۱۳۸۸ مهر ۴, شنبه

نمايش تجربی «ايران زنده» در نيويورک به اجرا درآمد

 
احمدی نژاد رئیس جمهور ایران نیست
 
نمايش تجربی «ايران زنده» در نيويورک به اجرا درآمد
 

    چهار شنبه ۱ مهر ۱۳۸۸ - ۲۳ سپتامبر ۲۰۰۹

     

صدای آمریکا- مسعود عالمی:مکانيسم نمايش «ايران زنده» يا Iran Alive ساده به نظر می رسيد: سه شنبه شب بيش از ۶۰ دختر و پسر با حضور چشمگير رکسانا صابری در ميانشان با لباس سفيد و چهره های بشاش و خندان بر روی پنج رديف پله در تقاطع خيابانهای ۴۷ و دوم در نيويورک ايستاده و به اين ترتيب پرده سفيدی را تشکيل دادند که فيلم با يک پروژکتور و همراه دستگاه های صوتی قوی بر روی آن نمايش داده شد.
 
ايران زنده مونتاژ کوتاهی بود از صحنه هايی که در طول تابستان امسال دنيا را به تسخير خود در آورده بودند. صحنه های کتک خوردن مردم در خيابانهای شهر های ايران به دست لباس شخصی ها و اونيفورم پوش ها، نشانگر مقاومت جوانان و زنان و مردانی که گويا بجز موبايل ديگر چيزی برای از دست دادن ندارند.
 
اين صحنه ها را البته ديگر کسی در دنيا نيست که نديده باشد، و يا ديده باشد و توانسته باشد آنها را از ياد ببرد، ولی دو چيز امشب در اين نمايش تماشاچی را جلب می کرد. اول حرکات موزون و از پيش طراحی شده پرده انسانی بود که به صحنه های شگفت آور مقاومت مردم حرکت و اهميت دوچندانی می داد، و دوم صدای مردمی بود که همراه اين تصاوير از خواسته های خود به دو زبان انگليسی و فارسی سخن می گفتند. جمله «احمدی نژاد رئيس جمهورمن نيست» مکررا در طول فيلم از زبان زن و مرد و کودک شنيده شد و اين برداشت را القا می کرد که اين صداها متعلق به مردمی است که در ايران به خيابان رفته اند. اين پيام ساده شايد به زبانهای ديگر هم گفته شد و اين گزارشگر در شلوغی جمعيت تماشاگر از آن غافل ماند.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر