عنوان شود که چه اخباری و برای کدام رسانه ارسال شده است و اگر اطلاع رسانی حقایق مناطق زلزله زده سیاه نمایی است پس اول باید با برخی از نمایندگان مجلس و برخی مسئولان با عنوان سیاه نمایی برخورد می شد . در نهایت ضمن اشاره به وضعیت تاسف بار و دردناک زلزله زدگان که با سرمای شدید دست و پنجه نرم می کنند عنوان کرده است امروز در دادگاه عدالت محاکمه می شود و امیدوارم قوه قضاییه به نفع عدالت رای داده و همه امدادگران بازداشت شده را تبرئه کند و پرونده را مختومه اعلام کند و آنان که باعث چنین اتفاقاتی شده است را محاکمه کند.

هومن طاهری دانشجوی دانشگاه پلی تکنیک از جمله امدادگرانی بود که با عنوان اینکه در کیفرخواست آمده است پلیس در اولین مراجعه به کمپ تذکر داده و امدادگران توجهی به آن نکرده اند دفاعیات خود را شروع کرد و در ادمه گفت اگر پلیس مطمئن بود که در آنجا جرمی در حال وقوع است چرا فقط تذکر داده و به صورت قانونی با این امر برخورد نکرده است ؟ اگر هم جرمی صورت نگرفته و محرز نبوده چر ا پلیس بدون دلیل به امدادگران تذکر داده است ؟ وی در بخش پایانی دفاعیات خود عنوان کرده است که از کلیه فعالیت های بشر دوستانه و انسانی کمپ سرند و امدادگران بازداشت شده که امدادرسانی و کمک به زلزله زدگان بوده حمایت می کنم و افتخارم این است که همچنان در مناطق زلزله زده به یاری زلزله زدگان می روم و می دانم ما با سربلندی آزمون خود را پشت سر گذاشتیم! و نگذاشتیم که امنیت ملی کشورمان به خطر بیفتد. امروز روز آزمون قوه قضاییه است باید دید که آیا قوه قضاییه از این آزمون سربلند بیرون خواهد آمد یا نه ؟

حسن رونقی ملکی یکی دیگر امدادگران بازداشت شده در ادامه جلسه دادگاه ضمن دفاع از خود و امدادگران در مورد اتهام مشارکت در تمرد نسبت به مامور انتظامی گفته است که تمرد زمانی صورت می گیرد که حکم قضایی وجود داشته باشد در صورتی که ماموران حاضر در آنجا هیچ کدام حکم قضایی و حتی کارت شناسایی ارائه نکردند و اینکه عنوان شده است کمپ سرند بدون هماهنگی با ارگان ها و نهاد های دولتی و بدون مجوز فعالیت داشته نیر کذب است چرا که بسیاری از نهاد های استانی و کشوری هماهنگی های لازم بعمل آمده بود و از طرف کانون مهر کرمانشاه ( NGO ) مجوزی برای کمک رسانی به زلزله زدگان وجود داشت.

حمیدرضا مسیبیان فعال سیاسی ، دیگر امدادگری بود که با رد بحث تبلیغ قوم گرایی و مسائل غیر اخلاقی دفاعیات خود را ارائه کرد ، این فعال سیاسی در ادامه دفعاعیات خود به هماهنگی های صورت گرفته با نهاد ها و ارگان های محلی اشاره کرده و می گوید که با شبکه بهداشت منطقه و بنیاد مسکن منطقه هماهنگی های صورت داده تا بتوانند با هماهنگی و به صورت سازمان یافته تری امدادرسانی را ادامه دهند . وی در مورد اتهام عضویت در گروه غیر قانونی اشاره کرده است که تاکنون عضو هیچ گروه و دسته سیاسی نبود و نیست و همچنین به اتهام توهین به رهبری کرده و گفته است که تاکنون هیچ توهینی به هیچ شخصی نکرده است.

محمد اسماعیل سلمان پور فعال دانشجوی ، یکی از امدادگران بازداشت شده بود که با حضور در جلسه دادگاه دفاعیات خود را ارائه و عنوان کرده است که در کمپی که به گفته کیفر خواست طیف ها و گروه های مختلف سیاسی و اجتماعی حضور داشته اند که از نظر اساسنامه و عقاید با هم اختلافات بسیاری دارند چگونه می توانند به هنگام زلزله با هم برای اقدام علیه امنیت کشور اجتماع و تبانی کرده باشند ؟ این فعالیت مشترک این گروه ها و طیف های مختلف سیاسی در کنار هم امکان پذیر است ؟ وی همچنین به بحث تبانی قبلی با متهم ردیف اول که در کیفر خواست آمده اشاره کرده و گفته است که با حسین رونقی مللی هیچ آشنایی قبلی و تماسی نداشته و اینکه در کیفرخواست ذکر شده است که همگی متهمان به تبانی قبلی خودشان با متهم ردیف اول از طریق صفحه متعلق به متهم در سایت فیس بوک اعتراف کرده اند کذب است و برای اثبات این ادعا می توان اعترافات اینجاب را مطالعه کرد.

فرید روحانی شهروند بهایی از دیگر امدادگرانی بود که با قرائت نامه ای دفاعیات خود را ارائه کرد در بخشی از این نامه عنوان شده است تنها گناه ما این بوده است که هرگز سقف خانه‌هایمان را از سقف خانه‌های هموطنان آذریمان استوارتر ندیده‌ایم، تنها گناه‌مان این بوده است که نه چشمانمان را سیاه‌تر و نه خونمان را از خون هموطنان آذری‌مان رنگین‌تر نیافته‌ایم . همچنین وی عنوان می کند که رسم متداول در تمام دنیا بسیج عمومی آحاد مردم به قصد پیشبرد هرچه بیشتر روند کمک رسانی در مناطق خسارت دیده است؛ مگر نه اینکه رسانه‌های دولتی از جمله صدا و سیما از روز اول وقوع ضایعه با پخش فراخوان از ملت همیشه در صحنه خواستند تا بار دیگر افتخار ایرانی بودن را به رخ بکشند؟ ریاست محترم دادگاه، دستگاه امنیتی استان تحت چه عنوانی ما شهروندان ایرانی را جدای از ملت دانسته است؟ مبادا این رویداد تنها مجالی برای به رخ کشیدن توان دو نهاد دولتی تبدیل شده باشد… در بخش پایانی نامه آمده است جناب قاضی دوست داشتیم به همان اندازه که به عنوان متهم در این محکمه قضاوت‌مان می‌کنید حقمان را به عنوان شاکی نیز به رسمیت می‌شناختید. اگر اعتقاد به بهائیت، سابقه اتهامات سیاسی و نگاه انتقادی به آنچه امروز بر میهنمان می‌گذرد ما را از این حق سلب می‌کند حرفی نیست… اما آگاه‌مان کنید تا اگر مایی که در جستجوی عدالت در این محکمه قضاوت می‌شویم راه را به اشتباه آمده‌ایم زین پس همه چیز را به محضر عدالت حق واگذار کنیم. در آخر این نکته را ذکر کنیم که آموخته‌ایم و در ذهن خود تکرار می‌کنیم که "امروز انسان کسی است که به خدمت جمیع من علی الارض قیام نماید".

بهروز علوی از فعالان اجتماعی دیگر امدادگری بود که با عنوان اینکه فعالیت های وی در چارچوب قانون بوده از خود دفاع کرده و در مورد اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام گفته است که مصاحبه های اینجانب بر اساس واقعیت ها بوده و با توجه به قانون می خواسته است که مشکلات اشخاص نامبرده را به گوش مسولان برساند .

بر اساس این گزارش، میلاد پناهی پور از دانشجویان دانشگاه آزاد و دانشجوی رشته حقوق جزا بعنوان آخرین نفر دفاعیات خود را به صورت حقوقی ارائه میدهد و در بخشی از دفاعایتش می گوید که کیفرخواست صادره بیشتر توصیفی بوده و می توان از آن بعنوان دل نوشته های معاونت دادستانی تبریز نام برد ، با توجه به اینکه کیفرخواست اساس محاکمه است از قاطی محترم تقاضا دارم به بحث کیفرخواست و موارد ذکر شده در آن دقت فراوانی بکنند . وی دفاعیات خود را ادامه داده و می گوید اگر نهادهای امنیتی نمی خواهند که از دولت و حکومت انتقاد شود و کاستی های آن بیان گردد از این پس ما فقط از دولت تعریف می کنیم.

دیگر متهمان پرونده نیز ضمن دفاع از عملکرد خود در کمپ سرند به ایراد دفاعیات خود پرداختند و همه امدادگران حاضر به اتفاق اتهامات مطرح شده را رد کرده و آن را پرونده سازی نیروی انتظامی و اداره اطلاعات تبریز نامیدند.

در جلسه دادگاه شش وکیل وکالت این امدادگران را بر عهده داشتند. در نهایت دادگاه پس از ۵ ساعت پایان پذیرفت و اعلام شد در روزهای آینده حکم تمامی متهمان این پرونده اعلام خواهد شد.


 
 

Things you can do from here:

 
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر