۱۳۹۰ بهمن ۳۰, یکشنبه

دستور اکید رهبری مبنی بر عدم ورود خبرگان به “جزئیات”

دستور اکید رهبری مبنی بر عدم ورود خبرگان به "جزئیات"

جـــرس: درحالیکه مجلس خبرگان رهبری از نقش نظارتی خود به نقش تایید کنندۀ بی چون و چرای عملکرد رهبر جمهوری اسلامی تبدیل شده، سیدعباس نبوی  روحانی اصولگرای نزدیک به مصباح یزدی، پیرامون موضوع "بررسی بحث نظارت بر ولی فقیه" می گوید که مقام رهبری کتبا به اعضای این مجلس اعلام کرده است که اجازه دخالت آنان در مورد جزئیات عملکرد خود را نمی دهد.


به گزارش ارگان خبری «انصار حزب الله» لثارات، سید عباس نبوی، رئیس موسسه تمدن و توسعه اسلامی و عضو هیات علمی موسسه  پژوهشی امام خمینی قم، که از او بعنوان "کارشناس مسائل سیاسی"، نام برده می شود، در جلسه هفتگی انصار حزب‌الله تهران، پیرامون «کمیسیون نظارت بر رهبری» گفت "در اواخر همین دوره که کمیسیون نظارت بر رهبری، مسائل را مطرح و دنبال می‌کرد، آقا (رهبری) فرموده بود که نظارت باید از نقطه بقای شرایط رهبری آغاز شود. اول شما بررسی می‌کنید که رهبری بر این شرایط باقی هست یا خیر، اگر باقی هست آن وقت در مورد خرده‌ریز‌ها نمی‌پذیرم که شما وارد جزئیات شوید واگر هم نیست بیایید و بگویید به این دلایل مثلا این یک شرط از بین رفته است. "

 

وی با بیان اینکه "رهبری این اظهارات را در اواخر همین دوره (زمان ریاست هاشمی بر مجلس خبرگان و قبل از عزل) مجلس خبرگان بیان کرده و گفت: "ایشان فرمود اگر بر شرایط [رهبری] خدشه‌ای وارد شد، بیایید مشخص کنید و معلوم شود آنهایی که مدعی هستند راه انحراف می‌روند یا اینکه به شرایط رهبری خدشه‌ای وارد شده است."

عضو هیات علمی موسسه امام خمینی همچنین گفت: "ما اوایل انقلاب نگاهمان این بود که به سرعت بتوانیم شاخص‌های جامعه اسلامی و شکل‌گیری یک نظام مدیریت علوی و مهدوی را شکل بدهیم اما همانطوری که در روایات بیان شده و امیرالمؤمنین فرمود به نظر می‌رسد این کار از امثال ما برنمی‌آید."

 

نبوی افزود: "در مورد نظارت بر ولی فقیه، سلیقه‌هایی در فضای فکری نظام انقلاب اسلامی بوده و هنوز هم هست. من یادم هست در دوره اول مجلس خبرگان که آقایان ثبت نام کرده بودند، ما با آنها گفت و گویی انجام ‌دادیم. بعد ‌پرسیدیم برنامه‌شان برای مجلس خبرگان چیست؟ بسیاری از آنها بلافاصله جواب می‌دادند که نظارت بر امام. البته الگوی نظارتی خبرگان تعریفی دارد که آنها متوجه نبودند. در مورد یک مدیر عامل و یک فرد این کار را نمی‌کنند، چه برسد به اینکه روزنامه‌ها را که باز کنیم در مورد رهبری هرکسی از راه می‌رسد یک چیزی بگوید و برخی از خبرگان هم همراه او ‌شوند."

 

نبوی افزود: "بنابراین حضرت آقا مکتوب هم اعلام کردند که رای درست آن است که نظارت خبرگان بر رهبری، نظارت بر شرایط باشد. اگر بر شرایط خدشه‌ای وارد شد، بیایید مشخص کنید و معلوم شود آنهایی که مدعی هستند راه انحراف می‌روند یا اینکه به شرایط رهبری خدشه‌ای وارد شده است. اما در مورد جزئیات فرمودند که من نمی‌پذیرم که شما بخواهید وارد شوید و دخالت کنید. مساله اصلی در ولایت فقیه تبعیت از حکم ولی است. از قضا تجربه این ۳۳ سال هم ثابت کرده که مدعیان دروغین اگر خودشان را موافق نشان می‌دهند سر این حکم توقف می‌کنند."

گفتنی است، طی دو سال اخیر، محسن کدیور، مهدی کروبی و آیت الله علی محمد دستغیب، در خصوص نظارت مجلس خبرگان بر عملکرد رهبری تذکراتی را داده بودند و در همین زمینه، محسن کدیور طی نامه ای خطاب به هاشمی رفسنجانی (رئیس وقت مجلس خبرگان)، خواستار انجام وظیفۀ قانونی اعضای این مجلس شده بود.

 

آیت الله دستغیب، مرجع مردمی، در فرازی از نامه خود به اعضای خبرگان، اشاره به حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری از آنها پرسیده بود که "آیا بعد از یک سال توانسته‌ایم در نظام یک آرامش نسبی خالی از رعب و وحشت ایجاد کنیم؟ اگر باز هم می‌گوییم در جامعه مشکلی نیست، پس چرا دائم به صورت لفظی دم از وحدت می‌زنیم؟ اگر هست، چرا مردم در یک استراحت واقعی نیستند؟" او سپس با طرح برخی پرسش های کلیدی دیگر، عدم رعایت قانون اساسی را مشکل اصلی کشور عنوان کرده و از نمایندگان خبرگان خواسته است در اجلاسیه آتی از بحثهای انحرافی پرهیز کرده و به خواست اصلی ملت که همان تقاضای "اجرای قانون اساسی" است، بپردازند. بر اساس اصل ۱۱۱ قانون اساسی "هرگاه رهبر از انجام وظایف قانونی خود ناتوان شود، یا فاقد یکی از شرایط مذکور در اصول پنجم و یکصد و نهم گردد، یا معلوم شود از آغاز فاقد بعضی از شرایط بوده‌است، از مقام خود برکنار خواهد شد و تشخیص این امر به عهده خبرگان مذکور در اصل یکصد و هشتم می‌باشد."

 

مهدی کروبی، با پرسش های خود نمایندگان مجلس خبرگان را برای زیرپا گذاشتن تعهدات قانونی به چالش کشیده بود و در نامه محسن کدیور به هاشمی رفسنجانی (تحت عنوان استیضاح رهبری) نیز نمونه های مستدل فراوانی از اقدام های غیرقانونی آقای خامنه ای برای بی اثر کردن مجلس خبرگان ذکر شده بود.

محسن کدیور در نامه خود با تصریح بر اینکه "مجلس خبرگان قائل به نظارت استصوابی بر عملکرد رهبری، دفتر رهبری و کلیه نهادهای منصوب رهبری بوده و مصوباتی نیز در این زمینه داشته است"، مستنداتی را ارائه می کرد که نشان می داد: "زمانی که مجلس خبرگان نظارت خود را بر برخی نهادهای منصوب رهبری آغاز می کند و مسئول آن نهادها را جهت دادن گزارش به مجلس خبرگان دعوت می کند، این مساله با مخالفت دفتر رهبری مواجه می شود و مشخص می شود از نظر مقام رهبری، نظارت بر مجموعه تحت امر ایشان جزء وظائف خبرگان نیست."


--


دستاورد هر راهپیمایی سکوت: تحکیم ارتباط با عناصر جنبش
پیروزی بزرگ؛ محصول ده‌ها پیروزی کوچک استیعنی نباید در مبارزه، منتظر یک پیروزی بزرگ باشید
تحریم فعال؛ راهبرد جنبش سبز در انتخابات
 سبز مي مانيم، تا هميشه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر