۱۳۹۰ بهمن ۲۷, پنجشنبه

ایران قطع صادرات نفت به اروپا را تکذیب کرد

 
 

Sent to you by Protester via Google Reader:

 
 

via .: سحام نيوز :. by سحام on 2/15/12

سحام نیوز: وزارت امور خارجه خبر قطع صدور نفت این کشور به اروپا را تکذیب کرد.

به گزارش بی بی سی، این اقدام پس از آن اتفاق افتاد که تلویزیون پرس‌تی‌وی، وابسته به سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی، اعلام کرد که ایران فروش نفت به شش کشور اروپایی را متوقف کرده است.

اما حسن تاجیک، مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه ایران به ایرنا گفت که سفیران شش کشور اروپایی را احضار کرده و به آنها در مورد تحریم ها هشدار داده است، اما صدور نفت ایران به اروپا قطع نشده است.

او گفت: "سعی کردیم در یک حرکت جوانمردانه به مردم اروپا این پیام را برسانیم که اگر از این ناحیه مشکلی متوجه آنها شود، مسئولیت آن بر عهده کشورهای اروپایی است".

این در حالی است که قیمت جهانی نفت در پی انتشار شایعه قطع صادرات نفت ایران به اروپا حدود دو دلار افزایش یافت.

پیش از این خبرگزاری مهر گزارش داده بود که سفرای کشورهای پرتغال، یونان، اسپانیا، فرانسه، هلند و ایتالیا روز چهار شنبه ۲۶ بهمن (۱۵ فوریه) به وزارت امورخارجه ایران احضار شده اند.

پیش از این وزیر نفت گفته بود که ایران خواستار تجدیدنظر اتحادیه اروپا در تحریم خرید نفت از این کشور است، اما "با قطع صادرات نفت به اروپا مشکلی برای کشور به وجود نمی‌آید."

رستم قاسمی روز شنبه، چهارم فوریه (۱۵ بهمن)، گفته بود: "کشورهایی که می‌خواهند از ۶ ماه آینده، خرید نفت از ایران را متوقف کنند، از همین امروز اقدام به توقف خرید نفت از ایران کنند."

تحریم‌های جدید اروپا به منظور افزایش فشارها برای توقف فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعمال شده است.

وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه، سوم بهمن (۲۳ ژانویه)، در نشستی در بروکسل، رسما بر سر توقف خرید و واردات نفت از ایران به توافق رسیدند.

بر اساس مصوبه اتحادیه اروپا، دارایی‌های بانک مرکزی در کشورهای عضو این اتحادیه مسدود خواهد شد و تجارت طلا، فلزات گرانبها و الماس با نهادهای دولتی و بانک مرکزی ایران ممنوع می‌شود.

همچنین تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران شامل ممنوعیت صادرات کالاها و فناوری‌های با کاربرد دوگانه و نیز فناوری‌های کلیدی برای بخش انرژی می‌شود.

این تحریم‌ها سرمایه‌گذاری‌های جدید در بخش پتروشیمی ایران و تشکیل شرکت‌های مشترک برای فعالیت در این حوزه را هم ممنوع می‌کند.

اتحادیه اروپا نزدیک به ۲۰ درصد نفت خام صادراتی ایران را وارد می کند.

نفت صادراتی ایران بخش قابل توجهی از واردات نفتی ایتالیا و یونان را تشکیل می دهد و گفته می شود که در حال حاضر، ایران برای خریداران نفتی، امتیازات و تسهیلات بهتری نسبت به سایر صادرکنندگان نفت خام در نظر می گیرد.


 
 

Things you can do from here:

 
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر