۱۳۸۸ مهر ۸, چهارشنبه

دردسر احمدی نژاد با دانشجویان تمام شدنی نیست

    دردسر احمدی نژاد با دانشجویان تمام شدنی نیست؛ بعد از دانشگاه تهران نوبت اعتراض در شریف شد

     

    فرهاد يزداني -

    دومينوي اعتراضات دانشجويي به دولت بر آمده از انتخابات ابهام برانگيز خرداد ماه، خيلي زودتر از آنچه تصور مي شد به راه افتاد. روز گذشته بسياري از مردمي كه از خيابان آزادي مي‌گذشتند ، پشت در "دانشگاه صنعتي شهيد شريف واقفي" دانشجوياني را ديدند كه دستبندهاي سبز بر دست داشتند و فریاد اعتراض سر می دادند.

     

    دومين روز اعتراض ، دومين دانشگاه معترض

    يك روز پس از اعتراض دانشجويان دانشگاه تهران كه همزمان با اولين روز آغاز سال تحصيلي صورت گرفت، صدها تن از دانشجويان دانشگاه شريف در حركتي مشابه با همکلاانشان در دانشگاه تهران و با سردادان شعارها علیه محمود احمدي نژاد و همکارانش، حمايت خود را از حرکت اعتراضی مردم پس از انتخابات ابراز داشتند.

     

    دانشجويان در تجمع بزرگ خود كه از حوالي ساعت ده صبح روز گذشته آغاز و تا ساعت 1:30 ظهر ادامه داشت شعارهايي چون :"دانشجو مي‌ميرد، ذلت نمي‌پذيرد"،"روحانی واقعی، منتظری، صانعی"، "دولت كودتا، استعفا، استغفا"، "كروبي دستگير بشه، ايران قيامت مي شه" و "دروغگوي عمر و عاص،  63 درصد اينجاست" سر دادند. این در حالی بود که خبر اعلام حضور كامران دانشجو، وزير علومي كه نمایندگان مجلس از تقلبی بودن مدرک وی خبر می دهند و اخیرا نیز از سوي مجله نيچر به سرقت علمي متهم شده، موجب شد تا دانشجويان شعارهايي نيز خطاب به وي سر دهند و از جمله: "وزير زير ديپلم، استعفا، استعفا!"

     

    انگشت تهديد خبرگزاري فارس

    لحطاتي از برگزاري تجمع دانشجويان نگذشته بود كه خبرگزاري فارس طي گزارشي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه شريف را "برنامه ريزان اغتشاش" معرفي كرد و نوشت:" گروه‌هاي قانون‌گريز كه از نظر قوانين هيئت نظارت بر تشكل‌هاي دانشگاهيان غيرقانوني محسوب مي‌شوند، برنامه‌ريزي اغتشاشات دانشگاه شريف را بر عهده گرفته‌اند." خبرگزاري فارس در ادامه مطلب خود آورد:"انجمن اسلامي دانشگاه شريف كه داراي رابطه تشكيلاتي با طيف غيرقانوني و افراطي علامه است، وظيفه ساماندهي اغتشاشات دانشگاه شريف را به عهده گرفته است." فارس در حالي اين خبر را منتشر كرده است كه براي تجمع روز گذشته دانشگاه شريف هيچ فراخواني صادر نشده بود و دانشجويان به صرف خبر حضور كامران دانشجو و به صورت خودجوش دست به اين تجمع زدند.

    به عقيده كارشناسان، اینکه خبرگزاري فارس ظرف دو روز گذشته انجمن اسلامي دانشگاه تهران و شريف را مورد حمله قرار داده حاکی از این واقعیت است که گردانندگان آن مي‌خواهند زمينه را براي قلع و قمع معدود انجمن هاي اسلامي باقي مانده فراهم نمايند.

     

    خبرگزاري فارس علاوه بر حمله به انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و شريف، سراغ دو تن از نمايندگان تندروي جناح اكثريت مجلس رفته تا از زبان آنها خطر فعال شدن دانشگاهها را گوشزد كند. كريمي نماينده مشهد و عضو كميسيون امنيت ملي در اين رابطه به ارگان غير رسمي سپاه گفته كه "توپخانه فتنه گراني مثل موسوي دانشگاه‌ها را نشانه گرفته است." وی در ادامه اظهار داشته:" حاميان موسوي در داخل مجلس از طرفي بر طبل آرامش مي‌كوبند و در مقابل حاميان ديگر او در خارج از مجلس دست به التهاب آفريني مي‌زنند از اين رو مي‌بايست دستگاه قضا با توجه به تمهيداتي كه در اين زمينه انديشيده است با شمشير عدالت با موسوي و حاميان ساختار شكنش برخورد كرد."

     

    حسن كامران نماينده اصفهان نيز در مصاحبه با فارس اظهار داشته:" مخالفان اين نظام مي‌خواهند براي پياده كردن اهداف مسموم خود از فضاي معنوي و علمي دانشگاه‌استفاده كند. كه طبيعي است اين مساله با هوشياري خود دانشجويان و اساتيد و اين حركات شوم قطعا خنثي خواهد شد."

     

    گردهم آيي  دانشجويان بسيجي با حضور فرمانده سپاه

    اما در سوي ديگر دانشجويان بسيجي نيز به نوعي خود را آماده مقابله با آنچه "جنگ نرم "مي نامند و نیز تبين نظرات رهبري در خصوص انتخابات مي‌كنند. در همین ارتباط، قرار است روز چهارشنبه گردهم آيي مسئولان بسيج 313  دانشگاه با حضور فرمانده سپاه، طائب فرمانده بسيج و وزراي علوم و بهداشت در سفارت سابق آمريكا برگزار شود. مسئول روبط عمومي سازمان بسيج دانشجويي كشور در گفتگويي با فارس هدف از اين گردهم آيي را "تقويت انسجام تشكيلاتي سازمان بسيج دانشجويي، تبيين فرمايشات مقام معظم رهبري پس از انتخابات رياست جمهوري دهم، و برگزاري كارگاه آموزشي جنگ نرم و كارگاه فضاي سايبر در كشور" بيان كرده است. از جمله مهمانان اين نشست سرلشكر محمدعلي جعفري فرمانده كل سپاه، حسين طائب فرمانده نيروي مقاومت بسيج، كامران دانشجو وزير علوم تحقيقات و فناوري، محمدمهدي زاهدي وزير علوم دولت نهم، مرضيه وحيددستجردي وزير بهداشت درمان و آموزش پزشكي و كامران باقري لنكراني وزير بهداشت دولت نهم معرفي شده اند.

    ناظران صحنه سياسي اين روزهاي با اشاره به نقش نيروهاي بسيجي و لباس شخصي در برخورد با اعتراضات خياباني در طي سه ماهه اخير معتقدند كه برگزاري چنين نشست هایي حكايت از برنامه ريزي گسترده و سازماندهي نيروهاي بسيجي براي سركوب حركتهاي دانشجويی دارد.

     

    هشدارهایی كه رنگ واقعيت می گیرد؟

    آيت الله خامنه اي روز 4 شهريور در طي يك ديدار دانشجويي از احتمال اعتراضات دانشجويان ابراز نگرانی کرد و تلويحا از احتمال بسته شدن دانشگاهها سخن به ميان آورد. او از"طرح دشمنان برای ایجاد اختلال در کار علمی دانشگاهها" سخن گفت و تاكيد كرد:"همه مراقبت کنند در این مسائل سیاسی کوچک و حقیر، کار علمی دانشگاهها و کلاسها و مراکز تحقیقاتی دچار آسیب نشود و هدف آشکار و مشخص دشمن برای اینکه حداقل مدتی دانشگاهها را به تعطیلی و تشنج و اختلال بکشاند محقق نگردد."

     

    در همین ارتباط، حداد عادل نيز، كه دو روز پيش با اعتراض دانشجويان در دانشگاه تهران رو به رو شد، روز 29 امرداد ماه جاري گفت:" هدف دشمنان ما این است که دانشجو را برای مقابله با نظام تحریک کنند، این مساله ممکن است در ماه های آینده ابعاد تازه ای به خود بگیرد."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر