۱۳۹۰ بهمن ۲۶, چهارشنبه

قطع ملاقاتهای هفتگی هاشمی رفسنجانی و خامنه‌ای

قطع ملاقاتهای هفتگی هاشمی رفسنجانی و خامنه‌ای

جرس- به گزارش منابع خبری جرس از تهران، به دنبال اختلاف نظر بنیادی اکبر هاشمی رفسنجانی با سید علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی در سیاستهای کلان کشور ملاقاتهای هفتگی آنها که چند دهه سابقه دارد بکلی قطع شده است. بعد از اتمام دوره ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۶ مقام رهبری یک بعد از ظهر را درهفته به ملاقات و تبادل نظر با هاشمی رفسنجانی اختصاص داده بود و مهمترین مسائل کشور را با رئیس مجلس خبرگان و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح می کرد.

بعد از دخالت رهبری در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۴ که به ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد انجامید هاشمی رفسنجانی در نامه ای به خداوند شکایت کرد. مهدی کروبی دیگر نامزد همان دوره در نامه ای شخص سید مجتبی خامنه ای را به عنوان نمونه دخالت مقامات عالی رتبه در انتخابات مطرح کرد. در خرداد ۱۳۸۸ هاشمی در نامه انتقادی دیگری بشدت از تخریبهای احمدی نژاد و سیاستهایی که رهبری در حمایت از وی در پیش گرفته بود انتقاد کرد.

 

هاشمی با خطبه تاریخیش در نماز جمعه تیر ۱۳۸۸ تهران از معترضان سبز حمایت کرد و خامنه ای به صراحت از ترجیج احمدی نژاد بر رفیق پنجاه ساله اش در نخستین نماز جمعه بعد از انتخابات ۸۸ داد سخن داد. بعد از آن هاشمی بتدریج از کلیه سمتهایش عزل شد. ابتدا بی سر و صدا از نماز جمعه تهران بزیر کشیده شد. بعد در زمستان ۱۳۸۹ از ریاست مجلس خبرگان رهبری کنار گذاشته شد و آیت الله شیخ محمدرضا مهدوی کنی جای وی را گرفت. در قدم سوم برای تصاحب دانشگاه آزاد اسلامی که هاشمی ریاست هیأت امنایش را برعهده دارد خیز برداشته شد. رهبری وقف بودن اموال دانشگاه آزاد که نظر هاشمی بود را رد کرد و نهاد غیرقانونی شورای عالی انقلاب فرهنگی فرهاد دانشجو یکی از سه برادری که در آستان بوسی قدرت دست برادران لاریجانی را از پشت بسته اند به دانشگاه آزاد تحمیل کرد. نزاع بر سر ریاست دانشگاه آزاد همچنان ادامه دارد.

 

پایگاه اطلاع رسانی مجازی آیت الله هاشمی رفسنجانی در آذر ماه ۱۳۹۰ به دستور دادستان کل کشور فیلتر شد. دختر هاشمی رفسنجانی فائزه هاشمی در دی ماه ۱۳۹۰ به جرم فعالیت تبلیغی علیه نظام به شش ماه حبس و پنج سال محرومیت اجتماعی و سیاسی و فرهنگی محکوم شد. چندین نوبت مأموران لباس شخصی و بسیج به در خانه هاشمی رفته و علیه وی هتاکی و فحاشی کرده اند

قطع ملاقاتهای هاشمی خامنه ای در شرائطی صورت می گیرد که مواضع این دو شخصیت کلیدی جمهوری اسلامی به سرحد واگرائی از هم رسیده است، هاشمی در سخنرانی هایش با ایما و اشاره از سیاستهای جاری کشور انتقاد می کند و رهبری بر طبل جنگ می کوبد. اخیرا خامنه ای در دیدار با مهدوی کنی گفته بود این رفیقمان [هاشمی رفسنجانی] هم که حرفهای خودش را می زند کنایه از اینکه حرف ولی امر مسلمین جهان را گوش نمی کند.

 

در کمتر از یک هفته آینده تا پایان بهمن تکلیف پست ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام توسط مقام رهبری تعیین خواهد شد، شعارهای امروز لباس شخصی ها در راه پیمائی ۲۲ بهمن علیه هاشمی رفسنجانی خبر از اراده رهبری برای کنارگذاشتن هاشمی از آخرین سمت حکومتیش می دهد. اگر هاشمی از ریاست مجمع تشخیص برداشته شود و به عنوان عضو مجمع تنزل مقام داده شود، معنایش نزدیکتر شدن مقام رهبری به تنهایی مطلق است. همان ضرب المثل فارسی «علی ماند و حوضش» و اکنون از مردان اولیه انقلاب آقای خامنه ای کسی را باقی نگذاشته است. معنی ریزش حداکثری و رویش حداقلی همین است.


--


دستاورد هر راهپیمایی سکوت: تحکیم ارتباط با عناصر جنبش
تحریم فعال؛ راهبرد جنبش سبز در انتخابات
 سبز مي مانيم، تا هميشه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر