۱۳۹۰ بهمن ۱۰, دوشنبه

وزیر نفت ایران: صادرات نفت به برخی کشورها را قطع می کنیم

 
 

Sent to you by Protester via Google Reader:

 
 


رستم قاسمی

رستم قاسمی: مصوبه اتحادیه اروپا ظلم به مردم اروپاست و مشکلی برای صادرات ایران ایجاد نمی کند

وزیر نفت ایران گفته است وزارت نفت به زودی فروش نفت به تعدادی از کشورها را قطع می کند.

روز دوشنبه، ۱۰ بهمن (۳۰ ژانوی)، خبرگزاری های داخلی ایران گزارش کردند که رستم قاسمی، وزیر نفت، در واکنش به تصمیم اتحادیه اروپا به تحریم نفتی ایران،گفته است که "با توجه به برنامه های آینده وزارت نفت، به زودی صادرات خود به برخی از کشورها را قطع می کنیم."

هفته گذشته، وزیران خارجه بیست و هفت کشور عضو اتحادیه اروپا به منظور وادار کردن دولت ایران به اجرای قطعنامه های مصوب شورای امنیت سازمان ملل در مورد توقف بخشی از برنامه های اتمی این کشور، تصمیم گرفتند خرید نفت خام از جمهوری اسلامی را تحریم کنند.

این نخستین بار از زمان تاسیس جمهوری اسلامی است که مصرف کنندگان عمده اروپایی نفت خام ایران، واردات نفت از این کشور را هدف تحریم قرار می دهند.

اجلاس وزیران خارجه اتحادیه اروپا به خریداران اروپایی نفت ایران شش ماه فرصت داده است تا به تدریج، صادر کنندگان دیگر نفت خام را جایگزین ایران کنند.

آقای قاسمی گفته است که کمتر از ۲۰ درصد از نفت خام صادراتی ایران به اروپا فروخته می شود و تصمیم اتحادیه اروپا به قطع خرید نفت را بی اثر دانسته است.

وی ابراز اطمینان کرده است که می توان برای این میزان نفت، مشتریان دیگری یافت و گفته است: "مصوبه اتحادیه اروپا، ظلم به مردم اروپاست اما این مساله، مشکلی برای صادرات نفت ایران ایجاد نمی کند."

اظهارات وزیر نفت در حالی انتشار می یابد که به گزارش خبرگزاری فارس، قرار است موضوع قطع فوری فروش نفت ایران به اتحادیه اروپا در جلسه مشترک نمایندگان دولت و مجلس بررسی شود.

وزیران خارجه اتحادیه اروپا

هدف وزیران خارجه اتحادیه اروپا از تحریم نفتی ایران وادار کردن این کشور به قبول قطعنامه های شورای امنیت است

براساس این گزارش، اسماعیل کوثری، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، گفته است که این جلسه روز سه شنبه برگزار خواهد شد و در آن، نمایندگانی از وزارتخانه های امور خارجه، اطلاعات و نفت و اعضای کمیسیون امنیت ملی شرکت خواهند داشت.

وی افزوده است که "کمیسیون امنیت ملی به زودی و پس از انجام بررسی های لازم، نظر کارشناسی خود را در این زمینه اعلام خواهد کرد."

گفته می شود که طرح قطع صدور نفت به کشورهای اروپایی توسط گروهی از نمایندگان مجلس تدوین شده اما هنوز برای قرار دادن در دستور کار مجلس، به هیات رئیسه تسلیم نشده است.

خبرگزاری ایلنا به نقل از عماد حسینی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گزارش کرده است که پیش نویس طرح آماده شده اما همچنان به بررسی های دقیق تری نیاز دارد.

وی افزوده است که "تکلیف طرح تحریم فروش نفت به اروپا، تا هفته آینده معلوم می شود."

ارزیابی تحریم

پیشنهاد قطع فروش نفت ایران به اروپا کوتاه مدتی پس از تصمیم اتحادیه اروپا توسط علی فلاحیان، وزیر اطلاعات پیشین و عضو مجلس خبرگان مطرح شد.

هفته گذشته، خبرگزاری فارس گزارش کرد که علی فلاحیان، وزیر اطلاعات پیشین جمهوری اسلامی، پیشنهاد کرده است قبل از اینکه خریداران اروپایی نفت بتوانند جایگزینی برای نفت صادراتی ایران بیابند، جمهوری اسلامی فروش نفت به این کشورها را قطع کند.

علی فلاحیان اظهار داشت که اروپاییان برای جایگزین کردن نفت ایران، به شش ماه وقت نیاز دارند و افزود: "بهترین راه این است که ما قبل از پایان شش ماه و اجرایی شدن طرح تحریم نفتی، خودمان صادرات نفت را متوقف کنیم تا قیمت نفت بالا برود و برنامه‌های اروپایی‌ها که با توافق آمریکا تصمیم به تحریم نفتی کشورمان گرفتند، به هم بریزد."

آقای فلاحیان در عین حال گفت که تنها روسیه می تواند قطع نفت ایران را جبران کند و اظهار داشت: "احتمال این هم بوده که این هیاهو و جنجال را روس‌ها برپا کرده باشند تا بتوانند نفت خود را به جای ایران بفروشند."

احمدی نژاد

احمدی نژاد تحریم نفتی ایران را بی اثر دانسته است

روسیه تصمیم اتحادیه اروپا را مورد انتقاد قرار داده و روز دوشنبه،س سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت که تصمیم ایران به قطع فروش نفت به اروپا "واکنش تصمیم اتحادیه اروپاست" و افزود که این تحریم "عاقبت خوبی ندارد."

در حال حاضر، کل عرضه نفت در بازار جهانی به حدود ۹۰ میلیون بشکه در روز می رسد و سازمان کشورهای صادر کننده نفت - اوپک - تامین کننده حدود ۳۰ میلیون بشکه و روسیه فروشنده حدود نه میلیون بشکه است.

به گفته وزارت نفت ایران، میزان صادرات نفت خام این کشور در سال گذشته به بیش از دو میلیون و دویست هزار بشکه در روز رسید.

در حالیکه اتحادیه اروپا انتظار دارد بتواند جایگزین های مناسبی برای نفت ایران بیابد، مقامات نفتی جمهوری اسلامی گفته اند که توقف فروش نفت به اروپا باعث می شود بهای نفت خام به سرعت افزایش یابد.

افزایش بهای نفت خام در نتیجه قطع صادرات ایران به اروپا به عوامل متعددی مانند میزان تقاضا در بازارهای جهانی و توانایی صادرکنندگان به جبران آن بستگی دارد اما احتمالا برخی از مقامات جمهوری اسلامی انتظار دارند چنین افزایشی بتواند کاهش درآمدی ناشی از قطع فروش نفت به اروپا را جبران کند.

اتحادیه اروپا علاوه بر تحریم خرید نفت از ایران، همانند ایالات متحده، بانک مرکزی ایران را نیز هدف تحریم قرار داده است که انتقال عواید حاصله از صادرات نفت به دولت ایران را نیز با دشواری هایی مواجه کرده است.

برخی از کارشناسان نگران آن هستند که ممکن است که تحریم های بین المللی و یکجانبه علیه ایران، اقتصاد این کشور را گرفتار بحرانی عمیق کند.

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، هفته گذشته گفت که سی سال است که ایالات متحده، ایران را هدف تحریم نفتی قرار داده و اظهار داشت که تصمیم اتحادیه اروپا نیز مشکلی برای ایرانیان ایجاد نخواهد کرد.

اگرچه اقتصاد ایران طی سی سال گذشته غالبا با دشواری های عمده ای از جمله در نتیجه جنگ و سیاست خارجی حکومت مواجه بوده، اما این نظر مطرح شده است که ممکن است تکرار این قبیل بحران ها در شرایط کنونی داخلی و منطقه ای، جمهوری اسلامی را با بحران های اجتماعی و سیاسی گسترده ای مواجه سازد.


 
 

Things you can do from here:

 
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر