۱۳۹۰ بهمن ۱۸, سه‌شنبه

سه کشته و ده ها بازداشتی در اهواز، شوش و حمیدیه

سه کشته و ده ها بازداشتی در اهواز، شوش و حمیدیه

سرکوب تحریم کنندگان انتخابات


جـــرس: بنا به گزارش های رسیده، نیروهای امنیتی و انتظامی طی دو هفته گذشته با یورش به مناطق عرب نشین در شوش، حمیدیه و اهواز ۴۹ نفر را بازداشت کرده اند.

به گزارش سایت کردانه، سه نفر از بازداشت شدگان نیز به نام های ناصر آلبوشوکه درفشان، محمد کعبی و رضا مغامسی به دلیل «جراحات ناشی از شکنجه» در زندان کشته شده اند.

گفته می شود این بازداشت‌ها در ارتباط با تبلیغ برای ترغیب مردم به تحریم انتخابات اسفندماه مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است.

حامد کنانی، عضو «سازمان حقوق بشر اهواز» که ساکن لندن است در گفت و گو با رادیو فردا گفت که درگیری های خوزستان از شهر شوش آغاز شد.

 

وی اظهار کرد: "ماجرا از آن جا شروع شد که عده ای از جوانان عرب شهر شوش در رابطه با تحریم انتخابات به روی دیوارهای شهر شعار نویسی کرده بودند و این مسئله بهانه ای شد تا نیروهای امنیتی بسیاری از فعالان عرب آن منطقه را دستگیر کنند."

کنانی افزود: "بعد از حوادث، دستگیری ها به شهر حمیدیه سرایت کرد. در شهر حمیدیه نیز بسیاری از جوانان را دستگیر کردند. خیلی از مدیران مدارس را دستگیر کردند."

این عضو «سازمان حقوق بشر اهواز» درباره هویت کشته شدگان در جریان ناآرامی های خوزستان گفت: «در این ماجراها رضا مغامسی در زندان دزفول کشته شده است. او از جوانانی بود که دستگیر شد و چندی پس از دستگیری، ماموران انتظامی به خانواده اش اطلاع دادند که در زندان کشته شده است. بعد، ناصر درفشان، ۲۰ ساله بود که در خیابان نادری اهواز دستگیر شد و دو روز بعد از آن نیروهای امنیتی به خانواده اش اطلاع دادند که فرزندتان در زندان کشته شده است.

 

وی افزود: "سومین نفر هم محمد کعبی فرزند جاسم در شهر شوش است که البته جسدش را تحویل خانواده اش نداده اند و فقط یکی از کارمندان ستاد خبری شهر شوش با خانواده او تماس گرفته و گفته است که شما سر و صدا راه نیاندازید، بچه تان را ما برده ایم و دفن کرده ایم و مسئله تمام شده است. در پی این مسئله الان شهر شوش وضعیت امنیتی به خود گرفته است."

گزارش برخی منابع خبری در استان خوزستان حاکی است که در جریان ناآرامی های شوش، حمیدیه و اهواز ۴۹ نفر بازداشت شده اند که پاره ای از سایت های این منطقه اسامی کامل آنها را منتشر کرده اند.

در همین زمینه، سایت «فریاد جنوب» نوشته است: "پس از دیوار نویسی توسط عده ای از جوانان در شوش و دعوت مردم به تحریم انتخابات پارلمانی آینده ایران، نیروهای امنیتی با یورش به این مناطق تعدادی از جوانان را دستگیر و روانه بازداشتگاه های اداره اطلاعات کردند."

 

این سایت افزوده است: "پس از این موج امنیتی و بازداشت ها با حضور نیروهای امنیتی در محله های عرب نشین شوش همچون خضیره، دوار، احمد آباد و روستاهای مسیر کعب، این مناطق حالت نظامی به خود گرفتند و فرمانداری در این مناطق منع آمد وشد شبانه صادر کرد."

به نوشته این سایت، "حکومت نظامی شبانه با بازداشت تعدادی از جوانان پس از سه شب پایان یافت و به دنبال آن موج دستگیری ها شهر حمیدیه در غرب اهواز را فرا گرفت. در این شهر نیز یک افسر بازنشسته سپاه به نام سید فرج موسوی و تعدادی از جوانان این شهر دستگیر شدند."

حامد کنانی درباره آمار بازداشت شدگان گفت: "آخرین آماری که به دست ما رسیده است تعداد ۴۹ نفر است. ما از دستگیری این ۴۹ نفر از طریق کانال های ارتباطی خودمان مطمئن شده ایم. منتها افراد دیگری هم مطرح هستند که ما هنوز از دستگیری آنها مطمئن نشده ایم و فعلا نمی توانیم آن را بیان کنیم.."

 

او در پاسخ به این پرسش که در دیگر شهرهای خوزستان افراد دیگری دستگیر شده اند یا نه، گفت: "فعلا این اتفاقات در شهر شوش، حمیدیه و حاشیه شهر اهواز در منطقه کریشان و ملاشیه اتفاق افتاده است."

این فعال حقوق بشری می گوید که "مطالبات مردم عرب یک مطالبات مسالمت آمیز و در چارچوب قانون اساسی است. ولی رژیم جمهوری اسلامی هیچ احترامی حتی به قانون اساسی مدون شده توسط خودش هم نمی گذارد."


--


بیست پنجم بهمن؛ دوباره در خیابان ها همدیگر را می بینیم
تحریم فعال؛ راهبرد جنبش سبز در انتخابات
 سبز مي مانيم، تا هميشه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر