۱۳۹۱ آبان ۱۷, چهارشنبه

کسری بودجه شدید دولت، پس از هفت سال حیف و میل درآمدهای نفتی

 
 

Sent to you by Protester via Google Reader:

 
 

via سایت خبری تحلیلی کلمه by ماروخا on 11/6/12

کلمه – گروه اقتصادی: دعوا بر سر کسری بودجه سال ۹۱ میان دولت و مجلس بالا گرفته است. رقم برآورد شده برای کسری، اعداد متفاوت و متناقضی بیان شده است؛ از جمله ۷۴ هزار میلیارد تومان، ۵۴ هزار میلیارد تومان و یا قدری بیشتر. دولت اما می گوید کسری بودجه اش کمتر از اینهاست. در همین حال به تمام دستگاههای اجرایی ابلاغ شده است که نسبت به کاهش ۲۰ درصدی هزینه های خود تا پایان سال جاری اقدام کنند. اخباری که همگی ترسیم کننده آشفتگی حال و روز اقتصاد کشور است.

به گزارش کلمه، این روزها در حالی کسری بودجه سال ۹۱ جبهه جدید اختلاف میان دولت و مجلس شده است که مصباحی مقدم رییس کمیسیون برنامه و بودجه به صراحت اعلام کرده که اقتصاد کشور روزهای آشفته ای دارد. در همین زمینه، خبرگزاری نسیم نزدیک به محافظه کاران از طرح تاسیس سازمان غیر دولتی 'جهاد اقتصادی' با قید یک فوریت در مجلس خبر داده است، و از سوی دیگر گزارش ها حاکی از کاهش شدید فروش نفت ایران و کسری بودجه گسترده ناشی از آن است؛ به طوری که معاون اول احمدی نژاد می گوید که نفت ایران خریداری ندارد.

اختلاف نظر بر سر میزان کسری بودجه دولت در سال ۹۱

در این اوضاع و احوال طی روزهای گذشته رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اعلام نصف شدن فروش نفت کشور عدد و رقم های تکان دهنده ای را درباره کسری بودجه عمرانی کشور فاش کرد و اظهار کرد: از ۳۷ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی کشور در سال جاری، تا کنون تنها ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تحقق یافته و پیش‌بینی شده که تا پایان سال حداکثر ۵ هزار میلیارد تومان از کل بودجه عمرانی کشور تحقق یابد!

وی درباره کل بودجه کشور هم گفته است: بودجه عمومی کشور در سال ۹۱، ۱۶۴ هزار میلیارد تومان بود که ۲۰ هزار میلیارد تومان آن مربوط به درآمدهای اختصاصی است و پیش‌بینی ما این است که با این وضعیت فعلی ۹۰ هزار میلیارد تومان از این مبلغ تحقق یابد. باید مردم را برای مقابله با جنگ اقتصادی در کشور آماده کرد و کشور را با کمک مردم اداره کنیم.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه اما رقم کسری را کمتر از این رقم اعلام کرد و ۵۴ هزار میلیارد تومان خواند و با بی سابقه خواندن آن اعلام کرده دولت دهم نیز اولین دولتی است که تا این میزان کسری بودجه داشته است.

وی ادامه داد: ‌ تحریم فروش نفت روی کسری بودجه تاثیر زیادی گذاشت. قرار بود دو میلیون و ششصد هزار بشکه صادر شود اما الان نزدیک به یک میلیون بشکه رسیده است.

او در حالی اظهار امیدواری کرده که کسری بودجه تا پایان سال ۹۱ از این رقم بیشتر نشود، که مرادی معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی احمدی نژاد کسری ۵۴ هزار میلیارد تومان بودجه را تکذیب کرده است. مرادی گفته است: موضوع کسری بودجه در کشور ما چیز جدیدی نیست و معمولا به صورت مزمن وجود داشته و امسال نیز خواهیم داشت اما برای آن پیش بینی های لازم صورت گرفته و ما بررسی هایی را بر دخل و خرج کشور انجام داده ایم تا بتوانیم بدون مشکل نیازهای بودجه ای امسال کشور را تامین کنیم.

این در شرایطی است که محمود احمدی نژاد خود در ششمین مجلس دانش آموزی در اوایل مهر ماه نیز به صراحت اعتراف کرد که "بودجه خیلی جاها صفر شده یا کاهش ۲۵درصدی داشته است. او گفته بود: حتی اگر لازم باشد از حقوق وزیر و سایرین کم می‌کنیم و بودجه شما را می‌دهیم."

حدود دو ماه قبل، کلمه گزارش داد که یکی از زیرمجموعه های اقتصادی دولت گزارش داده که ذخایر ارزی کشور رو به اتمام است و احتمال ناتوانی دولت از پرداخت حقوق کارمندان در ماه های آینده وجود دارد. در آن گزارش اشاره شده بود که ممکن است با توجه به افزایش مداوم کسری بودجه دولت، به زودی وزارتخانه ها و دستگاه های دولتی در پرداخت حقوق کارکنان و مجموعه های مرتبط با خود دچار مشکل شوند و همزمان، وزارت اطلاعات درباره احتمال وقوع شورش های اجتماعی در اعتراض به شرایط اقتصادی کشور هشدار داده است.

اما به طور رسمی موضوع کسری بودجه دولت از سوی حکومت پس از آن فاش شد که نابسامانی های بازار ارز با این مساله پیوند زده شد که برخی نمایندگان مجلس از اقدام عامدانه دولت برای بر هم ریختن بازار ارز خبر دادند و اعلام کردند که دولت از این مسیر درصدد جبران کسری بودجه خود است.

غلامرضا مصباحی مقدم برای اولین بار فاش کرده بود که بانک مرکزی ارزی عرضه نمی کند و همین عدم تزریق ارز، تقاضای ارز را تشدید کرده و منجر به افزایش قیمت ارز شده است. موضوعی که به زودی قرار است احمدی نژاد با حضور در مجلس به طرح سوال نمایندگان درباره آن پاسخ دهد.

جالب آنکه این کسری بودجه و مشکلات در دولتی رخ می دهد که در هفت سال گذشته (۱۳۸۴تا ۱۳۹۰) از محل صادرات نفت خام ۵۳۱ میلیارد دلار درآمد داشته که تقریبا نصف درآمدهای نفتی ایران در یکصد سال اخیر است. این آمار در گزارشی که اکبر ترکان معاون پیشین وزارت نفت در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ارائه کرده، مورد اشاره قرار گرفته است.

خلاصه گزارش را در اینجا بخوانید:
سردار وزیر! نزدیک به ششصد میلیارد دلار درآمد نفتی را به باد دادید؛ بس نیست؟

حالا این روزها نگرانی ها با کاهش فروش نفت در حالی عملا درآمد و اقتصاد کشور را با مشکل مواجه ساخته است که پیش از این محمود احمدی نژاد با بیان اینکه مجموع درآمد نفت کمتر از ١٠ درصد حجم اقتصاد کشور را شامل می شود، گفته بود: باید تحریم را فرصتی ببینیم که همین مقدار وابستگی بودجه کشور به نفت نیز رفع و استفاده از نفت به عنوان سلاحی برای تحریم برای همیشه از دست دشمن خارج شود.

کسری بودجه ناشی از تحریم یا تخلفات دولتی

مساله کسری بودجه دولت پیش از این هم در تخلفات دولت در اجرای هدفمندی یارانه ها مورد اشاره قرار گرفته بود. نمایندگان فاش کرده بودند که دولت بودجه طرح های عمرانی و استانها را به جای هزینه کرد در محل خود، صرف هزینه های جاری و روزمره و همچنین پرداخت یارانه های نقدی کرده است.

از سویی معطل ماندن طرح ها و پروژه های عمرانی و مصوبات استانی، از دیگر مواردی است که به گفته برخی از نمایندگان مجلس حتی به برخی از این مصوبات نگاه هم نشده است.

بنا بر قانون، دولت باید بخشی از درآمدهای ناشی از حذف یارانه ها و افزایش قیمت کالاها را به واحدهای تولیدی اختصاص می‌داد تا مدیران آنها بتوانند از این طریق با نوسازی واحدهای تولیدی، مصرف انرژی خود را کنترل و هزینه‌های خود را کاهش دهند.

اما دولت در عمل به این واحدها هم پولی اختصاص نداد و مانع از افزایش قیمت کالاها نیز شد، به گونه ای که برخی گزارش‌ها نشان می دهد فشارها به قدری زیاد بوده که برخی واحدها برای کاهش هزینه‌ها، کار را از اساس تعطیل کرده و یا تولید را به شدت کاهش داده اند.

معضلی که باعث شد ۳۶ نفر از نمایندگان مجلس در قالب طرح دو فوریتی برای جلوگیری از رکود و توجه بیشتر به تولید و سرمایه‌گذاری طرحی را تدوین کنند که براساس این طرح منابع عمومی کشور به سمت سرمایه‌گذاری و افزایش تولید هدایت می‌شود.

نکته قابل اشاره دیگر آنکه براساس قانون قرار بود درآمدهای ناشی از حذف یارانه ها به صورت نقدی بین خانوارها و بخش تولید توزیع شود، اما طبق اعلام نمایندگان مجلس در سال گذشته دولت ۴۰ هزار میلیارد تومان در برنامه هدفمند کردن یارانه ها هزینه کرده، در حالی که کل درآمد حاصل از افزایش قیمت ها ۲۲ هزار میلیارد تومان بوده و کسری زیادی داشته است.

موسی الرضا ثروتی نماینده بجنورد با اشاره به هزینه های این برنامه در سال گذشته از دولت خواست که جواب دهد "این ۱۸ هزار میلیارد تومان مابه التفاوت را از کجا آورده که هزینه کرده است."

به گفته ثروتی در صحن علنی، دولت با عدم واریز درآمدهای حاصل از فروش نفت به خزانه و ۹ هزار میلیارد تومان استقراض از بانک مرکزی، آن هم بدون اجازه و مجوز مجلس، این کسری را تامین کرده است.

کاهش ۱۰۱ هزار میلیارد تومانی درآمدهای نفتی

از سویی معاون برنامه ریزی ونظارت راهبردی احمدی نژاد گفته است: سال جاری به دلیل کاهش درآمدهای نفتی و نوسانات نرخ ارز دولت با کاهش درآمد در بودجه جاری مواجه شده است. او از کاهش ۲۰ درصدی هزینه‌های جاری سه قوه برای جبران کسری بودجه امسال خبر داده است.

به موازات آن محمدرضا رحیمی معاون اول محمود احمدی‌نژاد اعلام کرده که نفت ایران خریدار ندارد و در صورت پیدان شدن مشتری هم کشتی‌ها حاضر به جابجایی محموله‌های نفتی جمهوری اسلامی نیستند.

طبق اعلام مرادی، دولت سال جاری کاهش ۱۰۱ هزار میلیارد تومانی در درآمدهای نفتی مواجه بوده که ۶۶ هزار میلیارد تومان از این منابع را از طریق سایر درآمدها پوشش دادیم.

این مقام دولتی از پیش‌بینی درآمد و هزینه هدفمندی یارانه‌‌ها در لایحه بودجه سال ۹۲ خبر داده و گفته است: کسری بودجه سال ۹۱ با کاهش ۲۰ درصدی اعتبار دستگاه‌ها و اختصاص ۳۰ درصدی بودجه عمرانی جبران می‌شود.

او با بیان این‌که ۲۳ درصد از درآمدهای نفتی نیز به صندوق توسعه ملی واریز می شود گفت: ۶۲٫۵ درصد دیگر به مصارف بودجه عمومی کشور می‌رسد و به طور طبیعی زمانی که درآمدهای نفتی کاهش می‌یابد سهم ۱۴٫۵ درصد وزارت نفت و همچنین صندوق توسعه کم می‌شود و در نتیجه وزارت نفت باید متناسب با این واقعیت فعالیت‌های خود را انجام دهد. به گفته وی در تدوین بودجه سال ۹۲ کل کشور پیشنهاد شده تا ۲۳ درصد از درآمد حاصل از فروش نفت به صندوق توسعه ملی واریز شود که این رقم نسبت به قانون تشکیل صندوق توسعه ملی ۳ درصد افزایش را نشان می دهد.

این امیدواری دولت در شرایطی است که امروز نمایندگان مجلس دو فوریت طرحی را به تصویب رساندند که در صورت تصویب نهایی آن مانع تصرف منابع صندوق توسعه ملی توسط دولت خواهد شد.

مرادی همچنین گفته است: در راستای تدوین لایحه بودجه ۹۲ میزان صادرات غیر نفتی توسط شرکت‌های دولتی وغیر دولتی اطلاعاتی که از وصول درآمد در داخل کشور داریم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در حالی که خزانه کشور برای هزینه های سال جاری خالی است، مرادی ادعا کرده بودجه سال ۹۲ به گونه‌ای تدوین می‌شود که با کسری مواجه نشویم. او گفته است: بودجه سال آینده یک بودجه عملیاتی و انقباضی است و برمبنای منابع موجود کشور تهیه و تصویب می شود. دولت تصمیم دارد در بودجه سال آینده ۴/۵ درصد از میزان وابستگی بودجه به درآمدهای نفت را کاهش دهد.

مرادی همچنین افزوده است: دولت تصمیم دارد در بودجه سال آینده‏،از حجم واردات بکاهد و با استفاده از مالیات های مستقیم هزینه های خود را جبران کند.

بررسی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نشان می دهد علاوه بر عواید سرشار ارزی، بخش عمده درآمدهای نفتی هفت سال اخیر صرف واردات کالاهای مصرفی و خدمات شده است. آمارهای رسمی نشان می دهد که ۴۸۴ میلیارد دلار در این هفت سال صرف واردات شده است.

گزارش این مرکز که از این آدرس قابل دریافت است، به خوبی نشان می دهد که درآمدهای ارزی و نفتی کشور در دولت احمدی نژاد چه میزان بوده و چگونه این دولت به سادگی آنها را حیف و میل کرده و همه را بر باد داده و حالا کشور را با کسری بودجه رو به رو کرده است.


 
 

Things you can do from here:

 
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر