۱۳۹۰ بهمن ۲, یکشنبه

وضعیت وخیم غذایی، قطع وسایل گرمایشی و کمبود دارو در زندان اوین

 
 

Sent to you by Protester via Google Reader:

 
 


 جـــرس: در حالی که شهر تهران روزهای سرد و برفی را سپری می‌کند در زندان اوین زندانیان با قطعی وسائل گرمایشی و نبود دارو مواجه شده‌اند و مسئولان زندان اوین قطعی وسائل گرمایشی مثل شوفاژهای زندان را به دلیل نبود گازوئیل و نداشتن بودجه کافی برای خرید آن اعلام کرده‌اند.


مقامات زندان گفته‌اند که این مسأله به زودی نیز حل نخواهد شد و تا مدت‌ها ادامه خواهد شد.


به گزارش «خانه حقوق بشر ایران» از ابتدای پاییز سال جاری و شروع فصل سرما این چندمین باری است که وسائل گرمایشی زندان اوین به دلیل نبود گازوئیل و سوخت کافی قطع شده و زندانیان را با مشکلات جدی مواجه کرده است.


بسیاری از زندانیان در زندان اوین به خاطر قطعی مداوم وسائل گرمایشی دچار بیماری شده‌اند، با این حال کمبود دارو در زندان اوین نیز موجب تشدید و طولانی شدن بیماری آن‌ها شده است.


بهداری زندان اوین نیز از رسیدگی پزشکی کافی به زندانیان خودداری کرده  و در بسیاری مواقع از معاینه بیماران نیز سرباز زده و پزشکان به خاطر نبود دارو از تجویز دارو نیز خودداری می‌کنند.


زندانیان محبوس در زندان اوین از تغذیه مناسبی هم برخوردار نیستند، به همین دلیل با عدم وجود وسائل گرمایشی و دارو فصل پاییز و زمستان را عمدتا با بیماری سپری می‌کنند.


این مشکلات در سال‌های گذشته نیز به کرات اتفاق افتاده بود، اما هیچ‌گاه این مشکلات به صورت جدی از سوی مسئولین زندان اوین پیگیری و برای رفع آن تلاش نشده است.


در ماده ۲۶ «قواعد حداقل استاندارد برای رفتار با زندانیان» مصوبه اولین گنگره «مجازات مجرمین و جلوگیری از جنایت» سازمان ملل متحد در ژنو در سال ١٩۵۵ و مصوبه شورای اقتصادی و اجتماعی در ژوئیه ١٩۵٧ و مه ١٩٧٧ آمده است که
مسئول مراقبت‌های پزشکی باید بطور مرتب بازرسی انجام داده و مدیرمسئول زندان را در جریان امور زیر قرار دهد:
(آ) کمیت، کیفیت، و پخت و سرویس غذا؛
(ب) بهداشت و تمیزی زندان و زندانیان؛
(پ) بهداشت، گرما، نور و تهویه زندان؛
(ت) مناسب بودن و تمیزی لباس و رختخواب زندانیان؛
(ث) رعایت مقررات مربوط به تربیت بدنی و ورزش، در مواردی که مسئول فنی برای چنین فعالیت‌هایی وجود ندارد.


مدیر زندان باید گزارش‌ها و توصیه‌های مسئول مراقبت‌های پزشکی را که براساس ماده ٢۵ بند ٢ و ماده ٢۶ به وی ارائه می‌شود، مورد توجه قرار داده و در صورتی که با توصیه‌های ارائه شده موافق باشد، بایستی بی درنگ اقدامات لازم را در راستای عملی شدن این توصیه‌ها انجام دهد؛ اگر انجام این توصیه‌ها در حوزه اختیارات وی نیست و یا وی با آنها موافق نیست، بایستی بی درنگ گزارش خود را همراه با توصیه‌های مسئول مراقبت‌های زشکی به مقامات بالاتر ارائه نماید.



 
 

Things you can do from here:

 
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر