۱۳۹۰ بهمن ۱۳, پنجشنبه

پشت پرده «شرائط بدر و خیبر» در ملاقات کمیته ویژه هیأت وزیران با خامنه ای

پشت پرده «شرائط بدر و خیبر» در ملاقات کمیته ویژه هیأت وزیران با مقام رهبری

جرس- به گزارش منابع خبری جرس از تهران، در نخستین جلسه هیأت دولت در زمستان ۱۳۹۰، وزیر نفت سردار رستم قاسمی طی گزارش مشروحی به هیأت وزیران اعلام می کند: وضعیت صنعت کشور بسیار نامطلوب است. به علت تحریمهای کمرشکن مشکلات فراوانی برای استخراج و صادرات نفت ایجاد شده است. ابزار استخراج ما بسیار فرسوده است. کشور در عرصه استخراج نفت به تکنولوژی خارجی نیاز مبرم دارد و ساخت اکثر قطعات آن در حال حاضر از توان متخصصان ایرانی بیرون است. من به عنوان وزیر نفت بر اساس آخرین گزارشهای کارشناسی خدمت آقای رئیس جمهور و هیأت وزیران اعلام خطر می کنم.

 

پس از وی وزیر صنعت، معدن و تجارت مهدی غضنفری در تأیید سخنان وزیر نفت می گوید: آخرین گزارشهای کارشناسی در حوزه های صنعت، معدن و تجارت حاکی از رکود و تعطیل است. بسیاری از واحدهای تولیدی صنعتی به دلیل دور جدید تحریم ها با مشکلات فراوانی مواجه شده در آستانه تعطیل هستند. صنایع ما بدون تعامل ارگانیک با دنیای پیشرفته به رکود می انجامد. وضعیت معدن ما به دلیل فرسودگی و قدیمی بودن ابزارآلات آن حال بهتری ندارد. در حوزه تجارت تحریمها هزینه اضافی گاهی تا چند برابر بر ما تحمیل کرده است. ما نیاز جدی به تکنولوژی روز داریم. متاسفانه من هم اعلام خطر می کنم.

دیگر وزیران از جمله وزیر دارائی و رئیس کل بانک مرکزی نیز گزارشهای مشابهی از وضعیت نامطلوب اقتصادی کشور ارائه می کنند. محمود احمدی نژاد رئیس جمهور منصوب مقام رهبری - بی آنکه به نقش خود در بوجود آمدن شرائط خطیر کنونی اشاره کند - در جمع بندی گزارشهای هیأت وزیران می گوید: من در جریان ریز مشکلات هستم و متوجهم که وضعیت ما اصلا خوب نیست. کلید حل مشکل تجدید نظر در سیاست خارجی و مذاکره با اروپا و آمریکا در مورد تحریمهاست. اما شما می دانید سکان سیاست خارجی در دست رئیس جمهور نیست

 

وزرا از احمدی نژاد می خواهند که با رهبری درباره وضعیت خطیر و فاجعه آمیز کشور گفتگو کند و گزارش کارشناسی حوزه های مختلف را رسماً به عرض ایشان برساند و تقاضای تجدید نظر در راهبردهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی را مطرح کند. احمدی نژاد در پاسخ می گوید: از من نخواهید چرا که من مکرراً  خدمت مقام معظم رهبری مشکلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ناشی از تحریم ها را عرض کرده ام به حدی که از جانب ایشان متهم به سازشکاری شده ام. خوب است این بار کمیته ای منتخب از خود شما وزیران با رهبری دیدار کند و درخواست خود را مستقیماً با خود ایشان درمیان بگذارید.

هیأت وزیران از پیشنهاد رئیس جمهوری استقبال کرده، بلافاصله کمیته ای را از میان خود جهت مذاکره با رهبری انتخاب می کند. محمد رضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور، سردار رستم قاسمی وزیر نفت، و مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت از اعضای این کمیته بودند. دفتر رئیس جمهور از رهبری تقاضای وقت اضطراری می کند و یک روز بعد کمیته به ملاقات آقای خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی می رود.

 

در این دیدار تک تک اعضای کمیته، گزارش کارشناسی حوزه خود را به اطلاع رهبری می رسانند و رحیمی معاون رئیس جمهور به عنوان رئیس کمیته گزارش جلسه اخیر هیأت وزیران را مطرح کرده، جمع بندی رئیس جمهور و هیأت وزیران را این گونه خلاصه می کند: وضعیت اقتصادی کشور فاجعه آمیز است. تحریمهای کمر شکن غرب مشکلات جدی برای بنیان های اقتصادی کشور ایجاد کرده است. پیشنهاد کارشناسی ما مذاکره با آمریکا برای حل بحران زیر نظر حضرتعالی است.

 

آقای خامنه ای بعد از استماع سخنان کمیته منتخب هیأت وزیران جمهوری اسلامی در سخنان کوتاهی در حالی که کاملا برافروخته بوده است، بسیار شدید عکس العمل نشان می دهد. وی کسانی را که به نتیجه مذاکره با آمریکا رسیده اند در هر پست و مقامی که باشند «بزدل» خطاب می کند. مقام رهبری به صراحت به وزرا می گوید: ضعف کارشناسی خود را با اظهار زبونی مقابل دشمن نپوشانید. اگر توانائی انجام وظائف محوله را ندارید، کار را به کسانی بسپارید که می توانند. ایران پر از استعدادهای جوانی است که می توانند هر مشکل صنعتی و اقتصادی را با توکل به خدای لایزال حل کنند. تعیین سیاست خارجی بر اساس قانون به عهده رهبری است. این حرفها به شما نیامده است. بنای رهبری مقاومت در برابر زورگوئی ابرقدرت هاست. هر کس توان اجرای این تصمیمات را ندارد ، به او نیازی نیست.

 

بعد از این ملاقات نافرجام محمدرضا رحیمی در اجرای منویات رهبری در تاریخ ۶ دی ۱۳۹۰ اعلام می کند: «نفت ایران را تحریم کنند قطره ای نفت از تنگه هرمز عبور نخواهد کرد.» آقای خامنه ای نیز در نخستین سخنرانی عمومی خود بعد از این دیدار در تاریخ ۱۹ دی ۱۳۹۰ استراتژی خود را اینگونه تبیین می کند: «اين روسياه‌هاى بدمحاسبه‌گر خيال ميكنند ما امروز در شرائط شِعب ابى‌طالبيم. اينجور نيست. ما امروز در شرائط شِعب ابى‌طالب نيستيم؛ ما در شرائط بدر و خيبريم»



--

تحریم فعال؛ راهبرد جنبش سبز در انتخابات

آیا برای آزادی موسوی و کروبی درخواست خودتان را ثبت کرده اید؟ اینجا
 سبز مي مانيم، تا هميشه


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر