۱۳۹۰ بهمن ۲, یکشنبه

تحریم فعال انتخابات

 
 

Sent to you by Protester via Google Reader:

 
 


محسن صالحی



در این نوشتار دو موضوع مورد برسی قرار می‌گیرد.

یک- چرا تحریم فعال انتخابات
دو- چگونگی‌ انجام این کار

یک .چرا تحریم فعال انتخابات ؟ مطالعات یک نظریه پرداز روسی نشان داده است که می‌توان با شاخص " رای دادن"، جمعیت را به دو بخش « جمعیت فعال» و «جمعیت غیر فعال» تقسیم کرد.

مبنای این نظریه مطالعه رفتار ۶۰۰۰۰ واجد شرایط رای دادن در شهر هایدلبرگ آلمان در ساله ۱۹۳۲ است. بر ای اساس :

جمعیت فعال:۵۰۰۰ نفری هستند که به صورت مرتب در جلسات سیاسی حزبهای سوسیال دمکرات،کاتولیک،لیبرال و نازی شرکت میکنند.
جمعیت غیر فعال شامل ۵۵۰۰۰ نفری میشوند که در خانه‌های خود نشسته و علاقه زیادی به سیاست ندارند. افرادی که در گروه غیر فعال قرار دارند در مرحله اول نمی‌دانند رای بدهند یا نه و در مرحله دوم نمی‌دانند به چه کسی‌ رای بدهند .

اگر این نظریه را با علمِ به اینکه آماری از جمعیت فعال و غیر فعال در کشور ایران در دسترس نیست، با شرایط حال حاضر تطبیق بدهیم ،جمعیت فعال شامل تمام کسانی‌ میشود که تصمیم خود را مبنی بر شرکت (موافقان رژیم) و یا عدم شرکت (مخالفان رژیم) گرفته و جمعیت غیر فعال شامل افرادی میشوند که هنوز هیچ تصمیمی نگرفته اند .

با توجه به این شرایط اگر فعالان سیاسی تحریم غیر فعال را انتخاب کنند در مثل به کسانی‌ می‌مانند که برّه را در اختیار گرگ قرار داده اند.


فعالان سیاسی موافقِ تحریم باید تلاش خود را انجام دهند تا جمعیتِ غیر فعال، تصمیم به عدم مشارکت در انتخابات بگیرد.


دو- چگونه این کار را باید انجام داد؟ باید به وسیله تمام رسانه‌‌هایی‌ که در اختیار است جمعیت غیر فعال را هدف اطلاع رسانی قرار داد و به شیوه‌های مختلف پیام های زیر را به آنها فرستاد:

1. تاکید بر این نکته که خواستار تحریم انتخابات نیستند، ولی‌ مسئولین کشور نمی‌خواهند انتخابات آزاد برقرار کنند و بر اساس تجربه انتخابات گذاشته ثابت شده آنها درست کار نیستند.

2. باید تمام مسئولیت عدم شرکت در انتخابات را متوجه حکومت کردو از خود سلب مسئولیت. با ذکر این موضوع که مسوول عواقب تحریم انتخابات نیستند.

3. نقاط ضعف سیاسی،اقتصادی و اخلاقی‌ رهبران حکومت را نشان داد. مانند: پخش نامه‌های اعتراضی به رهبر،تخلفات مالی و ....مساوی قرار دادن شرکت در انتخابات با تایید این تخلفات هزینه شرکت در انتخابات را بالا برد.

4. نشان دادن این موضوع که هدف تحریم، رسیدن به حق آزاد انتخاب کردن و حق آزاد انتخاب شدن است نه منافع شخصی‌.

5. اشاره به این حقیقت که حکومت به صورت سیستماتیک و برنامه‌ریزی شده تخطی می‌کند از مفاد قانون اساسی‌(میثاق بین مردم و حکومت) و تاکید بر این نکته که ما برای اولین بار می‌خواهیم انتخابات را تحریم کنیم.

6.مردم را قانع کرد که حکومت از تمام ابزار که در اختیار دارد استفاده می‌کند برای فریب و کشاندن آنها به پای صندوق رای.

7. توجه به این نکته که کسانی‌ که در انتخابات شرکت نمی‌‌کنند چیزی را از دست نمی‌‌دهند،حکومت است که اعتبار و مشروعیت خود را زیر سوال میبرد.( هزینه عدم شرکت را پایین آوردن.)

8. اکثریت هنرمندان و روشنفکران جامعه با تحریم موافق هستند و از ارزش‌های مردمی دفاع میکنند.(تحریم کنندگان تنها نیستن،حکومت است که تنهاست.)

9.هدف تحریم را مقدس نشان دادن،در واقع تحریم برای بدست آوردن آزادی،برابری،حقوق بشر،ارزشهای اسلامی و ... است.

10.گرفتن مواضعی روشن در مقابل کسانی‌ که مخالف تحریم فعال انتخابات هستند،باید یک پیام واضح به مردم فرستاد و آنهارا دچار سردرگمی نکرد.


نظرات وارده دریادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.


 
 

Things you can do from here:

 
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر